kettingreiniger

Kluut

MF'er
21 jun 2012
36
0
Hoi,

klein vraagje:
De ketting van mn moto heeft nog ns een beurt nodig.
Normaal gebruik ik daarvoor "s100 kettenreiniger".
Ik vroeg me af of ik ook gewoon een goedkopere ontvetter mag gebruiken hiervoor?

grts
 
Dood moe word je er van.

Ik wil mn ketting even een x grondig reinigen ivm de mak die er op zit.

De een zegt diesel, andere zegt: absoluut niet doen.

Een zegt kerosine, de andere huilt van het lachen.
Ik ben eenen leek I dit soort dingen... Dus mocht iemand tips hebben...

Nu bij motoport een bus S100 kettingreiniger gekocht en Castrol Chain spray O-R maargoed wel 25 euro kwijt


+1 ik snap er ook niks meer van. Als ik mijn ketting niet schoonmaak maar wel regelmatig invet zie ik er alleen maar meer en meer zand op komen. Dat gaat lekker overal tussen schuren en lijkt mij juist funest voor je ketting.

Die O en X ringen zitten tussen de schakels om het vet binnen en vuil buiten te houden nietwaar? Zolang je geen hogedrukspuit gebruikt, zal daar bij normaal schoonmaken toch nooit* vuil tussen komen?

Dat je niet schoon moet maken met benzine, aceton of remmenreiniger snap ik ook nog wel. Maar lampenolie of diesel tast je rubbers niet aan.

Daarna ontvetten (schoonspoelen) met kettingreiniger en meteen weer invetten.

Ik had een scottoiler, met een enkele nozzle, juist afgesteld en werking was goed, maar toch steeds (vlieg)roest op de ketting en dan moest ik alsnog met de hand invetten. Dus dat ding ligt nu in de schuur weg te stoffen..

* tot het einde van de levensduur
 
Hoi Super Blackbird.
Ja hoor, ik gebruik mijn Scot-oiler op dezelfde manier zoals jij het doet.
Maar merk de volgende dag na de rit dat de olie ( originele ) toch behoorlijk tegen de velg en achterwiel is geslagen.
Moet je eerlijk bekennen dat ik het apparaat wel nog steeds op mijn motorfiets heb zitten maar em nauwelijks gebruik.
Zet als het weer tijd is liever de motor op de paddockstand en smeer dan met S100 kettingspray en een tandeborstel de ketting aan binnen en buitenzijde in.
Voor mij persoonlijk is deze methode de fijnste om te hanteren.
Vr Gr E
Scot-Oiler? bedoel je niet de OSCO?
De Scott-Oiler blijft namelijk smeren, de OSCO moet je pulsen.
 
+1 ik snap er ook niks meer van. Als ik mijn ketting niet schoonmaak maar wel regelmatig invet zie ik er alleen maar meer en meer zand op komen. Dat gaat lekker overal tussen schuren en lijkt mij juist funest voor je ketting.

Die O en X ringen zitten tussen de schakels om het vet binnen en vuil buiten te houden nietwaar? Zolang je geen hogedrukspuit gebruikt, zal daar bij normaal schoonmaken toch nooit* vuil tussen komen?

Dat je niet schoon moet maken met benzine, aceton of remmenreiniger snap ik ook nog wel. Maar lampenolie of diesel tast je rubbers niet aan.

Daarna ontvetten (schoonspoelen) met kettingreiniger en meteen weer invetten.

Ik had een scottoiler, met een enkele nozzle, juist afgesteld en werking was goed, maar toch steeds (vlieg)roest op de ketting en dan moest ik alsnog met de hand invetten. Dus dat ding ligt nu in de schuur weg te stoffen..

* tot het einde van de levensduur
Nee, zand en vuil wordt opzijgedrukt vanaf de rollen en vanaf het kettingwiel. Het deel dat over elkaar loopt is dus altijd vrijwel schoon. En daar spuit je dus weer nieuw vet op.
Daar waar het vuil terecht komt doet het geen kwaad, het ziet er alleen niet uit.
 
Bij mijn scotoiler had ik hem op 1 druppel per minuut geloof ik, volgens de handleiding in ieder geval. Ook daar spetterde het soms. Eerst had ik de originele olie, later nog kettingzaagolie geprobeert en toen er af gehaald.
 
Is er geen (semi) droog smeermiddel waarbij het geen immense smeerboel word?

Bij ons op het werk staat een supermotard waarbij je denkt dat hij olie lekt, maar het is allemaal smeer van de ketting die letterlijk op de grond druppelt. Dat kan nooit goed zijn.

Eerlijk is eerlijk, zelf heb ik hem onlangs ook nog schoongemaakt met heet water (tuinslang), wasbenzine en kettingreiniger, waarna ik hem meteen weer in het vet heb gezet.

Iedereen heeft een eigen mening hier en het is een onmogelijke discussie.
O
 
Terug
Bovenaan Onderaan