Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja precies dus gas gewoon open gooien vandaar dat je dan extreem hoog in je toerental zit maar dat gaat je echt helpen met de langzame slalom...en die achter rem houd je zelf beetje tegen....

Mijn rijschool is denk gewoon gierig met benzine en remblokjes B|

Lima, gefeliciteerd!
 
De langzame slalom is een van de lastigste. Vooral de eerste keer en tijdens de eerste les is die moeilijk. Gas gelijk houden, doseren met de achterrem én de koppeling slippend houden. Dat allemaal in goede verhouding tot elkaar om de motor stabiel en lich trekkend te houden. Én dan nog eens een slalom...je zult merken dat als je hem vaker moet doen en meer lest het toch minder onmogelijk lijkt dan tijdens je eerste keer.

Nog een paar tips die ik kreeg:
- rechter hand losjes om het gas houden voor subtielere 'throttle control'
- vraag je instructeur op welk toerental je de motor moet houden. Dan heb je iig een referentiepunt voor je gas die je ook voor je andere langzame verichtingen kan toepassen. Vanaf daar kan je de snelheid dan weer doseren met rem en koppeling. Bij mij op de Honda CB500 werd aangeraden de motor op de 1200 toeren te houden
- hoog recht vooruit kijken

Succes!!!
 
Ik op honda 500 cbf maar toch meer toeren, tussen de 2500-3000 met slippende koppeling en achterrem. Ik denk dat het voor iedereen weer anders is, je moet zelf aanvoelen wat prettig is. Ben blij dat ik dat niet meer hoef.
Zoals Dutch al zei kom je het nu in praktijk tegen maar dan zonder pionnen en dan is alles makkelijker, even de noodstop buiten beschouwing gelaten maar halve draai ed is zonder pionnen veeel makkelijker
 
Deze dame is even uitgereden. Vanmorgen een motorongeval gehad. Lig nu op de eerste hulp met een bekkenfractuur.
 
Op een stilstaande auto geklapt op de ringweg. Heb een breuk in mijn bekken en moet in ieder geval vannacht blijven.
 
dat is balen zeg! -O-

heel veel sterkte en beterschap!
ook veel schade aan de motor?
een ongelukkig treffen met koekblik zonder 'm te raken is al een plaag.
helemaal als het wel tot ´contact´ komt :(


Gr.
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Cabo meis, wat klote zeg! Hoop dat je spoedig hersteld, niet te veel pijn hebt en niet bang bent om straks weer op de motor te stappen
 
Ik heb vandaag mijn tweede ritje zonder instructeur gedaan, niet zo ver (maar 100km) maar wel erg leuk! En wat was het heerlijk weer, niet te warm - niet te koud.
M'n ouders reden voorop en ik tufte er relaxed achteraan. Zo leuk! Dit was een van de redenen waarom ik m'n rijbewijs wilde halen, om samen met m'n ouders te kunnen rijden. Die trotse gezichten waren echt priceless :Y
 
Ohw wat leuk Jane! Vandaag ook nog ff uurtje gereden met 1 van de kids achterop, ging goed, was wel ff wennen en raar en hij keek over me heen, gewoon 30cm groter dan ik ben! Windvanger! _O-
 
Jeetje, wat heftig Cabogirl! Hoop dat de materiële schade meevalt en jij snel herstelt! Heel veel sterkte en beterschap..
 
altijd sh*tty als zoiets gebeurd -O-
hopelijk ben je snel weer op de been Cabo.

--------------------------------------------
enfin, vandaag was ik al vroeg op pad en heb wat oefeningen van AVB geprobeerd te doen met mn eigen motor.
vooral de u bocht was nog best lastig, want de souplesse was weg.
uiteindelijk lukte het bochtje draaien toch wel, en die kick als het je weer lukt *D
ik moest wel weer opnieuw wennen aan het gedrag van mijn motor.
het blok stampt en trilt veel meer dan die van de lesmotor, en lijkt ook veel eerder af te willen slaan.
de draaicirkel was nog wat te groot, maar over de angst dat ie in het bochtje zou afslaan
ben ik nu grotendeels heen.
ik moet het nog verder perfectioneren voordat ik hem in elk straatje kan omdraaien, maar de basis zit weer in de vingers, zeg maar.
en weet nu ook weer beter waar de grenzen van de motor liggen :)

omdat er best wat tijd tussen mijn AVB en AVD examen zat, en we na AVB alleen nog maar op AVD gefocust hadden, merkte ik na het halen van het rijbewijs dat de handigheid met trage bochtjes aan het vervagen was.
een ´nog net niet omgevallen´ poging bij het omkeren in een straat, onderstreepte dit.

helaas bleek ik niet op de juiste plek te zitten om te oefenen, want een jeep van de beveiliging kwam aangereden, met de vraag wat ik aan het doen was.
om hen te vriend te houden ben ik toen maar weer verder gereden.

maar een half uur (en KM's later) had ik genoeg van het rijden! :X
echt, ik zat me gewoon te vervelen op die motor.. :Z
wie herkent dit? :?

aan allen die vandaag opstappen: geniet van het mooie weer! :]

Lonewulf
 
Lonewulf, heel dapper dat je die avb oefeningen ook doet op je eigen motor! Misschien een stomme vraag, maar heb je ook valbeugels? Ik deed niks anders dan omvallen met die oefeningen, dus zou dit nu ook alleen maar durven met goede valbeugels om de motor te beschermen. Maar door deze oefeneingen leer je je eigen motor wel goed kennen natuurlijk.

Smous, moest je ook extra gas geven om vooruit te komen met die windvangen van je? Haha
 
@ Janedoh, nee valbeugels heb ik niet.

het doel met de oefening is dat snelle moves zoals een nood stop (wat ik ook voorzichtig moet aftasten aangezien er geen ABS op zit) en u bocht voldoende zijn voor gewoon rijden, dus niet helemaal examen waardig.
de uitwijk oefening is al een paar keer goed van pas gekomen (koekblikken ook B| )
maar noodstop (zie http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28268582#28268582 ) en het bochtjes draaien zijn lang niet zo goed als ik zou willen.
dus ook na het examen blijven bijspijkeren! :Y
want met al die koekblikkers op de weg weet je het immers nooit |(

Gr.
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Hahah Jane, niet dat ik weet, had er weinig last van opzich, gelukkig is dit een stilzitter want mn dochter dat bij mn man achterop en ik hoorde in mn oor alleen maar gekwebbel en ze bewoog steeds opzij. Ik zei al dat moet ik nu dus nog niet hebben want dan raak ik wel afgeleid.
Mn zoon zat bij mij en die dacht dat ik paps nooit zou bijhouden en was toch wel onder de indruk van mn rijkunsten...heb dan ook na een bocht ff extra gas gegeven...pubers!

Lonewulf, succes! Ik heb ook geen abs maar afstand houden en tja toch goed opletten..met de warmte is dat toch wat vermoeiender
 
Gisteren even wat geld uitgegeven bij MKC, voor me eigen eindelijk een kevlar jeans gevonden en tjongejongejonge wat is dochterlief verwend met een prachtige helm (wordt in haar maat over maandje geleverd) dan durf ik toch wat verder met d'r te rijden :Y

Moet zeggen dat ik niet echt durf om avb oefeningen met m'n motor te gaan rijden, tijdens lessen was het zo stuntelig. De snelle oefeningen geen probleem, alleen sommige oefeningen. Ik zie me al liggen met m'n eigen motor.
 
Op een andere motor, dus ook je eigen motor, moet je bij het oefenen niet in één keer op de examen normen willen zitten. Maak de U-tjes en de 8-tjes eerst iets groter tot dat je er helemaal vertrouwd mee ben en dan geleidelijk kleiner totdat je ze op een gegeven moment gemakkelijk kleiner kunt maken dan de examen norm.
Het zelfde bij het uitwijken. Bij het examen moet je 50KM/u rijden. Probeer het eerst weer eens met 35-40 km/u en dan geleidelijk sneller als je merkt dat het soepel gaat.

Ik ben sinds kort weer opgestapt en ik heb hiervoor een les genomen bij een mij bekende instructeur.
Hij deed dit bij mij ook zo en zo bepaal je je eigen leer tempo en blijf je binnen je comfortzone zonder dat er veel kans op valpartijen. Je krijgt dan vanzelf meer ervaring en vertrouwen in de motor en eigen kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan