Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb het boek een paar keer door gelezen en wat oefen examens gemaakt. Voor mij genoeg om met een paar middagen er voor te zitten in een keer de theorie te halen.

Anderzijds hoor ik ook van mensen die er nog heuse lessen bij nemen en die na 3 pogingen nog niet geslaagd zijn.

Ligt er net aan hoe snel je het oppakt, maar als het cbr nog een gaatje vrij heeft moet het toch wel in vier weken lukken bij de meeste mensen die al een auto rijbewijs hebben... Er is hopelijk wel iets blijven hangen ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is ook zeker niet moeilijk, vaak gewoon een kwestie van inzicht en goed naar de foto's kijken..

Eén keer het boek goed doorlezen, aantekeningen/samenvattingen maken (dan sla je het sowieso sneller op) en dan het examen doen.. ik heb de aantekeningen nooit meer terug hoeven lezen, maar goed, niet iedereen leert makkelijk.
 
Idoby welkom, ik heb tijdens mijn vakantie vorig jaar theorie geleerd en ben er in totaal een week of 5 mee bezig geweest. Goed boek lezen en oefeningen doen. 1 september ben ik geslaagd voor theorie en 2 september begonnen met lesse.
Moet haalbaar zijn binnen 4 weken maar ligt er ook aan hoe snal je iets opneemt...ik ben blond en 40+ Oja en ook nog eens een vrouw _O- _O- _O-
 
Welkom Idobi, ik ben er dus zo eentje die 2x gezakt is voor de theorie. Toen ben ik via een online programma allemaal examens gaan maken en daarna wel geslaagd. Dat programma was veel uitgebreider dan de het boek en examens van de ANWB. Zat zelfs een fout in de examens.
Succes met je theorie!
 
Er is de laatste tijd wel weer veel veranderd in de manier van examen doen.
Mijn twee oudste hebben allebei hun auto rijbewijs en de jongste heeft pas examen gedaan.
De middelste heeft pas ook motortheorie gedaan.

Een tijdje geleden ging je nog met een hele groep tegelijk de examen ruimte in en begon voor iedereen het examen tegelijk. Nu wordt je opgeroepen en wordt je door elkaar heen met een inlogcode de examenruimte in gestuurd.

Als je dan bezig bent en er komt na jou de ene na de andere binnen die aan jou gaan vragen hoe ze moeten inloggen als je bezig bent met je examen dan heb je zo 1 of 2 fouten extra doordat je afgeleid wordt. De jongste was hierdoor de eerste keer met één fout te veel gezakt.
Gelukkig kon ze een week later weer en was toen ruim geslaagd.

De geluk factor is dan ook iets groter geworden.
Ga vooral ook een hoop proefexamens doen zodat je gewend raakt aan de manier van vragen stellen.
Het over het scherm slepen van antwoorden is echt anders dan Ja/Nee of A,B,C in tikken.
 
Haha bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik weet van mijzelf dat het oefenen met examens inderdaad heel goed werkt. Zo heb ik ook een beetje mijn studie afgerond, haha. Gezien jullie reacties ben ik ervan wel overtuigd dat vier weken voldoende moet zijn. Nu maar even een boek vinden en online examens oefenen.

Spannend allemaal, best een tijdje geleden dat ik hetzelfde proces moest doorlopen voor mijn autorijbewijs, haha.
 
Ik had (voor mij althans) het voordeel dat de rijschool klassikaal lessen gaf. Ik ben heel slecht met boeken en echt gaan zitten voor proefexamens is ook aan mij niet besteed. Het voordeel dat ik altijd had met die lessen was dat ik door het verhaal bij de plaatjes alles veel beter op nam. Ik ben denk ik 3 lessen (avonden) geweest dus zat het er met plusminus 6 - 8 uur allemaal wel in.

Maar ik denk dat jij zelf het beste kunt bepalen hoeveel tijd het in beslag neemt, iedereen leert anders en de één is gewoon sneller dan de ander.
 
Een tijdje geleden ging je nog met een hele groep tegelijk de examen ruimte in en begon voor iedereen het examen tegelijk. Nu wordt je opgeroepen en wordt je door elkaar heen met een inlogcode de examenruimte in gestuurd.

Als je dan bezig bent en er komt na jou de ene na de andere binnen die aan jou gaan vragen hoe ze moeten inloggen als je bezig bent met je examen dan heb je zo 1 of 2 fouten extra doordat je afgeleid wordt. De jongste was hierdoor de eerste keer met één fout te veel gezakt.
Gelukkig kon ze een week later weer en was toen ruim geslaagd.

Ik heb voor het B-rijbewijs ook zo examen gedaan; in een grote groep tegelijk naar binnen.

Voor het A-rijbewijs ook op de nieuwe manier examen gedaan. Nu vond ik juist dat het lokaal goed ingedeeld was, met tussenschotten en je rug naar de rest waardoor je zo min mogelijk afleiding had. Daarnaast zit er een examinator aan een bureau die ervoor zorgt dat iedereen stil is en daar waar nodig helpt. Bij ons was het echt muisstil, zelfs de mensen die na mij kwamen binnenlopen heb ik totaal niet gehoord (en ik ben erg gevoelig voor prikkels).
 
Hoe is het met de duimclub?

Morgenmiddag mag ik eraan geloven (AVB)
vind het nu al spannend,
het warme weer helpt er ook niet echt aan mee..

Gaan jullie een rondje touren met deze temperatuurtjes? :o
 
Succes Richard, komt helemaal goed. Meest belangrijke dat ik heb geleerd tijdens mijn AVB is ontspannen op de motor zitten, dat maakt alles zoveel makkelijker.

Ik had maandag les, echter was ik blij dat ik met 30 graden geen AVB meer had. Ik mocht gelukkig uitwaaien op de snelweg.
 
Hoe is het met de duimclub?

Morgenmiddag mag ik eraan geloven (AVB)
vind het nu al spannend,
het warme weer helpt er ook niet echt aan mee..

Gaan jullie een rondje touren met deze temperatuurtjes? :o

Door het warme weer >> meer grip >> zetten ze de pilonnetjes wat strakker.

Nee hoor, gekheid. Gaat helemaal goedkomen!
 
Richard succes!
Gewoon lekker door de oefeningen gaan en maak je niet druk als er 1 wat minder soepel gaat.
van de 7 (14 pogingen) hoef je er maar 5 te halen....
 
Succes Richard! Duimclub staat weer klaar hoor! :t

Verder laat ik de Diets lekker staan, veel te warm en dan is het niet genieten op de motor. Ben juist gaan rijden om te kunnen genieten :] van het weekend wordt het koeler en ideaal motorweer dus dan wopwop gas drop _O-
 
Gelijk heb je Dutch, het was wel te doen vanavond. Zaterdag nw bandjes eronder en dan weer gaan! Kunnen we weer ff.
Gaan volgende maand lang weekend naar Willingen, motortreffen daar, schijnt leuk te zijn. Hopen dus op mooi motorrijweer want we gaan op de motor heen!
 
Hoe is het met de duimclub?

Morgenmiddag mag ik eraan geloven (AVB)
vind het nu al spannend,
het warme weer helpt er ook niet echt aan mee..

Gaan jullie een rondje touren met deze temperatuurtjes? :o

Succes straks Richard!

En nee, met deze temperaturen ga ik niet touren. Scheelt dat ik toch moet werken :P Misschien dat ik vanavond nog wel een rondje doe :)
 
leroy84
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 13 mei 2017
Theorie:
AVB:
AVD:
Rijschool: Joop Hagen (Deventer)
Lesmotor: Honda CB500

Ik lees al een tijdje mee over het forum, maar ook maar even voorstellen dan, ikben Leroy, 33 jaartjes oud en pas begonnen met lessen. Droom is er al jaren om het rijbewijs te halen, maar nooit echt toe kunnen zetten. Dat is eindelijk opgelost.

Lessen doe ik samen met mijn vriendin, en we hebben er ondanks de hitte nog veel plezier in. achtje, stapvoets rijden, halve draai, langzame en snelle slalom gaan al redelijk goed, echter met de stopproef en precisiestop nog veel moeite.

Ik heb dit topic nog niet volledig doorgelezen maar al wel diverse tips meegepikt :-)

Iemand tips voor de stopproef en precisiestop? met 50km/h aankomen en tegelijkertijd snel handelen gaat nog niet soepel.. Het remmen op een gewenste plek in het verkeer lukt allemaal wel prima..
 
Laatst bewerkt:
Bij de stopproef en preciesiestop kan je het ontkoppelen bewaren tot (zeg maar) de laatste 2, 3 meter van je remweg. Je knijpt dan je koppeling in en trapt de versnelling helemaal terug naar de 1e versnelling. Net als bij de auto hoef je pas op dat laatste stuk te ontkoppelen. (anders slaat je motor af) Bij de noodstop is het de bedoeling dat je zsm stil staat. Dan knijp je meteen je koppeling in en doe je niks met de versnelling, daar heb je immers bij een noodstop geen tijd voor. Het is dan belangrijker dat je zo snel mogelijk stil staat dan dat je de bak in 1 hebt. Dat komt later wel, als je weer verder rijdt.

Succes!
 
Hallo en welkom :t

Bij mij hielp het goed ver vooruit blijven kijken.
Terugschakelen inderdaad in de laatste paar meter.
Bij de stopproef niet te lomp beginnen maar mooi opbouwen.

Succes en veel plezier met lessen.

Voor mijzelf zoek ik nog een goede tip om mij aan te leren eerst te spiegelen en de dode hoek te controleren alvorens ik de knipper aan zet. Ik merk dat ik volautomatisch eerst richting aangeef (wel mooi op tijd) en vervolgens begin met spiegelen etc. dit is echter niet volgens de procedure....
 
Volgorde van spiegelen en knippertje bedienen tussen je oren krijgen is niet echt een ezelsbruggetje voor. Je kan ook niet zeggen: de S van spiegel komt voor de R van richtingaanwijzer, in het alfabet want dat is niet zo. Tenzij je het alfabet achterstevoren opleest, maar wie doet dat tegenwoordig *D . ik denk dat je het je eigen moet maken door het te doen: eerst spiegelen, dan knippertje. En dat mag je best hardop tegen jezelf zeggen, er is toch niemand die je hoort :D en op enig moment gaat het vanzelf, net als andere dingen rond het motorrijden. Denk maar aan je BV's. Op gegeven moment denk je daar ook niet meer bij na.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan