Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemorgen vanuit zonnig Portugal!

Smous, met mijn man gaat redelijk en met mij ook. Kruk en kruk op vakantie, haha!
Zo mooi hier. Vandaag gaan we met de auto het westen van de Algarve bekijken.

Nuri, welkom en succes met lessen!
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten kan je rijschool een AVD examen inkopen zonder die nog op jou naam te zetten en dan kan de rijschool hem nog terug verkopen binnen bepaalde tijd,want ik dacht dat hij 3 weken voor de examen datum op je naam moest staan .

het is natuurlijk wel zo als jij je AVB niet haalt je dan geen AVD mag doen. hetzelfde als je geen theorie zou hebben als je AVD gaat doen.

maar om voor AVB te zakken moet je echt wel erg slecht motor rijden.
AVB is veel makkelijker dan AVD omdat je op een gesloten terrein niet met andere weggebruikers te maken heb die onverwachts roet voor je in het eten kunnen gooien en het hier enkel maar gaat om voertuigbeheersing. en daar kan je op oefenen. je mag alles nog eens een keer herkansen ook en je krijgt van de 12 maar 7 oefeningen waarin je nog 2 fout mag hebben.
 
Totaal niet mee eens. Ik ben gezakt de 1e keer omdat ik van de zenuwen een black out kreeg. Lang niet iedereen slaagt in 1x.
 
AVB is veel makkelijker dan AVD

Ik ben het hier, net als Cabo, niet mee eens. Het is heel persoonlijk of je meer of minder moeite hebt met AVB, dan wel AVD. Daarnaast zijn er óók nog mensen die AVB én AVD met twee vingers in de neus doorlopen, maar struikelen over de theorie.

Wat mijn rijschool deed: ze kopen je AVD tegelijk in met je AVB. Dan zorgen ze dat er minimaal 3 (maar ook niet veel meer) weken tussen zitten, zodat ze jouw AVD plek nog kunnen ruilen of annuleren. Zo hoef je nooit lang te wachten voordat je AVD examen mag doen. Zak je onverhoopt voor AVB, dan plannen ze daarvoor een nieuwe datum inclusief nieuw AVD.

Verder werd er al flink geoefend voor AVD. Het rijden van en naar het oefenterrein, maar ook af en toe een lekker ritje om uit te waaien na de vermoeiende AVB lessen.

Ook overlegde mijn rijschool veel, de wensen en mogelijkheden van de leerling werden heel prettig gerespecteerd. Ik was een 'moeilijke' leerling en vond het ontzettend fijn dat de manier van lesgeven daarop werd afgestemd. Over AVB heb ik erg lang gedaan met een enorme dip, eerste examen totaal verprutst door de zenuwen. Maar AVD had ik in no time. Heel persoonlijk dus, hoe het lessen verloopt en welk examen je makkelijker vindt.
 
Ik vond AVD zoveel makkelijker dan AVB. Ik denk dat ik 3/4 van mijn lessen heb gebruikt voor de AVB en de rest voor AVD.
 
Pfff ik kan die AVB nooit meer zien zo erg vond ik het haha! Dus indeed sommige mensen walsen er door heen en ander doet een serieus een jaar over..........Maar ja hoe dan ook is wel fijn als je goed je basis mee krijgt zeker als je in je eentje moet motor rijden. Ik ben toch achteraf blij dat ik veel tijd in heb gestoken en heel veel maar dan ook heeeeel veel lesjes heb gehad hihi!
 
het prettigste is het als je over de openbare weg naar je AVB-lokatie moet rijden. zo krijg je ook meteen ervaring in het AVD-gedeelte.

je hoopt dat je AVB-dingen na je examen NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT meer nodig hebt. geloof mij maar: vanaf het moment dat je je rijbewijs hebt en je stapt op, heb je met AVB-dingen te maken. wegrijden, stapvoets (file-)rijden, noem maar op. onbewust gebruik je ze. er is er alleen een waarvan je hoopt dat je ze nooit hoeft te gebruiken: de noodstop. uitwijk- en vertragingsacties zal je in NL misschien niet zoveel gebruiken, maar als je in de Eifel rijdt en je gaat heuveltje af en je ziet ineens een bocht, is het wel handig te weten hoe je daarop moet reageren.

Cabo+hubby: goeie vakantie, kom uitgerust (en heelhuids) weer terug.

voor de lessers: succes! er zal een keer een moment komen waarop je denkt: waar ben ik aan begonnen, ik leer het nooit. op dat moment moet je even volhouden, want niet lang daarna vallen de kwartjes en (heel raar) wordt het alleen maar leuker!

vandaag mijn dagelijkse vierwieler ingeruild. Frans ('n zwarte Renault Scenic) wordt (weer) Zweeds: 'n lichtblauwe Volvo V60 T3. was de Volvo 4 maanden geleden beschikbaar geweest, had ik de Renault overgeslagen en de V60 gekocht. maar ja, dat was nou eenmaal niet zo...

:]
 
Het kan natuurlijk een r125 uit de cupklasse zijn. Al die coureurs doen het onderhoud zelf en dus geen boekjes. Ook is het gebruik van een R125 op circuit niet heel veel anders dan op de openbare weg. Je hebt het hele tourenbereik nodig voor fatsoenlijke manoeuvres. Dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.

Bij zon machine loop je sowieso niet veel risico. Heel betrouwbare blokjes. 3800 voor 2012 met 10.000+ is misschien wat veel maar onder de 3000 gaat niet gebeuren. Komt door het vraag/aanbod. Wat is het verhaal bij de machine. Of heb je de link?
 
Gister weer lekker ritje gemaakt, al was ik zelf niet tevreden. Instructeur blijft maar hameren op bekende zaken als witte lijnen, putdeksel en bij en uitvoegen niet te snel tegen de blokmarkering aan te rijden. Ik doe mijn best om ze zoveel mogelijk te vermijden, maar dat lukt niet altijd. Ik vond het geen examenwaardige rit, maar mijn instructeur zag dat - ondanks zijn opmerkingen - toch anders. Hij vond het een vlotte rit (ik voelde me juist opgejaagd), bochtentechniek in orde en ook de keuzes die gemaakt werden (links voorsorteren bij een vrachtauto bijv.) vond hij goed. Nog twee weken... Gelukkig heb ik nog wat lessen om te schaven. De lol is er in ieder geval niet minder om, wil alleen zo graag dat pasje halen en zelf gaan rijden... :]
 
zo zie je maar: het hoeft er niet perfect uit te zien om te slagen. als je maar laat zien dat je motorrijder bent, en geen automobilist die 'toevallig' op een motor zit.

:]
 
Dat hameren is natuurlijk leerzaam, maar kan ook nog wel leuke neveneffecten hebben. Tijdens het examen geniet je van de rust (je instructeur is ineens alleen nog maar je navigatie) en denk je vast, zoals velen van ons: "ik ga slagen want ik wil dat getetter in mijn oor nóóit meer horen!" ;-)
 
Dat hameren is natuurlijk leerzaam, maar kan ook nog wel leuke neveneffecten hebben. Tijdens het examen geniet je van de rust (je instructeur is ineens alleen nog maar je navigatie) en denk je vast, zoals velen van ons: "ik ga slagen want ik wil dat getetter in mijn oor nóóit meer horen!" ;-)

Dat laatste: heeeerlijk! :P
Op mijn rit naar het AVB was mijn oortje stuk, dat was ontspannen rijden ja.
 
Net contact opgenomen met mijn rijschool.
Kort samengevat: 30 okt AVB kan ik niet vervroegd worden (jammer :/ ) en ik heb ook nagevraagd over AVD en het is niet mogelijk om het te annuleren of te verzetten. Ik zou dan opnieuw moeten reserveren waarvoor mijn rijschool circa 300 euro ervoor vraagt zonder de kosten van 1 uurtje les vooraf!
 
Laatst bewerkt:
bovendien is AVD-examen niet veel meer dan 'een fijn stukje rijden'. en het examen is voorbij voor je er erg in hebt.

:]
 
ik heb nu 2 AVD lessen gehad, is toch lastiger dan ik dacht, maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn eerste les was bij storm en de 2de les bij heftige regenbui.

vandaag een x les met goed weer :]

Ik vind AVD toch lastiger, moet je met alles rekening houden, overige verkeer, plaats op de weg, snelheid, voorrang, gezeur van je instructeur in je oor...
 
Ik maak me ook niet zoveel zorgen over AVD.
me grootste zorg ligt bij AVB, het zijn toch vrij lastige oefeningen en het gaat bij mij afwisselend. Sommige dagen doe ik de oefeningen erg goed en sommige dagen lijkt het wel alsof ik voor het eerst op een motor rij
 
Net contact opgenomen met mijn rijschool.
Kort samengevat: 30 okt AVB kan ik niet vervroegd worden (jammer :/ ) en ik heb ook nagevraagd over AVD en het is niet mogelijk om het te annuleren of te verzetten. Ik zou dan opnieuw moeten reserveren waarvoor mijn rijschool circa 300 euro ervoor vraagt zonder de kosten van 1 uurtje les vooraf!

Weet niet waar je dan lest. Maar ik vraag 200 euro incl uur vooraf. Wanneer je een AVD examen moet annuleren krijg je 92 euro terug. De 108 van het CBR ben je wel kwijt maar daar sta ik buiten. Jammer voor je.

Hoe zijn de examenkosten opgebouwd van jou rijschool? Kosten voor het CBR zijn 108 euro. Verder rijd je een uur/ maak je gebruik van de spullen van de rijschool tijdens je examen. 1x een uurtarief zou dan dus normaal zijn. 2 uurtarieven dus incl een uur vooraf rijden.
 
ik heb nu 2 AVD lessen gehad, is toch lastiger dan ik dacht, maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn eerste les was bij storm en de 2de les bij heftige regenbui.

vandaag een x les met goed weer :]

Ik vind AVD toch lastiger, moet je met alles rekening houden, overige verkeer, plaats op de weg, snelheid, voorrang, gezeur van je instructeur in je oor...

Zo herkenbaar _O- Maar bedenk: ook dat gaat een keer over ;) Ik wacht ook nog op dat moment, maar ik houd mezelf dat altijd voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan