Motor-Forum

Select Forum

Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Reg. datum:
29 jul. 2012
quote:
Lecram schreef op 03 oktober 2017 @ 23:36:

[...]

Het is nagenoeg onmogelijk om bij de Zero het voorwiel van de grond te krijgen. Het koppel komt er niet ineens 100% in, maar met een opbouwende curve.
Mijn KTM 1190 Adventure heeft zoveel electronica aan boord dat een wheelie nooit hoger is dan 20 cm en het achterwiel niet doorslipt. Bij hard optrekken (zeg: volgas) knippert het TC lampje dan ook vaak. Wat weer nadelig is voor de acceleratie.

[...]

Heb de Zero al eens per ongeluk gewheelied, bijna tot kantel punt _O-
Suzuki GS450L Chopper uit 1987 / Kawasaki GPZ400R uit 1985 / Honda XL600R uit 1989 ./. Break free from the box, throw a leg over that seat, grab a handful of throttle and twist.

Currently Electrified

Reg. datum:
06 sep. 2006
Het italiaanse motormerk Tacita komt met een elektrische cruiser.

Die wordt leverbaar met verschillende batterijopties waaronder eentje van maar liefst 27 kWh. De opgegeven range van 167 mijl lijkt me dan ook bescheiden.
Er zit een vijfversnellingsbak in met een hydraulisch (bediende ?) koppeling. De eindaandrijving is een ketting.

Artikel over deze motor in Electrek.
---- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination ---- People saying it cannot be done should not interrupt those who are doing it ----

EVangelist

Reg. datum:
17 aug. 2009
Niet mijn smaak die Tacita Cruiser maar misschien zullen er wat Amerikanen voor gaan?

Ik gok dat die 27kWh een setje koffers op de fiets nodig heeft. Dat deed Tacita namelijk ook bij hun off-road modellen. Waarschijnlijk zal dus alleen de basis 7,5kWh zonder koffers zijn.
Snelladen is wel weer fijn en de prijs valt me nog wel mee voor een Tacita!
Once you go EV, Gas is history!

de la Tourette

Reg. datum:
21 okt. 2002
Wel leuk, maar ketting? Versnellingsbak? Hoezo dan? Is dat alleen voor "de emotie" ?
Meer dan 425 Nederlandse en Vlaamse motorzaken, meer dan 3769 recensies... Hier!
Mijn elektrische motorfiets.nl

Reg. datum:
13 aug. 2014
Heeft een Brammo toch ook? En zij zeggen ook dat het is omdat motorrijders zo graag schakelen... tja.
KFFR - Metal! | Suzuki V-Strom DL1000 2002

de la Tourette

Reg. datum:
21 okt. 2002
Brammo is toch niet meer? Daarbij, inmiddels hebben diverse modellen al het pad gebaand. Och er zal gerust een markt voor zijn hoor, maar ik zou er zelf nooit volledig op inzetten. Ik zou een versnellingsbak een optie maken :P
Meer dan 425 Nederlandse en Vlaamse motorzaken, meer dan 3769 recensies... Hier!

Currently Electrified

Reg. datum:
06 sep. 2006
Brammo valt tegenwoordig onder Polaris.

En inderdaad, de Brammo Empulse heeft ook een versnellingsbak, koppeling en kettingaandrijving.

Voor mij hoeft zo'n versnellingsbak ook niet maar ik kan me nog voorstellen dat ie nut heeft, je kunt de overbrenging aanpassen aan je stemming, snelheid, weersomstandigheden of aan de ondergrond.

Bij de koppeling vraag ik me echt af waarom je zo'n ding in een elektrische motor zou willen. Die koppeling heb je bij een brandstofmotor nodig om het toerengebied tussen nul en stationair te overbruggen omdat de bak dat niet kan, en om de gangen een beetje soepel te wisselen. Het is dus om die onhebbelijkheden van de zuigermotor en de versnellingsbak samen te camoufleren.
Die bak kent maar een beperkt aantal overbrengingen die ook nog vast liggen, die bak is gewoon verre van ideaal.

Uiteindelijk bouwen ze dus een complete koppeling in om te kunnen (terug)schakelen, wat dus eigenlijk niet nodig is met een elektrische aandrijving.
Hybride wijzigde dit bericht op woensdag 11 oktober 2017 16:52 (12%)
---- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination ---- People saying it cannot be done should not interrupt those who are doing it ----

EVangelist

Reg. datum:
17 aug. 2009
Bij Tacita hebben ze altijd al die 5-bak gebruikt. Ze hebben een relatief zwakke elektromotor en behalen zo meer koppel bij lage snelheden. Vanwege hun off-road insteek kan ik me die strategie wel voorstellen.
Zie dit promo filmpje uit 2012 waarin ook die extra accu koffers te zien zijn. https://www.youtube.com/watch?v=9BMEr-BvaAo
Ze hebben waarschijnlijk de bestaande aandrijflijn op die Cruiser gezet, lekker makkelijk.

Piaggio Hexagon 180 kopen?

Reg. datum:
12 feb. 2007
quote:
Hybride schreef op 11 oktober 2017 @ 16:34:
Brammo valt tegenwoordig onder Polaris.

:N
3 X GSX750ES, Brammo Empulse R, Piaggio Hexagon LXT 180

Currently Electrified

Reg. datum:
06 sep. 2006
quote:

Nou, daar hebben we wat aan...

Het kan zijn dat je gelijk hebt maar hoe zit het dan wél ?

Ik kwam dit destijds ergens tegen en heb het even weer opgezocht: Polaris buys motorcycle manufacturer Brammo.

EVangelist

Reg. datum:
17 aug. 2009
Polaris bracht Brammo onder bij Victory en vervolgens ging bij Victory de stekker eruit...

https://www.forbes.com/si...-off-victory-motorcycles/

.CMX450C.

Reg. datum:
28 dec. 2003
Yamaha gaat er ook een poging aan wagen.

https://images.abcdn.nl/image/cba028c063_Yamaha_Motoroid_Concept_4.jpg?w=880&s=db3db9c4bcdf3e20f9cbb03be4e8e1a1
Vriendelijke groet, Ton.

KTM 1190adv, Zero DS, 5x CB750

Reg. datum:
18 nov. 2002
quote:
kingcharles1666 schreef op 12 oktober 2017 @ 12:40:
Polaris bracht Brammo onder bij Victory en vervolgens ging bij Victory de stekker eruit...

https://www.forbes.com/si...-off-victory-motorcycles/

De website is nog steeds live: http://www.victorymotorcycles.com/en-us/electric

$20.000 voor een sterk verouderde electrische motorfiets. Dat vraagt om faillissement
Honda CB750 SOHC en Laverda telleronderdelen en -restauraties : http://www.cb750faces.com

Reg. datum:
29 jul. 2012
Ik moet zeggen dat ik dat ding van yamaha niet echt mooi vindt.

Ander punt;
Met de nieuwe regering wordt vanaf 2018 stroom een stuk duurder.
Gemiddeld huishouden is dat 70 per jaar.

Hoeveel extra zou dat zijn voor het gemiddelde elektrische voertuig per jaar?
Suzuki GS450L Chopper uit 1987 / Kawasaki GPZ400R uit 1985 / Honda XL600R uit 1989 ./. Break free from the box, throw a leg over that seat, grab a handful of throttle and twist.

Reg. datum:
26 jan. 2014
Stroom wordt toch juist goedkoper per kWh?

Reg. datum:
18 mei. 2017
quote:
Meifesto schreef op 14 oktober 2017 @ 21:08:
Ik moet zeggen dat ik dat ding van yamaha niet echt mooi vindt.

Op een of andere manier denken veel fabrikanten dat je, als je een electrische motor wilt, je dan ook meteen voor joker wilt rijden. Vreemde redenatie.

Reg. datum:
28 feb. 2002
quote:
jeeeveee schreef op 15 oktober 2017 @ 12:48:

[...]

Op een of andere manier denken veel fabrikanten dat je, als je een electrische motor wilt, je dan ook meteen voor joker wilt rijden. Vreemde redenatie.

Zou kunnen.
In dit geval meen ik te hebben gelezen dat Yamaha een verbrandingsmotor niet vond passen bij dit futuristische prototype.

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
jeeeveee schreef op 15 oktober 2017 @ 12:48:

[...]

Jarenlang heeft de brandstof tank het aanzien van de motor gedomineerd. Ik kan me goed voorstellen dat de fabrikanten op zoek zijn naar een nieuw uiterlijk.
Je kunt natuurlijk voor productiemodellen lekker conservatief zijn, dat verkoopt het makkelijkst.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

.CMX450C.

Reg. datum:
28 dec. 2003
Da's toch gewoon evolutie? Vorm volgt functie.
Het enige onmisbare zijn een zitplaats, een stuur, twee wielen en een aandrijving.
Hoe dat er verder uit ziet is volledig vrij.

Ik vind die Yamaha ook wel erg wennen, maar het heeft wel wat, het laat zien dat de elektrischemotorfietsfabrikanten de e-motor neer durven zetten als een nieuw product.
En dat is het natuurlijk ook. (Verzoekje: nu nog velg-aandrijving en -besturing. ;) )

Dat is bij auto's al veel minder, daar zit je vast aan een doosvorm, ongeacht de aandrijving.
Een auto heeft nou eenmaal als functie een doos-op-wielen te zijn.
winshots wijzigde dit bericht op zondag 15 oktober 2017 22:57 (4%)
Vriendelijke groet, Ton.

Reg. datum:
23 apr. 2007
Voor een elektrische motorfiets, zoals voor elke motorfiets, zou je het gewicht laag willen houden, en dat is moeilijk met batterijen. Je wilt het gewicht ook zoveel mogelijk onderin he frame houden, dat rijdt fijn, vind ik.
En omdat de e-motor in principe zonder v-bak kan, en dus compact kan zijn, de batterijen ook zo laag mogelijk in het frame.
Je mist dan wel het gevoel van de tank tussen je benen, dat kan opgelost worden met een soort nep-tank, waar allerlei ander spul in zit. Dat bestaat al op motoren met verbrandingsmotor.
Maar die Yamaha is wel heel lelijk!
Doei,
Doudou
"Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid noch veiligheid" (Benjamin Franklin)

Currently Electrified

Reg. datum:
06 sep. 2006
Bij het lopen naast de motor is het handig als het zwaartepunt laag zit, als je ermee gaat rijden echter wil je dat helemaal niet.
Als de motor een beetje redelijk bochtjes wil rijden moet de massa vooral gecentreerd zijn, dus niet zozeer laag maar rond het punt waarom de motor kantelt. En dat geldt niet alleen voor de hoogte, ook in de lengte en de breedte gezien moet de massa zo compact mogelijk zijn. Dus alles wat zwaar is zo dicht mogelijk opeen in het midden van de motor.

En wat betreft uiterlijk... Motorrijders zijn natuurlijk enorm conservatief, kijk maar naar al die choppers. Allemaal meer van hetzelfde en zo gaat het al heel lang. Voor mij mag het best wat aparter zolang het maar praktisch is maar ik moet hem ook nog een keer vérkopen... En zo houden we dat conservatieve zelf in stand.

Die Yamaha is vast een concept, ze stoppen wat nieuwe technieken bij elkaar in één nieuw model en zijn benieuwd wat men ervan vindt.

Reg. datum:
27 mei. 2003
Geen reclamepraatje, wel het vermelden waard:
Electric motorcycles biedt 20% 'milieusubsidie' voor particulieren
https://electricmotorcycl...bsidie-voor-particulieren
Instant human. Just add coffee

Reg. datum:
23 apr. 2007
Inderdaad, Hybride, gecentreerd is het goede idee.
Maar ik blijf het een lelijk ding vinden!
Doei,
Doudou
"Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid noch veiligheid" (Benjamin Franklin)

de la Tourette

Reg. datum:
21 okt. 2002
quote:
winshots schreef op 15 oktober 2017 @ 22:49:
Da's toch gewoon evolutie? Vorm volgt functie.
Het enige onmisbare zijn een zitplaats, een stuur, twee wielen en een aandrijving.
Hoe dat er verder uit ziet is volledig vrij.

Ik vind die Yamaha ook wel erg wennen, maar het heeft wel wat, het laat zien dat de elektrischemotorfietsfabrikanten de e-motor neer durven zetten als een nieuw product.
En dat is het natuurlijk ook. (Verzoekje: nu nog velg-aandrijving en -besturing. ;) )

Dat is bij auto's al veel minder, daar zit je vast aan een doosvorm, ongeacht de aandrijving.
Een auto heeft nou eenmaal als functie een doos-op-wielen te zijn.

:^ Ik zat hier eerlijk gezegd op te wachten. De huidige motorfietsen lijken op ouderwetse motorfietsen, net zoals de eerste auto's op koetsen leken. Ik vind de Yamaha behoorlijk gaaf!

de la Tourette

Reg. datum:
21 okt. 2002
Eindelijk beroemd:

https://www.volkskrant.nl...nder-de-motoren~a4522040/

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.