Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Het is nagenoeg onmogelijk om bij de Zero het voorwiel van de grond te krijgen. Het koppel komt er niet ineens 100% in, maar met een opbouwende curve.
Mijn KTM 1190 Adventure heeft zoveel electronica aan boord dat een wheelie nooit hoger is dan 20 cm en het achterwiel niet doorslipt. Bij hard optrekken (zeg: volgas) knippert het TC lampje dan ook vaak. Wat weer nadelig is voor de acceleratie.


Heb de Zero al eens per ongeluk gewheelied, bijna tot kantel punt _O-
 
Het italiaanse motormerk Tacita komt met een elektrische cruiser.

Die wordt leverbaar met verschillende batterijopties waaronder eentje van maar liefst 27 kWh. De opgegeven range van 167 mijl lijkt me dan ook bescheiden.
Er zit een vijfversnellingsbak in met een hydraulisch (bediende ?) koppeling. De eindaandrijving is een ketting.

Artikel over deze motor in Electrek.
 
Niet mijn smaak die Tacita Cruiser maar misschien zullen er wat Amerikanen voor gaan?

Ik gok dat die 27kWh een setje koffers op de fiets nodig heeft. Dat deed Tacita namelijk ook bij hun off-road modellen. Waarschijnlijk zal dus alleen de basis 7,5kWh zonder koffers zijn.
Snelladen is wel weer fijn en de prijs valt me nog wel mee voor een Tacita!
 
Heeft een Brammo toch ook? En zij zeggen ook dat het is omdat motorrijders zo graag schakelen... tja.
 
Brammo is toch niet meer? Daarbij, inmiddels hebben diverse modellen al het pad gebaand. Och er zal gerust een markt voor zijn hoor, maar ik zou er zelf nooit volledig op inzetten. Ik zou een versnellingsbak een optie maken :P
 
Laatst bewerkt:
Brammo valt tegenwoordig onder Polaris.

En inderdaad, de Brammo Empulse heeft ook een versnellingsbak, koppeling en kettingaandrijving.

Voor mij hoeft zo'n versnellingsbak ook niet maar ik kan me nog voorstellen dat ie nut heeft, je kunt de overbrenging aanpassen aan je stemming, snelheid, weersomstandigheden of aan de ondergrond.

Bij de koppeling vraag ik me echt af waarom je zo'n ding in een elektrische motor zou willen. Die koppeling heb je bij een brandstofmotor nodig om het toerengebied tussen nul en stationair te overbruggen omdat de bak dat niet kan, en om de gangen een beetje soepel te wisselen. Het is dus om die onhebbelijkheden van de zuigermotor en de versnellingsbak samen te camoufleren.
Die bak kent maar een beperkt aantal overbrengingen die ook nog vast liggen, die bak is gewoon verre van ideaal.

Uiteindelijk bouwen ze dus een complete koppeling in om te kunnen (terug)schakelen, wat dus eigenlijk niet nodig is met een elektrische aandrijving.
 
Laatst bewerkt:
Bij Tacita hebben ze altijd al die 5-bak gebruikt. Ze hebben een relatief zwakke elektromotor en behalen zo meer koppel bij lage snelheden. Vanwege hun off-road insteek kan ik me die strategie wel voorstellen.
Zie dit promo filmpje uit 2012 waarin ook die extra accu koffers te zien zijn.
Ze hebben waarschijnlijk de bestaande aandrijflijn op die Cruiser gezet, lekker makkelijk.
 
Yamaha gaat er ook een poging aan wagen.

cba028c063_Yamaha_Motoroid_Concept_4.jpg
 
Ik moet zeggen dat ik dat ding van yamaha niet echt mooi vindt.



Ander punt;
Met de nieuwe regering wordt vanaf 2018 stroom een stuk duurder.
Gemiddeld huishouden is dat 70 per jaar.

Hoeveel extra zou dat zijn voor het gemiddelde elektrische voertuig per jaar?
 
Op een of andere manier denken veel fabrikanten dat je, als je een electrische motor wilt, je dan ook meteen voor joker wilt rijden. Vreemde redenatie.

Zou kunnen.
In dit geval meen ik te hebben gelezen dat Yamaha een verbrandingsmotor niet vond passen bij dit futuristische prototype.
 
Op een of andere manier denken veel fabrikanten dat je, als je een electrische motor wilt, je dan ook meteen voor joker wilt rijden. Vreemde redenatie.
Jarenlang heeft de brandstof tank het aanzien van de motor gedomineerd. Ik kan me goed voorstellen dat de fabrikanten op zoek zijn naar een nieuw uiterlijk.
Je kunt natuurlijk voor productiemodellen lekker conservatief zijn, dat verkoopt het makkelijkst.
 
Da's toch gewoon evolutie? Vorm volgt functie.
Het enige onmisbare zijn een zitplaats, een stuur, twee wielen en een aandrijving.
Hoe dat er verder uit ziet is volledig vrij.

Ik vind die Yamaha ook wel erg wennen, maar het heeft wel wat, het laat zien dat de elektrischemotorfietsfabrikanten de e-motor neer durven zetten als een nieuw product.
En dat is het natuurlijk ook. (Verzoekje: nu nog velg-aandrijving en -besturing. ;) )

Dat is bij auto's al veel minder, daar zit je vast aan een doosvorm, ongeacht de aandrijving.
Een auto heeft nou eenmaal als functie een doos-op-wielen te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Voor een elektrische motorfiets, zoals voor elke motorfiets, zou je het gewicht laag willen houden, en dat is moeilijk met batterijen. Je wilt het gewicht ook zoveel mogelijk onderin he frame houden, dat rijdt fijn, vind ik.
En omdat de e-motor in principe zonder v-bak kan, en dus compact kan zijn, de batterijen ook zo laag mogelijk in het frame.
Je mist dan wel het gevoel van de tank tussen je benen, dat kan opgelost worden met een soort nep-tank, waar allerlei ander spul in zit. Dat bestaat al op motoren met verbrandingsmotor.
Maar die Yamaha is wel heel lelijk!
Doei,
Doudou
 
Bij het lopen naast de motor is het handig als het zwaartepunt laag zit, als je ermee gaat rijden echter wil je dat helemaal niet.
Als de motor een beetje redelijk bochtjes wil rijden moet de massa vooral gecentreerd zijn, dus niet zozeer laag maar rond het punt waarom de motor kantelt. En dat geldt niet alleen voor de hoogte, ook in de lengte en de breedte gezien moet de massa zo compact mogelijk zijn. Dus alles wat zwaar is zo dicht mogelijk opeen in het midden van de motor.


En wat betreft uiterlijk... Motorrijders zijn natuurlijk enorm conservatief, kijk maar naar al die choppers. Allemaal meer van hetzelfde en zo gaat het al heel lang. Voor mij mag het best wat aparter zolang het maar praktisch is maar ik moet hem ook nog een keer vérkopen... En zo houden we dat conservatieve zelf in stand.

Die Yamaha is vast een concept, ze stoppen wat nieuwe technieken bij elkaar in één nieuw model en zijn benieuwd wat men ervan vindt.
 
Da's toch gewoon evolutie? Vorm volgt functie.
Het enige onmisbare zijn een zitplaats, een stuur, twee wielen en een aandrijving.
Hoe dat er verder uit ziet is volledig vrij.

Ik vind die Yamaha ook wel erg wennen, maar het heeft wel wat, het laat zien dat de elektrischemotorfietsfabrikanten de e-motor neer durven zetten als een nieuw product.
En dat is het natuurlijk ook. (Verzoekje: nu nog velg-aandrijving en -besturing. ;) )

Dat is bij auto's al veel minder, daar zit je vast aan een doosvorm, ongeacht de aandrijving.
Een auto heeft nou eenmaal als functie een doos-op-wielen te zijn.
:^ Ik zat hier eerlijk gezegd op te wachten. De huidige motorfietsen lijken op ouderwetse motorfietsen, net zoals de eerste auto's op koetsen leken. Ik vind de Yamaha behoorlijk gaaf!
 
Terug
Bovenaan Onderaan