Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hoi Hybride.
Qua rendement heb je helemaal gelijk, denk ik.
Elektrisch rijden is een deel van de oplossing, inderdaad.
Maar nogmaals, ongeacht waar die energie vandaan komt, we gebruiken teveel.
Pas als er netto meer SCHONE energie geproduceerd kan worden, dan er gebruikt wordt, kan het de goede kant op gaan met de wereld.
Vandaag nog een artikel in de Trouw overhet bijstoken van bio-massa in kolen centrales, weer een schijn-oplossing. Ondergrondse opslag van CO2? Nepoplossing.
En ons persoonlijk gedrag, de verwarming lekker hoog, en of het dan gas of elektrisch is, verspilling.
2 maal per dag onder de douche, overbodige verspilling.
Met de auto naar de winkel, op 1 of 2 of 3 km, overbodige verspilling. Met een grote fietstas kan je voor een paar dagen tegelijk boodschappen doen, bijkomend voordeel, de kinderen willen dan niet meer mee, geen jengelende kinderen meer in de winkel....
En je krijgt meteen wat gezonde lichaamsbeweging!
We kunnen allemaal, op persoonlijk vlak, al veel doen om minder energie te gebruiken, en dat is de hoofdzaak.
Ongeacht waar die energie vandaan komt, we moeten er minder van gebruiken.
Doei,
Doudou
 
Was de Sur-Ron White Ghost hier al eens voorbijgekomen?

Sur-ron%2BWhite%2BGhost170618-41.jpg


Ik vind 't wel een leuk ding... alleen een max van 100km/u lijkt me nogal laag. Op hun eigen site hebben ze het dan weer over max. 100km bij <20km/u. Dus wellicht haalt 'ie de 160 wel maar dan maar 5 minuten? :+
Bij nader inzien lijkt die pagina puur over de 'Firefly' te gaan:
Sur-ron%2B%2Belectric-dirt-bike-sur-ron-bee-1.jpg


Da's dus meer een soort mountainbike met motor. Dus wellicht is de 'White Ghost' wel voorzien van een pakket waarmee je verder komt?
 
Laatst bewerkt:
Was de Sur-Ron White Ghost hier al eens voorbijgekomen?

[afbeelding]

Ik vind 't wel een leuk ding... alleen een max van 100km/u lijkt me nogal laag. Op hun eigen site hebben ze het dan weer over max. 100km bij <20km/u. Dus wellicht haalt 'ie de 160 wel maar dan maar 5 minuten? :+
Bij nader inzien lijkt die pagina puur over de 'Firefly' te gaan:
[afbeelding]

Da's dus meer een soort mountainbike met motor. Dus wellicht is de 'White Ghost' wel voorzien van een pakket waarmee je verder komt?
Afgezien van de top en bereik, hoe kan je normaal sturen met een achterbrug van anderhalve meter?
 
Ja, dat is wel het verschil met die NSU's indertijd, daar zat de rijder erin!
Evengoed wel een interessant ontwerp, niet helemaal mijn voorkeur, ik ga meer voor all-road, maar leuk!
Maar waarvoor dient die hendel links? Toch een koppeling? Interessant.
 
Geen motorfietsen, wel belangrijk nieuws...

Toyota is overstag... eindelijk.

De japanners gaan eindelijk serieus inzetten op vol batterij elektrische voertuigen.

20 jaar geleden liep Toyota voorop met hybride technologie waarin benzine en elektriciteit elkaar aanvullen.
Voor de verdere toekomst zetten ze tot nu toe in op waterstof. Tja, niet mijn visie...
De meningen daarover zijn verdeeld, zelf geloof ik er totaal niet in.

Inmiddels rijden er steeds meer prima elektrische auto’s, de voorsprong die ze hadden is verdampt en omgezet in een enorme achterstand.
Hopelijk (?) kunnen ze dat goedmaken met nieuwe batterijtechnologie.

Artikel hierover in autogids.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het artikel uit de link doorgelezen; precies zoals ik al verwachtte staat er in de beschrijving van de nieuwe accu letterlijk niets in, behalve dan de verplichte termen, namelijk dat het revolutionair is, en de enorm korte laadtijd wordt geroemd, en dan uiteraard zonder te vermelden wat die laadtijd dan is, en op welke manier ze dat grote vermogen in die korte tijd getransporteerd krijgen.
Maar goed, we blijven hopen. Persoonlijk realiseer ik me dat om het even van welk materiaal die revolutionaire batterijen gemaakt zullen gaan worden dit een tekort van dat materiaal op zal gaan leveren, de hele wereld gaat immers electrisch rijden.
 
Er zijn veel meer bronnen die dit nieuws melden....

Toyota heeft voor de toekomst tot nu toe puur ingezet op waterstof, een doodlopende weg en daar zijn ze inmiddels blijkbaar achter. Vandaar dat dit een belangrijke ommezwaai is.

Maar je verwacht toch niet echt dat een fabrikant in dit stadium van ontwikkeling allerlei technische details gaat prijsgeven ?

De techniek staat niet stil, veel bedrijven zijn bezig met batterijtechnologie en elke keer gaan de prestaties toch behoorlijk omhoog, zie bijvoorbeeld ook BMW met hun nieuwste generatie.
Opvallend is hier dat men blijkbaar een heel andere samenstelling toepast zonder Lithium.
En ik zie het niet zo zwart, elke ontwikkeling is een verbetering.
De energiedichtheid neemt steeds meer toe, dat betekent dat er steeds minder materialen nodig zijn voor dezelfde capaciteit. Bovendien gaan ze niet verloren zoals fossiele brandstoffen.

En wat betreft het laden, ik kan me er niet druk om maken. De huidige batterijen zijn voor normaal gebruik nu al lang snel genoeg te laden, kijk maar met wat voor vermogens men tegenwoordig kan laden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hybride.
Waarom is waterstof een doodlopende weg? Ik weet dat de opslag lastig is, daarentegen is de productie simpel, electrolyse, dan komt er meteen een hoop zuurstof vrij.
Maar ik weet niet of waterstof een goede of een slechte keuze is, ik weet er niet genoeg van af.
Vertel er eens meer over? Alvast bedankt.
Doei,
Eduard
 
Twee zaken, het rendement is bijzonder laag en je kan niet thuis(of waar je maar wilt) tanken.

HydrogenChart.jpg
 
Waarom waterstof een doodlopende weg is ?

Het is ouderwets denken, men wil blijven doen wat men altijd al deed. Men wil tanken en weer door, maar zo werkt het helemaal niet bij waterstof. Verder is alles rondom waterstof ongelooflijk ingewikkeld, het vergt veel extra handelingen die heel veel energie kosten. Vergelijk het met de laatste generatie vol elektrisch en waterstof heeft dik verloren, nu al.


Iemand heeft een heel artikel aan dit onderwerp gewijd, er zijn vier delen:


Why fuel cell cars don't work - part 1 - mux' blog - Tweakblogs - Tweakers

Why fuel cell cars don't work - part 2 - mux' blog - Tweakblogs - Tweakers

Why fuel cell cars don't work - part 3 - mux' blog - Tweakblogs - Tweakers

Why fuel cell cars don't work - part 4 - mux' blog - Tweakblogs - Tweakers
 
Nu, dat is duidelijk.
Nu nog een vraag:
Zou het mogelijk zijn om waterstof direct als brandstof te gebruiken, net als LPG?
Afgezien van de opslag-problemen, hoe sterk moet de tank zijn om een nuttige hoeveelheid waterstof mee te kunnen nemen, enz. Nee, ik weet niet of dit een interessante mogelijkheid, daarom vraag ik het hier aan de kenners! Waterstof maken is tenslotte niet vreselijk moeilijk, electrolyse van water, en dan komt er zuurstof vrij, mooi meegenomen. Maar hoe zou een verbrandingsmotor op waterstof kunnen draaien, wat voor tank is dan nodig, en welke problemen komen er nog bij kijken?
Groete,
Eduard
 
Een oude benzinemotor kan vrijwel zonder aanpassingen op waterstof draaien. Je kunt de waterstof op lage druk via een slang toevoeren naar de inlaat van de carburateur en hij kan er al op draaien.

Problemen ? Ja, een laag rendement. Het blijft immers een zuigermotor.

Pure waterstof bevat per kilogram heel veel energie, veel meer dan benzine. Probleem is dat je om het fatsoenlijk te gebruiken honderden kilo’s aan apparatuur nodig hebt.
Wil je een brandstofcel met een redelijk rendement dan is ie te traag om op te rijden en heb je dus alsnog een batterij nodig als buffer.
 
BMW heeft zoiets geprobeerd, in 2005-6? zo uit mijn hoofd. Maar dan zit je nog steeds met een brandstofmotor die 30% rendement heeft en uit honderden onderdelen bestaat die allemaal onderhouden moeten worden.
 
Hoi Hybride.
Waarom is waterstof een doodlopende weg? Ik weet dat de opslag lastig is, daarentegen is de productie simpel, electrolyse, dan komt er meteen een hoop zuurstof vrij.
Maar ik weet niet of waterstof een goede of een slechte keuze is, ik weet er niet genoeg van af.
Vertel er eens meer over? Alvast bedankt.
Doei,
Eduard
De hoop is schijnbaar nog niet helemaal opgegeven. ;)

Video: Deze Nederlandse waterstofauto rijdt 1 op 900 | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Soort electrische ligfiets op vier wielen met een top van 30kmu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan