Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

hai

Ik zie niet wat het probleem is dat een handelsmaatschappij in energie dit projekt sponsort

prettige dagen
grtz peter
 
Waterstof kan wel een mooie energie buffer zijn. Om de schommelingen tussen veel en weinig zon/wind om te zetten in energie en naar behoefte weer terug te leveren.
Maar als energiebron voor vervoermiddelen is het de energiedrager van de toekomst en dat zal ook wel zo blijven.
 
De beide Mythbusters hebben wat minder wetenschappelijke experimenten gedaan met hydrolyse en een auto laten lopen op waterstof.
Kortom de huidige brandstofmotor verbruikt te veel om het simpel rendabel te maken.
Kom je weer uit op het opslagprobleem de tank.

Accu elektromotor is makkelijker te maken met veel minder dur onderdelen.
Ook minder verlies in energie opslag en overdracht,

Komt er op neer verder rijden met de elektromotoren , betere accu, s
Of de mogelijkheid geven deze met in de koffers op de motor een extra accu pakket te leveren.
 
Geachte Rustige motorrijder, en anderen.
Dat lijken me duidelijke antwoorden: Het lage rendement van de verbrandingsmotor, en dat is bekend, je gebruikt een gas om warmte en druk op te bouwen om die zuiger te bewegen, en daarna moet je weer een hoop van die warmte weggooien.
De bewegende, en toch enigszins kwetsbare delen, zuiger, kleppen, krukas.
De noodzaak van een koppeling en een versnellingsbak.
Met een elektromotor ben je van veel van die problemen af.
Koppel ongeveer vanaf nul toeren, weinig bewegende delen, koppeling en v-bak niet nodig. Ook al zou je om enige reden toch een v-bak achter de motor willen zetten, dan nog kan het veel simpeler dan met de verbrandingsmotor. Ik kan me voorstellen dat je b.v. een 2-bak achter je e-motor zet, 1 versnelling voor normaal gebruik, een 2e als een soort overdrive voor als je rustig cruist, dat zou niet onmisbaar zijn, maar misschien nuttig kunnen zijn om de batterij te sparen.
Dat zou ook automatisch kunnen zijn: een normaal verzet voor het gewone gebruik, en als je eens wilt of moet accelereren, een lagere versnelling die automatisch aangrijpt.
De e-motor, -auto, het heeft allemaal de toekomst.
Ik heb op e-trial gereden, geweldig!
Ik heb er het geld nog niet voor, en ik zie er wel de toekomst van in.
Doei,
Doudou
 
Met een zijspan motor zou je in theorie een tweede "motorblok" aan accu's mee kunnen nemen. (of misschien nog wel meer).

Zou zoiets simpel rendabel te creëren zijn?

Want dan wordt een enkeltje Franse kust ineens een stuk makkelijker haalbaar natuurlijk ;)
 
Doudou versnellingsbakken, oftewel vertragingsbakken kosten energie.
Om er een te gebruiken helpt niet mee om energie te besparen.
Maakt het gewicht van het voertuig ook hoger, kost meer energie.
Mischien beter extra accu er voor in de plaats.

Mooiste is de aandrijving direct op het wiel.
Nadeel is het onafgeveerd gewicht.
Dus zal voorlopig de aandrijving nog met een tussenkomst van een riem of ketting gebruikt worden.
Cardan kan natuurlijk ook. Scheelt weer in duur onderhoud.
 
Cardan kan natuurlijk ook. Scheelt weer in duur onderhoud.

Zou ik niet te zeker van zijn; ik heb een BMW waar na 69.000 km wat rare geluiden uit de cardan komen. Ik hoor wel eens van mensen die 30.000 km met een tandwiel/kettingset doen, dus zo bezien is die cardan dan ook nog niet zo onderhoudsvrij.
 
Aandrijving op het wiel kan, maar dan ben je een beetje beperkt in het formaat motor. Op de e-trials en dergelijk zie je al een enorme e-motor in het achterwiel, en achter heb je er verder niet veel last van. Toen ik nog fietsenmaker was, heb ik wel eens proefgereden met een e-motor in het voorwiel, dat hindert goed bij het sturen! Zeker als je dan zo'n "hippe' fiets hebt, met ook nog een bagagemand voorop, (Cortina of Heavy Duty, b.v.) of kinderstoeltje voorop.... Zelfs lopend aan de hand, in de werkplaats, was dat niet te hanteren.
En inderdaad, onafgeveerd gewicht.
De motor onderin het frame, ook de batterijen centraal in het frame, prima.
Riemaandrijving, als je toch al goed bezig bent. Ideaal zou dan nog een 1-arm achtervork zijn, zodat je de riem kan vervangen zonder de achtervork te demonteren?
En met span? Dan kan je makkelijk nog wat extra batterijen onder de stoel en onderin de kofferbak, steken..
Nu ja, dat is altijd een voordeel van een span, wat je ook wilt meeslepen, of het nu gaat om batterijen, passagiers, 2 Calmix oliekachels (heb ik ooit gedaan),maar het zijspan is een andere topic, ga ik niet mee verder hier, behalve dat je dan flink extra batterijen kan meeslepen!
Groeten, en fijne dagen gewenst,
Doudou
 
Zou ik niet te zeker van zijn; ik heb een BMW waar na 69.000 km wat rare geluiden uit de cardan komen. Ik hoor wel eens van mensen die 30.000 km met een tandwiel/kettingset doen, dus zo bezien is die cardan dan ook nog niet zo onderhoudsvrij.
Er zijn ALTIJD wel uitzonderingen... heb ook wel eens een motor gehad waar de ketting na 6000 km op de grond lag..... (en niet door slecht onderhoud, gewoon slechte kwaliteit orginele ketting).
Mijn cardan zit al 160.000 km zonder enig probleem onder mijn BMW, zie ik je met een ketting nog niet doen O-)
 
Laatst bewerkt:
Maar een cardan is zwaar, duur om te maken (en dus ook om te kopen) en heeft een matig rendement.
Een tandriem vind ik veel logischer, zeker bij een enkelzijdige brug (nooit uitlijnfouten en makkelijk te vervangen). Wel zoveel mogelijk afschermen: 1 steentje tussen pulley en riem en je bent je aandrijving kwijt.

M'n HD heeft een riem (na 13 kettingmotoren en 2 met cardan) en ik ben groot fan.
Je hebt er geen omkijken naar (nooit meer smeren *O*), en geen troep van (weggeslingerd vet/olie).
En het is nog lichter dan een ketting ook! (vandáár dat die Road King zo licht is! :P )
 
Laatst bewerkt:
Maar een cardan is zwaar, duur om te maken (en dus ook om te kopen) en heeft een matig rendement.
Een tandriem vind ik veel logischer, zeker bij een enkelzijdige brug (nooit uitlijnfouten en makkelijk te vervangen). Wel zoveel mogelijk afschermen: 1 steentje tussen pulley en riem en je bent je aandrijving kwijt.

M'n HD heeft een riem (na 13 kettingmotoren en 2 met cardan) en ik ben groot fan.
Je hebt er geen omkijken naar (nooit meer smeren *O*), en geen troep van (weggeslingerd vet/olie).
En het is nog lichter dan een ketting ook! (vandáár dat die Road King zo licht is! :P )
Vond een cardan altijd wel prettig maar de tandriem werkt ook prima, in ieder geval geen gezeik meer met smeren enzo. Voor een wegmotor is het een prima iets.
 
Maar een cardan is zwaar, duur om te maken (en dus ook om te kopen) en heeft een matig rendement.
Een tandriem vind ik veel logischer, zeker bij een enkelzijdige brug (nooit uitlijnfouten en makkelijk te vervangen). Wel zoveel mogelijk afschermen: 1 steentje tussen pulley en riem en je bent je aandrijving kwijt.

M'n HD heeft een riem (na 13 kettingmotoren en 2 met cardan) en ik ben groot fan.
Je hebt er geen omkijken naar (nooit meer smeren *O*), en geen troep van (weggeslingerd vet/olie).
En het is nog lichter dan een ketting ook! (vandáár dat die Road King zo licht is! :P )
Een kardan is niet zwaar, leg het hele sprotje ketting, kettingwielen enkettingwieldrager maar eens op de weegschaal. Bedenk ook dat de kardantunnel deel van de achterbrug is en dus een buis vervangt en grotere stijfheid biedt. De aanschafprijs haal je er uit doordat je zeker drie kettingsets bespaard. Moet je wel de aandrijving in de lengte leggen. Een haakse overbrenging vóór de kardanas is nodeloos gewicht en frictieverlies.
Een riem is inderdaad een redelijk alternatief. Maar eigenlijk hoort dat ding zoals bij een scooter in een kast te lopen. Je moet hem wel degelijk uitlijnen, als hij scheef gaat vreten spat hij echt stuk. De tanden worden scheef gedrukt, de zijkant wrijft en hij wordt warm.
Inderdaad, alles beter dan een ketting. Hoewel ik er op mijn MZ geen omkijken naar heb, maar die loopt in ouderwetse tunnels.
 
Laatst bewerkt:
Al eens op een NTV gereden? Fiets met weinig vermogen en toch behoorlijk vlot. En dat met een grote zware en inefficiënte kardan. :+

Ik zou het voor m'n woon-werk fiets wel willen.
 
ik zeg, maak de electromotor integraal onderdeel van het cardan :Y

Het zware koperdraad spul zo veel mogelijk in de kant van het frame in een alu huls wat meteen enkelzijdige achterbrug is.
Als het het dan meteen een beetje modulair in elkaar steekt dat je makkelijk wat kunt vervangen bij slijtage lijkt het mij wel wat. *O*
 
Hoe stel je dat voor? Bij mij is een motor zo breed dat hij in conflict komt met de breedte van de band. Dan blijft volgens mij over dat je de motor naar voor verplaatste en deel van het frame maakt. Optie (A)
Maar ik zie ook nog een optie (B), de motor in het scharnier van de achterbrug. Maar dan heb je een haakse overbrenging nodig. Dan lijkt me een riemaandrijving efficienter.
full
 
Hoe stel je dat voor? Bij mij is een motor zo breed dat hij in conflict komt met de breedte van de band. Dan blijft volgens mij over dat je de motor naar voor verplaatste en deel van het frame maakt. Optie (A)
Maar ik zie ook nog een optie (B), de motor in het scharnier van de achterbrug. Maar dan heb je een haakse overbrenging nodig. Dan lijkt me een riemaandrijving efficienter.
[afbeelding]

Ik stel met voor dat hij geen 160kmu hoeft te kunnen. Dan kan het bandje ook meteen lekker smal.
En de spoel kan ook meer lengte pakken ipv dikte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan