Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Vrij goed beredeneerd ;) Riding is de MBB state, dus riding of charging. Mods ben ik ook neit echt over uit nog. Ik heb een scriptje gemaakt wat een log ombouwd naar een database en dan kan ik met tooltjes leuke grafiekjes maken van een ritje. Jammer alleen dat de interval zo fscking groot is, je hebt er eigenlijk net niks aan. Tis alleen voor foutmeldingen echt handig.
De tijden kloppen inderdaad geen bal van, ik vermoed dat het de Santa Cruz tijdzone is.
 
Yep. 4x gesloten lood accu 38Ah.

Het is een doodsimpel ding, echt zoiets waar de straten in Shanghai van overstromen.
Vervangen is meestal niet moeilijk, je zou ze zelfs kunnen upgraden door zelf wat cellen te solderen. Heb je een acculader voor je echte motor? Daar zit meestal ook een regenereerstand op, hang ze er een nachtje los aan en je kunt oude accu's nog best oppeppen.
 
Enige die ik zo gauw niet kan rijmen is Mods. Modifications?(aanpassingen)
MotRPM: motortoerental
Odo: Odometer (km stand)
Packtemp: Accutemperatuur die minuut. L laagste, H hoogste
PackSOC: Pack state of charge (lading)
AmbTemp: Ambient Temperature (buitenlucht temperatuur)
Vpack: batterijvoltage..? V is meestal volume maar dat lijkt me met een waarde van 108V niet logisch.
MotAmps: Motor Amps (getrokken amperage van de motor)
BatAmps: Battery Amps (getrokken amperage uit de accu) beiden negatief is denk ik terugladen bij afremmen.
CtrlTemp: Controller Temperature. Ik denk van de regelaar die tussen accu en motor zit?
'08225': meting nummer

Edit: Riding over het hoofd gezien. Spreekt voor zich, staat altijd voor PackTemp maar is een losse waarde te zien aan de hoeveelheid ruimte die ertussen gelaten is. Zal wel vervormen naar 'Charging *veel spaties* PackTemp' als ie aan de lader staat.
Thanks :) ja die mods... lijkt me raar om die op iedere regel mods te vermelden.. en dan alleen het aantal? Maar goed.. in ieder geval zien we dat de temperatuur erg laag was de hele tijd.
 
4 x 38Ah in serie blijft 38Ah.
Het wordt wel 4 x 12Volt = 48Volt.

Heb dit zelf ook een keer gedaan bij mijn snorfiets.
1 van de 4 accu's was defect en de andere 3 al oud dus heb ik toen alle 4 maar vervangen voor AGM accu's en in de accubehuizing gemaakt.
 
De oude motorfietsfabrikanten blijven gewoon maken wat ze altijd maakten, daar zit geen schot in; gelukkig staan de ontwikkelingen op andere gebieden niét stil.

Hier een artikel over de Proterra elektrische bus.
Dit exemplaar met vierwielaandrijving rijdt in een wintersportgebied in Utah, daar zijn steile hellingen en de elektrische bus presteert voor zover ik lees op alle gebieden beter dan de broertjes met dieselmotor.

Het geinige is dat de bus op de weg terug in het dal aankomt met meer energie dan waar ie mee vertrok...
Range blijkt geen enkel probleem, het record is een rit van 1100 mijl op één enkele lading.
 
Zoals je het nu vertelt klinkt het als een broodje aap, en dan specifiek het oude broodje-perpetuum-mobile-aap. Maar ik kan me voorstellen dat onderweg naar het dal de accu inderdaad voller raakt.
 
Laatst bewerkt:
...dat de bus op de weg terug in het dal aankomt met meer energie dan waar ie mee vertrok...
Tja, een perpetuüm mobile is het natuurlijk niet maar er is wel een enorme winst t.o.v. bestaande bussen.

Je kunt op alle slakken zout leggen maar er staat toch echt dat de bus op de weg terug met meer energie aankomt dan waarmee hij vertrok.
Het gaat dus om de enkele reis, vanaf het skigebied naar een heel eind verderop het dal in. Boven hoeft ie niet te laden (en zeker niet helemaal vol) tenzij er beneden geen tijd is want tijdens de reis wordt er geen energie gebruikt, er wordt zelfs iets teruggeleverd.

In een ander artikel wordt verhaald van de New Flyer elektrische bus, die is gekanteld tijdens een testrit. Het gaat daar blijkbaar om een conventionele bus die ze eventjes elektrisch gemaakt hebben. Omdat het teveel werk was om de batterijpakketten netjes in de vloer te integreren hebben ze die zware dingen in hun niet aflatende wijsheid maar boven op het dak gemonteerd.... |(
 
Laatst bewerkt:
Ik zag ze rijden, de Citea Electric; Nederlands produkt. De toekomst is begonnen, mooi.
Ik las ergens dat bij deze bus de batterij ook in het dak gemonteerd is, ze zullen die lage vloer wel heel belangrijk vinden. Maar het is dan ook een heel ander ding dan die Proterra of de New Flyer, ander gebruik en een andere range ook. Busvervoer in de VS is meer zoals de trein hier.

Maar hier dan toch een nieuwtje over een motorfiets, de Zero aandrijflijn wordt nu ook gebruikt in een Slingshot achtige reversed trike, de T-Rex.
 
Laatst bewerkt:
Hier een artikel op ZerAuto dat beschrijft wat ik al veel langer dacht en ook al eerder schreef.

De gevestigde fabrikanten doen alles om elektrische modelen zo lang mogelijk uit te stellen. Ondertussen zijn de meesten er wel mee bezig maar er is nog maar bitter weinig te koop.
Dat blijft zo tot ze echt niet anders meer kunnen, tot ze gedwongen worden door de wetgeving.

Zelf ben ik best voorstander van vrije marktwerking, concurrentie houdt iedereen scherp maar hier blijkt dat een overheid echt nodig is om verandering voor elkaar te krijgen.
 
Ah om "de voorraad ‘oude’ benzine- en dieselmodellen weg te werken"... dat is ook wel prima denk ik, niemand is erbij gebaat als die fabrikanten failliet gaan.
 
Als ze nu stoppen met verbrandingsmotoren stort de hele toeleveringsindustrie in. Geen zuigers, versnellingsbakken, koppelingen, dynamo's en startmotoren meer. Regeringen en zeker de Duitse en de Franse hebben daar geen belang bij.
ik verwacht van de regeringen en de EU geen drastische maatregelen.
Het is net als met roken. Er wordt meer landbouwsubsidie naar de tabaksboeren gesluisd dan er in anti rook campagnes wordt gestopt. Kwestie van eigenbelang.
 
Als ze nu stoppen met verbrandingsmotoren stort de hele toeleveringsindustrie in. Geen zuigers, versnellingsbakken, koppelingen, dynamo's en startmotoren meer. Regeringen en zeker de Duitse en de Franse hebben daar geen belang bij.
ik verwacht van de regeringen en de EU geen drastische maatregelen.
Het is net als met roken. Er wordt meer landbouwsubsidie naar de tabaksboeren gesluisd dan er in anti rook campagnes wordt gestopt. Kwestie van eigenbelang.
En toch is het Renault (eigendom van de Franse overheid) geweest die als eerste serieuze pogingen heeft gedaan om elektrische auto's te bouwen. De Fluence, helaas nogal geflopt, heb ik toch vaak genoeg gezien met een taxi-bord op het dak en nog steeds heeft Renault meerdere modellen (helaas niet zo veel meer als 5 jaar geleden).
 
Laatst bewerkt:
Oude voorraad opmaken, daar geloof ik helemaal niet in.

We hebben het over een periode van meerdere jaren, miljoenen voertuigen dus, dat is dan een beste voorraad om op te maken....
Bovendien, het gaat hier om Europese wetgeving maar de wereld is groter dan Europa. Als hier straks alleen nog elektrisch verkocht mag worden is er nog een enorme markt voor verbrandingsmotoren in de rest van de wereld. Ik zie ze in de afgelegen woestijngebieden van Australië en Afrika en op de steppes van Kazachstan voor 2035 nog niet volledig overstappen op elektrisch vervoer....

En wat betreft failliet gaan... Hier zijn een paar getallen, dit is de netto winst van drie bekende Duitse autoconcerns over afgelopen boekjaar.

BMW 10,7 miljard
Mercedes Benz 10,9 miljard
Volkswagen 11,7 miljard

De toeleveranciers als Bosch, ZF, Magna en AC Delco zullen ook moeten omschakelen maar dat weten ze al een aantal jaren.... Die zijn er ook echt wel mee bezig al las ik een bericht dat Bosch zich toch niet stort op batterijfabricage... Gemiste kans want iemand moet het doen.
 
Maar ondertussen, het weer wordt weer mooier. Is er nog een beetje interesse in een e-meeting 2018 editie? Er zijn weer diverse elektrische rijders en geïnteresseerden bij gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, het lijkt me leuk om kennis te maken met andere elektrische rijders. Ben ook wel benieuw naar bijvoorbeeld jouw laad oplossing (al heb ik het zelf nu nog niet nodig).

Ik zou zeggen, gooi een tijd en plek in de groep.

Misschien handig om te weten waar iedereen resideert, ik woon in het groene hart.
 
Ik in Den Helder maar afstand is geen probleem :P

Heb nu een dag gereden met de nieuwe lader en de eerste indrukken zijn zeer goed, helemaal voor de prijs. Een beetje rond Utrecht is mooi centraal, maar we moeten natuurlijk ook een locatie hebben waar iedereen kan bijladen :P
 
Gisteren een stuk gereden op de zero Dsr 2018 van collega (die van de gesmolten dat 2017). Nog steeds is dat electrische helemaal prima. Maar het zadel is echt te kort en de vering keihard.

Kortom kom op met de grote modellen!

Dat de range ongeveer 1%/km was zal wel door snelweg met tegenwind komen.
 
Snelweg met tegenwind is echt funest voor je capaciteit en je topsnelheid. Donderdag ook weer, max 130, waar ik normaal 160 haal. Dat laatste beetje doet hij dan gewoon niet meer -O-
Zal met een benzinemotor niet anders zijn denk ik, maar daar ligt de top nu eenmaal wat hoger, dus de 160 haal je altijd wel. En harder hoef ik niet ;)
 
De elektromotor van jouw SR heeft dan wel een goed koppel, in vergelijking met veel benzinemotorfietsen heeft ie helemaal niet zo veel topvermogen.

En vermogen is wat je nodig hebt om op hoge snelheid zo tegen de wind in te beuken. Als je 130 km/h rijdt en 70 km/h tegenwind hebt is het voor de motor alsof je 200 rijdt. Zoveel vermogen moet ie leveren en dat lukt dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Als het weer een beetje meezit zaterdag hoop ik de 800km op een dag te halen:

bRGWt7p.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan