Nieuw kussen voor de topkoffer maken

Berend_Botje

MF'er
15 jan 2015
133
16
in de Achterhoek
Ik heb een kussentje gemaakt voor de topkoffer. Online kosten deze kussens ergens rond de € 230, ik heb 'm voor € 8,50.
Tijdens het maken heb ik foto's gemaakt, dus als je ook zo'n kussen wilt:

benodigdheden:
- 1 emmer
- 4 boutjes, 4 mm x 16 mm
- 4 moeren, 4 mm, zelfborgend
- 12 ringetjes
- ducttape
- leer of skai, 75 x 25 cm
- foam (binnenbekleding voor stoelen e.d) 30 x 20 cm

Ik ben begonnen met het knippen van een stuk plastic van 17 bij 30 cm. Dit stuk plastic heb ik uit een oude emmer geknipt en daarna de zijkanten verstevigd met ducttape. Vanuit de binnenkant van de topkoffer stippen op het plastic gezet en gaatjes (4 mm) geboord.
Meteen de boutjes (met ringetjes) er doorheen gedaan.

ub8sv4j2p70wc.jpg


Daarna heb ik het stuk foam iets ruimer geknipt dan het plastic. Vastgelijmd met spuitlijm en een nachtje laten drogen. Ik heb er wel een paar stenen op gelegd om er druk op te houden.

kcpsrtthncjlr.jpg


De volgende dag het foam omgetrokken op de binnenkant van het skai.

hzjxg1vxdwvhi.jpg


Drie van de 4 kanten aan elkaar genaaid. De onderkant openlaten. (Die mooie handen zijn van mijn vrouw. Ik snap de naaimachine niet. Zij wel.)

2utsuh6pmcbbp.jpg


De binnenkant er in prutsen om te kijken of het skai niet te ruim of te strak zit. Ook kun je nu aftekenen waar de bouten zitten.

cbbvys1x9a1o2.jpg


De binnenkant er weer uithalen en gaatjes maken waar de bouten doorheen moeten.

3qaketrc5sqaa.jpg


Daarna de drie kanten nogmaals vastnaaien en het overtollige skai wegknippen.

nspzkp3mjqarw.jpg


De binnenkant er weer inprutsen en de lossen stukken dubbelvouwen. Daarna de onderkant met naald er draad dichtnaaien. Je moet wel zorgen dat de stuken skai stevig tegen elkaar aangetrokken zijn.

ayhrw3spymhly.jpg


Dan het kussen met de zelfborgende moeren aan de koffer vastzetten. Overal waar een ringetje tussen kan heb ik er eentje gedaan: tussen kussen en topkoffer en aan de binnenkant van de topkoffer. Nu weet je meteen waarom de moeren zelfborgend moeten zijn: je kunt de moeren aan de binnenkant van het kussen niet meer aandraaien.

2ykddwqg53v7u.jpg


En dan heb je voor € 8,50 en anderhalf uur werk een nieuw kussentje aan je topkoffer!

lli2l0lgzookb.jpg


ojw2bzrptcs9y.jpg
 
Ik zou de overtrek niet van 2 delen hebben gemaakt maar ook 2 zij delen en onder en bovenkant en een rits aan de onderkant. Je houd dan meer het model en je had hem dan ook al gebogen kunnen maken.
 
Ik heb het plastic van de emmer er achter gedaan zodat ik de ronding van de koffer kon volgen. Ook krijg je zo meer stevigheid.
Rits heeft totaal geen toegevoegde waarde: het is niet de bedoeling dat de binnenvoering er weer uit gaat.
 
Ik heb het plastic van de emmer er achter gedaan zodat ik de ronding van de koffer kon volgen. Ook krijg je zo meer stevigheid.
Rits heeft totaal geen toegevoegde waarde: het is niet de bedoeling dat de binnenvoering er weer uit gaat.
Een rits is fraaier afgewerkt dan die rare dichtreiging.
Je verwart stevigheid met spanning op je skai.
 
Maar als ik kijk naar de afstand van zadel naar koffer. Hoe veel baat heb je bij dat lage kussentje?
Heb je er niet veel meer aan als dat ruggensteuntje op de deksel van die topkoffer zit? Ik heb al heel wat kofferfietsen gereden en mijn vrouw was blij met het steuntje op de deksel en raakte met haar kont die koffer niet, maar als ze even rechtop wilde zitten, al was het maar bij langzaam/stapvoets rijden of stilstaan (stoplicht), was ze blij met dat hoge ruggensteuntje.

Even voor de duidelijkheid. Ik vind het een mooi staaltje inventief werk, ik twijfelde alleen aan de prijs die je opgaf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan