Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Schijnbaar is niet iedereen het er over eens ;) Ik zal een andere monteur om een second opinion vragen,
Ik vind het ook lastig hoor.. en was er vrij kritisch over..

Ik heb op de RSV4 een goede Pilot Power 190 die vrijdag vervangen wordt voor een Diablo Rosso circuitband.
Maar ik heb toch voor de Raptor een Pilot Power 180 besteld, daar loopt de ketting ook vrij strak langs.
De oude 180 band heeft al wat hapjes. O-)

discussies op internet dragen niet zoveel bij aan de beeldvorming.
Maar als iemand er zelf ervaring mee heeft wel.. dus toch even @forums zoeken internationaal. :?

Het overzicht kwam in ieder geval hier vandaan: Understand Motorcycle Tires @ MotorCycleAnchor.COM
 
Laatst bewerkt:
Anyone ever run a different tire size on their katana? I have a 95 and the place that ordered my tire got the wrong size in. It's supposed to have a 140/80/17 and they ordered a 150/70/17, so it will be a little wider and a little shorter. Think I'll notice a difference if I use it? Will it fit? If I don't take it, I'll have to wait until the middle of next week to get the correct size. What do you guys think?

Well I went on a 300 mile ride today and I have to say I looooooove the new tire. I feel so much more confident while in extreme lean angles.
I would recommend this change to anyone.

tire size matter?

Nog even verder lezen op die pagina. :X
 
Laatst bewerkt:
Precies, ik lees veel van dit soort artikelen/posts/informatie van Amerikaanse sites. Ik denk écht dat het geen probleem is, maar dat de motorzaak er geen verantwoordelijkheid voor wilt dragen en graag integer blijft. Neem ik ze ook niet kwalijk, maar ik ga niet met 30 euro verlies (yay, Oponeo) die banden weer terug sturen omdat het niet volgens het boekje is. Ik las echter wel dat iemand 160/60 gemonteerd had, dat lijkt me wel overdreven. Moeilijk in de bocht gooien en vervolgens bijna omvallen. Hoeveel profiel houd je dan nog over :')
 
Laatst bewerkt:
i just bought a 93 katana from my friend who was having some financial problems.... neways... it had a 150 back tire on it and it had a funny wear patern on the left side... a huge chunk was missing from the entire left hand side of the tire... well come to find out that when he put the wider back tire on the bike, the tire kept rubbing the chain guard so he had to cut the chain guard... he didnt tell me that... but no big deal.. i just had to buy a new 140 tire.... the bike turnt like crap with the bigger back tire on it... u had to push down on the bike to get it to turn... very uneasy feeling
Weet het ook niet meer zo, je zou toch verwachten dat er meer mensen problemen mee hebben als het echt zo slecht is?
 
Veel dealers en wat zelfbenoemde techneuten willen nooit afwijken van de fabrieksmaten want dat kan volgens hun per definitie niet. En daar is natuurlijk wat voor te zeggen, ze kunnen niet elke mogelijk aanpassing voor iedere fiets weten. Dat zou veel te veel zijn.
Een bandenboer die vrij weinig winst maakt op een bandenwissel wil niet het risico lopen en houd het liever bij iets waar hij zekerheid op heeft.

Als je 1cm speling hebt en je plaatst 1 maat groter ben je die speling niet kwijt.
De band is idd 1 cm breder, maar wel in totaal. Er komt dus aan beide zijden 0,5cm bij.

De gsx750f met identieke ophanging en velgmaat heeft suzuki destijds uitgevoerd met 150 achterbanden.
De gsx600f hebben ze met 140 achterbanden uitgevoerd.

Bij een andere bandenboer vragen of die ze wil wisselen, en anders met een losse velg er naartoe.

Een 160/60 zou ik op jouw model idd niet zetten, dat is ook veel te breed voor de velg en dan ben je die cm speling wel volledig kwijt.
Op het 'nieuwe' model kan het wel zonder problemen.
 
@burnett
Fijn, zo'n reactie had ik nodig. Kan mezelf enorm opvreten door dit soort onzekerheid en vermanende berichten :}
 
Net de motor opgehaald en de monteur vertelde me meteen even waar het op mis zou lopen:
5PDULM7.jpg

Ucl3JAT.jpg

Zoals te zien is de ruimte bij de ketting ruim voldoende, maar bij de remstang vrij krap. De nieuwe band "zou wel passen als we hem monteren, maar in de bocht of bij een hobbel vervormt de band en dan loopt deze aan tegen de remstang". Ik laat dit even bezinken en probeer het vrijdag bij een ander.
 
Is mijn originele, oude band. Achter 2002 en voor 2005 ;)

Opperdepop, hoe lang nog?
Twijfels vullen geen gaatjes, hoe ver wil je gaan?
De standaard maat is altijd goed lijkt me, die fabrikant is echt niet gek.
Wachten tot je hoort wat je wil horen is misschien niet altijd het beste.
 
Laatst bewerkt:
Opperdepop, hoe lang nog?
Twijfels vullen geen gaatjes, hoe ver wil je gaan?
De standaard maat is altijd goed lijkt me, die fabrikant is echt niet gek.
Wachten tot je hoort wat je wil horen is misschien niet altijd het beste.

Klopt, als je dan even uitlegt waarom de fabrikant de 600 en 750 van het zelfde bouwjaar met dezelfde velgmaat uitvoert maar er wel verschillende bandenmaten opzet.

Hij twijfelt ook niet, z'n garage weigerde om de achterband te monteren.
En de standaard maat is een maat waar al jaren geen ontwikkeling meer in zit. En je dus minder grip hebt dan met een moderne band.
Een beetje buiten de standaard denken en wat moeite doen zodat je onder andere een kortere remweg hebt en dus meer veiligheid lijkt me een goede eigenschap.
 
Net de motor opgehaald en de monteur vertelde me meteen even waar het op mis zou lopen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zoals te zien is de ruimte bij de ketting ruim voldoende, maar bij de remstang vrij krap. De nieuwe band "zou wel passen als we hem monteren, maar in de bocht of bij een hobbel vervormt de band en dan loopt deze aan tegen de remstang". Ik laat dit even bezinken en probeer het vrijdag bij een ander.
Hoeveel cm speling zit er nu tussen de band en de remstang?
Op de foto ziet het er krap uit idd, maar ik neem aan dat die cm speling dan daar zit?
 
Dat zou ik even moeten nameten, maar ik denk inderdaad dat hij dat bedoeld heeft. Kom ik op terug...
Als dat een centimeter is zou het niet zo'n probleem moeten zijn, er blijft nog een halve over. En vervorming van de band door de krachten die erop komen te staan vind met name plaats daar waar de band contact heeft met het wegdek.
 
Dat de band 10mm meer heeft wil trouwens ook niet zeggen dat hij dan meteen een centimeter breder is, alleen de lengte van het loopvak zou toenemen. Als hij die lengte kwijt kan doordat de band boller is zou het kwa breedte niet zo veel moeten uitmaken lijkt me?
 
Dat de band 10mm meer heeft wil trouwens ook niet zeggen dat hij dan meteen een centimeter breder is, alleen de lengte van het loopvak zou toenemen. Als hij die lengte kwijt kan doordat de band boller is zou het kwa breedte niet zo veel moeten uitmaken lijkt me?
Omschrijving klopt niet helemaal, maar wat je ermee bedoelt te zeggen klopt wel.
:Y


Heb toen ik van 150 naar 160 wilde gaan de boel gemeten om zeker te zijn dat het paste.
Had toen 1cm vrije ruimte tussen band en remstang. Daarna eigenlijk nooit meer gekeken omdat het goed zat en vrij liep.
Net even nagemeten, en heb nog steeds 9mm vrije ruimte.
Probeerde foto's bij te voegen, maar de imagehost werkt niet mee :')
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar na een rit met buitentemparaturen van 30gr
Moet zeggen verkeerslichten konden niet snel genoeg op groen imo.....

[afbeelding]
Ik heb het nog niet gemeten, maar heb zo geen meet toestelletje.

Wel kan ik zeggen dat ik het ermee eens ben dat geen enkel verkeerslicht snel genoeg op groen kan springen.

Als ik een rood licht zie en ik kan het doen zonder achterliggers te hinderen laat ik me uitrollen om de stoptijd te vermijden of op zijn minst in te korten. Als ik stil sta voel ik de hete lucht zo rond mijn benen pakken.

Maar het heeft ook zo zijn voordeel. De motor rijdt wel zuinig met dat warme weer. Gisteren weer op reserve gezet op 390km 8-)

Dat kan dus weer +500 worden. Maar het zal afhangen waar er een tankstation op mijn route ligt of ik dat wel ga halen.
 
Ik heb het nog niet gemeten, maar heb zo geen meet toestelletje.

Wel kan ik zeggen dat ik het ermee eens ben dat geen enkel verkeerslicht snel genoeg op groen kan springen.

Als ik een rood licht zie en ik kan het doen zonder achterliggers te hinderen laat ik me uitrollen om de stoptijd te vermijden of op zijn minst in te korten. Als ik stil sta voel ik de hete lucht zo rond mijn benen pakken.

Maar het heeft ook zo zijn voordeel. De motor rijdt wel zuinig met dat warme weer. Gisteren weer op reserve gezet op 390km 8-)

Dat kan dus weer +500 worden. Maar het zal afhangen waar er een tankstation op mijn route ligt of ik dat wel ga halen.

Volgens mij heb jij ook de perfecte route om zuinig te rijden.

Ik moet ook nog steeds een temperatuur meter kopen.

Heeft iemand hier ervaring met fotoshop? :)
 
Ik heb het nog niet gemeten, maar heb zo geen meet toestelletje.

Wel kan ik zeggen dat ik het ermee eens ben dat geen enkel verkeerslicht snel genoeg op groen kan springen.
Ik vind die meettoestellen niet zo nauwkeurig meten -reflectie en materiaalsoort is ook nog een calculatie-, maar hoog zal het wel zijn. :Y

Ik voel geen warme lucht langs mijn leren motorbroek.
Rijdt u wel in motorkleding? :P


Volgens mij heb jij ook de perfecte route om zuinig te rijden.

Ik moet ook nog steeds een temperatuur meter kopen.

Heeft iemand hier ervaring met fotoshop? :)
:^

Wat is er met Photoshop? Er is wel een Photoshop topic als je iets wil laten bewerken. (moet ik even zoeken..)

Ik heb het wel thuis, maar weinig tijd, iets eenvoudigs kan @werk.
 
Thuis gekomen ... paar toertjes rond de blok ... exact 60.000km.

Olie en oliefielter zijn reeds gedaan.

Bougies en kleppen doe ik niet, is nu echt nog niet nodig.

Ben nu bezig met het demonteren van de tandwielen en ketting.

Voorste tandwiel is er uit.

full


De vorige die ik hier toonde was er erger aan toe, doch ik ben blij dat ik het nu vervang. Lijkt mij niet zo verstandig met deze nog te blijven rijden ...
 
Ik vond in de oude ketting de klinkschakel niet. Dus maar door geslepen met de dremel. Die ketting kan toch nergens meer voor dienen.

Nieuwe tandwielen ook reeds gemonteerd:
full

Niet echt een zicht, nieuwe tandwielen op een niet gepoetste motor :$
Maar geen tijd om ook nog te poetsen.

In de ruimte van het voortandwiel ga ik natuurlijk wel de meeste brokken uithalen.

Nu eerst eten. T vrouwtje komt net thuis met frietjes :9
 
Ketting ligt erop en geklonken ... so easy!
Nooit gedacht dat het zo simpel was!

De ketting nog op de juiste speling zetten en de rest, zoals het opnieuw vervangen van de koplamp zal voor morgen zijn ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan