Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga ook meelezen hier aangezien ik het niet kon laten om een GSX600F van een collega over te nemen welke al jaren in een kas stil stond. Motor loopt momenteel niet dus de carburateurs zullen wel verstopt zitten. Verder in nette staat en aan een beurtje toe. :]
full
 
Dus, het volgende... Ik had mijn motor eerder deze week naar de garage gebracht voor een bandenwissel en het vervangen van mijn keerringen. Één van de twee was lek, en als de voorpoten er toch uit lagen, kon ik ze net zo goed allebei laten vervangen. Komen ze er alleen bij het terugzetten achter dat één van de twee binnenpoten langer is dan de ander :+

Soit, dat moet geen probleem zijn dacht ik. Dus ze hebben dat tot drie keer toe geprobeerd terug te zetten. Is uiteindelijk wel gelukt en past prima, maar nu is mijn vering ontzettend slap -O- Als ik mijn straat uitrijd en de eerste drempel pak, slaan de poten (bijna) compleet door met een luide 'tok' die voelbaar is in het stuur. Ik denk dat de vering tot zijn max doorveert. Ook lullige stoeprandjes (van die halfhoge, ronde) die eerder zonder problemen gingen, veroorzaken hetzelfde gedrag. Bij optrekken komt de motor hoog uit de veren, om bij het schakelen terug te zakken. Lijkt wel een hobbelpaard zo! Bij remmen snap ik dat hij enigszins moet duiken, maar dit gedrag is naar mijn mening niet wenselijk.

In overleg met de garage gaan we kijken naar een mogelijk vervangend onderdeel. We vermoeden dat bij een eerdere schuiver één van de binnenpoten vervangen is, maar door bv. een binnenpoot van de 750F. Zoals een paar pagina's eerder genoemd zou deze een paar mm langer zijn. Wat ik vooral apart vind, is dat het vóór het vervangen van de keerringen geen problemen gaf. Hoe ze het toen voor elkaar hebben gekregen is me een raadsel.

  • Is het nodig om meteen een poot te vervangen? (natuurlijk wel raadzaam)
  • Welke bout doet wat bij het aanpassen van mijn vering? (heb me ingelezen, maar een duidelijke beschrijving ontbreekt)
  • Kan je ook zonder problemen met twee verschillende binnenpoten rijden, mits goed afgesteld?
  • Zou het kunnen dat de garage mijn vering niet goed afgesteld heeft? (zou de makkelijkste uitkomst zijn, dan kan ik het zelf verhelpen)

Hoop dat iemand me iets wijzer kan maken. De nieuwe banden zijn top (echt!), maar met dit nieuwe probleem durf ik nog minder dan met mijn vorige banden van >12 jaar oud...
 
Laatst bewerkt:
Verschillende maten binnenpoten is op zn minst vreemd te noemen en iets ongelijks krijg je nooit top afgesteld. En natuurlijk niet helemaal de bedoeling maar een dergelijk probleem komt ook niet uit de lucht vallen.

Zat er dan ook niet toevallig 2 verschillende lengtes veren in? En misschien die omgewisseld.

Vulbussen vergeten terug te zetten waardoor je veren er los in staan en geen/weinig voorspanning hebben?

Enige afstelling is uitgaande demping met de stelschroef bovenop. Doet ten eerste vrij weinig bij deze fietsen, en kan zeker dit probleem niet veroorzaken.

Meest logische oplossing zou zijn de boel weer uitelkaar te halen en er bij het inelkaar zetten goed op te letten dat alle onderdelen in de juiste volgorde er weer netjes in gaan. En afvullen met voldoende olie.

Er is wat fout gegaan in gedane handelingen. Om die fout op te sporen zul je hetzelfde dus opnieuw moeten doen en niet naar andere dingen uitwijken.
 
Enige afstelling is uitgaande demping met de stelschroef bovenop. Doet ten eerste vrij weinig bij deze fietsen, en kan zeker dit probleem niet veroorzaken.
Zal met de garage overleggen over een gepaste oplossing. Op termijn komt er wel weer een goede binnenpoot in. De rest van de mogelijke oorzaken even daargelaten, begrijp ik goed dat je op de af-fabriek voorpoten alleen de uitgaande vering (rebound) kunt afstellen? Lijkt me vrij mager, had op zijn minst een preload en ingaande vering ernaast verwacht B|

In dit topic op katriders.com lijkt dat verhaal bevestigd te worden. Mijn grote vraag was waar de stelknopjes voor dienden op je kroonplaat, maar ik zie dat er daaronder ook een grote (20+mm) aansluiting zit, die bij vrijwel alle motoren terugkomt. Daarnaast zit er helemaal aan de onderkant, vlakbij de vooras, een boutje op de poot die ik alleen kan plaatsen als afstelling voor compressiedemping o.i.d., maar als je al geen preload of ingaande demping kan afstellen (zal ongetwijfeld e.e.a. door elkaar halen) lijkt het me vrij sterk dat die ergens voor dient.

Beetje jammer dat ik dan net mijn keerringen heb laten vervangen en me daarna pas duidelijk gemaakt wordt dat die poten niet helemaal top zijn. Ik had het op prijs gesteld als ze me dat verteld hadden vóór ik betaalde :') Als ik toch wat moet gaan vervangen...

Kortom: terug naar de garage, zelf kan ik niets afstellen, in de (nabije) toekomst toch een upgrade zoeken? In originele staat is het ook een prima motor en ik wilde het graag zo houden, dan zal ik toch ff moeten doorsparen voor een motor waar upgrades me niet zo veel doen.
 
Laatst bewerkt:
dan zal ik toch ff moeten doorsparen voor een motor waar upgrades me niet zo veel doen
Voor relatief weinig geld kun je een prima motor kopen. In jou geval is er niet netjes geklust, moeilijk voorspelbaar en pech kun je altijd hebben zelfs na "deskundige" controles.
Ik denk dat zelfs bij duurdere (particuliere) motoren wel eens wat niet helemaal jofel kan zijn.
Bij een dealer heb je wel garantie maar betaal je wat meer (logisch lijkt me).
Ook bij een dealer hoor je dat ook hier (ondanks garantie) de weg naar een oplossing niet altijd vlekkeloos gaat.
Een oplossing (zonder vervangen van beide poten) heb ik niet maar iig suc6.
 
Ik ga ook meelezen hier aangezien ik het niet kon laten om een GSX600F van een collega over te nemen welke al jaren in een kas stil stond. Motor loopt momenteel niet dus de carburateurs zullen wel verstopt zitten. Verder in nette staat en aan een beurtje toe. :] [afbeelding]

Welkom, mooi kleur..... ;) (heb dezelfde)
Als de motor langere tijd heeft stilgestaan zou ik de hele tank leeghalen en in iedergeval verse brandstof erin doen met een reiniger.
Banden ook even nakijken op de dotcode, profiel zegt ook niet alles kwam ik achter toen ik nieuwe banden liet monteren omdat de oude al zeker een jaar of 9 oud waren.

Enige afstelling is uitgaande demping met de stelschroef bovenop. Doet ten eerste vrij weinig bij deze fietsen, en kan zeker dit probleem niet veroorzaken.
Zal met de garage overleggen over een gepaste oplossing. Op termijn komt er wel weer een goede binnenpoot in. De rest van de mogelijke oorzaken even daargelaten, begrijp ik goed dat je op de af-fabriek voorpoten alleen de uitgaande vering (rebound) kunt afstellen? Lijkt me vrij mager, had op zijn minst een preload en ingaande vering ernaast verwacht B|

In dit topic op katriders.com lijkt dat verhaal bevestigd te worden. Mijn grote vraag was waar de stelknopjes voor dienden op je kroonplaat, maar ik zie dat er daaronder ook een grote (20+mm) aansluiting zit, die bij vrijwel alle motoren terugkomt. Daarnaast zit er helemaal aan de onderkant, vlakbij de vooras, een boutje op de poot die ik alleen kan plaatsen als afstelling voor compressiedemping o.i.d., maar als je al geen preload of ingaande demping kan afstellen (zal ongetwijfeld e.e.a. door elkaar halen) lijkt het me vrij sterk dat die ergens voor dient.

Beetje jammer dat ik dan net mijn keerringen heb laten vervangen en me daarna pas duidelijk gemaakt wordt dat die poten niet helemaal top zijn. Ik had het op prijs gesteld als ze me dat verteld hadden vóór ik betaalde :') Als ik toch wat moet gaan vervangen...

Kortom: terug naar de garage, zelf kan ik niets afstellen, in de (nabije) toekomst toch een upgrade zoeken? In originele staat is het ook een prima motor en ik wilde het graag zo houden, dan zal ik toch ff moeten doorsparen voor een motor waar upgrades me niet zo veel doen.

Die grote bout/moer bovenop je veerpoot is voor het vervangen van je veer en onderhoud aan de poot om de oliestand te meten...(tenminste wat ik zo snel heb gezien in het grote Haynesboek, heb mij er zelf nog niet helemaal in verdiept).
Het kleine boutje helemaal onderop je poot bij je voorras, zit deze toevallig achterop of op de zijkant?
Deze is om de olie eruit te laten lopen als deze vervangen moet worden, scheelt weer volledige demontage van je voorvork om hem vervolgens ondersteboven toe moeten houden om de olie eruit te halen... ;)
Dit is bij modellen tot '98.

Die motorzaak/garage snap ik niet, halen de boel uit elkaar, zeggen niks als ze constateren dat de boel niet klopt, lijkt mij overduidelijk met 2 lengtes voorpoten, zetten de boel in elkaar en vertellen bij ophalen pas dat er iets vreemds is...
Een goede zaak had je in iedergeval even gebeld om te kijken of je dit wist omdat het niet normaal is.....

Wat betreft die veerreacties......maakt die monteur geen proefrit ofzo??
Die moet toch ook wel snappen dat zoals hij nu veert totaal niet klopt met hoe een motor hoort te veren....
Zoals je motor rijdt lijkt mij niet oke, geen demping is ook een beroerde wegligging met kans op minder grip in bochten...
Is er überhaupt wel olie, voldoende olie of de juiste olie in gedaan na de revisie en is er rekening gehouden met de luchtkamer? (weet even niet of het luchtkamer heet, zit op het werk en heb "het" boek niet bij mij).

Op cmsnl.com kan je mooi exploded view tekeningen vinden van je motor.
Je vorkpoot ziet er zo uit mits je de '97er bedoeld die in je signature staat.
Onderdelen hebben ze ook maar zijn vrij duur...
 
Laatst bewerkt:
Zal met de garage overleggen over een gepaste oplossing. Op termijn komt er wel weer een goede binnenpoot in. De rest van de mogelijke oorzaken even daargelaten, begrijp ik goed dat je op de af-fabriek voorpoten alleen de uitgaande vering (rebound) kunt afstellen? Lijkt me vrij mager, had op zijn minst een preload en ingaande vering ernaast verwacht B|

In dit topic op katriders.com lijkt dat verhaal bevestigd te worden. Mijn grote vraag was waar de stelknopjes voor dienden op je kroonplaat, maar ik zie dat er daaronder ook een grote (20+mm) aansluiting zit, die bij vrijwel alle motoren terugkomt. Daarnaast zit er helemaal aan de onderkant, vlakbij de vooras, een boutje op de poot die ik alleen kan plaatsen als afstelling voor compressiedemping o.i.d., maar als je al geen preload of ingaande demping kan afstellen (zal ongetwijfeld e.e.a. door elkaar halen) lijkt het me vrij sterk dat die ergens voor dient.

Beetje jammer dat ik dan net mijn keerringen heb laten vervangen en me daarna pas duidelijk gemaakt wordt dat die poten niet helemaal top zijn. Ik had het op prijs gesteld als ze me dat verteld hadden vóór ik betaalde :') Als ik toch wat moet gaan vervangen...

Kortom: terug naar de garage, zelf kan ik niets afstellen, in de (nabije) toekomst toch een upgrade zoeken? In originele staat is het ook een prima motor en ik wilde het graag zo houden, dan zal ik toch ff moeten doorsparen voor een motor waar upgrades me niet zo veel doen.


Niet alleen uitgaande vering, je kan alleen uitgaande DEMPING aanpassen (voor zover dat zin heeft).
Het idee daarachter is dat je kunt instellen hoe snel de motor weer omhoog komt nadat deze ingeveerd is geweest.
Ondanks dat het zoals je zegt mager is, was het en is het natuurlijk een budget fiets en ergens moet het prijsverschil vandaan komen. En zeker met een relatief goedkope upgrade van een paar veren ( €150) mis je deze opties eigenlijk niet.

Met de grote dop bovenop is de poot afgesloten, dient alleen voor onderhoud.
Bij je vooras zit idd een boutje, deze dient als borg voor de vooras. Mocht de moer eraf lopen zou de as toch nog moeten blijven zitten.
Bij sommige poten zit er nog een inbus in de poot aan de onderzijde, deze kun je alleen zien wanneer je as eruit is. Deze is om de olie eruit de laten lopen, en is vaak tevens de verbinding tussen binnen en buitenpoot.

Standaard vering blijft gewoon niet optimaal, ook bij dure fietsen met voldoende instelmogelijkheden zit er nog steeds een groot verschil tussen standaard en aftermarket. Of hij moet standaard met Ohlins geleverd worden of iets dergelijks.

Je motor reed prima, en zie op dit moment dan ook niet waarom je geld uit zou moeten geven aan aanpassingen. Je wist niet dat de poten verschillend waren en merkte er met rijden niets van.
Dan zou je in ieder geval door moeten kunnen rijden tot je weet wat je er mee wilt doen.
Je garage (weet niet of het een merkdealer was?) dient hun fout te herstellen en de motor af te leveren zoals je hem aangeleverd hebt. Minus de lekkende keringen uiteraard.
Als het goed is heb je altijd garantie op uitgevoerde werkzaamheden.
 
Ik ga ook meelezen hier aangezien ik het niet kon laten om een GSX600F van een collega over te nemen welke al jaren in een kas stil stond. Motor loopt momenteel niet dus de carburateurs zullen wel verstopt zitten. Verder in nette staat en aan een beurtje toe. :] [afbeelding]
Welkom in het GSX F topic *O*

Ik vind het eigenlijk wel een sfeervolle foto 8-)
 
Net de speling op de ketting even gecontroleerd, bijna 6 centimeter, lijkt me iets te veel. Ik kan alleen nergens terugvinden wat de speling op de ketting moet zijn. Daarnaast wil ik hem spannen maar weet ook niet met hoeveel Nm moment de bout weer vastgezet moet worden. Iemand enig idee.

Of iemand een idee waar ik een werkplaatshandboek kan downloaden (Free natuurlijk ;) )

Ik zag al een paar links in de OP, maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
 
Net de speling op de ketting even gecontroleerd, bijna 6 centimeter, lijkt me iets te veel. Ik kan alleen nergens terugvinden wat de speling op de ketting moet zijn. Daarnaast wil ik hem spannen maar weet ook niet met hoeveel Nm moment de bout weer vastgezet moet worden. Iemand enig idee.

Of iemand een idee waar ik een werkplaatshandboek kan downloaden (Free natuurlijk ;) )

Ik zag al een paar links in de OP, maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
2 cm speling in het midden ongeveer.
Achteras 65Nm

Pb me even je email, zal ik het handboek door mailen naar je.
 
burnett schreef op 11 juni 2017 @ 13:55

Gister ook op die manier gedaan, al potje gemaakt om de olie uit te zuigen (met het idee het grootste deel dan ververst te hebben, en de boel goed te verversen wanneer die toch uit elkaar staat op de brug voor een beurt.)
Olie was vrijwel niet vervuild en heb ik dus laten zitten, komt bij een volgende beurt wel aan bod.
Maar eigenlijk moet je de luchtkamer meten met een ingeschoven poot.
Zeker een Hyperpro veer heeft een grotere luchtkamer dan een originele veer. 😁
 
Laatst bewerkt:
Het een en ander uitgezocht, voor heb ik pilot power en achter heb ik road 2. Nu de vraag of ik voor road 2 of 3 neem.

Ben er namelijk over uit om de voorband dezelfde type als achter te doen en inderdaad wat Burnett zegt: liever minder slijtage. Ik rijd toch niet op circuit.
De oude Pilot Power is nu wel voordelig en een bewezen combinatie i.c.m een Road achterband.
Die heb ik ook sinds twee weken.

Alleen nu sinds een week in Kreta met het vliegtuig.
Dus allemaal de groeten.. Ti's hier fantastisch. 😁😁
 
Laatst bewerkt:
Maar eigenlijk moet je de luchtkamer meten met een ingeschoven poot.
Zeker een Hyperpro veer heeft een grotere luchtkamer dan een originele veer. 😁

Ik weet O-)
Had even geen tijd om de motor op de brug te zetten en half uit elkaar te halen. Sloeg door bij het remmen, moest dus even snel gefikst worden.
Pak het bij de volgende beurt gelijk mee.

Het een en ander uitgezocht, voor heb ik pilot power en achter heb ik road 2. Nu de vraag of ik voor road 2 of 3 neem.

Ben er namelijk over uit om de voorband dezelfde type als achter te doen en inderdaad wat Burnett zegt: liever minder slijtage. Ik rijd toch niet op circuit.
De oude Pilot Power is nu wel voordelig en een bewezen combinatie i.c.m een Road achterband.
Die heb ik ook sinds twee weken.

Alleen nu sinds een week in Kreta met het vliegtuig.
Dus allemaal de groeten.. Ti's hier fantastisch. 😁😁
U heeft een eigen vliegtuig? :+

Kreeg al het vermoeden
Enjoy :t :W

:+ _O- _O- _O-
 
Van welk model/jaartal is die? Werkplaatshandboek heb ik wel, maar die lijkt vooral voor de '98+ generatie (rondere vormen) bedoeld te zijn.
 
Van welk model/jaartal is die? Werkplaatshandboek heb ik wel, maar die lijkt vooral voor de '98+ generatie (rondere vormen) bedoeld te zijn.
Stuur ff PB met je mail, ik heb m ook van '88'-'96
Ga vanavond op vakantie, dus mocht het niet meer lukken herinner me er over 3 weken nog een keertje aan ;)
 
Weet iemand waar de gereedschap die bij de Gsx750f hoort te vinden is?

Die van mij heeft deze helaas niet en vandaag merkte ik wel heel erg dat ik die nodig had. Ik bracht mijn vader (ongeveer 100 kilo) achterop van Noordwijk naar Leiden en ik was de hele weg bang dat ik door een drempel een grote tok zou voelen.
 
Ik zal de komende dagen (weken) wat afwezig zijn.

Bericht gekregen dat mijn schoonvader overleden is ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan