Olielekkage bout KTM onderop voorvork

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Beste medesleutelaars,

Afgelopen zaterdag weer een motor aangeschaft (Honda XR600R) na 2 jaar droog te hebben gestaan. *D
Er moet een hoop gebeuren aan de motor waaronder een lekkage aan de voorvork. Ik heb nog nooit een voorvork uit elkaar gehad.

Er zit (volgens mij) een WP-EXTREME 99 USD vork in. En hij lekt bij de bout onderop de poot. Deze bout kan ik ook makkelijk draaien met een dopsleutel. Het klinkt alsof draait er iets mee in de voorvork maar volgens mij zit die bout nergens aan vast behalve de sok van de onderpoot. NR 42 op de tekening

Dus ik vermoed dat die bout gewoon dolgedraaid is in de sok van de onderpoot, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Weet wel bijna zeker dat die poot uit elkaar moet, maar wil toch even horen wat jullie mij hierover kunnen vertellen, voor het geval dat ik dingen ga bestellen terwijl dit misschien niet nodig is. ;)

Merci alvast



full
 
Ik zou het ook niet heetstoken, ik heb het meer over warmstoken. ;) Maar zoals ik al aangaf het zit waarschijnlijk muurvast. Of je moet mazzel hebben dat hij net als bij vdv al een beetje los zit. Maar daar zou ik niet vanuit gaan en dus echt als allerlaatste optie zien.
En ben het met vdv eens dat iemand met een goede luchtsleutel de bout er waarschijnlijk wel eenvoudig uitdraait.
Als je gaat heetstoken is er geen weg meer terug.
 
:+ ik was dit in ieder geval al van plan maar alleen op koningsdag kon ik nergens terecht behalve motor-forum _O- was verdacht veel activiteit hier gisteren, zal wel door het slechte weer zijn geweest :?

In ieder geval wist ik voor dit topic zeer weinig over voorvorken en door jullie geneuzel krijg ik hem hopelijk weer klaar. Kwam aardig vuile olie uit trouwens :o dus even nieuwe keerringen en olie en dan gaan we aan het blok beginnen. Nu ik het daar toch over heb, de bougie draait mee, zit deze vast in de zuiger? :+
 
Laatst bewerkt:
:+ ik was dit in ieder geval al van plan maar alleen op koningsdag kon ik nergens terecht behalve motor-forum _O- was verdacht veel activiteit hier gisteren, zal wel door het slechte weer zijn geweest :?

In ieder geval wist ik voor dit topic zeer weinig over voorvorken en door jullie geneuzel krijg ik hem hopelijk weer klaar. Kwam aardig vuile olie uit trouwens :o dus even nieuwe keerringen en olie en dan gaan we aan het blok beginnen. Nu ik het daar toch over heb, de bougie draait mee, zit deze vast in de zuiger? :+

Als ie mee op en neer gaat wel :+
 
:o Ik dacht dat die dingen minimaal een 50l compressor nodig hadden, hebben we weer een reden om een stukje gereedschap aan te schaffen :Y

Die tank is alleen voorraad. Qua kracht is alleen de druk belangrijk. Maar de druk zal sneller zakken bij een kleine tank dan een grote. Soms moet je dus even wachten tot de tank weer vol zit.

Ik krijg er zelfs de wiel bouten van mij auto er mee los maar dat is voor mijn gevoel wel net an.

Ik draai overigens liever de bouten van de motor met de handvast. Met een luchttol gaat het al snel te hard zeker met kleinere bouten. Maar soms zoals in dit geval kan het prima maar dan wel met beleid.Eventueel de druk op de compressor wat verlagen.
 
Die tank is alleen voorraad. Qua kracht is alleen de druk belangrijk. Maar de druk zal sneller zakken bij een kleine tank dan een grote. Soms moet je dus even wachten tot de tank weer vol zit.

Ik krijg er zelfs de wiel bouten van mij auto er mee los maar dat is voor mijn gevoel wel net an.

Een slang gebruiken met een grotere diameter, zorgt ook voor een enorme verbetering. De slang diameter die bij zo'n hobby compressor zitten is erg klein.
 
Nouja als er ooit een leuke luchtsleutel op mn pad komt dan neem ik hem mee. Heb er ooit weleens naar gekeken alleen daar stond toen op dat een 50l vereist was.. maargoed dit is de eerste keer in mn leven dat ik een nodig heb gehad.

Wat betreft die boormachine, heb ik geprobeerd. Wel met een accuboor, werkte niet helaas.

Nog een ding wat mij opviel bij kobo, in de eerste instantie kregen ze de bout niet los met de luchtsleutel. Dus een collega trok de cartridge helemaal naar buiten ipv in te drukken en toen was ie zo los.
 
Ik ben nog geen bout of moer tegen tekomen die niet lost komt met de luchttol.

Heb er zelf 1 van Hazet, gaat tot maximaal 1000nm lossen. De compressor levert 10 bar, slaat af bij 8 en de drukregelaar staat op 7 bar. De compressor zelf is er 1 voor continu gebruik, die heb ik gekregen en opgeknapt. Daar zitten 2 kleine tanks op, volume weet ik niet, en ik heb er een 70L LPG tank op aangesloten. Ik kan behoorlijk lang rammen voordat de compressor weer aanslaat.

Met de laagste stand vastslaan komt nog onder de 100nm en daar kan ik grote bouten dus rustig mee vastzetten en natrekken met de momentsleutel.

De maximale stand word alleen voor het lossen gebruikt.

Mijn huis tuin en keukencompressor met 25L tank en 40% inschakelduur liep regelmatig stil door de temperatuurbeveiliging. Dit i.c.m. een 6mm slang en slagmoersleutel van de bouwmarkt kreeg ik de wielbouten van de auto (100nm) niet eens mee los.

Als je veel sleutelt, geef dan even wat meer uit ;)
 
Nouja als er ooit een leuke luchtsleutel op mn pad komt dan neem ik hem mee. Heb er ooit weleens naar gekeken alleen daar stond toen op dat een 50l vereist was.. maargoed dit is de eerste keer in mn leven dat ik een nodig heb gehad.

Wat betreft die boormachine, heb ik geprobeerd. Wel met een accuboor, werkte niet helaas.

Nog een ding wat mij opviel bij kobo, in de eerste instantie kregen ze de bout niet los met de luchtsleutel. Dus een collega trok de cartridge helemaal naar buiten ipv in te drukken en toen was ie zo los.


Dan heeft die bout echt lomp vastgezeten. :(
 
Nouja als er ooit een leuke luchtsleutel op mn pad komt dan neem ik hem mee. Heb er ooit weleens naar gekeken alleen daar stond toen op dat een 50l vereist was..

bij perslucht-gereedschap zal nooit vermeld staan dat een bepaalde grootte van vat nodig is. er zal wel een maximale druk opgegeven worden en dat er een bepaalde hoeveelheid luchtdebiet nodig is om continu mee te kunnen werken, wat neer komt op de hoeveelheid debiet die de kompressor zelf kan leveren per minuut. of daar dan een groot vat aanhangt of geen vat maakt niet uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan