Motor houdt in zx6r 1998

LockOn

MF veteraan
7 jun 2010
1.048
529
Beste Leden,

Heb een vraag over de carb ventilatie van mijn kawasaki,heb per ongeluk het t-stuk hiervan beschadigd. Mijn vraag is, hoe belangrijk is het dat dit t-stuk 100% afsluit?

Heb een foto geupload als een voorbeeld, het gaat om het t-stuk wat nog aan het slangetje hangt. +/- zo ziet de staan van mijne er ook ongeveer uit.

zx6r
1998
36.000

Met vriendelijk groet,
full
full
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik heb altijd begrepen dat dit systeem er is vanwege uitstoot restricties in de VS.
Door verse lucht in te brengen bij de uitlaatkleppen (door het kleppendeksel) wordt de uitstoot van schadelijke stoffen verminderd.

Als het T-stuk kapot/gebarsten is, dan zal er geen vacuüm meer zijn. Ik denk dat dit niet goed is, want als je het hele systeem verwijderd (kan zonder problemen) is het belangrijk dat je de verschillende aansluitingen afdopt of doorverbind met slangetje.

Het gaat dan om de vacuüm aansluitingen op de carburateurs (afdoppen), de aansluiting aan de airbox/luchtfilterhuis (afdoppen) en de membranen op het kleppendeksel (doorverbinden met een slangetje of afdoppen)

Groeten,
Robert

Edit:
Wat doet de air switch valve op zx6r
 
Laatst bewerkt:
Als het de slangen zijn die van de ram air naar de carburateurs lopen zijn deze erg belangrijk. Deze zorgen voor een gelijke druk. De lucht door de ram air staat ietsje onder druk. Minimaal maar voldoende om het aanzuigen van brandstof in de carburateur te verminderen.
Inhouden en stotteren zijn het gevolg bij losse slangen.

Indien het het clean air system is, maakt het voor het lopen van de motor weinig uit. Dit voegt alleen schone lucht aan de uitlaat gassen toe om omverbrande gassen in de uitlaat nog te laten verbranden.
 
Beste Erwinko en Kawa-robert

Bedankt voor jullie snelle reactie, heb gister ochtend vroeg me tank er nog snel afgesleuteld. En gekeken waar het t-stuk daadwerkelijk na toe liep. Het loopt naar een filter bakje wat schone lucht toevoert na de carburateur (voor in de neus van de motor). Niet de klep die je ziet op de afbeelding. Deze zit bij mij rechtstreeks op de vacuüm slangen van de inlaat stukken (gelukkig onbeschadigd).

Heb de conclusie maar getrokken dat ik de dag ervoor de carburateur niet goed synchroon heb gesteld omdat verder alles wel goed zat aangesloten. Heb een meter gebruikt met vier losse vacuüm meters met smoringen blijkbaar had ik de naalden van de meters teveel gesmoord. Hierdoor kreeg ik geen reëel beeld, dit opnieuw afgesteld en toen liep ie weer als een zonnetje!

Heren bedankt, er kan een slotje op
 
Beste erwinko,

Dit weekend weer even gereden, helaas weer drama. Inhouden stotteren en ploffen, heb het t-stuk ondertussen besteld. Het klopt inderdaad hij loopt van de ram air naar de carburateur.

Zal het deze week proberen te repareren, bedankt voor je reactie.

Ik post de uitslag wel weer even!
 
Vanavond het spul even uit elkaar gehaald.

full


Blijkt dat ik zelf niet het stuk beschadigd heb, maar dat beiden niet juist gemonteerd zijn. Heb al 5 jaar zonder problemen gereden blijkbaar.

Alles netjes gedemonteerd zie ik dat de tule zijn beschadigd, net of heeft er iemand in zitten slijpen.......

full


Overzicht van de carburateur

full



Deze t-stukken lopen naar de voorkant, en komen uit op het buisje wat in de luchthappers zit
full


Heb twee nieuwe t-stukken besteld maar vraag me af of de tules niet dusdanig zijn beschadigd..
 
Laatst bewerkt:
Niemand die dit eerder heeft gezien z'n beschadigde carburateur? Het lijkt me gewoon vreemd dat iemand op deze plek materiaal gaat weghalen.
 
Ik zet deze één mans discussie nog maar even voort, vandaag de t-stukken binnen gekregen en gemonteerd. Motor rijd nu weer top, meer vermogen als voorheen. Gelukkig zaten de t-stukken redelijk strak opgesloten tussen de carburateurs waardoor ze waarschijnlijk genoeg afsluiten.

Heb nog even informatie ingewonnen, dit onderdeel hoort inderdaad bij de het emissie systeem. Mocht je dit willen verwijderen dan worden deze t-stukken doorgetrokken en gemonteerd op het luchtfilter. Verder heb je dan de plaatjes nodig voor op de emissie membramen op de kleppen deksel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan