Ketting al weer te slap

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Dag allen,

Een week geleden ben ik naar italie vertrokken met mijn Kawa ER 5 uit 2003 met 18000 km op de teller.

Bij aankomst in Milaan begon hij te klapperen. Geen probleem, het was redelijk warm en had veel te verduren gehad. Dus even naar de locale kawa dealer en hem laten spannen. Daarna gewoon weer rijden zonder problemen. Nu ben ik alleen onderweg naar huis en heeft hij het weer. Dit is ongeveer 800km nadat hij gespannen is. Wat kan het zijn? Schakelgedrag? Ketting? Tandwielen? De tandwielen zijn niet nieuw meer maar nog in goede staat. Graag jullie gedachte hierover. :)
 
Een versleten ketting na 18.000km is wel wat snel.
Maar het kan natuurlijk wel;afhankelijk van rijgedrag/smeren,pekel...
Of te strak spannen van de ketting,hebben monteurs soms ook wel eens een handje van.(mijn ervaring)
Maar hij ging dus na 800 km weer klapperen?
Dan lijkt het idd wel erg op een versleten ketting.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens of je de ketting vanaf de achterzijde van het achtertandwiel een stukje op kan tillen.
Als je licht ziet tussen de ketting en tandwiel, is hij versleten.(misschien slechte kwaliteit ketting?) Het voortandwiel is vermoedelijk dan ook niet zo fris meer. Dit kun je zien aan a-symetrische tanden.
 
Een versleten ketting na 18.000km is wel wat snel.
als die 18000 origineel zijn en niet teruggezet in de loop der jaren bij de verschillende eigenaren is die ketting dus ook al 14 jaar oud. en de techniek van de ketting heeft de afgelopen 14 jaar niet stil gestaan. voor een moderne goed onderhouden ketting is het snel maar voor 1 met de techniek van toen die meer heeft stil gestaan (gaat vaak gepaard met gebrekkig onderhoud) als gereden vind ik het wel meevallen. dat die nu versleten is klopt wel waarschijnlijk maar vreemd vind ik het niet.
 
full


Deze was ook te strak gespannen. :Y
 
Dag allen,

Een week geleden ben ik naar italie vertrokken met mijn Kawa ER 5 uit 2003 met 18000 km op de teller.

Bij aankomst in Milaan begon hij te klapperen. Geen probleem, het was redelijk warm en had veel te verduren gehad. Dus even naar de locale kawa dealer en hem laten spannen. Daarna gewoon weer rijden zonder problemen. Nu ben ik alleen onderweg naar huis en heeft hij het weer. Dit is ongeveer 800km nadat hij gespannen is. Wat kan het zijn? Schakelgedrag? Ketting? Tandwielen? De tandwielen zijn niet nieuw meer maar nog in goede staat. Graag jullie gedachte hierover. :)
Doe voorzichtig aan. De ketting kan breken.
 
als die 18000 origineel zijn en niet teruggezet in de loop der jaren bij de verschillende eigenaren is die ketting dus ook al 14 jaar oud. en de techniek van de ketting heeft de afgelopen 14 jaar niet stil gestaan. voor een moderne goed onderhouden ketting is het snel maar voor 1 met de techniek van toen die meer heeft stil gestaan (gaat vaak gepaard met gebrekkig onderhoud) als gereden vind ik het wel meevallen. dat die nu versleten is klopt wel waarschijnlijk maar vreemd vind ik het niet.

14 jaar, dat is geen eeuwigheid hè, dat is zelfs nog deze eeuw.
kwa kettingen zijn er sinds de introductie van O-ringen (toen was je mss zelfs nog niet eens geboren) geen indrukwekkende vernieuwingen meer geweest.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal! Heb er vandaag iemand naar laten kijken en de ketting is inderdaad aan vervanging toe. Evenals het tandwiel trouwens! Morgen naar de garage voor een afspraak. Bedankt voor alle reacties! Nog een vraag: bij welk toerental schakelen jullie of zouden jullie schakelen? Het betreft een 37kw er5
 
14 jaar, dat is geen eeuwigheid hè, dat is zelfs nog deze eeuw.
kwa kettingen zijn er sinds de introductie van O-ringen (toen was je mss zelfs nog niet eens geboren) geen infrukwekkende vernieuwingen meer geweest.
en hoe goed denk jij dat O-ringen nog zijn in het binnenhouden van vet na 14 jaar? en de grootste ontwikkeling heeft plaats gevonden juist in de materialen van onder ander de O-ringen. je zou schrikken over het verschil in bandenrubber in die 14 jaar. als je nieuwe banden kon kopen met de samenstelling van toen zou de pers het meteen afschrijven als slechte banden terwijl ze er toen heel tevreden over waren.
 
Hallo allemaal! Heb er vandaag iemand naar laten kijken en de ketting is inderdaad aan vervanging toe. Evenals het tandwiel trouwens! Morgen naar de garage voor een afspraak. Bedankt voor alle reacties! Nog een vraag: bij welk toerental schakelen jullie of zouden jullie schakelen? Het betreft een 37kw er5
Het toerental wat het beste past bij de situatie, is voor iedereen anders en gaat op gevoel. Snel accelereren meer toeren, langzaam of niet accelereren minder toeren. :9
 
Ik probeerde bij normaal (rustig) rijgedrag ongeveer 4-5k toeren aan te houden. Dat voelde het best in die situatie.
Bij doorrijden gewoon schakelen rond de 9-10k toeren.
Bij normaal rijden 6-7k. Ik reed persoonlijk liever niet onder de 3.5k toeren.

Maar waarom vraag je dit?
 
14 jaar, dat is geen eeuwigheid hè, dat is zelfs nog deze eeuw.
kwa kettingen zijn er sinds de introductie van O-ringen (toen was je mss zelfs nog niet eens geboren) geen infrukwekkende vernieuwingen meer geweest.

De eerste fiets die ik had met O ringen ketting was een z 650 van 1980.
smeren deed ik met dat witte vet van duckhams.
Wat een verademing, geen geknoei meer met ketting uitkoken in de bekende castrol blikken.
Deed toen meer als 25.000 km met de ketting.
De kettingen erna op diverse motoren allemaal tussen 25 a 30 duizend vervangen.
Er is inderdaad niet veel veranderd met de levensduur
 
14 jaar, dat is geen eeuwigheid hè, dat is zelfs nog deze eeuw.
kwa kettingen zijn er sinds de introductie van O-ringen (toen was je mss zelfs nog niet eens geboren) geen infrukwekkende vernieuwingen meer geweest.

Nee, wat interessanter is is wat voor ketting het was. Je hebt kettingen van €100 en kettingen van €250. Zit nogal wat verschil in qua rek en levensduur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan