Rijles motor total loss

Lotjeh

MF'er
27 apr 2017
37
0
Hoi,

Laat ik mezelf eerst even voorstellen. Ik heet lotje, 25 jaar, nog geen rijbewijs en nu al een motor Total loss gereden. Ik lig zelf een beetje in de kreukels. pijn in mijn rug maar met pijnstilling vallen de verwondingen op zich mee. Ik zal even vertellen hoe het gebeurde. Ik was op een parkeerterrein bezig met de uitwijk oefening.het parkeerterrein is er een met klinkers. dus geen asfalt en is dus ook niet echt een strak, vlak terrein.ik moest beginnen in een smal stuk straat waar ook een gebouw staat. De weg was daar even groot als een normale weg. Daar een draai maken,180 graden en dan de straat uitrijden parkeerterrein weer op waar de oefening uitgezet is. Tijdens mijn 180 graden draai in de smalle straat verloor ik de macht over het stuur. Ik reed in een ijzeren gebouwtje. Nu zullen jullie wel denken....Wat knullig! Dat is dus ook waarmee ik zit. Ik durf niet zo goed meer op de motor. Zijn er mensen hier die ook zoiets hebben meegemaakt. Kunnen jullie me advies geven.alvast bedankt

Groetjes lotje
 
Geen ervaring met specifiek in een ijzeren gebouwtje rijden, maar wel met een ongeval meemaken.
Advies: zo snel mogelijk weer gaan rijden.
 
:^ idd zo snel mogelijk weer gaan rijden, dan gaat het vanzelf beter.
 
Hoi, ik reed in een ijzeren gebouwtje binnen.Ik durf niet zo goed meer op de motor. Zijn er mensen hier die ook zoiets hebben meegemaakt. Kunnen jullie me advies geven.alvast bedankt

Groetjes lotje

Dit dus:

Advies: zo snel mogelijk weer gaan rijden.

En verder zou ik je aanraden om eens met je rijinstructeur te praten om uit te vinden wat ervoor zorgde dat je de macht over het stuur verloor. Vaak helpt het begrijpen waarom je crashte bij het overwinnen van de angst/onzekerheid die je nu hebt.
 
Ik ben de tweede les onderuit gegaan met het keren op de weg en er een mooie dikke heup, die later blauw, paars en geel werd, aan overgehouden. De volgende dag zat ik weer op de motor. Het is gewoon een kwestie van doen. Hoe vaak denk je dat je als kind bent gevallen toen je begon te leren lopen?!

Mijn instructeur maakte ook geen gebruik van een oefenterrein maar van de openbare weg waar zelden verkeer was. Ben alleen wel blij dat dit vlak asfalt was en geen klinkers. Zeker met dit wisselvallige weer kunnen de klinkers nogal glad zijn. Misschien kan je instructeur een andere plek vinden om te oefenen?
 
Mijn instructeur gaf aan dat ik iets te happig ben met het gas, later aan de telefoon heeft hij nog aangegeven dat hij zei dat de geestelijke gezondheid er natuurlijk ook een rol inspeelt. Al voelde ik mij gisteren prima, had zin om er weer te lessen.vraag mij nu wel af waar ik nu goed aan doe, zal ik bij deze rijschool blijven of niet? Heb wel eenschuld gevoel dat dat ik hun motor naar de knoppen heb geholpen. Moet zeggen voel me ook wel een beetje knullig en voel me zo stom. Ik weet het gewoon even niet waar ik goed aan doe....
 
Lotje, gewoon doorgaan en over een tijdje lach je er om. Motorrijden is zo ontzettend leuk, maar vereist wat kunde en dat krijg je door oefening en helaas gaat er wel eens wat verkeerd.

En laat je niks wijs maken, als je rijdt zoals het hoort is het lang niet zo gevaarlijk als wat wordt beweerd, dus geniet er van.

Zoek op 'countersteering' en doe daar je voordeel mee.
 
Ik ben tijdens de AVB lessen gevallen met de motor.
Ik reed niet heel hard, maar een zware motor op je been is ook niet zo heel prettig.
Gelukkig zaten er valbeugels op, dat scheelt weer wat. Het was die morgen even op de tanden bijten (last van een beurs been)
Tja. en de lesmotor. Die had maar geen lesmotor moeten worden was mijn gedachte.

Het was daarna even een spannend gevoel. Maar een goede instructeur pikt dat wel op en geeft je wat extra aandacht.
Dan gaat het wel prima.

Inmiddels een paar jaar verder en ook een enduro in de schuur staan. Vallen met de enduro is mij regelmatig gebeurd.
Ook dat went dan wel weer. Opstaan, motor rechtop zetten. Lekt hij nergens. Starten en weer gaan.

Misschien moet je vaker vallen met de motor. Dan is het niet meer speciaal. ;-)
Mijn advies, rustig blijven, niet te veel nadenken en doorzetten.
 
@sassette.

Ik vind het wel anders, onderuit gaan of de motor Total loss rijden. Had jij schade aan de motor??
 
zal ik bij deze rijschool blijven of niet? Heb wel eenschuld gevoel dat dat ik hun motor naar de knoppen heb geholpen. Moet zeggen voel me ook wel een beetje knullig en voel me zo stom. Ik weet het gewoon even niet waar ik goed aan doe....

Vertrouw je de instructeur? Dan zou ik blijven. Zij zijn verzekerd voor dit soort ongelukjes.. daarnaast vind ik het niet handig van hem om op klinkers te gaan oefenen, zeker wanneer het nat is.

Heb je geen vertrouwen in hem dan gaat het sowieso niet werken en kun je beter op zoek gaan naar een ander.
 
een normale weg is 7 m breed, 1m breder dus dan de verplichte halve draai.
Als je net aan het lessen bent, is het niet zo raar dat dat een keertje misgaat en dat je dan verkrampt.
Maar als daar dan geen ruimte voor is... nee ik vind het niet zo'n goede oefenlocatie.

Als je de draai beheerst, mag de instructeur wel van je verwachten dat je daar draait maar blijkbaar was het daarvoor te vroeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik hem vertrouw maar ook mezelf niet. Ik weet ook niet waarom dit gebeurde​. En wat ik al zei....Ik voel me gewoon zo stom. Ik weet gewoon niet wat ik moet nu. Hele motor naar de haaien. Zo begin je gewoon niet goed.
 
@sassette.

Ik vind het wel anders, onderuit gaan of de motor Total loss rijden. Had jij schade aan de motor??

Ja er zat schade aan de motor.. Maar maakt niet uit hoe groot de schade is, dat is het risico van het vak. Zoals ik zei daar zijn ze voor verzekerd. Is niet jouw schuld, je kunt niet van een beginnend rijder verwachten dat deze geen brokken maakt.

Echt alsjeblieft, laat het schuldgevoel los!
 
Ik weet niet of ik hem vertrouw maar ook mezelf niet. Ik weet ook niet waarom dit gebeurde​. En wat ik al zei....Ik voel me gewoon zo stom. Ik weet gewoon niet wat ik moet nu. Hele motor naar de haaien. Zo begin je gewoon niet goed.

Je moet jezelf niet stom voelen, dat is nergens goed voor, en ook niet terecht. Je hebt rijles. De bedoeling van rijles is dat je het leert omdat je het nog niet kunt. En als je het nog niet kunt dan maak je fouten. Bij de één resulteert dat in een krasje op de motor, bij de ander in een total loss. Ik zou er niet wakker van liggen. Ik denk niet dat er iemand hier is die met rijles niet een hoop fouten heeft gemaakt, en dan nog "domme fouten" ook.

Ik heb anderhalf jaar nadat ik mijn motorrijbewijs had gehaald een motor total loss gereden. Dat was een domme fout, ik weet nog niet eens precies wat er is gebeurd. Na een paar weken was ik voldoende hersteld om weer te kunnen rijden, heb een andere gekocht, en ben er gelijk op gaan rijden. Ik was bang dat als ik niet gelijk weer zou opstappen, dat ik dan angst zou ontwikkelen en nooit meer zou rijden. Ik bleek niet bang na het ongeluk, dus sindsdien rij ik weer gewoon. Ik zou zo snel mogelijk een dubbele les nemen, en extra gaan rijden.

En dan, je kunt beter de rijles-motor total loss rijden dan je eerste eigen motor, toch?
 
Ik weet niet of ik hem vertrouw maar ook mezelf niet. Ik weet ook niet waarom dit gebeurde​. En wat ik al zei....Ik voel me gewoon zo stom. Ik weet gewoon niet wat ik moet nu. Hele motor naar de haaien. Zo begin je gewoon niet goed.
huisje + onzekere rijder is waarschijnlijk targetfixatie geweest. dat is het gaan kijken waar je niet heen wilt (het huisje) en dan ga je er juist heen. heeft iedere beginnende rijder (en vele ervaren rijders in een onverwachte situatie) last van alleen zijn het meestal de pionnen waar je tegenaan rijdt en dat kan niet echt kwaad.
en total los bij een goedkope motor is zo gebeurd daar hoeft niet veel voor te gebeuren. vraag je zelf af wat de reden was waarom je bezig was het motorrijden te leren en of die redenen nog steeds bestaan. bestaan ze nog lekker weer gaan lessen. ben je door het ongeval op andere gedachten gekomen dan de afweging op nieuw maken of je het nog wilt. en over het geld geen zorgen maken alle kosten voor de motor betaal je samen met alle andere lessers in je lesgeld. en natuurlijk voelt het slecht als je de motor van een ander kapot rijdt. wacht maar tot het je gebeurt met je eigen motor dat voelt net zo slecht en dan mag je ook nog een gedeelte van de schade betalen.
 
Laatst bewerkt:
Heb je dit schuldgevoel ook uitgesproken tegen de instructeur? Als het goed is zal hij zeggen dat 'ie er wel van baalt, maar dat hij verzekerd is, dat het maar geen lesmotor had moeten worden, en vooral dat jij er goed af bent gekomen.

Uiteraard moet je zelf de keuze maken of je er mee doorgaat. Iedereen heeft zijn lesmotor wel eens neergelegd, ik zelfs wel eens tijdens oefenen voor de AVD. Jij hebt dat gewoon wat harder gedaan. Waarom ben je begonnen met lessen? Om diezelfde reden zou ik ook er mee doorgaan.
 
Zo snel mogelijk weer opstappen werkt vaak het beste.

Je hoef je niet stom te voelen omdat een oefening niet lukte, dat gebeurt elke leerling wel is.
Dat die motor total loss is en jij pijn in je rug heb komt omdat je op een plek moest draaien waar geen of weinig uitwijk ruimte is als ik dit zo lees, wat naar mijn mening niet erg handig is. Buiten dat is het zoals de andere ook al zeggen het risico van het vak.

Gewoon weer opstappen dus en proberen weer het plezier erin terug te krijgen :] .
 
Gemiddeld rijden motorrijders in hun rijdende leven 0.8 motor total loss. Die heb jij dan vast gehad, hoef je daar niet bang meer voor te zijn.
 
Ik weet niet of ik hem vertrouw maar ook mezelf niet. Ik weet ook niet waarom dit gebeurde​. En wat ik al zei....Ik voel me gewoon zo stom. Ik weet gewoon niet wat ik moet nu. Hele motor naar de haaien. Zo begin je gewoon niet goed.
Kan gebeuren, motor is door hen verzekerd: NIET MEER OVER NADENKEN!
Wil je gaan motorrijden? Weer opstappen en rijden: NIET MEER OVER NADENKEN!
Gewoon weer doen, genieten en het komt goed :] NIET MEER OVER NADENKEN!
 
Terug
Bovenaan Onderaan