Rijles motor total loss

Vandaag dan toch maar weer voor het eerst weer gereden op de motor, na het (waarom deze topic gestart is) ongeluk. Maar na 1,5 week rust en flink wat pijnmedicatie verder, en jullie adviezen en tips ( op die enkeling na dan, dit vinden dat vrouwen niet moeten rijden) toch de moed weer gevonden om weer op te starten. Moet wel bekennen, stond ik daar met knikkende knieen

Maar voordat ik natuurlijk op de motor stap, eerst uitgebreid met mijn rijinstructeur gesproken. Goed gesprek, hij zorgde ervoor dat ik mijn schuld gevoel wat los kon laten en dat het ook voor hun een leermoment is geweest. We hebben de situatie geanlyseerd en er een leerpuntje uit kunnen halen
(fixatiepunt, hoe volgende keer te handelen en rust)

Zo als vele van jullie ook al hadden aangegeven, heb ik het ook het terrein besproken... voor mij in ieder geval niet zo'n handige locatie om te lessen. Door de vele obstakels ben te afgeleid en daarnaast zijn er soms ook twee rijscholen te gelijker tijd aan het lessen. Voor mij niet zo'n veilig gevoel. Eigenlijk had ik al wat langere twijfels over dat terrein, maar durfde er niet zoveel van te zeggen. Nou lesje geleerd, vertrouw op je gevoel.

Dus vandaag geen oefeningen maar gewoon een lekker stuk gereden om wat vertrouwen terug te winnen. Met als resultaat dat ik mijn plezier in het motorrijden weer terug heb gevonden, en kan niet wachten tot ik zelf op de motor mag stappen!!

Lieve mede fantieke motorrijders... dank jullie voor al jullie reactie. Jullie hebben mij zeker geholpen. En tot ziens op de weg
 
Vandaag dan toch maar weer voor het eerst weer gereden op de motor, na het (waarom deze topic gestart is) ongeluk. Maar na 1,5 week rust en flink wat pijnmedicatie verder, en jullie adviezen en tips ( op die enkeling na dan, dit vinden dat vrouwen niet moeten rijden) toch de moed weer gevonden om weer op te starten. Moet wel bekennen, stond ik daar met knikkende knieen

Maar voordat ik natuurlijk op de motor stap, eerst uitgebreid met mijn rijinstructeur gesproken. Goed gesprek, hij zorgde ervoor dat ik mijn schuld gevoel wat los kon laten en dat het ook voor hun een leermoment is geweest. We hebben de situatie geanlyseerd en er een leerpuntje uit kunnen halen
(fixatiepunt, hoe volgende keer te handelen en rust)

Zo als vele van jullie ook al hadden aangegeven, heb ik het ook het terrein besproken... voor mij in ieder geval niet zo'n handige locatie om te lessen. Door de vele obstakels ben te afgeleid en daarnaast zijn er soms ook twee rijscholen te gelijker tijd aan het lessen. Voor mij niet zo'n veilig gevoel. Eigenlijk had ik al wat langere twijfels over dat terrein, maar durfde er niet zoveel van te zeggen. Nou lesje geleerd, vertrouw op je gevoel.

Dus vandaag geen oefeningen maar gewoon een lekker stuk gereden om wat vertrouwen terug te winnen. Met als resultaat dat ik mijn plezier in het motorrijden weer terug heb gevonden, en kan niet wachten tot ik zelf op de motor mag stappen!!

Blij dat je weer bent gaan rijden en ook dat je er met je instructeur uit bent gekomen.


Als ik jou was dan zou ik op den duur toch wel weer ook in die 'chaos' die je nu even gaat overslaan gaan rijden. Het verkeer kan nl minstens net zo chaotisch zijn....
 
Zou het trouwens mogelijk zijn in dit topic om een beetje on-topic te blijven aub ?
( zo, nu heb ik het s vriendelijk gevraagd, misschien helpt dat )

Al dat off-topic gel*l vind ik een beetje lomp richting topicstarter, die komt voor advies en niet omdat dat te moeten zoeken tussen gezeik over rondtijden, strontputten enz enz, dat doe je maar in het off-topic deel van M-F.
 
@ MeanBlueMan Maderator: Daar heb je zeker ook een punt. Het verkeer kan net zo zijn. Misschien als ik ook wat meer vertrouwen heb ik mijn behendigheid in de motor, vertrouwen dat ik hem goed kan hanteren. Zal hem zeker meenemen voor wat later in het proces!
 
Jij bent goed bezig mevrouw,
Mooi dat je weer bent opgestapt, heb je al voorkeur van motor wat je iets lijkt ?
 
Vandaag dan toch maar weer voor het eerst weer gereden op de motor, na het (waarom deze topic gestart is) ongeluk. Maar na 1,5 week rust en flink wat pijnmedicatie verder, en jullie adviezen en tips ( op die enkeling na dan, dit vinden dat vrouwen niet moeten rijden) toch de moed weer gevonden om weer op te starten. Moet wel bekennen, stond ik daar met knikkende knieen

Maar voordat ik natuurlijk op de motor stap, eerst uitgebreid met mijn rijinstructeur gesproken. Goed gesprek, hij zorgde ervoor dat ik mijn schuld gevoel wat los kon laten en dat het ook voor hun een leermoment is geweest. We hebben de situatie geanlyseerd en er een leerpuntje uit kunnen halen
(fixatiepunt, hoe volgende keer te handelen en rust)

Zo als vele van jullie ook al hadden aangegeven, heb ik het ook het terrein besproken... voor mij in ieder geval niet zo'n handige locatie om te lessen. Door de vele obstakels ben te afgeleid en daarnaast zijn er soms ook twee rijscholen te gelijker tijd aan het lessen. Voor mij niet zo'n veilig gevoel. Eigenlijk had ik al wat langere twijfels over dat terrein, maar durfde er niet zoveel van te zeggen. Nou lesje geleerd, vertrouw op je gevoel.

Dus vandaag geen oefeningen maar gewoon een lekker stuk gereden om wat vertrouwen terug te winnen. Met als resultaat dat ik mijn plezier in het motorrijden weer terug heb gevonden, en kan niet wachten tot ik zelf op de motor mag stappen!!

Lieve mede fantieke motorrijders... dank jullie voor al jullie reactie. Jullie hebben mij zeker geholpen. En tot ziens op de weg
Super dat je het weer opgepakt hebt :t
Succes met lessen *O*
 
Laatst bewerkt:
Een "Ninja"....toe maar...dan weet je waar je de motor beheersing oefeningen voor doet :]

En nog een tip, een andere rijschool en/of andere rij-instructeur nemen :Y
 
Laatst bewerkt:
@ lady_Di: Ik ga in ieder geval op een ander terrein lessen. De rijsschool heeft twee locaties. Hij blijft wel met zijn leerlingen lessen op dat andere terrein. Begreep wel wat hij zijn instructies wat aanpast, duidelijk uitleg geeft over hoe zij de bocht zouden moeten maken. Maar van terrein veranderen had ik niet in zijn verhaal begrepen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet waarom dit gebeurde​. En wat ik al zei....Ik voel me gewoon zo stom. Ik weet gewoon niet wat ik moet nu.

Om daar nog is op terug te komen, google is op target fixation..
Dat is een typische 'beginners fout' en lijkt me meer aan de orde dan teveel aan het gas hangen.. Grote rode container en het gevoel hebben dat je de bocht niet gaat halen waardoor je je focus juist meer op die container gaat richten.. Dus target fixation O-)

Ik mag toch aannemen dat de eerste les bij iedere rijschool is; Kijken waar je naar toe wilt.

Motorrijden is voor 80% vertrouwen in jezelf en je motor hebben, dus zo spoedig mogelijk weer gaan ;)

/edit, zie net dat er nog paar paginas achteraan kwamen en het al voorbij kwam, anyway suc6 weer *O*
 
Laatst bewerkt:
Een kawa 1000 om mee te beginnen? Dat lijkt me het vragen om problemen, sorry maar dit is echt geen beginners motor.....

Mee eens..

Maar Lotjeh, wel super dat je er weer voor gegaan bent! Veel succes en vooral veel plezier met het vervolg van je lessen!
 
Een 1000 om mee te beginnen kan wel, maar dat ligt totaal aan de bestuurder.

Als je je koppie erbij kan houden, kalm an kan doen kan het best. Dat het niet ideaal is staat wat mij betreft buiten twijfel. Een 1000 gaat HEEL snel HEEL hard.
 
Dus vandaag geen oefeningen maar gewoon een lekker stuk gereden om wat vertrouwen terug te winnen. Met als resultaat dat ik mijn plezier in het motorrijden weer terug heb gevonden, en kan niet wachten tot ik zelf op de motor mag stappen!!

de weg

Goed nieuws :) veel plezier gewenst!

Een kawa 1000 om mee te beginnen? Dat lijkt me het vragen om problemen, sorry maar dit is echt geen beginners motor.....

Onderbouw dat eens? Vermogen is geen probleem, de beheersing daarvan zit in je rechterhand.
 
Goed nieuws :) veel plezier gewenst!Onderbouw dat eens? Vermogen is geen probleem, de beheersing daarvan zit in je rechterhand.
Onderbouwen, meen je dat nou? Iedere motorrijder met enig inzicht kan bedenken dat dit heel onverstandig is. Het hangt van de rechterpols af van de berijder, tja dat is misschien helemaal waar. Maar na de val actie bij de rijschool, waar de dame in kwestie misschien weinig aan kon doen is dit gewoon buitengewoon onverstandig. Zoveel vermogen is voor iemand die begint slecht te overzien en niet relaxed om mee te rijden.
 
Heb laatst (vorige week) nog eens voor de grap 45m op Z1000SX gereden. Ben het er normaal niet zo mee eens, maar het voelt inderdaad niet echt als een beginnersmotor :$ (durf het bijna niet te zeggen :+).

Niet alleen het vermogen maar gewoon de totale combinatie van alle factoren. Het is ook niet super bizar hoor maar ik zou als eerste motor iets lichters nemen met wat minder vermogen waar je meer mee kunt 'spelen'. Het gas eens vol open kunt draaien (en een paar versnellingen door) zonder dat het belachelijk wordt. Rijdt echt zoveel makkelijker, zeker wanneer je het spelletje nog moet leren (lekker soepel de bochten door etc). :]

Ik pak soms eens de NC750S van de vriendin, en dan valt me altijd toch weer op hoe lekker relaxed dat ding rijdt. Ondanks het gebrek aan vermogen, maar het voelt wel als veel fun. Omdat je lekker het gas open kunt trekken ook bij het uitkomen van de bocht etc. Het gaat allemaal net even makkelijker :Y . Lijkt me prettig voor een beginneling.
 
Goed nieuws :) veel plezier gewenst!Onderbouw dat eens? Vermogen is geen probleem, de beheersing daarvan zit in je rechterhand.
Onderbouwen, meen je dat nou? Iedere motorrijder met enig inzicht kan bedenken dat dit heel onverstandig is. Het hangt van de rechterpols af van de berijder, tja dat is misschien helemaal waar. Maar na de val actie bij de rijschool, waar de dame in kwestie misschien weinig aan kon doen is dit gewoon buitengewoon onverstandig. Zoveel vermogen is voor iemand die begint slecht te overzien en niet relaxed om mee te rijden.

Ja dat meen ik. Ik ben begonnen op een BMW S1000RR. Dat is een mak schaap onder de 5.000 RPM en een dwaze stier boven de 8.000 RPM. Oftewel: blijf als beginner onder de 8000 en je bent al snel zat. Goed afgeveerd en een stel grote ankers icm een soepel vermogensafgifte maken het goed onder controle te houden.

Durf te wennen dat (bijvoorbeeld) een 500CC 1 of 2 cylinder blok met hoog koppel en een sterke aan/uit gasrespons een stuk beginner onvriendelijk is, al helemaal als vering, banden en remmen weinig responsief werken.

Dus ja, onderbouw het eens? Ik ken de Z1000SX niet behalve van een plaatje, dus kan je niks vertellen over gasrespons, vermogensafgifte, remmerij etc en in hoeverre dit snel te wennen valt. Het is meteen zo'n dooddoener dat een 1000CC niet voor beginners is, maar ik vind het onzin. Per fiets is dat anders, per persoon is het anders.
 
Laatst bewerkt:
Onderbouwen, meen je dat nou? Iedere motorrijder met enig inzicht kan bedenken dat dit heel onverstandig is. Het hangt van de rechterpols af van de berijder, tja dat is misschien helemaal waar. Maar na de val actie bij de rijschool, waar de dame in kwestie misschien weinig aan kon doen is dit gewoon buitengewoon onverstandig. Zoveel vermogen is voor iemand die begint slecht te overzien en niet relaxed om mee te rijden.
Dus door die val is het onverstandig.
Hmmm verstand en in het begin even met aandachtig gas geven en voelen hoe hij reageert.
Beetje onzin dus wat je nu typt.
Of 1000 verstandig is om mee te beginnen tja hoe verstandig is dat motorrijden wel niet. ;)
Ja op een 1000 schiet je wat harder weg bij onbedacht gas te geven, rij je sneller te hard.
Aan het eind van de rit geld dat voorelke motor.


Wel moet ik toegeven een 750 rijdt wel relaxter.
Heb ook wel een 1000 en 1100 gehad (cbr).
Weet niet het rijd minder relaxt omdat je altijd tehard wilt.
Dat was mijn probleem deels.

Om die val een reden tenoemen maakt het gewoon wat ongelukkig verwoord :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan