Olie dop ploft van oliereservoir af, sportster

Flippo1978

Rookie
27 apr 2017
29
0
Zegge
Hallo daar gasten
Heb een sportster 1200
Met probleem olie dop ploft tijdens het rijden van olie reservaat af ?
Wat kan ik daar aan doen ?
Kan iemand mij daar bij helpen
 
De olie zet flink uit als deze warm wordt, heb je misschien verkeerd gepeild en teveel olie aan boord?
Hier eerst naar kijken.

En zet aub je sportster rechtop, ipv op de standaard....

Tankje tot twee derde vol ongeveer. Pak een lampje, starten, laten draaien, en in de vuldop kijken. Mag een beetje stijgen . Je ziet t dan ook stromen.


Met de motor rechtop dus.

In dien te veel, aftappen met dikke slang die van onder tankhe linksachter op de brug gedoot zit, of daar in de buurt.
 
Hoe bedoel je?

Ik denk dat cmk doelt op de redelijke slijtage van zo'n Harley, door de lange slag en evt. Hoge compressie (Heb ik overigens geen idee van). Door slijtage krijg je blow-by waardoor een deel van de hete gassen langs de zuigerveren afgaan en bij je carter uitkomen wat zorgt voor een hoge druk. Correct me if I'm wrong
 
Ik denk dat cmk doelt op de redelijke slijtage van zo'n Harley, door de lange slag en evt. Hoge compressie (Heb ik overigens geen idee van). Door slijtage krijg je blow-by waardoor een deel van de hete gassen langs de zuigerveren afgaan en bij je carter uitkomen wat zorgt voor een hoge druk. Correct me if I'm wrong
Wie weet.
Ik wacht even de inhoudelijke uitleg van cmk af :)
 
Carteroverdruk onstaat dat gassen van de ontbranding langs de zuigerveren kunnen lekken.
Zijn die versleten dan lekken er verbrandingsgassen langs de zuiger het carter in. Ook kan carterdruk ontstaan door een lekke koppakking. Maar aangezien de Harley luchtgekoeld is kan je dat op zicht niet controleren. geen witte rook en zo.
Om te controleren moet je een cilinder lektest doen.

Oude topic:
Olie uit carterontluchting door koelproblemen.
 
Carteroverdruk onstaat dat gassen van de ontbranding langs de zuigerveren kunnen lekken.
Zijn die versleten dan lekken er verbrandingsgassen langs de zuiger het carter in. Ook kan carterdruk ontstaan door een lekke koppakking. Maar aangezien de Harley luchtgekoeld is kan je dat op zicht niet controleren. geen witte rook en zo.
Om te controleren moet je een cilinder lektest doen.

Oude topic:
Olie uit carterontluchting door koelproblemen.
Ja. Kan.
Km stand zou daar ook iets over kunnen zeggen. Niet merk en bouwjaar :)

Daarnaast zal dit blok helemaal ruk lopen, als t idd zo ver is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals gezegt, oliepeil controleren met de motor rechtop, en de carter en/of olietank ontluchting.

Gewoon kijken of je ergens een dikke ruberen slang uit het motorblok ziet komen, dat is de carterontluchting. Vaak zit deze aangesloten op de luchtfilterbox, maar dat hoeft niet altijd.
Soms zit er ook nog een klein filtertje tussen, deze zou verstopt kunnen zijn waardoor de ontluchting niet goed meer werkt. Maar er kan natuurlijk ook een knik in de slang zitten.
Gewoon even lekker je motorblok bestuderen :)

Ontluchting van het olietankje idem.

Maar eerst je oliepeil controleren, als alles goed is en de dop blijft eraf springen is er waarschijnlijk meer aan de hand. Of de dop moet versleten zijn, maar dat kan ik niet beoordelen.
 
Dop eraf en starten (Leg/zet er wat onder). Als het er uit komt stromen zit er veel teveel olie in.

Peilen doe je met een motor die vooraf minimaal 30sec stationair heeft gedraaid, en het liefst nog draait terwijl je peilt maar dat is niet altijd mogelijk als bijvoorbeeld de retour thv de vulopening zit. Zodra je gas gaat geven daalt het niveau in de olietank omdat ie een deel van de olie naar het blok pompt. Zet je hem daarna af, dan komt die weggepompte olie niet ineens vanzelf terug in de tank (want daarvoor moet de oliepomp draaien), daar heeft ie wel weer een momentje of wat voor nodig.

Vervolgens wordt er door handige harry gekeken naar het oliepeil, conclusie: te laag > bijvullen. En zo gaat olie peilen bij een dry-sump met regelmaat fout. Olie warm of koud scheelt nauwelijks.
 
Laatst bewerkt:
Dop eraf en starten (Leg/zet er wat onder). Als het er uit komt stromen zit er veel teveel olie in.

Peilen doe je met een motor die vooraf minimaal 30sec stationair heeft gedraaid, en het liefst nog draait terwijl je peilt maar dat is niet altijd mogelijk als bijvoorbeeld de retour thv de vulopening zit. Zodra je gas gaat geven daalt het niveau in de olietank omdat ie een deel van de olie naar het blok pompt. Zet je hem daarna af, dan komt die weggepompte olie niet ineens vanzelf terug in de tank (want daarvoor moet de oliepomp draaien), daar heeft ie wel weer een momentje of wat voor nodig.

Vervolgens wordt er door handige harry gekeken naar het oliepeil, conclusie: te laag > bijvullen. En zo gaat olie peilen bij een dry-sump met regelmaat fout. Olie warm of koud scheelt nauwelijks.

Olie warm of koud scheelt heel wat, op mijn FLHTC scheelt het peil koud en warm zo'n beetje de helft van de lengte van de peilstok.

Gooi 'm met koude motor maar een vol tot aan het warm niveau, en start 'm dan eens?

Wel graag op jouw stoep en niet de mijne :+
 
Olie zet nauwelijks (iig verwaarloosbaar) uit. Koelvloeistof daarentegen zet wel uit. Olie vul ik ook altijd warm bij, dan zakt het lekker snel. Als je dan koud meet zit je nog steeds op max.

En je blok, eenmaal warm, zet ook uit, dan zou het elkaar weer opheffen :+

Ik heb nog niemand gehoord over de carterontluchting die meestal naar je luchtfilterhuis (niet naar je carb) loopt, om die vervolgens los te halen en te voelen hoe hard hij blaast uit die slang; tenzij ik er overheen gelezen heb?

En TS niet elk probleem is eenvoudig zelf op te lossen :) maar de beginsels van controleren en uitsluiten vind je in het topic hier terug.
 
Olie zet nauwelijks (iig verwaarloosbaar) uit. Koelvloeistof daarentegen zet wel uit. Olie vul ik ook altijd warm bij, dan zakt het lekker snel. Als je dan koud meet zit je nog steeds op max.

En je blok, eenmaal warm, zet ook uit, dan zou het elkaar weer opheffen :+

Ik heb nog niemand gehoord over de carterontluchting die meestal naar je luchtfilterhuis (niet naar je carb) loopt, om die vervolgens los te halen en te voelen hoe hard hij blaast uit die slang; tenzij ik er overheen gelezen heb?

En TS niet elk probleem is eenvoudig zelf op te lossen :) maar de beginsels van controleren en uitsluiten vind je in het topic hier terug.

Onjuist in deze.

En ten aanzien van het blazen van de carterontluchting: dat verschilt nogal per motor...
 
Terug
Bovenaan Onderaan