Olie dop ploft van oliereservoir af, sportster

Flippo1978

Rookie
27 apr 2017
29
0
Zegge
Hallo daar gasten
Heb een sportster 1200
Met probleem olie dop ploft tijdens het rijden van olie reservaat af ?
Wat kan ik daar aan doen ?
Kan iemand mij daar bij helpen
 
Je hebt gewoon te veel olie.

Olie peilen doe je na de rit bij een harley, niet er voor.
Bij stilstand wil er bij een sportster wel eens wat olie in het carter zakken (terugslagklep in de pomp die vervuild is), als je de motor start wordt deze door de oliepomp weer leeggepompt en stijgt het niveau in de olietank.

Als die daardoor te hoog wordt plopt de dop er af en zit je broek onder de olie.
Het is ook de reden waarom er wel eens een drupje olie aan het luctfilterhuis wil hangen. Wordt je broek ook niet schoner van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt gewoon te veel olie.

Olie peilen doe je na de rit bij een harley, niet er voor.
Bij stilstand wil er bij een sportster wel eens wat olie in het carter zakken (terugslagklep in de pomp die vervuild is), als je de motor start wordt deze door de oliepomp weer leeggepompt en stijgt het niveau in de olietank.

Als die daardoor te hoog wordt plopt de dop er af en zit je broek onder de olie.
Het is ook de reden waarom er wel eens een drupje olie aan het luctfilterhuis wil hangen. Wordt je broek ook niet schoner van.
Dit blok heeft kop be- en ontluchting. Origineel twee slangetjes achterin luchtfilterhuis. Dat kan altijd beetje spetteren, ook bij goed olie nivo.

Ter aanvulling.
 
Olie warm of koud scheelt heel wat, op mijn FLHTC scheelt het peil koud en warm zo'n beetje de helft van de lengte van de peilstok.

Gooi 'm met koude motor maar een vol tot aan het warm niveau, en start 'm dan eens?

Wel graag op jouw stoep en niet de mijne :+
Bij een dry-sump wil de olie nog wel eens teruglopen in het blok als de motor stilstaat. Zelfde gevolg, andere oorzaak. Dan komt het niet door de temperatuur van de olie. Om deze reden peil ik een dry-slump ook altijd warm.

Edit: dubbel zie ik na de opmerking van Johan M, mijn excuses.
 
Laatst bewerkt:
Onjuist in deze.

En ten aanzien van het blazen van de carterontluchting: dat verschilt nogal per motor...

Heb je niet gewoon een oliekoelcircuit met een thermostaat die pas bij warme motor opengaat en zo een X hoeveelheid olie in het systeem betrekt?

Je mag ook gewoon een ouwe pan met een liter olie op het vuur zetten hoor, kijk maar hoeveel meer het is geworden bij 100ºC.
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet gewoon een oliekoelcircuit met een thermostaat die pas bij warme motor opengaat en zo een X hoeveelheid olie in het systeem betrekt?

Je mag ook gewoon een ouwe pan met een liter olie op het vuur zetten hoor, kijk maar hoeveel meer het is geworden bij 100ºC.
De volumetrische uitzettingscoëfficiënt (deze is voor jou, MBM ;) )van smeerolie is 0,0007 per graad celcius.
Als de olie opgewarmd wordt van 20 graden naar 100 graden wordt dit 80x0,0007=0.056.
Voor 3 liter olie: 0,056x3=0,168 liter.
3 liter koude olie wordt dus 3,168 liter warme olie, en dat is best te meten met de peilstok.
 
De volumetrische uitzettingscoëfficiënt (deze is voor jou, MBM ;) )van smeerolie is 0,0007 per graad celcius.
Als de olie opgewarmd wordt van 20 graden naar 100 graden wordt dit 80x0,0007=0.056.
Voor 3 liter olie: 0,056x3=0,168 liter.
3 liter koude olie wordt dus 3,168 liter warme olie, en dat is best te meten met de peilstok.

Gelukkig hebben nog mensen die echt wat weten. :}
 
Aluminium zet in lengte 2.3mm uit op een meter bij 100 graden temperatuurstijging.
Een aluminium bak van 1L= 10x10x10cm wordt dan 10.023x10,023x10,023cm en krijgt dus een inhoud van 1,007 Liter. Een bak van 3 liter wordt dan bij een stijging van 100 graden 3,021 Liter
Bij rvs is het 1.6mm per meter dus 10.016x10,016x10,016=1.0048Liter x3= 3,0144 Liter
 
Ik weet niet veel maar rijd en sleutel inmiddels al zo'n25 jaar aan Harley's en Buell's en dan pik je wel eens wat op...praktijkervaring heet dat geloof ik ;)
Heb in een buell wel eens te veel olie gedaan. Niet eens overdreven te veel.
Na paar minuten stationair lag de doo meters verderop, olie drupte van t plafond, en motor had ernstige poetsbeurt nodig.


Zelfde blok.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aluminium zet in lengte 2.3mm uit op een meter bij 100 graden temperatuurstijging.
Een aluminium bak van 1L= 10x10x10cm wordt dan 10.023x10,023x10,023cm en krijgt dus een inhoud van 1,007 Liter. Een bak van 3 liter wordt dan bij een stijging van 100 graden 3,021 Liter
Bij rvs is het 1.6mm per meter dus 10.016x10,016x10,016=1.0048Liter x3= 3,0144 Liter

Ik zeg: Past niet! :+

Maar wel een mooie uitleg!
 
Daar zal de boete ook wel ietsiepietsie hoger zijn als je wat morst. ;)
dat is niet de reden. bunker wordt afgerekend per ton (gewicht) maar het wordt gemeten aan de hand van het niveau in de ontvangende tank. en aangezien die tanks best groot zijn is een paar millimeter verschil best een groot bedrag en het spul wordt ook nog eens verhit om het pompbaar te maken. je kan je dus goed voorstellen dat ze het erg belangrijk vinden om precies te weten hoeveel gewicht ze hebben gekocht en dat zonder weegschaal. dan blijft er niks anders over als goed rekenen met de gegevens die je wel hebt.
 
Laatst bewerkt:
De volumetrische uitzettingscoëfficiënt (deze is voor jou, MBM ;) )van smeerolie is 0,0007 per graad celcius.
Als de olie opgewarmd wordt van 20 graden naar 100 graden wordt dit 80x0,0007=0.056.
Voor 3 liter olie: 0,056x3=0,168 liter.
3 liter koude olie wordt dus 3,168 liter warme olie, en dat is best te meten met de peilstok.
En dan is het niet de olie die de dop laat wegknallen maar de luchtdruk die opgebouwd wordt in de verkleinde restruimte van de olietank. Hoeveel moet de druk dan zijn? En waarom is de ontluchting van de tank dan niet groot genoeg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan