Olie dop ploft van oliereservoir af, sportster

Flippo1978

Rookie
27 apr 2017
29
0
Zegge
Hallo daar gasten
Heb een sportster 1200
Met probleem olie dop ploft tijdens het rijden van olie reservaat af ?
Wat kan ik daar aan doen ?
Kan iemand mij daar bij helpen
 
Bij een Harley wordt de olie gepeild met warme motor en rechtopstaand.
Als je carterontluchtingsslang dicht zit loopt de druk in het carter op en kan de dop van de olietank er af springen. De carterontluchtingslang is aangesloten op het carter in de buurt van de oliepomp. het slangetje loopt omhoog en daarna naar beneden en hangt gewoon los of, wat ook voorkomt, dat ie aan het luchtfilter vast zit. Het is een zwart rubberen slangetje van ongeveer 6 a 8mm dik. Loopt de motor verder wel goed? Geen rook uit de uitlaat?
 
Bij een Harley wordt de olie gepeild met warme motor en rechtopstaand.
Als je carterontluchtingsslang dicht zit loopt de druk in het carter op en kan de dop van de olietank er af springen. De carterontluchtingslang is aangesloten op het carter in de buurt van de oliepomp. het slangetje loopt omhoog en daarna naar beneden en hangt gewoon los of, wat ook voorkomt, dat ie aan het luchtfilter vast zit. Het is een zwart rubberen slangetje van ongeveer 6 a 8mm dik. Loopt de motor verder wel goed? Geen rook uit de uitlaat?

Zo te lezen eindelijk iemand met verstand van zaken.

Olie peilen bij Harley dus met warme motor en rechtopstaand en niet lopende motor, toch ?


Als je t nu moeilijk kunt zien mag je dan ook bukken ? IK ben nogal groot, rechtopstaand kan ik dat nooit zien :N
 
Olie peilen is een beetje lastig, een Harley heeft geen fatsoenlijke stander (geen middenbok). Ik zet mijn motor vanaf de jiffy rechtop met het stuur tegen een muur of zo iets. Dat ie niet de andere kant op kan vallen.
Dan trek ik de peilstok eruit, maak m schoon en peil nogmaals. Je peilt dus in de olievoorraadtank, niet direct in het carter. Daarom ook met warm gedraaide motor. Motor uitzetten en meteen peilen. Wat bij mijn brommer kan is op de buddyseat gaan zitten en de "hoofdseat" wegklappen, dat kan bij mijn fiets. Ik ben nogal lang dus kan ik de Harley heeft goed in bedwang houden. Als je wat kleiner bent: niet doen.
Trouwens, ik heb niet zoveel verstand van zaken hoor maar ik rijd al jaren Harley en dat betekent ook wel eens sleutelen, dan doe je wel een hoop kennis op. Mijn vrouw heeft een Sportster gehad, ook een stoere brommer maar voor mij een beetje te klein.
 
Terug
Bovenaan Onderaan