Madagascar op de motor

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.215
46
Vriendin en ik gaan over een een tijdje een paar weken naar Madagascar, daar staan 2 Chinese 200cc motortjes op ons te wachten en daar gaan we een paar weken mee op de bonnefooi rondtrekken.

Overigens is de keuze heel bewust. Het aanbod is beperkt, de wegen daar vrijwel afwezig (de hoofdwegen zijn verhard, maar niet meer dan een landweggetje) dus je kan er toch niet hard. Een lichte motor is veel handelbaarder en is nog eens in een kano te tillen voor een overtocht. Zuinigheid is ook wel handig daar.

Anyway. Madagascar. 1 van de arsmte en minst ontwikkelde landen. Weinig plekken hebben überhaupt een mobiel netwerk, dus er moet wel het één en ander gepland worden (het liefst plan ik niets, vind ik leuker). Zouden jullie mee kunnen denken met wat er mee moet?

Ik trap vast af:
- Bandenreparatiesetje
- Binnenband(en)?
- Jerrycan (bestaan die opvouwbaar voor benzine?)
- Touw en Ductape
- Gedroogd eten
- Brandertje
- Iets om water mee te zuiveren (wat is het best? Koken? Tabletjes of zo'n osmosepompje?)
- EHBO kit
 
Best goede wegen daar hoor, tijdje terug ook geweest, effe in een dagje op en neer, leuke stuurwegen daar in de omgeving! Genoeg restaurantjes om aan te leggen dus als je geen zin hebt in je eigen bammekes dan is er zat te krijgen. Gereedschap is niet echt nodig want je kunt gewoon de ANWB bellen als er iets is.

5c609FK.jpg


;)
 
Zijn er ook nog mensen met nuttige tips? ;P
 
Ik lees ook graag mee.

Iemand die deze trip met mij wil ondernemen?
Ik ben goed in koffie zetten, neem jij dan de rest van het reparatiespul mee?


Zonder gekheid. Denk dat je zelf al alle antwoorden hebt gegeven. Gok dat je voorbereid moet zijn op veel. Al kan je verbaast zijn hoeveel er te regelen is in zulke landen.
Denk alleen dat dat gedroogde eten zonde van je bagage is. Bananen trek je daar zo van de bomen en vers vlees loopt rond je tent...
 
Go see the doctor....


Ik vind het altijd fijn in dit soort landen als ik zelfvoorzienend ben. Dus ik heb vaak naalden bij me, pijnstilling, spuiten, hechtdraad etc.
En pillen tegen allerhande kwalen.

Maar als je geen arts bent, zou ik me hier niet je handen aan branden....
 
Go see the doctor....


Ik vind het altijd fijn in dit soort landen als ik zelfvoorzienend ben. Dus ik heb vaak naalden bij me, pijnstilling, spuiten, hechtdraad etc.
En pillen tegen allerhande kwalen.

Maar als je geen arts bent, zou ik me hier niet je handen aan branden....
Ook als je zelf niet medisch onderlegd bent kan het geen kwaad om schone naalden mee te nemen.

Ik weet niet of je in de stad kunt pinnen, maar ik neem altijd wat contanten in USD mee zodat je kunt wisselen. Heb twee keer gehad dat mijn bankpas defect was en dat het alleen terug in NL kon worden opgelost, dat was een keer in Turkijke en een keer in Thailand.

Uiteindelijk kun je heel veel voorbereiden, maar komt het toch neer op improviseren met dit soort reizen.

Madagascar ken ik niet, maar zoals gezegd is er vaak veel te regelen tenzij je op echt afgelegen plekken komt. Het blijft lastig op afstand alles voorbereiden, ter plekke hoor je vaak veel meer praktische tips. Welke wegen zijn beter begaanbaar en welke routes zijn (on)veilig. Qua motorkeuze doe je er goed aan om op iets te rijden waar de locals ook mee rijden, dat maakt de onderdelenvoorziening gemakkelijker.
 
Norit mee, of die beter werkende dinges die je darmen echt stilleggen..
Of ORS tegen uitdroging. Net als je motor, je kunt de uitlaat aanpassen maar ook je carburateur afstellen...

"Door de suiker in ORS wordt het water dat je drinkt sneller in de bloedbaan opgenomen als je uitgedroogd bent. Het zout in ORS vult de tekorten aan die je krijgt doordat je met de diarree niet alleen water, maar ook zout verliest..." Ik heb er geen commerciële belangen bij hoor. Het is een simpele suiker zout oplossing en voorkomt uitdroging.

Mijn ervaring is dat ik eerder de gevolgen van warmte en vermoeidheid ervaar dan slecht voedsel. Tenzij je echt iets verkeerds eet, dan wordt je toch ziek. Op deze manier heb ik het in India ook gered wat als land ook niet bekend staat om hun goede hygiëne. Als ik een langere reisdag voor de boeg had, nam ik uit voorzorg een zakje in.
 
In 2014 19 dagen met Toeratrek door Madagascar gereden. Wegen zijn redelijk, in alle overnachtingsplaatsen mobiel bereik. Het is een voormalige Franse kolonie, handig als je een beetje Frans spreekt. Plastic tas meenemen voor het geld. Grootste coupure is 3 euro. Bij ernstige ziekte direct naar Reunion vliegen.
Veel plezier
 
- Iets om water mee te zuiveren (wat is het best? Koken? Tabletjes of zo'n osmosepompje?)

Water zuiveren in dat soort landen moet wel heel goed gebeuren, zeker als je het uit open bronnen zoals rivieren, meren of beekjes haalt. Zeker in dat soort landen waar natuurlijk allerlei wazige bacteriën voorkomen.

Koken dood wel ongeveer alles, maar dan zal je het wel minimaal een minuut of 5 moeten koken. Ook verwijder je hiermee natuurlijk geen grof vuil, zand en andere zooi wat het troebel maakt. Daarnaast kost het vrij veel tijd en brandstof, aangezien je voor 2 personen in een warm land toch al snel minimaal 5 liter water per dag nodig hebt. Na het koken kost het natuurlijk ook nog een tijd voordat het water dermate is afgekoeld dat je het kunt drinken of ergens in kunt gieten zodat je het kan meenemen. Kost dus veel brandstof en veel tijd, maar is wel eigenlijk altijd veilig.

Waterfilters filteren wel veel uit het water, maar vaak niet alles. Met name virussen en protozoa worden vaak alleen door flink dure filters uitgefilterd. In Europa waar het oppervlaktewater relatief schoon is zit je met zo'n simpel filter meestal wel goed, maar in Afrika is dat niet voldoende, dan kom je uit op de dure alternatieven.

Chemische middelen doden helaas ook niet alles, bepaalde (met name in Afrika voorkomende) bacteriën zijn resistent. Zuiveringstabletjes doden ook niet alles want ook daarvoor zijn bepaalde bacteriën resistent, daarnaast geeft het je water een niet al te lekkere smaak en ook het grove vuil blijft in het water aanwezig. Het is ook niet echt gezond voor je lichaam, aangezien je die chemische meuk zelf ook binnenkrijgt. Wordt dus meestal gezien als noodoplossing en niet voor veelvuldig gebruik.

Je hebt ook nog een Steripen, die zuivert door middel van UV licht. Schijnt goed te werken maar kan even wat tijd kosten en verbruikt volgens mij redelijk veel batterijen. Ook verwijderd deze geen grof vuil.

Het beste is dus eigenlijk een combinatie van meerdere systemen te gebruiken, bijvoorbeeld eerst een filter voor het grove vuil en een groot deel van alle bacteriën. Daarna bijvoorbeeld koken. Zeker in dat soort landen kan je beter iets te veel moeite doen dan te weinig.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat het waterfilter alleen voor noodgevallen wordt gebruikt, dan komt het naar mijn idee niet zo precies. Is het land dicht genoeg bevolkt dat je minimaal om de paar uur iemand tegen komt? dan kun je altijd om hulp vragen in een noodgeval en dan kom je altijd wel weer in een bewoond gebied terecht (met of zonder motor, maar dat boeit niet in als het ernstig genoeg is).

Ik verbaasde me altijd als we in Marokko in de woestijn eenpaar km van de piste af reden om een kampeerplaats te vinden. Je hebt het gevoel dat je echt niemand tegen komt daar (al een dag niemand meer gezien), maar meestal zit er smorgens iemand naast je tent te wachten tot je wakker bent om wat te eten te krijgen oid. Het is echt verbazend dat bijna overal waar je komt ook andere mensen zijn (die je eventueel kunnen helpen mocht dat nodig zijn, desnoods tegen een "flinke" vergoeding (flinke in hun ogen, dat is meestal niet zo veel in onze ogen...))


@TS: waar heb je die chinese motoren gehuurd? en wil je hier laten weten of dat bevallen is of niet na je reis.
 
Go see the doctor....


Ik vind het altijd fijn in dit soort landen als ik zelfvoorzienend ben. Dus ik heb vaak naalden bij me, pijnstilling, spuiten, hechtdraad etc.
En pillen tegen allerhande kwalen.

Maar als je geen arts bent, zou ik me hier niet je handen aan branden....

Dank. We zijn natuurlijk langs de GGD geweest, verder is mijn tante huisarts, dus die heeft al een boodschappenlijst voor ons gemaakt ;)
 
Ook als je zelf niet medisch onderlegd bent kan het geen kwaad om schone naalden mee te nemen.

Ik weet niet of je in de stad kunt pinnen, maar ik neem altijd wat contanten in USD mee zodat je kunt wisselen. Heb twee keer gehad dat mijn bankpas defect was en dat het alleen terug in NL kon worden opgelost, dat was een keer in Turkijke en een keer in Thailand.

Uiteindelijk kun je heel veel voorbereiden, maar komt het toch neer op improviseren met dit soort reizen.

Madagascar ken ik niet, maar zoals gezegd is er vaak veel te regelen tenzij je op echt afgelegen plekken komt. Het blijft lastig op afstand alles voorbereiden, ter plekke hoor je vaak veel meer praktische tips. Welke wegen zijn beter begaanbaar en welke routes zijn (on)veilig. Qua motorkeuze doe je er goed aan om op iets te rijden waar de locals ook mee rijden, dat maakt de onderdelenvoorziening gemakkelijker.


We nemen 3 pinpassen en een creditcard mee ;) Je schijnt overal pinautomaten te hebben, alleen doen die het niet altijd en is 'overal' sowieso een beetje een ruim begrip.

In Cambodja viel het gigantisch tegen wat je aan informatie over de staat van de wegen kon vinden. De verhuurder vond alles eng, de locals kwamen letterlijk niet verder dan het volgende dorp. Ik verwacht van Madagascar hetzelfde. Zo zou ik nu al heel graag willen weten of ik een stuk langs de westkust kan rijden, maar daar is vrijwel niets over te vinden.
 
Ontopic:Iets om water mee te zuiveren zou ik meenemen, verder wat pijnstillers etc.

Verder zul je het meest doorgebieden rijden waar ook mensen wonen, dus dan is er voedsel en benzine te krijgen.

Minder meenemen = meer avontuur *O* *O* *O*


Gaan we meenemen, voor nood.
 
Norit mee, of die beter werkende dinges die je darmen echt stilleggen..

Norit waren we naar Cambodja vergeten (we dachten allebei dat de ander dat gepakt had). Mijn vriendin vergeet dat niet nog een keer ;)

In Cambodja heb ik al vrij snel de voorzichtigheid overboord gegooid en gewoon lekker ijs, vruchten en streetfood gegeten. Dat ging goed.
 
Of ORS tegen uitdroging. Net als je motor, je kunt de uitlaat aanpassen maar ook je carburateur afstellen...

"Door de suiker in ORS wordt het water dat je drinkt sneller in de bloedbaan opgenomen als je uitgedroogd bent. Het zout in ORS vult de tekorten aan die je krijgt doordat je met de diarree niet alleen water, maar ook zout verliest..." Ik heb er geen commerciële belangen bij hoor. Het is een simpele suiker zout oplossing en voorkomt uitdroging.

Mijn ervaring is dat ik eerder de gevolgen van warmte en vermoeidheid ervaar dan slecht voedsel. Tenzij je echt iets verkeerds eet, dan wordt je toch ziek. Op deze manier heb ik het in India ook gered wat als land ook niet bekend staat om hun goede hygiëne. Als ik een langere reisdag voor de boeg had, nam ik uit voorzorg een zakje in.

Gaat zeker mee!
 
In 2014 19 dagen met Toeratrek door Madagascar gereden. Wegen zijn redelijk, in alle overnachtingsplaatsen mobiel bereik. Het is een voormalige Franse kolonie, handig als je een beetje Frans spreekt. Plastic tas meenemen voor het geld. Grootste coupure is 3 euro. Bij ernstige ziekte direct naar Reunion vliegen.
Veel plezier


Dank! Leuke filmpjes :)
Jullie hadden een gids mee?
 
Water zuiveren in dat soort landen moet wel heel goed gebeuren, zeker als je het uit open bronnen zoals rivieren, meren of beekjes haalt. Zeker in dat soort landen waar natuurlijk allerlei wazige bacteriën voorkomen.

Koken dood wel ongeveer alles, maar dan zal je het wel minimaal een minuut of 5 moeten koken. Ook verwijder je hiermee natuurlijk geen grof vuil, zand en andere zooi wat het troebel maakt. Daarnaast kost het vrij veel tijd en brandstof, aangezien je voor 2 personen in een warm land toch al snel minimaal 5 liter water per dag nodig hebt. Na het koken kost het natuurlijk ook nog een tijd voordat het water dermate is afgekoeld dat je het kunt drinken of ergens in kunt gieten zodat je het kan meenemen. Kost dus veel brandstof en veel tijd, maar is wel eigenlijk altijd veilig.

Waterfilters filteren wel veel uit het water, maar vaak niet alles. Met name virussen en protozoa worden vaak alleen door flink dure filters uitgefilterd. In Europa waar het oppervlaktewater relatief schoon is zit je met zo'n simpel filter meestal wel goed, maar in Afrika is dat niet voldoende, dan kom je uit op de dure alternatieven.

Chemische middelen doden helaas ook niet alles, bepaalde (met name in Afrika voorkomende) bacteriën zijn resistent. Zuiveringstabletjes doden ook niet alles want ook daarvoor zijn bepaalde bacteriën resistent, daarnaast geeft het je water een niet al te lekkere smaak en ook het grove vuil blijft in het water aanwezig. Het is ook niet echt gezond voor je lichaam, aangezien je die chemische meuk zelf ook binnenkrijgt. Wordt dus meestal gezien als noodoplossing en niet voor veelvuldig gebruik.

Je hebt ook nog een Steripen, die zuivert door middel van UV licht. Schijnt goed te werken maar kan even wat tijd kosten en verbruikt volgens mij redelijk veel batterijen. Ook verwijderd deze geen grof vuil.

Het beste is dus eigenlijk een combinatie van meerdere systemen te gebruiken, bijvoorbeeld eerst een filter voor het grove vuil en een groot deel van alle bacteriën. Daarna bijvoorbeeld koken. Zeker in dat soort landen kan je beter iets te veel moeite doen dan te weinig.


Dank je, we willen het alleen mee voor noodgevallen, verder is het vooral en kwestie van flesjes kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan