Stuurpen uit onderste kroonplaat verwijderen

martijnK

Die hard MF'er
16 jan 2007
359
4
Amersfoort
Hallo allen,

Kan iemand mijn vertellen hoe ik de stuurpen uit de onderste kroonplaat kan krijgen?
Het t-stuk komt van een ZXR 750 L.

Inmiddels met de pers al zoveel kracht op gezet dat het dunne gedeelte van de pen (waar het schroefdraad) zit al plat is :P

Nu hoop ik graag de kroonplaat zelf heel te houden :+

Toevallig een type pen wat los gedraaid moet worden? :?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Mss eerst het lager eraf halen?

Het lager maakt in deze niet zo heel veel uit.
Ik haal regelmatig een lager van de stuurpen door de stuurpen uit het T-stuk te persen.
(en daarna de stuurpen terug te persen in het T-stuk)
Een en ander met behulp van een 25 ton's pers.

Bij gelaste of geschroefde stuurpennen gaat dit natuurlijk niet.

Kwam wel (tijdig) eens een spanstift tegen in een T-stuk waar deze standaard niet hoorde te zitten. (was kennelijk een modificatie van een vorige eigenaar)
Gelukkig op tijd want met een hydraulische pers druk je zo'n spanstift "constructie" kapot.

Ik ga er van uit dat TS weet dat de stuurpen van onder af
in de onderste kroonplaat gestoken is.
En zoals Martell al aangaf: kroonplaat verhitten met gasbrander, verf-af-brander of verhitten op het fornuis.
 
ik heb onlangs de balhoofdpen van een USD zx9r (1994) eruit geperst en kwam exact hetzelfde tegen.
Uiteindelijk heb ik de as in 2 geslepen om te kunnen persen op het dikwandiger gedeelte en na 30ton kracht knalde hij zou luid los dat er 50 man in de productiehal omhoog sprong.
maar het is gelukt zonder schade aan de kroonplaat.

wellicht zou het door de kroonplaat op te warmer sneller gelukt zijn
 
Hallo allen,

Kan iemand mijn vertellen hoe ik de stuurpen uit de onderste kroonplaat kan krijgen?
Het t-stuk komt van een ZXR 750 L.

Inmiddels met de pers al zoveel kracht op gezet dat het dunne gedeelte van de pen (waar het schroefdraad) zit al plat is :P

Nu hoop ik graag de kroonplaat zelf heel te houden :+

Toevallig een type pen wat los gedraaid moet worden? :?

Alvast bedankt voor de hulp!

Misschien een domme vraag ?

Waarom moet die stuurpen eruit ?

Voor je balhoofdlager ?

Bij het volgende filmpje kan je ook een dremel gebruiken door het de lager-ring iets in te slijpen zo haal de de meeste spanning eraf!


Dan met hamer en beitel rustig tikken.
 
Laatst bewerkt:
Het lager maakt in deze niet zo heel veel uit.
Ik haal regelmatig een lager van de stuurpen door de stuurpen uit het T-stuk te persen.
(en daarna de stuurpen terug te persen in het T-stuk)
Een en ander met behulp van een 25 ton's pers.

Bij gelaste of geschroefde stuurpennen gaat dit natuurlijk niet.

Kwam wel (tijdig) eens een spanstift tegen in een T-stuk waar deze standaard niet hoorde te zitten. (was kennelijk een modificatie van een vorige eigenaar)
Gelukkig op tijd want met een hydraulische pers druk je zo'n spanstift "constructie" kapot.

Ik ga er van uit dat TS weet dat de stuurpen van onder af
in de onderste kroonplaat gestoken is.
En zoals Martell al aangaf: kroonplaat verhitten met gasbrander, verf-af-brander of verhitten op het fornuis.

Zo doe ik het ook altijd,maar in dit geval zou het losbreekmoment van het lager tov de balhoofdpen mss net te veel kunnen zijn.
 
Er moet een nieuwe pen gedraaid worden zodat hij in een ander balhoofd past.
Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat de pen er van onder uit in gestoken is.


Niemand die me kan vertellen of dit type toevallig een geschroefde pen heeft?

Anders wordt het nog een poging met meer geweld en verhitting.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval! :)
 
Niemand die me kan vertellen of dit type toevallig een geschroefde pen heeft?


Als je de plaatjes van vergelijkbare stuurpennen met onderste kroonplaat ZXR 750 op Ebay bekijkt lijkt het mij een pers passing. Ik zie in ieder geval géén lasnaad.

Je zou kunnen beginnen met suggestie van Texoot om het lager er af te halen. (helpt altijd)
Onderste deel van de kroonplaat verhitten en opnieuw onder de pers.

Mocht dit niet slagen dan kun je de stuurpen vlak boven de onderste kroonplaat afzagen. (afslijpen) Steek een ijzerzaag door de overgebleven stomp en zaag hem in de lengterichting in. Laat een halve millimeter staan om de passing van je onderste kroonplaat niet te beschadigen. Of het restantje stuurpen springt vanzelf los of na een paar tikken met een doorslag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan