Honda XR600 start niet met warme motor

drestar

Die hard MF'er
5 dec 2015
477
1
Hallo ik heb een Honda XR600 en start goed als die koud staat.

echter als de motor warm is en ik zet hem stil dan start hij met geen mogelijkheid meer.

als ik de bougie eruit haal dan vonkt deze gewoon maar staat die gewoon wel kurkdroog terwijl er gewoon benzine in de carb zit??

ik kan dan kicken wat ik wil,zelfs met gas open maar de bougie word niet nat bij warme motor.

de bougie is overigens wel erg zwart van kleur. er zit sproeier 170 in maar hij zou toch moeten kunnen starten?

vreemd dat hij dan wel benzine krijgt bij koude start..de motor rijd voor de rest wel gewoon goed en valt ook niet uit met warme motor als die draait..

misschien dat er hier iemand is die weet wat er mogelijk aan de hand is?
 
koude start met choke,

warme start zonder of met choke maakt niet uit.

onstekingsspoel is niet doorgebrand want hij starte toen die helemaal koud stond gewoon weer met 1 kick, en met warme motor heb ik ook een vonk ,alleen komt er dan geen benzine..
 
Wat is warm ?

Warm als in 5 minuten gereden en dan weer starten, of warm na 1 uur rijden en dan starten ?

En ja, dat maakt uit.

Dagelijkse xt500 rijder hier, dus ik weet dingen 8-)

Zoiezo moet je proberen om met de klauwen van het gas af te blijven, alleen de echte ervaren kickers weten wanneer ze aan het gas moeten zitten, en hoeveel. Zoals ik 8-) :+

Wat ook wel eens wil helpen is om de motor even door te blazen, contact aan, benzinekraan dicht, decompressie in, en de motor een paar keer rond trappen. Dan heb je wat verse lucht in de cilinder.
En van het gas afblijven !

Over het algemeen start de motor veel moeilijker als deze net warm dus, dus net tussen choke in en choke uit zegmaar..
Verder, altijd, benzinekraan uit, dan pas motor uit. En motor starten, dan pas benzinekraan open.

Maakt geen fuck uit denk je ? Ik bepaal van wel.
 
Mijn 620 had een warmstartknop op de carburateur, Als je deze knop in drukte dan ging de gasschuif een heel klein beetje omhoog en dan starte hij beter als de motor warm was. Wat ik ooit deed als hij niet wilde starte is de kraan dicht en daarna de motor plat leggen totdat de benzine er uit liep. Dan weer recht zetten en een paar keer met de kleppenlichter in een paar keer rond trappen met gas vol open.
Dan kraan open en dan starte hij meestal de eerste keer.
 
Hallo ik heb een Honda XR600 en start goed als die koud staat.

echter als de motor warm is en ik zet hem stil dan start hij met geen mogelijkheid meer.

als ik de bougie eruit haal dan vonkt deze gewoon maar staat die gewoon wel kurkdroog terwijl er gewoon benzine in de carb zit??

ik kan dan kicken wat ik wil,zelfs met gas open maar de bougie word niet nat bij warme motor.

de bougie is overigens wel erg zwart van kleur. er zit sproeier 170 in maar hij zou toch moeten kunnen starten?

vreemd dat hij dan wel benzine krijgt bij koude start..de motor rijd voor de rest wel gewoon goed en valt ook niet uit met warme motor als die draait..

misschien dat er hier iemand is die weet wat er mogelijk aan de hand is?
Ik.
 
Ok vertel..

maar bedankt voor de reacties tot zover,
en ik heb het inderdaad over na 5 minuten ,
dus niet na een uur rijden.
wanneer hij na een uur rijden wel goed start is een halve mm gas geven de truc.

wanneer hij helemaal doorgewarmt ook kut start is het waarschijnlijk de ontstekingsspoel en kan je proberen of hij met een elektrode afstand van 0,4 mm wel wil starten. Dat is een prak oplossing, maar soms moet je wat.
 
Laatst bewerkt:
Ok zal de bougietruuk eens toepassen

en ik heb ontstekingsspoel zojuist doorgemeten en zat aan 284 ohm,
is dit te weinig of net voldoende?
 
Ok zal de bougietruuk eens toepassen

en ik heb ontstekingsspoel zojuist doorgemeten en zat aan 284 ohm,
is dit te weinig of net voldoende?
koud gemeten of warm? Daar zit het verschil namelijk.

strijk over mijn hart voor uitleg

wanneer de spoel door warmte wat uitzet kan hij een wat kortere route krijgen door kortsluitingkjes van de windingen op elkaar, waardoor je een lager voltage haalt (zeker bij laag toerental) waardoor je moeilijker kan vonken over de standaard elektrode afstand, dus verklein je voor nood de elektrode afstand.
 
Laatst bewerkt:
Ok vertel..

maar bedankt voor de reacties tot zover,
en ik heb het inderdaad over na 5 minuten ,
dus niet na een uur rijden.

Dat na 5 minuten weer starten zal altijd het lastigste zijn..
Dat is tenminste wel mijn ervaring.

Zorgen dat de 1e kick meteen raak is.

Verder kan ik alleen maar aanbevelen om mijn tips te volgen, eerst benzinekraan uit, dan motor uit. Eerst motor aan, dan pas benzinekraan aan.

Verder zou het kunnen helpen om je stationair toerental iets hoger als normaal te zetten, en wellicht de ontsteking ook zo af te stellen dat deze iets naar net te laat neigt.
Dat start zoiezo makkelijker, en de kans op een terugslag wordt ook kleiner, zeker aan te bevelen :)
 
ik heb gemeten toen die volledig koud stond.
zal hem dus nog eens meten als die warm staat en elektrode afstand eens nagaaan

en ik ben al eens met de kickstarter door de zool van mijn sportschoenen gegaan dus ik kijk nu wel uit.

dat van de benzinekraan ga ik dan ook eens proberen.hopelijk gaat het dan beter..
 
Nee kan ook niet. ik heb nog geen motorrijbewijs,
ik kan 1 juni pas AVB examen doen en op 3 juli heb ik AVD examen staan,
de wachttijden bij het CBR zijn veel te lang,dus ik ga pas beginnen met lessen op 25 mei
 
Ja, maar het punt is dus dat hij ritjes van 5 minuten maakt, niet van een uur.

Een wezelijk verschil zoals ik al heb proberen uit te leggen...
je snapt niet wat ik zeg

en ik heb geen zin om het te gaan uitleggen aan jou, omdat :

Dagelijkse xt500 rijder hier, dus ik weet dingen 8-)
alleen de echte ervaren kickers weten wanneer ze aan het gas moeten zitten, en hoeveel. Zoals ik 8-) :+
Maakt geen fuck uit denk je ? Ik bepaal van wel.

Verder kan ik alleen maar aanbevelen om mijn tips te volgen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan