Honda XR600 start niet met warme motor

drestar

Die hard MF'er
5 dec 2015
477
1
Hallo ik heb een Honda XR600 en start goed als die koud staat.

echter als de motor warm is en ik zet hem stil dan start hij met geen mogelijkheid meer.

als ik de bougie eruit haal dan vonkt deze gewoon maar staat die gewoon wel kurkdroog terwijl er gewoon benzine in de carb zit??

ik kan dan kicken wat ik wil,zelfs met gas open maar de bougie word niet nat bij warme motor.

de bougie is overigens wel erg zwart van kleur. er zit sproeier 170 in maar hij zou toch moeten kunnen starten?

vreemd dat hij dan wel benzine krijgt bij koude start..de motor rijd voor de rest wel gewoon goed en valt ook niet uit met warme motor als die draait..

misschien dat er hier iemand is die weet wat er mogelijk aan de hand is?
 
oorzaak al gevonden! de bougie was kapot

en inderdaad als hij warm staat dan start hij moeilijker,maar met nieuwe bougie start hij wel.deze op 0,4mm gezet
ik heb de spoel gemeten en bij warme motor geeft hij veel minder ohm aan.

dus dat word dan een nieuwe stator?
 
Dus je meet de spoel, deze meting is precies in het midden van de fabriekswaarde, en toch vervang je hem...

Nog 1x, stationair iets hoger, ontsteking een fractie later, en de truc met de benzinekraan.

Nog 1 laatste tip die ook iets helpt, als je nu ngk8 hebt, vervang deze dan met ngk7.
Als je al met ngk7 rijd kan je dat zo laten.

Als je evt later van plan bent om veel, lang en hard met de 600 te rijden zou je ngk8 er weer in kunnen draaien.

Hier houden mijn tips toch echt op, succes !
 
Heel lang geleden op school , waren er 4 motorrijders , 1 had een xt500
Meestal waren de eerste 3 al op de bestemming stond mus zijn xt500 nog aan te trappen
Toen besloten geen kickstarter voor mij , misschien niet zo stoer , maar wel praktisch
 
de stator moest toch al worden vervangen want de lichtspoel voor achterlicht,remlicht,stadslicht en claxon was doorgebrand,

enkel de spoel voor het voorlicht werkte nog wel,
 
Heel lang geleden op school , waren er 4 motorrijders , 1 had een xt500
Meestal waren de eerste 3 al op de bestemming stond mus zijn xt500 nog aan te trappen
Toen besloten geen kickstarter voor mij , misschien niet zo stoer , maar wel praktisch

:+

Ik rij er al 8 jaar dagelijks! mee en start altijd in 1x.
Oke, soms 2x, maar dat heet dan karakter.
Het is heel simpel, als een motor niet in 1x start is of de motor niet goed afgesteld, of een ander technisch mankement, of de berijder doet iets verkeerd. Het zijn geen ruimteschepen, het is simpele techniek, zo moeilijk is het allemaal niet. :)
 
laten we het maar houden op een technisch mankement,

zondag heb ik een stukje gereden en toen ik terug thuis kwam viel hij net voor de poort stil en wil niet meer vonken. ik had inmiddels al een nieuwe stator besteld vanwege dat er een lichtspoel was doorgebrand en die is vandaag binnen gekomen maar ook met de nieuwe stator heb ik geen vonk,

dus wat kan er nu nog kapot gegaan zijn .of was misschien al aan het kapot gaan?

en hoe of op welke manier kan ik het beste controleren/doormeten?
 
dus gewoon vervangen en niet vooraf testen? ik heb hier nog wel een honda MT tec bobine liggen waarvan ik zeker weet dat hij werkt, misschien kan ik deze eens proberen..

zou goed kunnen dat het de bobine is.. maar hoe zit het met de pulsgever en cdi? gaan deze ook vaak kapot bij een XR?
 
ik heb een andere bobine getest maar doet ook niks..

de bobine die erop zit heb ik ook gemeten. die maakt op elke stekker contact met de multimeter op de OHM stand.. de rood zwarte cdi draad maakt ook contact als ik de plus erop houd en de min op het frame zet...

bij het stekkertje van de pulsgever doet de multimeter echter niks??? ik neem aan dat als je met de plus van de multimeter contact maakt op de stekker van de pulsgever en dan de min van de multimeter op een massa punt van het frame of blok houd dat die dan iets aan moet geven als je op OHM stand meet?? dit doet hij dus niet,

kan ik nu concluderen dat de pulsgever kapot is?
 
puls gever is niet verbonden met de accu of frame. het is een spoel waar een inductie-spanning wordt opgewekt als het nokje passeert.
weerstandsmeting doen, koud en op de moment dat hij uit valt.
 
het is een dubbel stekkertje, als ik in beide gaten tegelijk meet met plus en min is er wel spanning,

misschien kan het dan toch de cdi zijn? ik weet alleen niet of dat snel kapot gaat bij een XR..
 
ik heb de pulsgever al gemeten .volgens mijn werkplaatshandboek moest die tussen 360 en 440 ohm zijn. ik meet precies 440 ohm dus dat lijkt mij bijzonder goed te zijn

de bobine moet tussen 85000 en 11000 en ik meet 9000 ohm,
dus ik verdenk dan toch een beetje de cdi, deze moet ik nog wel meten als laatste morgen even.
 
En jahoor!!!! .nieuw cdi tje erop en heb grote lappen van vonken.
hoe hij nu vonkt heb ik nog nooit gezien .normaal was het een piepklein vonkje en niet eens bij elke kick en nu lijken het wel dikke bliksem schichten.heb gelijk een tunings cdi genomen misschien daarom maar de vonken vliegen er werkelijk vanaf zulke grote.

de cdi was dus zo goed als kapot!
 
vandaag eens goed warm gereden en hij blijft gewoon altijd starten nu nadat hij flink warm staat.

alleen valt hij vaak uit bij gas terug. en als ik de staionair schroef wat meer indraai dan loopt hij weer teveel op in toeren bij gas dicht.beetje het ene of het ander.

waar kan dat aan liggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan