suzuki gsx1100f rijd verder ondanks de koppeling ingehouden

Mikiel

Rookie
2 mei 2017
29
0
oosteeklo
Mn moto blijft zichzelf vooruit duwen ondanks ik de koppeling inhoud. En vooral als ik choke gebruik en hij dan veel toeren maakt. Ik heb die moto nog niet anders geweten, en nu hoor ik dat dit alles behalve normaal is. Wat is er mis met mn moto en wat kan hieraan gedaan worden. Mijn moto heb ik vorig jaar gekocht 2dehands en heeft momenteel 24900km. Mvg
 
1.jpg


mooie koppelings kabel _O-
 
Er is een modificatie van de koppeling zelf voor de 1100F om dit tegen te gaan, iemand met een draaibank heeft dat zo gedaan ;) , ook goed checken voor kromme stalen platen.

Is het verschil tussen best irritant dit, en kijk zo hoort het.
 
24900km sinds 1995? Kan, maar niet waarschijnlijk. Eerder 124900km of 224900km. :)

Een mogelijke oorzaken van jouw probleem:

-Klevende koppelingsplaten door langdurig stilstand
-Lucht in in de hydraulische leiding van je koppeling
 
Ik heb die moto vorig jaar gekocht van een garage met 16dkm en een jaar garantie die momenteel al verstreken is. Hij had volgens de dealer heel lang stilgestaan bij de vorige eigenaar. Ik dacht dat het normaal was bij die moto aangezien het zo een oud model is. Ik rij er nu zo al 8000km goed mee door, want ik ben me van geen kwaad bewust. Wat nu anders blijkt. :-/
 
-Lucht in in de hydraulische leiding van je koppeling
Ik sluit andere oorzaken niet uit, maar weet uit ervaring dat er maar een héél klein luchtbelletje in het hydraulisch systeem hoeft te zitten of hij ontkoppelt niet goed.

Hoe erg blijft de koppeling hangen? Als de choke erop staat moet je de rem erbij pakken omdat je hem met twee voeten op de grond niet tegen houdt?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan hem tegenhouden met beide voeten op de grond zonder mn rem te gebruiken. Enkel als ik ergens moet vertragen moet ik mn rem ingedrukt houden want anders loopt hij gewoon verder en versneld hij zelf een beetje. En zeker als ik hem op mn middenbok in versnellig leg en mn koppeling ingedrukt blijf houden dan gaat me wiel toch nog stevig draaien. Ik zal eens kijken om hem te ontluchten, heb je toevallig tips hoe je dit het beste zelf kunt doen? Alvast bedankt.
 
De modificatie waar Robinjo het over heeft:[afbeelding]


grtz,

Cees

Thanks, was zelf te lui om het op te zoeken :)

Heb de modificatie nu 3 keer gedaan en 3 keer met succes, wel altijd één of meerdere stalen platen buiten vlakheidstolerantie en die dus ook vervangen dus wat het meeste effect heeft gehad? Punt is wel dat er over geschreven wordt door Suzuki zelf.

Maar eerst eens ontluchten en kijk dan gelijk bij je voortandwieldeksel of er geen heldere vloeistoflekkage is daar dan is de slavecilinder aan revisie toe waardoor er lucht in kan komen.
 
Aan Noud's Motorbazaar.
Heeft u toevallig tips hoe ik mn koppeling moet ontluchten want ik heb dit nog nooit gedaan en weet ook niet hoe ik er aan moet beginnen. Gr MM
 
Laatst bewerkt:
Aan Noud's Motorbazaar.
Heeft u toevallig tips hoe ik mn koppeling moet ontluchten want ik heb dit nog nooit gedaan en weet ook niet hoe ik er aan moet beginnen. Gr MM
Laten doen want met name dat laatste miniscule belletje is een bitch. Wil nog wel eens in de banjo op de pomp zitten. Gezien het slecht ontkoppelen een bekend 'probleem' is bij de GSX is de kans groot dat je systeem al helemaal luchtvrij is. Desondanks kan het geen kwaad de vloeistof een keer te verversen. Bij de remmen wordt de remvloeistof vaak nog wel met enige regelmaat ververst (maar ik zou ze kost niet willen geven waar 10+ jaar oude meuk in zit), de hydraulische bediende koppeling komt er vaak bekaaider vanaf.

Meestal gaat er gewoon remvloeistof in (brake fluid DOT3 of DOT4), er zijn uitzonderingen. Staat op het deksel van het reservoir/pomp.

Dat het achterwiel draait als de motor op de middenbok staat is trouwens normaal. Er is dan geen enkele weerstand dus de minste wrijving tussen de ontkoppelde koppelingsplaten zorgt er dan al voor dat het wiel meedraait. Al is er natuurlijk verschil tussen meedraaien en meedraaien!
 
Laatst bewerkt:
Ontluchten van de koppeling gaat bij een GSX1100F het beste op de zijstandaard en het stuur maximaal naar links gedraaid. Op deze manier heb je het minste last van hangende luchtbellen.

Grtz,

Cees
:N

middenbok en naar rechts draaien

soms zelfs nog een plankje oid onder de linker poot vd middenbok
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan