Honda 750VF Sabre - Alle bougies en doppen vervangen

Eloque

MF'er
4 mei 2017
105
0
Delft
-- disclaimer Ik ben technisch goed onderlegd maar heb zo goed als geen ervaring met motoren --

Ik heb pas, als eerste motor, een 35 jaar oude Honda 750VF Sabre aangeschaft, bouwjaar 1982. Wetende dat daar aardig aan wat moet gebeuren. Hij heeft 2 jaar stilgestaan. Motorisch heb ik hem laten nakijken en hij rijd, redelijk okay.

Hij start moeilijk als hij koud is. Moeilijk tot bijna niet eigenlijk. De accu heb ik vervangen en samen met een bevriende monteur geconcludeerd dat de bougies, bougiedoppen en kabels nu aan de beurt zijn. Die zitten letterlijk met tape aan elkaar. Ik loop alleen er alleen tegenaan dat ik er te weinig van afweet om de juiste bougie en kabels te bestellen.

Ik denk dat ik 4 keer de NGK DPR8EA-9 bougie nodig heb. En daarbij horende SD05F bougie doppen. En dan een meter of 5 universele bougiekabel.

Kan iemand mij vertellen of dat klopt? Of dat er een betere optie is?
 
Koop een werkplaatshandboek van Clymer (vergeet Peters, dat is niet zo'n beste). Hierin vind je alles. Kost je de kop niet. Over koppen gesproken, zo'n Sabre is zeeeeeer gevoelig voor rustig warmdraaien. De nokkenassen draaien zo aan puin bij een beetje ruwe behandeling.
 
Wat ook bij een dergelijk blok scheelt is als deze eenmaal warm is voldoende toeren blijven draaien. Dus niet laag in de toeren een lang stuk rijden. Hij lijkt wel of het kan, maar dan gaat wel ten koste van de nokkenassen. Dus niet in de overdrive 80 rijden.

Ene 5 meter bougiekabel lijkt mij rijkelijk overdreven. Overigens bij het bestellen van bougiedoppen is de hoek waaronder de kabel uit de bougiedop komt bepalend.

Meet de huidige lengte bougiekabel en je weet hoeveel je moet bestellen.

En als je wil weten wat de basisvervangingsonderdelen zijn van je motor kijk eens op louis.de daar vindt je per motor een aantal basisgegevens.
 
SD05F zijn inderdaad de juiste vervangingsdoppen voor deze V4 blokken. Ca. 2-3 meter kabel heb je genoeg aan, de kabels van de achterste cilinders zijn vrij kort. Ze zijn vrij gemakkelijk uit de bobines te halen, kwestie van de klemringen losdraaien, geheel eruit trekken, ringen nog wat verder terugschuiven en rubber "ringen van de oude kabels af schuiven. Hier kan een beetje vaseline of siliconenspray soms helpen.
Wat het blok betreft: idd goed warmdraaien voor je op het gas gaat hangen en toerental boven de 3000Tpm houden, om de oliedruk en flow naar de koppen op peil te houden, ontwerpfoutje/mankement van deze Honda's
 
Laatst bewerkt:
Zowiezo verse benzine en nieuwe benzinefilter erin. Als ie 2 jaar stilgestaan heeft zou ik de carbs eerst eens schoonmaken/reviseren. Dan nieuwe bougiekabels/bougies. Dus van boven naar onder werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet meteen de carburateurs eraf halen, want dat is een behoorlijk pest karwei. Als de bougie's + kabels zijn vervangen en de accu is vol zou die al beter moeten starten.

Als dat niet zo is zou ik, naast het luchtfilter, ook de werking van de choke controleren. Ondanks een slechte afstelling loopt en start mijn V45 op de choke altijd goed (Er vanuit gaande dat de accu goed is en de ontsteking niet hapert).

Gezien de gevoeligheid van de nokkenassen is het ook wel aan te raden de klepspeling te checken.
 
Bedankt voor de adviezen. Zitten nu nieuwe bougies, kappen en kabels op. Cardan olie is gedaan, oliefilter zelf is vervangen, de accu dus ook al. Benzinekraan geschoond en slangen vervangen. Hij rijdt echt tig keer beter nu. In juni vervangen we de koppeling nog, die slipt.

Waar ik nu aan twijfel is de choke, er gebeurt echt bijzonder weinig met of zonder choke. Als ik beetje remmenreiniger richting de moer spuit waar de choke de motor ingaat, dan maakt tie opeens wel veel meer toeren. Wat kan dat zijn? Moet er iets gereinigd worden?
 
Bedankt voor de adviezen. Zitten nu nieuwe bougies, kappen en kabels op. Cardan olie is gedaan, oliefilter zelf is vervangen, de accu dus ook al. Benzinekraan geschoond en slangen vervangen. Hij rijdt echt tig keer beter nu. In juni vervangen we de koppeling nog, die slipt.

Waar ik nu aan twijfel is de choke, er gebeurt echt bijzonder weinig met of zonder choke. Als ik beetje remmenreiniger richting de moer spuit waar de choke de motor ingaat, dan maakt tie opeens wel veel meer toeren. Wat kan dat zijn? Moet er iets gereinigd worden?
valse lucht???? bv ook droogte scheurtjes rubbers inlaat spruitstukken.
 
Werkt de bediening op het stuur wel goed? loopt de kabel wel vrij en gaan de chokehendeltjes op de carbs wel volledig in en uit? De choke kun je niet echt afstellen, behalve dan de speling op de kabel.

Als je echt een verschil merkt met remmenreiniger kan dat idd wijzen op valse lucht. Denk dat de valse lucht idd eerder via bijv. de inlaat rubbers lekt.
Zou alle rubbers en verbindingen even nalopen op valse lucht.
 
De kabel zie ik wel de plunger in en uit trekken, dus die beweegt. Ik weet niet waar ik zou kunnen zien of de chokehendeltjes bewegen. Soms werkt de choke trouwens wel, gaat het toerental flink omhoog.

Kan ik, zonder overdreven veel risico, die choke moer, waar de kabel eraan zit, eruit halen om te kijken of daar iets mis mee is? Is dat een klus die ik zelf zou kunnen doen, of beter aan een expert overlaten?
 
Is idd vaak achteraf merkbaar dat een VF beter loopt na een frisse accu (bougiekabels enz zal misschien ook wel helpen)


Volgens mij heb je 4 carburateurs, dus 4 chokeplunjers?
 
Laatst bewerkt:
Nogal. De oude accu gaf nog 6 volt onder belasting, dat was al een enorm verschil. Nu met nieuwe bougies, kappen, die zaten met tape vast, kabels, slangen etc. rijdt hij al een stuk fijner.

Maar, ik heb 4 cyl, dus 4 carbs en daarom ook 4 plungers? Want ik had het over de moer waar de chokekabel van het stuur heen loopt, waar de kabel het blok ingaat zeg maar, of is dat iets anders?
 
Waar ik 'chokehendeltjes' zei bedoelde ik idd de plunjers op de carbs, misschien is daar wat verwarring door ontstaan.

Het choke systeem op de carbs werkt met een heel stangenstelsel die door één hendel (vlak bij de gaskabels) wordt bedient. Voor zover ik begrijp zie je die hendel dus bewegen, maar dat wil niet zeggen dat het systeem ook optimaal werkt.

Bij mijn Magna bijv. is het stangenstelsel nogal uitgelubbert. Dwz dat de plunjers van de voorste carbs minder ver naar buiten komen dan de achterste. Toen de kabel ook steeds slechter werd deed de choke op een gegeven moment niks meer, nadat ik de kabel verving waren de problemen weg.

Je kunt de chokekabel eenvoudig loshalen, dan kun je testen of de kabel nog soepel beweegt.
 
Okay, ga ik proberen. In het werkplaatshandboek staat er ook een afbeelding van, ik denk dat ik daar wel enigszins mee verder kom. Overigens, net getest, als de motor warm is en ik de choke open zet, dan stijgt het toerental wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan