versnellingen overslaan bij terugschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnmoi

MF veteraan
In memoriam
30 jan 2016
1.298
0
winsum
Opgelost

Beste medetweewielstrijders,

rond februari kreeg ik het probleem met mijn Suzuki GS500E straatklinkertrekker dat hij bij het terugschakelen versnellingen over ging slaan.
voorbeeld: als ik van zijn 6 terug schakelde naar de 5e versnelling schoot hij in de 2e versnelling.
Ook gebeurde het wel eens dat hij van een hogere versnelling naar hij neutraal schoot. (maar nooit door naar de 1e versnelling)
ik heb ondertussen een tweede GS500 gekocht, want we moeten natuurlijk wel kunnen blijven rijden.
Als ik het schakelgedrag van de tweede brommer vergelijk met de eerste dan valt mij op dat ik echt té hard moest schakelen met mijn eerste GS (soms letterlijk met alle gewicht op het schakelpedaal om hem er doorheen te krijgen).

Ondertussen ben ik zelf op onderzoek uit geweest, heb ik bij bekenden met wat meer ervaring rond gevraagd en kreeg ik antwoorden als 'controleer de schakelklok' of 'je schakelvork is waarschijnlijk krom'.

toevoeging: bij opschakelen deed dit probleem zich niet voor!

Ik heb het hele blok uit elkaar getrokken en door de hele schuur heen liggen. Echter kan ik niks vinden wat er mis zou moeten zijn met de onderdelen.

schakelvork:
Q0Bvvbg.jpg

de veer / andere onderdelen zijn ook nog in goede staat.

versnellingsbak:
2w5p61O.jpg

dit middelste tandwiel heeft inkepingen op alle tanden.
YcqvX1t.jpg


versnellingsbak vorken:
Xopdmsu.jpg


schakelklok:
6dW2liE.jpg

U9GUB58.jpg

61twCGS.jpg

nW9s2vY.jpg

U40RHL8.jpg



lager houder? (de schroef moet ik nog uitboren - gekke jappen met hun kruiskoppen)
jg0N65k.jpg



ik had gehoopt dat er iets zichtbaar 'kapot' was zodat ik het kon vervangen en voila.. maar helaas.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of tips hebben :}

Edit:
Mischien is het nog wat waard om te vermelden dat het hele blok + beide oliefilters vol zaten met gruis. - naar mijn idee komt dit weg bij het 'lager houder?' onderdeel.
IIJAZGA.jpg


edit2:
'Lager houder?' goed verzonnen Martijn.
Ik bedoel natuurlijk gewoon de 'countershaft bearing plate'. nummertje 14:
transmission_bigsue0048fig-16_6e0d.gif
 
Laatst bewerkt:
de dogs (zwaluwstaarten)van het 3&4 tandwielpaar op de ingaande as hebben ook flinke tikken gehad. Dat paar wordt bewogen door een schakelvork, die kan ook goed krom zijn.

En die gekke kruiskoppen draai je los met een Japans JIS-bit in een goede slagschroevendraaier. Niet met een Europese Phillips.
 
Laatst bewerkt:
Kijk zoals Hanzzzz zegt eens goed naar de lagerhouderfoto zwarte onderdeel lijkt beschadigd en kan het verder niet goed zien maar zit het armpje er nog aan?
 
Laatst bewerkt:
Hier hoort inderdaad nog een stuk aan te zitten, dit was foetsie.
De veer zat inderdaad aan de lange arm, dit zat prima op zijn plek
Het korte armpje (dus dat stuk wat mist) zit niks aan en wordt voor zover ik kan zien ook niet echt ergens voor gebruikt.

Als ik de ingaande as (dit is de gene met de koppelingskorf toch) en de vorken vervang, zou ik dan van de problemen af zijn?

Jis schroevendraaiers, geen commentaar :+
 
Laatst bewerkt:
Als de veer niet meer aan het afgebroken stuk zit, waar zit
hij dan wel aan vast om de blokkeer pal zijn werk te laten doen?

Je doelt op nummer 17/18 neem ik aan?
3pwkgmC.jpg



De veer zit vast aan de lange arm, dus de kant waar het boutje(nummer 15) zit
transmission_bigsue0048fig-16_6e0d.gif


De hoek die hier mist, lijk me een soort 'stop' voor de schakelvork op mijn eerste foto. (ik kon de vork met de hand hier tegen aan drukken - dus het lijkt me niet onmogelijk dat de schakelvork dit heeft veroorzaakt met mijn getrap.)
jg0N65k.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik de ingaande as (dit is de gene met de koppelingskorf toch) en de vorken vervang, zou ik dan van de problemen af zijn?
Er zijn genoeg GS500's met een gaar big end. Ik zou daar een goede bak met schakelvorken van opsnorren, want de nokken op de tandwielen van de uitgaande as lijken me ook niet super.

En nou het toch helemaal openligt moet je binnen de GS500 liefhebberscomunity toch een bak kunnen scoren voor 3 Bounties en €1,13. Dan heb je alles vervangen en meer kans op succes.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn genoeg GS500's met een gaar big end. Ik zou daar een goede bak met schakelvorken van opsnorren, want de nokken op de tandwielen van de uitgaande as lijken me ook niet super.

En nou het toch helemaal openligt moet je binnen de GS500 liefhebberscomunity toch een bak kunnen scoren voor 3 Bounties en €1,13. Dan heb je alles vervangen en meer kans op succes.

Ik heb een 'deels' donorblok liggen wat een tijdje (lees: een jaar of 6/7) stil heeft gelegen. Deze heb ik gister opengetrokken en zat vol met blubber *O*
Ook zit een een krakend geluid in een van de lagers... Deze kan ik los vervangen toch? - zoja is er een trucje voor om deze dingen los te krijgen?
(nummer 10 of 35 van het versnellingsbakschema hier boven)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb nog nooit een versnellingsbak op hoeven maken om te repareren maar ...

Als de bak zo slecht werkt als jij beschrijft weet ik wel met mij technische kennis en ervaring dat er iets goed mis is. M.a.w. het komt iet omdat er een krasje zit of iets een beetje versleten. Wat er goed mis is is afgebroken onderdeel (nr14) die zou ik zo wie zo vervangen ook al heb ik geen idee wat deze doet. De meeste fabrikanten stoppen geen onderdelen in een apparaat omdat het kan.

Daarnaast zou ik kijken waar het afgebroken deel en het veertje is gebleven. Het kan natuurlijk vermalen zijn maar ik zou toch verwachten dat er iets groters van terug te vinden is.

Verder zou ik kijken of het afgebroken onderdeel nog schade heeft veroorzaak en dan nagaan of deze schade binnen de toloranties zit.

Het is goed om informatie in te winnen bij bekenden en dat die dan met de bak nog dicht wat voor de handliggende dingen roepen maar vraag ze eens hoe ze er over denken nu je weet dat dit onderdeel afgebroken is.

Verder zou ik kijken of de bank met de hand te testen is als deze losjes weer in elkaar zit met het vervangen onderdeel.
 
Hoi,

Ik heb nog nooit een versnellingsbak op hoeven maken om te repareren maar ...

Als de bak zo slecht werkt als jij beschrijft weet ik wel met mij technische kennis en ervaring dat er iets goed mis is. M.a.w. het komt iet omdat er een krasje zit of iets een beetje versleten. Wat er goed mis is is afgebroken onderdeel (nr14) die zou ik zo wie zo vervangen ook al heb ik geen idee wat deze doet. De meeste fabrikanten stoppen geen onderdelen in een apparaat omdat het kan.

Daarnaast zou ik kijken waar het afgebroken deel en het veertje is gebleven. Het kan natuurlijk vermalen zijn maar ik zou toch verwachten dat er iets groters van terug te vinden is.

Verder zou ik kijken of het afgebroken onderdeel nog schade heeft veroorzaak en dan nagaan of deze schade binnen de toloranties zit.

Het is goed om informatie in te winnen bij bekenden en dat die dan met de bak nog dicht wat voor de handliggende dingen roepen maar vraag ze eens hoe ze er over denken nu je weet dat dit onderdeel afgebroken is.

Verder zou ik kijken of de bank met de hand te testen is als deze losjes weer in elkaar zit met het vervangen onderdeel.

De tandwielen missen hier en daar wel een hapje, dit was me voorheen nog niet opgevallen.
ik zal het gesloopte onderdeel in ieder geval vervangen en kijken of mijn donor versnellingsbak in betere staat is.
 
ik vermoed dat de bak al eerder problemen gegeven heeft en open geweest is : de nokken dan de 6de versnelling zijn "undercut".

ander en beter ;)

Oftewel met 'undercut' zijn de tandwielen af? (is dit een goed voorbeeld van undercut?:)
9c9Jf3v.jpg


ik las de titel en was meteen benieuwd naar de schakeltechniek.

Altijd netjes met koppeling :}
 
Laatst bewerkt:
Bij dat undercutten worden de nokken aan de tandwielen opnieuw geslepen, vaak met een wat scherpere hoek. Opnieuw slijpen bij een GS500 doen ze omdat er problemen waren met schakelen.

maar in dit geval heb ik er geen vertrouwen in want ze wisten niet echt goed wat ze deden : ze hebben beide kanten gedaan ... :')
 
Laatst bewerkt:
Oma even wakker schoppen :9~

Ondertussen heb ik het blok alweer een eindje inelkaar. Incl donorbak.
j4XJnIh.jpg


Alleen ik loop tegen een stom veertje aan van de schakelstang waar ik niet helemaal uit kom:

9dFGXYe.jpg

j25zSMe.jpg

KTbuGMW.png


Veertje is nummer 26.
Naar mijn idee moet deze veer vast klemmen achter nummer 28.
Ik kom er alleen niet helemaal uit -O-

Ik heb de veer er al op alle mogelijke manieren om gehad...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan