Starten op het circuit

AstarS'89

MF veteraan
7 feb 2007
2.897
0
Hallo iedereen,

Na bijna 10 jaar straatervaring en al vele rijvaardigheidstrainingen op circuits is nu de kogel door de kerk. Ik wil me gaan oriënteren op een circuitmotor en de daarbij behorende kosten.

Ik wil beginnen met een budget van rond de 2000-3000 euro. Ik pak hem ff breed.

Wat ik mij vooral afvroeg zijn een aantal dingen:

Welke organisatoren zijn er allemaal? Zit je vast aan organisaties zoals bijvoorbeeld CRT en dergelijke of zijn er ook goedkopere alternatieven voor cirxuitdagen. Ik zie dat er veel verschil is in onderhoud bij motoren. De ene pakt de motor om de 3 a 4 circuitdagen aan terwijl de andere om het jaar doet? Wat is wijs mbt onderhoud? Moet ik naast een motor ook een transponder kopen of krijg je deze altijd bij het circuit? Was met CRT dagen wel zo namelijk. Of verschilt dit per aanbieder. Hoe zit het met banden slijtage? Dit verschilt natuurlijk heel erg maar neem een gemiddelde supercorsa. Hoeveel circuitdagen zou deze ongeveer /globaal mee gaan? Kunnen jullie mij een beetje bijpraten mbt de kosten en dergelijke? Mijn voornemen is natuurlijk als het een beetje mooi gaat en enigzins betaalbaar blijft ik ook een keer in een competitie wil rijden. Moet je dan een licentie halen oid?

En tot slot, de motor.. Ik ga gewoon op zoek naar een nette (600 cc of 1000cc maakt me niet veel uit) iemand nog wat moois? Of voornemens zijn fiets weg te doen?? Zijn er ook speciale websites waar circuitmotoren op aangeboden worden?

Ja ik weet het, er zijn ongetwijfeld meerdere topics maar deze zijn vaak van voor de oorlog :+ Bedankt voor de input!!!


:W
 
Hallo iedereen,

Na bijna 10 jaar straatervaring en al vele rijvaardigheidstrainingen op circuits is nu de kogel door de kerk. Ik wil me gaan oriënteren op een circuitmotor en de daarbij behorende kosten.

Ik wil beginnen met een budget van rond de 2000-3000 euro. Ik pak hem ff breed.

Wat ik mij vooral afvroeg zijn een aantal dingen:

Welke organisatoren zijn er allemaal? Zit je vast aan organisaties zoals bijvoorbeeld CRT en dergelijke of zijn er ook goedkopere alternatieven voor cirxuitdagen. Ik zie dat er veel verschil is in onderhoud bij motoren. De ene pakt de motor om de 3 a 4 circuitdagen aan terwijl de andere om het jaar doet? Wat is wijs mbt onderhoud? Moet ik naast een motor ook een transponder kopen of krijg je deze altijd bij het circuit? Was met CRT dagen wel zo namelijk. Of verschilt dit per aanbieder. Hoe zit het met banden slijtage? Dit verschilt natuurlijk heel erg maar neem een gemiddelde supercorsa. Hoeveel circuitdagen zou deze ongeveer /globaal mee gaan? Kunnen jullie mij een beetje bijpraten mbt de kosten en dergelijke? Mijn voornemen is natuurlijk als het een beetje mooi gaat en enigzins betaalbaar blijft ik ook een keer in een competitie wil rijden. Moet je dan een licentie halen oid?

En tot slot, de motor.. Ik ga gewoon op zoek naar een nette (600 cc of 1000cc maakt me niet veel uit) iemand nog wat moois? Of voornemens zijn fiets weg te doen?? Zijn er ook speciale websites waar circuitmotoren op aangeboden worden?

Ja ik weet het, er zijn ongetwijfeld meerdere topics maar deze zijn vaak van voor de oorlog :+ Bedankt voor de input!!!


:W

Voor wat betreft de aanbieders: Circuitdagen overzicht voor de sportieve motorrijder

Bij de meeste organisaties krijg je een transponder van de organisatie. Naarmate je rondetijden omlaag gaan zal de bandenslijtage ook toenemen. Bandenwarmers zijn een aanrader ook om de slijtage terug te dringen. Zonder bandenwarmers gaat een achterband ongeveer 2,5-3 dagen mee en ik rij rondetijden van rond de 1.59/2.00 op Assen. Voor zover ik weet kan je zonder racelicentie niet deelnemen aan wedstrijden of je moet de MSL-cup ook meetellen. Het zal niet als een verrassing komen wanneer ik zeg dat circuitrijden ontzettend duur is. Het loopt al snel uit de hand. Er is een facebook-groep waar circuitmotoren aangeboden worden. Daarnaast staat er genoeg te koop op Marktplaats en hier op het forum. Er is ook nog een Duitse site: racing4fun.de
 
Voor wat betreft de aanbieders: Circuitdagen overzicht voor de sportieve motorrijder

De bekende aanbieders in Nederland zijn:

- Trackdays4all
- 2theexperience
- Racecracks
- MSL
- MSH
- CRT
- RSZ (bij RSZ kan je vaak ook losse sessies kopen)
- .....

Bij de meeste organisaties krijg je een transponder van de organisatie. Naarmate je rondetijden omlaag gaan zal de bandenslijtage ook toenemen. Bandenwarmers zijn een aanrader ook om de slijtage terug te dringen. Zonder bandenwarmers gaat een achterband ongeveer 2,5-3 dagen mee en ik rij rondetijden van rond de 1.59/2.00 op Assen. Voor zover ik weet kan je zonder racelicentie niet deelnemen aan wedstrijden of je moet de MSL-cup ook meetellen. Het zal niet als een verrassing komen wanneer ik zeg dat circuitrijden ontzettend duur is. Het loopt al snel uit de hand. Er is een facebook-groep waar circuitmotoren aangeboden worden. Daarnaast staat er genoeg te koop op Marktplaats en hier op het forum. Er is ook nog een Duitse site: racing4fun.de
 
Voor wat betreft de aanbieders: Circuitdagen overzicht voor de sportieve motorrijder

Bij de meeste organisaties krijg je een transponder van de organisatie. Naarmate je rondetijden omlaag gaan zal de bandenslijtage ook toenemen. Bandenwarmers zijn een aanrader ook om de slijtage terug te dringen. Zonder bandenwarmers gaat een achterband ongeveer 2,5-3 dagen mee en ik rij rondetijden van rond de 1.59/2.00 op Assen. Voor zover ik weet kan je zonder racelicentie niet deelnemen aan wedstrijden of je moet de MSL-cup ook meetellen. Het zal niet als een verrassing komen wanneer ik zeg dat circuitrijden ontzettend duur is. Het loopt al snel uit de hand. Er is een facebook-groep waar circuitmotoren aangeboden worden. Daarnaast staat er genoeg te koop op Marktplaats en hier op het forum. Er is ook nog een Duitse site: racing4fun.de

Ok, top! Bedankt voor je antwoorden.. Ga die sites eens even op mijn gemakje bekijken allemaal.. Waar zitten de kosten hem met name in dan? Gewoon het totaalplaatje van racedagen, brandstof, bandjes enz enz? Of met name de kosten van accessoires die je later koopt om de motor bijv. sneller te maken ;) Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie mbt kosten?

Ik dacht dat bandenwarmers alleen voor opwarming in de beginfase waren..zodat je niet de eerste 1 a 2 rondes echt goed hoeft warm te rijden.. Maar goed, dat is dus (wellicht op termijn) wel een aanrader dus :W
 
Laatst bewerkt:
Ok, top! Bedankt voor je antwoorden.. Ga die sites eens even op mijn gemakje bekijken allemaal.. Waar zitten de kosten hem met name in dan? Gewoon het totaalplaatje van racedagen, brandstof, bandjes enz enz?
:Y Banden, inschrijving, remblokjes, brandstof, olie... Met name de banden zullen er snel doorheen gaan naarmate je sneller gaat.
Of met name de kosten van accessoires die je later koopt om de motor bijv. sneller te maken ;) Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie mbt kosten?
Opzich niet. Dat soort accessoires -hoef- je niet te kopen. Soms is het ergonomisch (clip-ons verstelbaar, rem-/schakelset verstelbaar), optisch, of prestatie verhogend. Dit kun je echt zo gek maken als je zelf wilt.
Wat wel constant mee speelt is technisch onderhoud. Een circuitmotor zul je wat meer moeten onderhouden dan een motor die alleen op straat wordt gebruikt.
Ik dacht dat bandenwarmers alleen voor opwarming in de beginfase waren..zodat je niet de eerste 1 a 2 rondes echt goed hoeft warm te rijden.. Maar goed, dat is dus (wellicht op termijn) wel een aanrader dus :W
Bandenwarmers is een wijze aanschaf. Met name voor circuit georiënteerde banden. Als je de band de gehele dag op temperatuur houdt (dus in feite gedurende de dag maar één warmte cyclus laat doorlopen) neemt de slijtage sterk af. Veel slijtage vind plaats bij het opwarmen van de band (de opwarmrondes dus).
 
Hallo iedereen,

Na bijna 10 jaar straatervaring en al vele rijvaardigheidstrainingen op circuits is nu de kogel door de kerk. Ik wil me gaan oriënteren op een circuitmotor en de daarbij behorende kosten.

Ik wil beginnen met een budget van rond de 2000-3000 euro. Ik pak hem ff breed.

Wat ik mij vooral afvroeg zijn een aantal dingen:

Welke organisatoren zijn er allemaal? Zit je vast aan organisaties zoals bijvoorbeeld CRT en dergelijke of zijn er ook goedkopere alternatieven voor cirxuitdagen. Ik zie dat er veel verschil is in onderhoud bij motoren. De ene pakt de motor om de 3 a 4 circuitdagen aan terwijl de andere om het jaar doet? Wat is wijs mbt onderhoud? Moet ik naast een motor ook een transponder kopen of krijg je deze altijd bij het circuit? Was met CRT dagen wel zo namelijk. Of verschilt dit per aanbieder. Hoe zit het met banden slijtage? Dit verschilt natuurlijk heel erg maar neem een gemiddelde supercorsa. Hoeveel circuitdagen zou deze ongeveer /globaal mee gaan? Kunnen jullie mij een beetje bijpraten mbt de kosten en dergelijke? Mijn voornemen is natuurlijk als het een beetje mooi gaat en enigzins betaalbaar blijft ik ook een keer in een competitie wil rijden. Moet je dan een licentie halen oid?

En tot slot, de motor.. Ik ga gewoon op zoek naar een nette (600 cc of 1000cc maakt me niet veel uit) iemand nog wat moois? Of voornemens zijn fiets weg te doen?? Zijn er ook speciale websites waar circuitmotoren op aangeboden worden?

Ja ik weet het, er zijn ongetwijfeld meerdere topics maar deze zijn vaak van voor de oorlog :+ Bedankt voor de input!!!


:W
Als jij al vele rijvaardigheidstraningen hebt gehad weet je toch al een deel van je vragen ;)

Zo te harder je gaat rijden zo te meer gaat het kosten.
 
Het totaalplaatje is duur..

Ik reed recreatief.. 2.03 op Assen... niet echt snel dus :+

Om maar wat kosten te noemen (zonder crashes)
Inschrijven: 200,-
Benzine (Euro 98, 20-25L voor de dag) = 40,-
Setje banden a 280,- (3-5 dagen op mijn niveau) = 60,- / 90,- per dag
Olie + filter (1x per 5 dagen) a 80,-
Remblokken (1x per 5 dagen) a 90,-
Overige slijtagedelen
Eten en drinken op de dag 20,-
Hotelovernachting als je niet in de buurt woont 70,-
Aanhanger (~500,-) of huren a 20,- per dag.

Een dagje Assen kwam voor mij neer tussen de 300 en 400,- totaal.
Maar elke seconde die je sneller gaat rijden gaat je meer geld kosten. Een kennis van mij besteedde gemiddeld 1000,- per uur rijtijd aan het rijden op ONK niveau.
 
Nee klopt hoor... Ik weet het heel globaal ook wel, maar een losse circuitdag was gewoon 200 euro + brandstof, thats it...

Voordeeltje wat ik heb is ik op 10 min rijden van het circuit hier in assen woon ;)

Bedankt voor jullie reacties, kan ik wel wat mee.. En zijn de externe partners zoals bandenboeren ook gratis tijdens zo'n dag? Bijvoorbeeld voor wisselen van banden? Of is dat ook iets waar nog apart voor betaald moet worden. Goede tip van de bandenwarmers, dat wist ik dus niet! Thnx :Y
 
En zijn de externe partners zoals bandenboeren ook gratis tijdens zo'n dag? Bijvoorbeeld voor wisselen van banden? Of is dat ook iets waar nog apart voor betaald moet worden.
Dat is volledig apart. :)

Meestal willen ze ook alleen losse wielen behandelen..
 
Laatst bewerkt:
Nee klopt hoor... Ik weet het heel globaal ook wel, maar een losse circuitdag was gewoon 200 euro + brandstof, thats it...

Voordeeltje wat ik heb is ik op 10 min rijden van het circuit hier in assen woon ;)

Bedankt voor jullie reacties, kan ik wel wat mee.. En zijn de externe partners zoals bandenboeren ook gratis tijdens zo'n dag? Bijvoorbeeld voor wisselen van banden? Of is dat ook iets waar nog apart voor betaald moet worden. Goede tip van de bandenwarmers, dat wist ik dus niet! Thnx :Y
Bandenboeren moet je betalen €10,/15,- voor het wisselen van alleen een band
Naast het circuit van Assen wonen heeft een Big(jaloers) voordeel :Y
Bandenslijtage heeft veel richtingen hoe hard rij je vering afstellingen snelheid etc: etc: 2de set wielen(regenbanden) komt er ook nog bij.
Naast het inschrijfbedrag de hoogste kostenpost van een circuitdag/racedag zijn dus de banden.
Andere kostenposten als aanhanger warmers motor bokjes wat gereedschap en nog het één het ander zijn éénmalig maar onderhoud en bandjes tja,leuke hobby's kosten wat he.
 
Bandenboeren moet je betalen €10,/15,- voor het wisselen van alleen een band
Naast het circuit van Assen wonen heeft een Big(jaloers) voordeel :Y
Bandenslijtage heeft veel richtingen hoe hard rij je vering afstellingen snelheid etc: etc: 2de set wielen(regenbanden) komt er ook nog bij.
Naast het inschrijfbedrag de hoogste kostenpost van een circuitdag/racedag zijn dus de banden.
Andere kostenposten als aanhanger warmers motor bokjes wat gereedschap en nog het één het ander zijn éénmalig maar onderhoud en bandjes tja,leuke hobby's kosten wat he.


Ja dat is wel relaxed hoor, ik hoef niet ver te reizen.. Bokjes en gereedschap heb ik wel..basisonderhoud van mijn motor doe ik ook zelf :Y ik wil eens informeren of een aanhangerboer hier in de buurt mij gratis een paar keer per jaar een dagje een aanhanger wil lenen als ik een joekel van een sticker van z'n bedrijf op mijn kuip plak ;)
 
Bouwman heeft mooie aanhangers, wij hebben vorig weekend nog 1 gehuurd voor een weekendje Duitsland. Ik woon ook in Assen en heb juist een motor op kenteken aangeschaft, ik wil dit jaar ook beginnen met circuit rijden maar op deze manier kan ik gewoon met de motor heen rijden, gaat sneller dan met een aanhanger;)
 
Bouwman heeft mooie aanhangers, wij hebben vorig weekend nog 1 gehuurd voor een weekendje Duitsland. Ik woon ook in Assen en heb juist een motor op kenteken aangeschaft, ik wil dit jaar ook beginnen met circuit rijden maar op deze manier kan ik gewoon met de motor heen rijden, gaat sneller dan met een aanhanger;)

Daar doelde ik ook op ;)

Ik wil bewust geen kenteken... Scheelt me weer verzekering belasting enz enz.. En vaak zijn de motoren zonder kenteken ook wat beter uitgerust en goedkoper :Y
 
Gewoon aan beginnen. Wintermaanden goed sparen/overwerken. Erna zo veel mogelijk proberen te rijden. Je kint het (als amateur) zo duur maken als dat je zelf wilt.
Tip een paar keer minder op stap gaan. Scheelt makkelijk €100,- per keer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu ook de keuze gemaakt om een circuitmotor te kopen. Het is een R6 geworden.

Met mijn tempo (zowat midden in de advanced groep) heb ik ook bewust bepaalde keuzes gemaakt en ik ben er heel gelukkig mee.

- Aanschaf circuitmotor met injectie (is wat handiger dan carbs)
- aanhangwagen en alles om te transporteren had ik al
- Banden: Metzeler Racetek RR K3 (equivalent met Supercorsa SP), momenteel zelfs vanachter nog m'n Rosso Corsa die eronder ligt van vorig jaar. Hier heb ik geen warmers voor nodig en met mijn tempo heb ik nog geen enkel moment tegengekomen dat deze te kort schoten.
Met de Rosso Corsa achteraan heb ik nu 6 circuitdagen, en ik denk dat ie voor nog ééntje of twee wel goed is.
Dus ik snap niet goed waarom dan beginnen met slicks, bandenwarmers en niet te vergeten een stroomgroep kopen, afhankelijk van waar je rijdt... Moet je ook allemaal meesleuren natuurlijk.
- Blij dat ik met een 600 begonnen ben, ding is gek snel en ik pik gewoon aan bij de literbikes. Maar ik rij dan ook vrij kleine circuits (Croix-en-Ternois, Clastres, Mettet, Folembray).
 
Ik heb nu ook de keuze gemaakt om een circuitmotor te kopen. Het is een R6 geworden.

Met mijn tempo (zowat midden in de advanced groep) heb ik ook bewust bepaalde keuzes gemaakt en ik ben er heel gelukkig mee.

- Aanschaf circuitmotor met injectie (is wat handiger dan carbs)
- aanhangwagen en alles om te transporteren had ik al
- Banden: Metzeler Racetek RR K3 (equivalent met Supercorsa SP), momenteel zelfs vanachter nog m'n Rosso Corsa die eronder ligt van vorig jaar. Hier heb ik geen warmers voor nodig en met mijn tempo heb ik nog geen enkel moment tegengekomen dat deze te kort schoten.
Met de Rosso Corsa achteraan heb ik nu 6 circuitdagen, en ik denk dat ie voor nog ééntje of twee wel goed is.
Dus ik snap niet goed waarom dan beginnen met slicks, bandenwarmers en niet te vergeten een stroomgroep kopen, afhankelijk van waar je rijdt... Moet je ook allemaal meesleuren natuurlijk.
- Blij dat ik met een 600 begonnen ben, ding is gek snel en ik pik gewoon aan bij de literbikes. Maar ik rij dan ook vrij kleine circuits (Croix-en-Ternois, Clastres, Mettet, Folembray).

tof om te horen dat je voor een track r6 bent gegaan, dat lijkt mij ook wel wat.

Het punt alleen van de warmers is niet zozeer dat je het vanuit performance punt nodig hebt, maar vanuit slijtage oogpunt (= geld besparen)
 
Ik heb nu ook de keuze gemaakt om een circuitmotor te kopen. Het is een R6 geworden.

Met mijn tempo (zowat midden in de advanced groep) heb ik ook bewust bepaalde keuzes gemaakt en ik ben er heel gelukkig mee.

- Aanschaf circuitmotor met injectie (is wat handiger dan carbs)
- aanhangwagen en alles om te transporteren had ik al
- Banden: Metzeler Racetek RR K3 (equivalent met Supercorsa SP), momenteel zelfs vanachter nog m'n Rosso Corsa die eronder ligt van vorig jaar. Hier heb ik geen warmers voor nodig en met mijn tempo heb ik nog geen enkel moment tegengekomen dat deze te kort schoten.
Met de Rosso Corsa achteraan heb ik nu 6 circuitdagen, en ik denk dat ie voor nog ééntje of twee wel goed is.
Dus ik snap niet goed waarom dan beginnen met slicks, bandenwarmers en niet te vergeten een stroomgroep kopen, afhankelijk van waar je rijdt... Moet je ook allemaal meesleuren natuurlijk.
- Blij dat ik met een 600 begonnen ben, ding is gek snel en ik pik gewoon aan bij de literbikes. Maar ik rij dan ook vrij kleine circuits (Croix-en-Ternois, Clastres, Mettet, Folembray).

Waar leg je de eerste meters op een nieuwe SP/K3/rosso corsa af? Kan ook een afweging zijn...
 
Gaan slicks ook nog langer mee dan straatbanden? Of juist niet.. Heb inmiddels al een paar lijntjes uitgezet mbt een circuitmotor, dus wie weet binnenkort wat in de schuur staan :Y
 
Gaan slicks ook nog langer mee dan straatbanden? Of juist niet.. Heb inmiddels al een paar lijntjes uitgezet mbt een circuitmotor, dus wie weet binnenkort wat in de schuur staan :Y

Hangt van je tijden af, zodra je 2.00 of lager op Assen gaat rijden moet je echt wel slicls met warmers hebben om nog meer secondes er vanaf te krijgen. (en veilig te blijven).
Daarboven kun je prima met een circuit georiënteerde straatband uit de voeten.

Slicks slijten snel als ze koud zijn of worden (daarbij gaat de grip exponentieel naar beneden)
Straatband wordt makkelijker warm en blijft ook makkelijker warm....tot die ca 2.00 min
 
Waar leg je de eerste meters op een nieuwe SP/K3/rosso corsa af? Kan ook een afweging zijn...

Klein beetje remmenreiniger op een doek en vluchtig even de zijkant van de band rond gaan. Vetlaagje is er zo af.
Dan direct het circuit op en de eerste 2 ronden hem niet direct op z'n oor leggen hé ;-)

@Also
Yep, snap ik wel hoor.
Maar als je er net aan begint:
- groep: 200 euro (Clastres, Folembray is geen elektriciteit voorzien bvb)
- warmers: 300 euro voor een goeie set
- banden zelf kosten ook al wat meer, en da's dan jammer als je dat niet benut
- persoonlijk vind ik mijn eerste twee rondes het rustig aan doen, dat dit wel goed is voor mezelf :p maar da's persoonlijk
- met de organisatie waar wij nu mee rijden, rij je op de 45 minuten, 15 minuten. Meestal zijn de banden nog niet echt koud koud geworden en na een dikke halve ronde gaat het gas er alweer vol op, dus zoveel tijd verlies je niet.

Zo heb ik ook een maat met een 2009 ZX-6R. Op Folembray laatst kon m'n andere maat met z'n ER6f met 72 paarden op Rosso III's hem dubbelen. Dus waarom hij met Superbike slicks aan 340 euro per set én een set bandenwarmers rijdt, ontgaat mij volledig. Want volgens mij kan hij ze niet eens warm houden zoals het hoort.

Elk doet ervan wat hij wil, maar ik pleit gezond verstand te gebruiken :)
 
weet waar je aan begint , drugs zijn goedkoper !!!!

maar je kan in de wintermaanden altijd prima banden kopen tegen goede korting , zeker als je meerdere setjes haalt zijn er leuke kortingen te scoren.

als je af en toe wil gaan rijden is een aanhanger niet echt nodig maar als je vaker gaat en dus ook steeds sneller gaat is het wel erg handig , misschien test je een keer de samenstelling van de grindbak/asfalt en dan is het handig als je toch naar huis kunt rijden ;-)

de rest is wel aardig aangehaald
 
Terug
Bovenaan Onderaan