Met deze motor op reis?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
We hadden het al eerder over, en zit nu in tweestrijd wat te doen. Nog een keer de situatie:

-Heb een Z1000SX uit 2014
-Originele accu
-Als ik de motor uitzet met het contact aan, is de accu na ongeveer 10 minuten al zo ver leeg dat hij het startproces afkapt
-Tot nu deze was dit alle keren met de TomTom Rider 400 erin, die dus aan de 12V voeding hangt en dus bijlaadt

Is het normaal dat de electronica in een moderne motor de accu dermate snel leegtrekt dat hij na 10 minuten niet meer start, komt het doordat de TomTom bijgeladen wordt of is de accu gewoon brak?

Ik kan de motor makkelijk een maand laten staan en hij start daarna altijd zonder aarzelen, ook met kou. Ik twijfel nu of mijn accu een beetje gaar is of dat het normaal is. Ik ga van de zomer naar de Noordkaap en twijfel nu om er een nieuwe accu in te stoppen.

Wat zijn jullie ideeen? Dank :)
 
Nee dat is niet normaal. Er moet iets mis zijn.
Ik kan mijn motor probleemloos 15min zonder draaiende motor laten staan met mijn dimlichten aan en dan start die nog.

Het zou idd aan de bij ladende gps kunnen liggen, maar na 10min ... dat is snel.

Wel zou het kunnen dat er ergens op die aansluiting naar de gps een verliesstroom ontstaan is. Hetzij door slecht contact, hetzij door een kapotte kabel die een beetje verkeerd contact maakt.

Meten is weten ;)

Indien je daar zelf de kennis niet voor hebt, even mee naar de dealer gaan.

Dat probleem moet opgelost zijn vóór je op reis vertrekt!

Edit: het kan dat de batt zelf idd kaduuk is ... maar dat vind ik persoonlijk toch best snel dan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem is niet de TomTom, het probleem is de motor die op contact staat die onttrekt veel meer stroom van de accu.

Maar laat je accu gewoon even testen, dan weet je waar je aan toe bent.
 
tomtom trekt nauwelijks iets, klinkt als gare accu. meten is weten.

Dat dus, een GPS gebruikt zo weinig stroom, voordat die je (goede)accu heeft leeggetrokken ben je wel een paar dagen verder. Motor van 2014, accu waarschijnlijk dus ook, dus die zou mits normaal gebruikt in zo'n korte periode nog prima moeten zijn. Voor de zekerheid even (laten) controleren, dan weet je het zo.

Een motor van 2014 dus bomvol met elektronica, wat waarschijnlijk allemaal actief blijft staan als je de motor op contact laat staan. Alles blijft dus continue stroom gebruiken zonder dat er bijgeladen wordt. Op zich dus niet vreemd dat hij de accu leeg trekt, maar 10 minuten lijkt me wel erg kort. Maar aan de andere kant, waarom zou je de motor 10 minuten op contact laten staan zonder te starten?
 
Laatst bewerkt:
Is niet normaal: nieuwe accu halen, kost niet de hele wereld, probleem opgelost.

Recentelijk mijn motor - door omstandigheden - een klein uurtje op contact laten staan, met verlichting en navi aan, en alarmlichten, en handvat- en zadelverwarming... vervolgens probleemloos starten en weer verder rijden.
 
Laatst bewerkt:
Is niet normaal: nieuwe accu halen, kost niet de hele wereld, probleem opgelost.

Recentelijk mijn motor - door omstandigheden - een klein uurtje op contact laten staan, met verlichting en navi aan, en alarmlichten, en handvat- en zadelverwarming... vervolgens probleemloos starten en weer verder rijden.
Ik denk niet dat ik m'n motor zo een uur kan wegzetten, weet je zeker dat je hand/zadel-verwarming gewoon stroom verbruiken wanneer de motor nog niet loopt? Die van ons gaan na twee minuten uit. Anders heb je een beste accu.
 
Dit is idd niet normaal. Als het nou 15 minuten starten (of pogingen daartoe) zouden zijn geweest.. ;)

Check ook je laadcircuit even: als je accu nauwelijks wordt bijgeladen krijg je ditzelfde euvel, maar los je dit niet op met nieuwe accu.
 
Bijladen gaat goed. Als hij dus na kwartier ofzo niet meer start na contact aangelaten te hebben en ik jumpstart hem, dan is de accu na een half uurtje weer gewoon vol.

Dan nieuwe accu scoren ;)

Hoewel ik 3 jaar redelijk kort vind voor een accu. Mijn S1000RR uit 2010 draait met de originele accu, en die kan ik lang starten voordat hij leeg is. Dat is een Yuasa accu.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat ik m'n motor zo een uur kan wegzetten, weet je zeker dat je hand/zadel-verwarming gewoon stroom verbruiken wanneer de motor nog niet loopt? Die van ons gaan na twee minuten uit. Anders heb je een beste accu.
Zou goed kunnen idd, dat hvw en zvw bij uitgeschakelde motor geen stroom strekken. Verbaasde me er iig over dat-ie het zo lang uithield, terwijl een KTM best een aanslag op de accu doet als je het ding wilt starten.

Hoedannook, verlichting + navi + alarmlichten (en zo nog een paar dingetjes) verbruiken bij ingeschakeld contact wel degelijk stroom, maar ook weer niet zoveel dat een gezonde accu na 10 minuten het loodje legt.
 
Een laaddock zonder navigatie lekt 1 a 2 mA.
Dat is niet veel maar in combinatie met eventuele andere verbruikers en de waardeloze OEM flutaccu wat er nu inzit kan ik mij voorstellen dat het systeem plat gaat.
 
We hadden het al eerder over, en zit nu in tweestrijd wat te doen. Nog een keer de situatie:

-Heb een Z1000SX uit 2014
-Originele accu
-Als ik de motor uitzet met het contact aan, is de accu na ongeveer 10 minuten al zo ver leeg dat hij het startproces afkapt
-Tot nu deze was dit alle keren met de TomTom Rider 400 erin, die dus aan de 12V voeding hangt en dus bijlaadt

Is het normaal dat de electronica in een moderne motor de accu dermate snel leegtrekt dat hij na 10 minuten niet meer start, komt het doordat de TomTom bijgeladen wordt of is de accu gewoon brak?

Ik kan de motor makkelijk een maand laten staan en hij start daarna altijd zonder aarzelen, ook met kou. Ik twijfel nu of mijn accu een beetje gaar is of dat het normaal is. Ik ga van de zomer naar de Noordkaap en twijfel nu om er een nieuwe accu in te stoppen.

Wat zijn jullie ideeen? Dank :)

Ik zou er voor kiezen de ( niet draaiende ) motor niet 10 minuten op contact te laten staan. *D
 
Zelf heb ik goede ervaringen met de Varta AGM accu. Neem er dan geen optimate bij maar een CTEK lader die met agm om kan gaan. Heb je meteen een mooie lader voor eventueel de autoaccu.
 
Zou goed kunnen idd, dat hvw en zvw bij uitgeschakelde motor geen stroom strekken. Verbaasde me er iig over dat-ie het zo lang uithield, terwijl een KTM best een aanslag op de accu doet als je het ding wilt starten.

Hoedannook, verlichting + navi + alarmlichten (en zo nog een paar dingetjes) verbruiken bij ingeschakeld contact wel degelijk stroom, maar ook weer niet zoveel dat een gezonde accu na 10 minuten het loodje legt.
Nee, niet na tien minuten. Ik weet niet of je een enkele of dubbele koplamp hebt maar met 1lampje 50w = +/- 4 Ampere, knipperlichten staan van het uur maar twintig minuten aan, anders waren het geen knipperlichten. En dat is inderdaad nog wel te overzien voor je goeie accu. Alleen zou je je verwarmingen echt voluit aan kunnen zetten hvw is dacht ik 60w = 5 Ampere, stel dat het zadel ook zoiets trekt en daarbij een dubbele koplamp. Dan praat je over met de knippers en de rest erbij over 20A.
Dat is een motor accu wat te gortig, dat is met 15 minuten wel over (misschien zelfs eerder).

En, wat heb je gemeten (waarde)?
 
We hadden het al eerder over, en zit nu in tweestrijd wat te doen. Nog een keer de situatie:

-Heb een Z1000SX uit 2014
-Originele accu
-Als ik de motor uitzet met het contact aan, is de accu na ongeveer 10 minuten al zo ver leeg dat hij het startproces afkapt
-Tot nu deze was dit alle keren met de TomTom Rider 400 erin, die dus aan de 12V voeding hangt en dus bijlaadt

Is het normaal dat de electronica in een moderne motor de accu dermate snel leegtrekt dat hij na 10 minuten niet meer start, komt het doordat de TomTom bijgeladen wordt of is de accu gewoon brak?

Ik kan de motor makkelijk een maand laten staan en hij start daarna altijd zonder aarzelen, ook met kou. Ik twijfel nu of mijn accu een beetje gaar is of dat het normaal is. Ik ga van de zomer naar de Noordkaap en twijfel nu om er een nieuwe accu in te stoppen.

Wat zijn jullie ideeen? Dank :)

dat kan niet normaal zijn, ik gebruikte mijn cb500 regelmatig als powerbank voor allerhande apparaten. nooit startproblemen mee gehad.

beter om te vervangen want anders sta je misschien alsnog met een dode accu, maar dan op een stukje waar het volgende 'dorp' 200km verderop ligt
 
En, wat heb je gemeten (waarde)?
Ik niks, de Wegenwacht man dit....


11aimg9.jpg


Ik stond dus met een lege accu :X Gisteren naar camping gereden om m'n nieuwe tent te testen, vanmorgen niet genoeg power in accu om te starten. Terwijl ik dit keer niet eens stroom aan had laten staan. Volgens ANWB meneer is de accu inderdaad overleden...

Nieuwe accu besteld! :] Dank voor het meedenken mannen!
 
Laatst bewerkt:
Snap ik het nou niet? In de tijd dat je dit topic hebt geschreven en dat je daadwerkelijk stil kwam te staan, had je toch ook naar de plaatselijke motordealer kunnen gaan om dit probleem te laten verhelpen? Of ben ik nu "ouderwets" ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan