Teveel benzine toevoer bij suzuki gsx 600f

geerty

Rookie
20 nov 2016
28
0
Ik ben een buggy aan het bouwen en heb als motor een werkende gsx 600f gekocht uit 92. Deze motor kwam met allemaal "uitstoot verminderende meuk", maar dit heb ik er allemaal vanaf gehaald. Ik denk dat hierdoor de benzine/lucht verhouding is veranderd waardoor hij nu veel te rijk staat (ik zie het benzine pijl snel dalen en ik krijg geregeld knalpijpen). Hoe kan ik het beste de verhouding veranderen dat hij weer netjes loopt

Alle hulp is welkom
 
Welke milieutroep heb je er afgehaald?
Verder moet de mengselschroef 1,5 slag open staan, begin daar eens mee.

Op mijn gsx600 uit 1990 zat een PAIR systeem en een evap canister. Beide veranderen niets aan je AFR.

Pair voegt verse lucht toe aan je uitlaatzijde zodat onverbrande benzine in de uitlaat alsnog kan ontbranden. Bij aftermarket uitlaten word dit systeem vaak afgedopt om de knallen in de uitlaat te voorkomen.

Evap canister is niets anders dan een koolstoffilter welke dampen uit je tank en naar de carburateur filteren. Er zitten ook terugslagkleppen op de slangen. Bij de tank is het om de druk af te laten, bij de carbs is het juist vanaf canister naar carbs open.

Ik heb ze zelf ook afgedopt, de pair door alles te verwijderen en van rvs plaatjes een passende afdopplaat te maken. De ontluchting op de tank heb ik met terugslagklep intact gelaten m.u.v. de canister zelf (gaat nu naar de buitenlucht).

De carbs heb ik afgedopt zoals aangeraden werd op internet.

Kan het zijn dat je de pair niet goed (luchtdicht) afgedopt hebt?


P.s. mocht je spullen overhouden van de gsx en je wil er vanaf dan heb ik wellicht interesse ;) mijn projectje mist wat onderdelen. Als je het anders weg gooit dan hoor ik het graag ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een buggy aan het bouwen en heb als motor een werkende gsx 600f gekocht uit 92. Deze motor kwam met allemaal "uitstoot verminderende meuk", maar dit heb ik er allemaal vanaf gehaald. Ik denk dat hierdoor de benzine/lucht verhouding is veranderd waardoor hij nu veel te rijk staat (ik zie het benzine pijl snel dalen en ik krijg geregeld knalpijpen). Hoe kan ik het beste de verhouding veranderen dat hij weer netjes loopt

Door die "zooi" er weer op te zetten....
 
Benzinedampen zullen wel teruggeleid worden naar het luchtfilterhuis en andere kwalijke stofjes worden geneutraliseerd door die meuk. Of zoiets.

Je kunt het er meestal wel afhalen maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Het systeem zal nu wel ergens valse lucht aanzuigen enz, waardoor het blok beroerd loopt.
 
Laatst bewerkt:
Zoek nog voornamelijk wat kleine dingetjes, boutjes, steuntjes, evt. kappen, maar eigenlijk is alles welkom want ik heb liever te veel reserveonderdelen dan te weinig haha.

Moet ook wat meer info hebben, is het blok al uitgebouwd of heb je de motor intakt gelaten zoals je hem gekocht hebt, en is het dus nog een volwaardige gsx600f?

Wat heb je gedaan met de brandstoftoevoer? Heb je de originele tank en benzinekraan gebruikt of een tank rechtstreeks op de carburateurs aangesloten?

Staat de brandstofkraan niet op PRI?

door het pair systeem en de charcoal canister te verwijderen krijg je niet ineens te veel brandstof.

@boevie: alle dampen gaan door een canister heen, deze is niet aangesloten op het luchtfilterhuis / inlaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heb blok geheel overgeplaatst en niet uitelkaar gehaald. De openingen onder de uitlaat heb ik dichtgeslast en de vacuüm aansluitingen op de carb. Heb ik afgedopt. Verder heb ik een los test benzinetankje erboven hangen direct op de carb. De aansluitingen onder de carb. Staan open ( die naar de canister gingen) verder heb ik nog voetpanelen En achterlicht over. Maar veel is al een keer niet goed zwart gespoten
 
De originele brandstofkraan is vacuüm gestuurd, juist om het overlopen te voorkomen.

de benzine blijft nu stromen en als je niet oppast heb je straks een lock op je zuigers.

Tevens zeg je dat de aansluitingen die naar de canister gingen nu open staan, dop die eerst maar eens af want daar zit je 2e probleem :)
 
De originele brandstofkraan is vacuüm gestuurd, juist om het overlopen te voorkomen.

de benzine blijft nu stromen en als je niet oppast heb je straks een lock op je zuigers.

Tevens zeg je dat de aansluitingen die naar de canister gingen nu open staan, dop die eerst maar eens af want daar zit je 2e probleem :)

Als de vlotternaalden gewoon afdichten is er niets aan de hand.Vacuumkraan is er omdat je de kraan niet dicht hoeft te zetten bij stilstand.Wat eigenlijk ook overbodig is wanneer de vlotternaalden goed afdichten.
 
Ik heb het blok nog niet belast. Ben de buggy nog aan het bouwen en ik heb op filmpjes gezien dat ze de motor ook gewoon testen met een soort fles benzinetank zonder vacuüm.en het overstromen word toch tegen gehouden Door de floter en de naald. En wat is een lock? Dat hij gewoon vaststaat?
 
Of de fles met benzine hangt heel hoog boven het motorblok, of de vlotternaalden dichten totaal niet af.
Hoe kan het anders dat de benzine er in het lange doorheen gaat?

En je hebt ergens valse lucht doordat het blok hoog in toeren loopt. Dus dop die aansluitingen op je carbs af.
 
Laatst bewerkt:
Hij hangt er 50 cm boven en alle 4 cilinders lopen te rijk. Ik ga morgen die aansluitingen onder de carb afsluiten en kijken of dat een verschil maakt
 
Sommige carbsets hebben ook een opening naar de lucht. (volgens mij allemaal) Ik weet niet of een GSX dat ook heeft?
Als er een ontluchting is deze niet afdoppen, want dan worden de vlotterkamers niet meer gevult.
 
Ik weet niet hoe dat bij jouw motor is.

Mijn vorige motor had 1 ontluchtingsopening voor alle 4 carburateurs. Alle 4 de carbs waren doorverbonden met elkaar doormiddel van een kunststof verbindingspijpje om alle 4 de vlotterkamers te vullen.
Er ging 1 slang van de tank met benzinekraan naar een vacuumafsluiter. Vanaf daar ging 1 slang naar de eerste carb die dus in serie stond met de andere 3 carbs.

Ik weet dus niet of bij jouw motorblok elke carb een aparte ontluchting heeft voor de vlotterkamer.
Misschien heb je er 4, misschien heb je er 1. Volgens Sanscorp moet je de pair aansluitingen op jouw 4 carbs afdoppen, maar ik weet het voor de rest ook niet. Ik weet niet hoe het bij jouw motor zit.

Je zou ook even kunnen googlelen naar een YouTube filmpje hoe je exact al die milieucrap van jouw GSX moet verwijderen.
En wat je allemaal precies moet afdoppen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er morgen nog wel een aantal jongens hier opduiken die zelf een GSX hebben, of hebben gehad.
Die kunnen jouw hoogstwaarschijnlijk wel helpen als je morgen nog steeds problemen hebt.
 
Oja, met een lock word bedoeld dat 1 of meerdere cilinders vollopen met benzine als de motor stilstaat, doordat een vlotternaald(en) niet goed afdicht.
Als je dan de motor start krijgt de drijfstang een optater (kromme drijfstang?) omdat de zuiger maar een klein stuk omhoog wil en vastslaat, doordat er benzine bovenstaat.

Het lijkt erop dat je problemen hebt met jouw vlotternaalden. Als je verstandig bent draai je morgen eerst alle 4 de bougies eruit. En dan even het blok rond laten gaan om te checken of er geen benzine in 1 van de cilinders staat.

Soms komt het ook wel voor dat de benzine via de cilinders langs de zuigers in het carter komt.
Dan word het motorblok gesmeerd met motorolie en benzine ;( En benzine smeert niet ;( ;(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan