Restrictie lufihuis,sproeiers, logica en vermogen.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
Dag allemaal.
Met neme een (2 takt) motor met een restrictief-zo lijkt het tenminste- luchtfilterdeksel die goed is afgesteld en prima loopt.

We vervangen het lufideksel voor een exemplaar waar een flinke hap uit is.
Naar verwachting moet de HS worden vervangen voor een groter exemplaar om stilvallen/inhouden op vollast te voorkomen en een redelijke bougiekleur te krijgen (van 105 naar 120)

Hij zuigt dus werkelijk makkelijker lucht en en er is een grotere sproeier nodig..

Betekend dit logischerwijs dat hij nou meer vermogen zou moeten leveren?

Mijn 1ste gedachte is wel.. maar waarneming is niet overtuigend.. misschien is het verschil te klein..
 
Als ik jouw topics en vragen een beetje volg, is de grote kwestie eigenlijk; "Hoe krijg je meer vermogen/snelheid uit een Jawa?" :Y
Mwoh, ik vind duurzaamheid ook wel wat..
maar de binnendempers zijn erg bekneldingesend.. ik denk dat je daar eerst dan wat aan moet doen..
De engelse importuer verkoop setjes, maar als je de beschijving leest zijn de Engelse jawa's anders begrensd dan die hier...
 
ik zal de knuppel 'ns in het hoenderhok gooien :+ hierbij een afbeelding van een inlaatbuis ven een Citroën Saxo, kijk eens naar de ontzettend geknepen sectie.
Als we die nou vervangen door een exemplaar wat gewoon helemaal open is, zou het vermogen dan erg veel toenemen? óf zou dat meevallen..., of.., zou het misschien zelfs minder kunnen worden :?
En..., hoe komt dat dan :?
En, als ik nu eens een gesloten vat aan de voor of achterzijde van de "knelling" zou plaatsen, welke zou het meeste helpen, en waarom :? en is de inhoud van dat vat dan ook belangrijk :?
Natuurlijk moeten we wel stellen dat in elke situatie de A/F optimaal gemaakt is.
Ben benieuwd :+ [afbeelding]

mag ik die knuppel gewoon terug leggen waar jij hem gevonden hebt ?
vermoedelijk alleen citroen zal weten waarom dat zo gemaakt is. het lijkt me voor een specifiek doel zo ontwikkeld en zal wel geoptimaliseerd zijn in funktie van/samen met andere zaken op het blok.
eenzijdig zoiets aanpassen naar betere doorstroming (en voor de rest dus niets buiten de A/F) en dan eventueel vermogenverlies hebben kan nooit tot een algemeen besluit leiden dat "een restrictie beter is voor vermogen dan geen".
 
mag ik die knuppel gewoon terug leggen waar jij hem gevonden hebt ?
vermoedelijk alleen citroen zal weten waarom dat zo gemaakt is. het lijkt me voor een specifiek doel zo ontwikkeld en zal wel geoptimaliseerd zijn in funktie van/samen met andere zaken op het blok.
eenzijdig zoiets aanpassen naar betere doorstroming (en voor de rest dus niets buiten de A/F) en dan eventueel vermogenverlies hebben kan nooit tot een algemeen besluit leiden dat "een restrictie beter is voor vermogen dan geen".

Nou dat is écht niet iets voor alleen Citroën hoor...motoren hebben het ook...
De totale doorgang naar een filterbox kan vaak groter waardoor er makkelijker "geademd" kan worden, als je dan de sproeiers of injectie bijbehorend afregelt naar de juist waarde, dan is er toch maar een marginale vermogenswinst..., dus nogmaals, hoe kan dat toch.... :?
 
Nou dat is écht niet iets voor alleen Citroën hoor...motoren hebben het ook...
De totale doorgang naar een filterbox kan vaak groter waardoor er makkelijker "geademd" kan worden, als je dan de sproeiers of injectie bijbehorend afregelt naar de juist waarde, dan is er toch maar een marginale vermogenswinst..., dus nogmaals, hoe kan dat toch.... :?

had je dan veel vermogenwinst verwacht ?
die fabrieks-ingenieurs zijn geen stommerikken hè ;)
 
Het schijn dat de originele 'begrenzing'van het lufihuis z'n wortels heeft in geluiddemping en iets met emissie-eisen..Wellicht bij de auto ook zo..?
 
Zorgt de kleinere doorlaat bij de saxo niet voor een hogere snelheid van de lucht ? En is met een hogere snelheid van de lucht, in combinatie met de massatraagheid van de lucht, de vulling bij lagere toeren niet beter ? En wanneer de vulling bij lagere toeren beter is, is dan het koppel bij lagere toeren niet hoger ?
 
Zorgt de kleinere doorlaat bij de saxo niet voor een hogere snelheid van de lucht ? En is met een hogere snelheid van de lucht, in combinatie met de massatraagheid van de lucht, de vulling bij lagere toeren niet beter ? En wanneer de vulling bij lagere toeren beter is, is dan het koppel bij lagere toeren niet hoger ?

Geen idee. De restrictie zit bij de Saxo of AX nog voor het luchtfilter. Als ik het auto forum moet geloven dan geeft het plaatsen van een meer open (bv. K&N) filter problemen.
 
Zorgt de kleinere doorlaat bij de saxo niet voor een hogere snelheid van de lucht ? En is met een hogere snelheid van de lucht, in combinatie met de massatraagheid van de lucht, de vulling bij lagere toeren niet beter ? En wanneer de vulling bij lagere toeren beter is, is dan het koppel bij lagere toeren niet hoger ?


:^

Dat idee heb ik ook, dat het als een venturi werkt.
 
ik zal de knuppel 'ns in het hoenderhok gooien :+ hierbij een afbeelding van een inlaatbuis ven een Citroën Saxo, kijk eens naar de ontzettend geknepen sectie.
Als we die nou vervangen door een exemplaar wat gewoon helemaal open is, zou het vermogen dan erg veel toenemen? óf zou dat meevallen..., of.., zou het misschien zelfs minder kunnen worden :?
En..., hoe komt dat dan :?
En, als ik nu eens een gesloten vat aan de voor of achterzijde van de "knelling" zou plaatsen, welke zou het meeste helpen, en waarom :? en is de inhoud van dat vat dan ook belangrijk :?
Natuurlijk moeten we wel stellen dat in elke situatie de A/F optimaal gemaakt is.
Ben benieuwd :+ [afbeelding]

Het is dan wel een vernauwing maar dat betekend niet dat het ook een restrictie is.

Snelheid van de lucht is <0.2Mach dus compressibility en wrijving is verwaarloosbaar, dan kan je stellen dat:
ρ1*A1*V2=ρ2*A2*V2=ρ3*A3*V3
ρ = dichtheid
A = oppervlakte
V = snelheid luchtstroming

ρ*A*V = constant, dus zo een convergerende divergerend tussenstukje zorg niet voor een restrictie.

Dat vat en die bochten waarbij de luchtstroming van laminair naar turbulent gaat en van richting veranderen moet kost wel veel energie.

:^

Dat idee heb ik ook, dat het als een venturi werkt.

Venturi is: convergerend>divergerend, hoeft dus niet perse te zijn om de luchtsnelheid te verhogen, daarvoor zou alleen een convergerend stukje genoeg zijn. Waarom dit op de saxo gedaan is weet ik niet, wilde gok; er zit een sensor in de venturi buis, de luchtstroming laminair maken, luchtsnelheid verhogen (tweede doorlaat lijkt iets kleiner te zijn op de foto)

Of het "open" maken van dit stukje tot vermogenswinst lijd durf ik niet te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Het is dan wel een vernauwing maar dat betekend niet dat het ook een restrictie is.

Snelheid van de lucht is <0.2Mach dus compressibility en wrijving is verwaarloosbaar, dan kan je stellen dat:
ρ1*A1*V2=ρ2*A2*V2=ρ3*A3*V3
ρ = dichtheid
A = oppervlakte
V = snelheid luchtstroming

ρ*A*V = constant, dus zo een convergerende divergerend tussenstukje zorg niet voor een restrictie.

WTF ...

dus zelfs als ik maar een doorlaat van 1mm² maak is het nog steeds geen restriktie ... ? _O-
 
Laatst bewerkt:
WTF ...

dus zelfs als ik maar een doorlaat van 1mm² maak is het nog steeds geen restriktie ... ? _O-

meh, strikt genomen niet nee, maar je moet wel binnen redelijke grenzen blijven anders vervalt de continuïteit. Die vervalt omdat je bij zo een kleine doorlaat de snelheid zodanig verhoogd dat wrijving en compressibility wel een factor wordt.

waar exact die grens ligt is experimentele data waar ik niet over beschik, je moet het zo zien, die berekeningen zijn een versimpeling die een afwijking creëren die binnen redelijke grenzen blijven. Op een gegeven moment worden die afwijkingen onacceptabel en wordt de wiskunde veel ingewikkelder. Als je gelijk alles tot in het extreme doortrekt kan je bijna elke wiskundige benadering van de realiteit als onzinnig laten lijken.

Maar om een je vraag te beantwoorden, een doorlaat van 1mm² vormt geen restrictie zolang de luchtstroming niet te snel gaat, zoals ik al zij de continuïteit formule geld alleen voor een v van <0,2Mach. Binnen de verwachte snelheden en doorlaat openingen (in een inlaat traject) is een doorlaat van 1mm² een slecht voorbeeld imho.
 
Laatst bewerkt:
Pfoe! ik ben al lang blij dat een bep. figuur hier niet komt opscheppen over hoe snel zijn FS1 was 'omdat hij het recht heeft om te posten' maar van jawa naar citroën saxo? _O-

Ehm, gisteravond stukje snelweg met bepakking achterop gehad.. stond forse wind tegen.. had 'net aan'moeilijkheden verwacht.. maar het ging best goed..
Door dit lufideksel is er meer inlaatherrie en dan kan deindruk geven dat hij harder trekt maar ik denk dat er waarlijk wat vermogenswinst is! :Y *O*
 
interessante theorieen hier.

om nog maar wat kreten erbij te gooien, ik denk dat het enorm afhankelijk is van wat voor een bepaalde motor de grootste bottlenecks zijn of dat je met een groter luchtfilter wat op schiet. Als bijv het inlaattraject ook heel klein is, zal het mogelijk weinig uitmaken.
Maar in het geval het luchtfilter een veel grotere bottleneck is dan de rest zou het best moeten schelen.

niet helemaal vergelijkbaar maar wel een eind; ik had een (4 takt) Suzuki Bandit 1250. Deze was op 98pk geknepen ivm wetgeving in bepaalde europese landen.
Het monteren van een K&N filter en het plaatsen van een groot inlaatrubber ipv een klein en het bijstellen van de brandstofwaardes voor de injectie gaf een vermogenswinst van 30pk!
Dat zou je normaal niet verwachten, maar in dit geval was de motor echt geknepen op de luchttoevoer.

overigens was dit alles bij PHC Ritzen gebeurd 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan