Restrictie lufihuis,sproeiers, logica en vermogen.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.105
8.239
Assen
Dag allemaal.
Met neme een (2 takt) motor met een restrictief-zo lijkt het tenminste- luchtfilterdeksel die goed is afgesteld en prima loopt.

We vervangen het lufideksel voor een exemplaar waar een flinke hap uit is.
Naar verwachting moet de HS worden vervangen voor een groter exemplaar om stilvallen/inhouden op vollast te voorkomen en een redelijke bougiekleur te krijgen (van 105 naar 120)

Hij zuigt dus werkelijk makkelijker lucht en en er is een grotere sproeier nodig..

Betekend dit logischerwijs dat hij nou meer vermogen zou moeten leveren?

Mijn 1ste gedachte is wel.. maar waarneming is niet overtuigend.. misschien is het verschil te klein..
 
Bij een tweetakt wordt het mengsel aangezogen onder de zuiger en dat is een vast volume.

In standaard uitvoering zijn luchtfilter en sproeier op elkaar afgestemd. Door het luchtfilter zal er in de carburateur een beperkt vacuum getrokken worden waardoor de brandstof aangezogen wordt. Door de fabriek is hier het optimum voor uitgezocht voor wat betreft de sproeiers.

Door het luchtfilter te veranderen (weerstand verminderen) zal er minder vacuum getrokken worden. Om toch een ideaal mengsel te vormen moet(en) dus de sproeier(s) vergroot worden om weer de ideale verhouding te krijgen. Vermogenswinst telt hier dus niet.

Om kort te gaan. Het antwoord op jouw vraag is "nee"
 
Jouw denkwijze is niet goed Sammie.
Jij denkt dat er met grotere sproeier ook meer benzine word aangezogen, dus meer vermogen.
Helaas is dat niet zo.

Doordat de luchtweerstand minder is is de snelheid van de lucht door de carb ook minder. Hierdoor word er minder benzine aangezogen.
Omdit te compenseren moet de sproeier groter worden om de verhouding zuurstof/benzine weer optimaal te krijgen.
 
Het vacuum wordt getrokken door de venturi, niet door onderdruk in het luchtfilterhuis. Meer luchtsnelheid in de venturi is meer volume per tijdseenheid is meer vulling is meer vermogen.
Ik denk dat de Jawa een hogere topsnelheid gekregen heeft. Dat is meetbaar mocht je het willen weten.
 
Jouw denkwijze is niet goed Sammie.
Jij denkt dat er met grotere sproeier ook meer benzine word aangezogen, dus meer vermogen.
Helaas is dat niet zo.

Doordat de luchtweerstand minder is is de snelheid van de lucht door de carb ook minder. Hierdoor word er minder benzine aangezogen.
Omdit te compenseren moet de sproeier groter worden om de verhouding zuurstof/benzine weer optimaal te krijgen.

Neeneenee zo bedoel ik het niet! :N en denk dat jouw theorie ook niet precies klopt, dat terzijde ;)
De verhouding lucht/benzine moet uiteraard hetzelfde blijven!
'tuurlijk..
Maar er is nu minder vermogensverlies omdat er makkelijker-veel makkelijker (105 naar 120 is een indicatie) lucht aan wordt gezogen..
Makkelijk lucht aanzuigen-->meer topvermogen..??
 
Laatst bewerkt:
Bij een tweetakt wordt het mengsel aangezogen onder de zuiger en dat is een vast volume.

In standaard uitvoering zijn luchtfilter en sproeier op elkaar afgestemd. Door het luchtfilter zal er in de carburateur een beperkt vacuum getrokken worden waardoor de brandstof aangezogen wordt. Door de fabriek is hier het optimum voor uitgezocht voor wat betreft de sproeiers.

je bent blijven steken in "jaren 60 2-takt kennis".
er gebeurt veel meer in een 2-takt carter dan enkel onderdruk door de zuiger, zeker als er een expansiepijp aan hangt. zelfs zonder expansiepijp hebben de meeste uitlaten wel ergens een conisch deel in de uitlaat dat een zuigend effect geeft.
alles wat gebeurt (alle pulsen/drukverschillen) in de cylinder hebben een invloed op de drukken in het carter.
eens het blok in zijn optimaal gebied is de onderdruk van de zuiger misschien wel het minst belangrijke om de cylinder te vullen. met een expasiepijp en in het toerental beriek ervan, kan je zelfs zonder reed-valves, alle zuigkracht komt dan van de pijp die via de spoelpoorten rechtstreeks aan de carbu zuigt.
 
Laatst bewerkt:
Bij een tweetakt wordt het mengsel aangezogen onder de zuiger en dat is een vast volume.

In standaard uitvoering zijn luchtfilter en sproeier op elkaar afgestemd. Door het luchtfilter zal er in de carburateur een beperkt vacuum getrokken worden waardoor de brandstof aangezogen wordt. Door de fabriek is hier het optimum voor uitgezocht voor wat betreft de sproeiers.

Door het luchtfilter te veranderen (weerstand verminderen) zal er minder vacuum getrokken worden. Om toch een ideaal mengsel te vormen moet(en) dus de sproeier(s) vergroot worden om weer de ideale verhouding te krijgen. Vermogenswinst telt hier dus niet.

Om kort te gaan. Het antwoord op jouw vraag is "nee"
Dan zou het hele principe van 'free flow'luchtfilters nutteloos zijn?
 
Neeneenee zo bedoel ik het niet! :N en denk dat jouw theorie ook niet precies klopt, dat terzijde ;)
De verhouding lucht/benzine moet uiteraard hetzelfde blijven!
'tuurlijk..
Maar er is nu minder vermogensverlies omdat er makkelijker-veel makkelijker (105 naar 120 is een indicatie) lucht aan wordt gezogen..
Makkelijk lucht aanzuigen-->meer topvermogen..??

Daar heb je gelijk in. Ik had geen zin om er te diep op in te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Het vacuum wordt getrokken door de venturi, niet door onderdruk in het luchtfilterhuis. Meer luchtsnelheid in de venturi is meer volume per tijdseenheid is meer vulling is meer vermogen.
Ik denk dat de Jawa een hogere topsnelheid gekregen heeft. Dat is meetbaar mocht je het willen weten.
Kleine dinges, bij sommige oudere motoren werd de 'choke' ingeschakeldt door de luchtaanvoer - soms via het lufihuis- af te knijpen..
 
Ik denk da ik mijn vraag/stelling anders moet zetten;
De zuigergestuurde 2 takt haalt makkelijker adem, De weerstand van het lufihuis is minder, getuige de nood een grotere HS te plaatsen.Er is dus minder 'verlies' door een beknellend inlaattraject.
Betekend dit automatisch, dat er meer topvermogen is?
 
Laatst bewerkt:
De zuigergestuurde 2 takt haalt makkelijker adem, De weerstand van het lufihuis is minder, getuige de nood een grotere HS te plaatsen.Er is dus minder 'verlies' door een beknellend inlaattraject.
Betekend dit automatisch, dat er meer topvermogen is?

normaal gezien wel. blok kan beter ademen, zuigt dus meer lucht aan (en gecompenseerd ook meer benzine) en meer mengsel = meer vermogen.
 
een luchtfilter is altijd een belemmering voor de luchtflow. zonder zal altijd beter zijn dan met.
op lage toeren zal dat niet veel uitmaken maar op hoge toeren wel, ook al merk je er zelf niet veel van.
 
een luchtfilter is altijd een belemmering voor de luchtflow. zonder zal altijd beter zijn dan met.
op lage toeren zal dat niet veel uitmaken maar op hoge toeren wel, ook al merk je er zelf niet veel van.
Ik denk dat vooral dit laatste een rol speelt...
Het is vooral het verschil in de gevraagde sproeiergrootte dat toch we indiceert dat origineel het lufihuis erg knelt...

Ik heb ook nog een dellorto phbh(met powerjet, heeft deze koso niet) die ik opp zich wel- met deze vorm lufihuis wil proberen..
Heb er een setje naalden voor besteld maar.. deze blijken van aluminium..lijkt me niet zo duurzaam??
 
Het aanzuigvolume blijft hetzelfde..toch? bedoel je met 'meer'misschien 'makkelijker'? zou dat correcter zijn?
Je zuiger wil een bepaald volume aanzuigen maar dat gaat nooit volledig lukken door de weerstand en daardoor krijg je een vacuuum. Door de weerstand zoveel mogelijk te beperken zal de flow toenemen en de cilinder beter vullen met lucht. je moet dan wel nog de carburateur aanpassen zodat de verhouding blijft kloppen. Of je het verschil in vermogen gaat merken door enkel het luchtfilterhuis aan te passen is een ander verhaal.
 
ik zal de knuppel 'ns in het hoenderhok gooien :+ hierbij een afbeelding van een inlaatbuis ven een Citroën Saxo, kijk eens naar de ontzettend geknepen sectie.
Als we die nou vervangen door een exemplaar wat gewoon helemaal open is, zou het vermogen dan erg veel toenemen? óf zou dat meevallen..., of.., zou het misschien zelfs minder kunnen worden :?
En..., hoe komt dat dan :?
En, als ik nu eens een gesloten vat aan de voor of achterzijde van de "knelling" zou plaatsen, welke zou het meeste helpen, en waarom :? en is de inhoud van dat vat dan ook belangrijk :?
Natuurlijk moeten we wel stellen dat in elke situatie de A/F optimaal gemaakt is.
Ben benieuwd :+
full
 
Je zuiger wil een bepaald volume aanzuigen maar dat gaat nooit volledig lukken door de weerstand en daardoor krijg je een vacuuum. Door de weerstand zoveel mogelijk te beperken zal de flow toenemen en de cilinder beter vullen met lucht. je moet dan wel nog de carburateur aanpassen zodat de verhouding blijft kloppen. Of je het verschil in vermogen gaat merken door enkel het luchtfilterhuis aan te passen is een ander verhaal.

Nou, dit laatste is dus inderdaad beetje mijn vraag..
alleen een testbank zal uitsluitsel geven denk ik..

Allen dank voor het reflecteren van mijn mijmeringen!
 
Laatst bewerkt:
ik zal de knuppel 'ns in het hoenderhok gooien :+ hierbij een afbeelding van een inlaatbuis ven een Citroën Saxo, kijk eens naar de ontzettend geknepen sectie.
Als we die nou vervangen door een exemplaar wat gewoon helemaal open is, zou het vermogen dan erg veel toenemen? óf zou dat meevallen..., of.., zou het misschien zelfs minder kunnen worden :?
En..., hoe komt dat dan :?
En, als ik nu eens een gesloten vat aan de voor of achterzijde van de "knelling" zou plaatsen, welke zou het meeste helpen, en waarom :? en is de inhoud van dat vat dan ook belangrijk :?
Natuurlijk moeten we wel stellen dat in elke situatie de A/F optimaal gemaakt is.
Ben benieuwd :+ [afbeelding]
Grappig ding, wat gebeurt er in dat doosje? Met deze vernauwing ertussen lijkt het wel een pulse jet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan