Honda CB750 DOHC blok lekt olie

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Een tijdje geleden een Honda CB750 DOHC gekocht. Vorige eigenaar heeft het blok uit elkaar gehad. Heb er net de eerste 12 kilometer mee gereden. Het blok lekt olie aan de voorkant.

Zie de foto's.

Graag hoor ik jullie reactie.

5r0ljmgsxjqep.jpg

pjmpho7blvyz9.jpg

2qnzxjawowo0i.jpg

u4zkld8uc4isp.jpg

vpomeeseaclun.jpg

i1nni28wbz21j.jpg

mqfnprcaah9m3.jpg

fwzq0mtuwcjml.jpg

glluuh1mjewel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja zie het ook, ben er mee bezig ;-)
Heb door dat ik de foto's in mijn documenten hier op motorforum moet zetten.
En dan hier miniaturen plaatsen met link naar mijn documenten hier op mf?

Ok, aad, dank je wel. Is gelukt. Is mupload beter dan je foto's op mf zetten?
 
Laatst bewerkt:
Als de nokkenas ketting te slap is door een versleten spanner, vreet hij de tunnel weg. Ik zou de olie aftappen en als deze vol aluminium snippers zit op zoek gaan naar een ander blok.
 
Op de 3e foto is wel een vreemd glanzend iets te zien.......
Iets dieper liggen, links boven de moer. Dit is toch geen gat hoop ik.....?

Gekke is dat ik daar niet zomaar in kan kijken wiel zit zwaar in de weg. Maar foto met mobiele telefoon maken lukte wel.

Edit: natuurlijk zit daar een gat. Daar kan je tussen cilinder 2 en 3 doorkijken........ _O-
 
Laatst bewerkt:
Het blok is uit elkaar geweest bij de vorige eigenaar. Een MTS'er werktuigbouw. Net klaar. Nu druk met werk, veel in buitenland en geen tijd meer. Hij had een zeecontainer als werkplaats ingericht. Stond bij de boerderij van zijn ouders. Hij croste ook nog en deed al het onderhoud zelf aan zijn 2 KTM's. Ook daar lag een blok van uit elkaar.

Hij vertelde dat het hele blok van de Honda uit elkaar geweest was. Was niet nodig, maar hij vond het leuk om te doen. Het enige wat hij vervangen had, was ringen (keerringen neem ik aan). Verder was er niets vervangen, omdat het niet nodig was. Het blok was goed. Hij had de originele CB750 (met pas 32000 km op de klok) eerst een jaar gereden voor hij hem ging ombouwen. Helaas reageert hij niet meer op e-mails.

Misschien heeft hij een aantal pakkingen herbruikt....?

Wat wel opviel is dat heel veel dingen niet goed vast zaten aan de motor.
Maar stomweg bouten van het blok aan gaan halen is niet aan te raden denk ik toch?
 
Laatst bewerkt:
Stomweg bouten aan gaan halen heeft geen zin denk ik toch?


Nee dat zal niks uithalen.
Is de kop wel nagetrokken na de revisie?
Misschien dat hij daardoor nog een beetje is gaan zweten ( moet na een paar honderd km nagetrokken worden )

En maak alles eerst eens goed schoon en ga dan een stukje rijden, dan kun je beter zien waar het vandaan komt.

Groeten en succes ermee.
 
Hij was schoon voor ik ermee ging rijden. Mooi mat zwart en droog....

12 km rijden en dit was het resultaat........

Of de kop is nagetrokken, weet ik niet. Volgens mij was ik de eerste die ermee gereden heeft. Het zegt natuurlijk niet alles (je kan ook zonder km teller rijden) maar er stond 0 km op de teller.

En kan je dit een beetje zweten noemen....?

Misschien toch eens met de momentsleutel aan de gang...?
 
Laatst bewerkt:
Remmenreiniger toch?
Of beter Dasty....?

En als de ketting aan de binnenkant de tunnel wegslijt, dan moet daar toch iets van te horen zijn lijkt me toch? Een schrapend/rammelend/schurend geluid of iets dergelijks?
 
Laatst bewerkt:
Tsja, denk je dat de verkoper de motor helemaal gepoetst heeft voor hij hem aan jouw verkocht heeft en dat daardoor die lekkeage je niet opgevallen is?

Zweten, gutsen, noem het wat je wilt.

Als je een werkplaatshandboek hebt en een momentsleutel is de kop natrekken niet zo heel moeilijk.
Heb het bij mijn eigen bol dor ook gedaan.
Misschien staat er hier wel wat nuttige info voor je bij Honda cb 900 F2 Bol Dor klaarmaken/opknappen
Mijn motorblok is afgelopen jaar helemaal gereviseerd.

Maar als je het gevoel hebt dat de eigenaar dit voor je achter gehouden heeft zou ik proberen contact met hem op te nemen ( heb je al geprobeerd dat las ik al )

En wat Erwinko zegt, even goed schoonmaken en proberen de lekkage op te sporen.

Mijn Bol D'or zweet momenteel een heel klein beetje bij de toerenteller aansluiting maar dat kan bij jou het geval niet zijn want dan zou de bovenkant van de tunnel ook onder de olie zitten.

Groeten en succes ermee.
 
Zweten, gutsen, noem het wat je wilt.
Als je een werkplaatshandboek hebt en een momentsleutel is de kop natrekken niet zo heel moeilijk.

Misschien staat er hier wel wat nuttige info voor je bij Honda cb 900 F2 Bol Dor klaarmaken/opknappen
Mijn motorblok is afgelopen jaar helemaal gereviseerd.

Mooie machine, je Bol Dor!

Heb hier een Peeters (Pete Shoemark), bedoel je die?

Momentsleutel heb ik, maar geen hele goed. Een Powerfix (vd Lidl geloof ik). Er staat ook ADW op (Abraham Diederichs GmbH Wuppertal) Wel gloedje nieuw.
Maakt het veel uit welke momentsleutel je gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt van de naad midden in de tunnel te komen. Ik zou de voorkant schoonmaken, motor starten en zodra hij op temperatuur komt een paar keer gas geven.
 
De moer van de spanstift van de lange ketting ziet er ongebruikt uit. Het rubber dopje, dat de spanstift afsluit lijkt ook lang niet losgehaald. Bij mijn cb haalde ik het dopje los, moer los, schrovendraaier op de spanstift, om deze een extra zetje te geven en dan terwijl je de spanstift aandrukt moer aandraaien. Ketting zat dan lekker strak. Trucje geleerd van een monteur. De officiele spanmethode voldoet niet. Dus ik vrees het ergste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan