Honda CB750 DOHC blok lekt olie

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Een tijdje geleden een Honda CB750 DOHC gekocht. Vorige eigenaar heeft het blok uit elkaar gehad. Heb er net de eerste 12 kilometer mee gereden. Het blok lekt olie aan de voorkant.

Zie de foto's.

Graag hoor ik jullie reactie.

5r0ljmgsxjqep.jpg

pjmpho7blvyz9.jpg

2qnzxjawowo0i.jpg

u4zkld8uc4isp.jpg

vpomeeseaclun.jpg

i1nni28wbz21j.jpg

mqfnprcaah9m3.jpg

fwzq0mtuwcjml.jpg

glluuh1mjewel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, je hoort een ratelend/klapperend geluid, vooral stationair goed te horen. Bij wat meer gas verdwijnt het.

Ken dat geluid van een cb650. Maar dat geluid heeft deze volgens mij niet. Morgen wordt de grote schoonmaak en testdag en ga ik met extra aandacht luisteren.

Wat me vanmiddag wel opviel was dat zeker 1 uitlaat niet helemala goed vast zit. Kan dat er nog iets mee te maken hebben? Nee toch?
 
Er is heel weinug ruimte in de tunnel, hij raakt de wand. Heb dat eerder bij dit type blok gezien, zoals ik al schreef was de olie net metallic lak, door het alu slijpsel. Blok lekte op ongeveer dezelfde plek.
 
Er is heel weinig ruimte in de tunnel, hij raakt de wand. Heb dat eerder bij dit type blok gezien, zoals ik al schreef was de olie net metallic lak, door het alu slijpsel. Blok lekte op ongeveer dezelfde plek.

Als ik morgen olie aftap en er zit geen alu-slijpsel in. Dan zegt dat nog niks toch eigenlijk? Als de vorige eigenaar de olie verwisseld heeft vlak voor hij hem verkocht......

Of zou het er ook na 12 km rijden al weer zichtbaar in moeten zitten....?

En als je nergens een gat in de tunnel ziet, waar komt de olie dan vandaan .....?
 
Laatst bewerkt:
Als er flink wat slijpsel in het blok zit, verdwijnt niet alles met een olie wissel. Eerst maar eens kijken en luisteren morgen. Je kan ook het kleppendeksel verwijderen, pakking kan je hergebruiken, kan je zo voelen of er speling op de ketting zit. ( let wel op, er zit een lange en een korte ketting in het blok) Deze hebben elk een spanner.
 
Zo te zien is dit blok alleen gereviverfd.
Denk dat het zelfs niet eens uit elkaar is geweest.
Er is na het matzwart spuiten wel weer aan gesleuteld want van de klepdekselboutjes is de verf alweer af.

Ik ben bang dat je nog wel meer "verrassingen" tegen gaat komen.

De olie lekkages zijn alleen maar op te lossen door het blok uit elkaar te halen en iig alle pakkingen te vervangen maar denk dat er nog wel meer sleets is.
 
Ik heb ook een CB750 dubbelnokker gehad met hetzelfde probleem. Daar was de tunnel ook doorgesleten.
Ik heb er toen een andere kop op gezet.
Daarna nog bijna een ton meegereden, heerlijk blok.
 
Dank voor alle reacties mannen.

Helaas wordt het sleutelen waarschijnlijk morgen. Geen remmenreiniger meer, en vanochtend en later vanmiddag stond/staat er weer van alles op het programma.

Edit: Blijkt de action vandaag open. Mooi dacht ik. Maar wat is uitverkocht? De remmenreiniger en doekjes... ;(

Ga dus kijken of er slijpsel in de olie zit. Voorlopig maar goedkope action olie 10W40 in het blok, tot hij zeker helemaal goed is, of kan dat kwaad .....?

Als het kleppendeksel eraf is kan ik dan zien of de tunnel doorgesleten is...?
Of hangt dat helemaal af van waar hij doorgesleten is...?
Zou denken dat je bij doorslijten aan de buitenkant van het blok dan toch ergens een gat/kier/scheur zou moeten kunnen zien......? Anders komt de olie toch niet naar buiten?

@Hellracer, jij hebt ervaring met deze schade, waar en hoe zag je dat bij jou...?
@Vroembert, waar en hoe zag je dat bij jou...?

Dan weet ik waar ik naar moet kijken/zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk, ga ik ook doen. Maar ik houd van me grondig voorbereiden... ;-)

Zou het liefst nu aan de slag gaan, maar heb dus geen remmenreiniger en papier voor het schoonmaken. En al te laat ondertussen.
 
Laatst bewerkt:
Gistermiddag het blok schoongemaakt en een kwartiertje laten lopen. En...... geen echte lekkage. Hooguit een koppakking die een beetje verdacht/vettig oogt.

Ook viel op dat de uitlaten (4in1) lekten bij het blok. Dus die los gehaald. Bleken de halve maantjes verkeerd om te zitten (dikke kant richting het blok). En 1 pakking (koperen ring) bleek niet goed gezeten te hebben, die had klem tussen uitlaat en blok gezeten en was helemaal verfrommeld.

Doordat ik hiermee bezig was viel ook op dat uitlaat 3 helemaal niet heet was. Andere 3 uitlaten kon ik niet vastpakken, uitlaat 3 wel. Goed warm maar meer niet.
Edit: betekent dit dat cilinder 3 niet meeloopt?

Meer tijd had ik gisteren niet. En vandaag ook geen tijd helaas.

Zou het kunnen dat als je niet stationair draait maar rijdt, dat er dan meer druk is, en dan de lekkage van (vermoedelijk) de koppakking pas echt duidelijk wordt....?
 
Laatst bewerkt:
Gistermiddag het blok schoongemaakt en een kwartiertje laten lopen. En...... geen echte lekkage. Hooguit een koppakking die een beetje verdacht/vettig oogt.

Ook viel op dat de uitlaten (4in1) lekten bij het blok. Dus die los gehaald. Bleken de halve maantjes verkeerd om te zitten (dikke kant richting het blok). En 1 pakking (koperen ring) bleek niet goed gezeten te hebben, die had klem tussen uitlaat en blok gezeten en was helemaal verfrommeld.

Doordat ik hiermee bezig was viel ook op dat uitlaat 3 helemaal niet heet was. Andere 3 uitlaten kon ik niet vastpakken, uitlaat 3 wel. Goed warm maar meer niet.
Edit: betekent dit dat cilinder 3 niet meeloopt?

Meer tijd had ik gisteren niet. En vandaag ook geen tijd helaas.

Zou het kunnen dat als je niet stationair draait maar rijdt, dat er dan meer druk is, en dan de lekkage van (vermoedelijk) de koppakking pas echt duidelijk wordt....?
Ja.
En t beste is nu om eerst de motor goed te laten lopen :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan