[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Opzich wel tof om op de plek van de pijlstok een niveausensor te maken met een display op het stuur
Uiteraard met bijvul functie die je kan starten als hij op de middenbok staat
 
Mooie ideeën allemaal haha, zou je wel een hoop peilen schelen.

Iemand nog een goed adresje voor twee nieuwe banden (incl montern) in omgeving Utrecht/Nieuwegein? Ik heb nu één prijsopgave en dit is 235,- voor 2 keer de BT45 incl monteren en balanceren en oude banden eraf halen. Ik heb afgesproken om dan de losse velgen te brengen (kan ik gelijk lagers controleren, remblokjes vervangen etc.). Is dit een beetje realistische prijs? Voor mijn gevoel wel namelijk maar is de eerste keer dat ik nieuwe bandjes heb ;).
 
Probleem daarbij is dat zo'n drinkbak stil staat. Een motor die rijdt, hou je een keer schuin enzo. Daarom gaat het niveau wisselen. Misschien is een sensor met een pompje beter. Kun je daar tussen nog een microcontroller doen die hysterese checkt.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Het buisje moet op ongeveer het laagste niveau waar de pomp nog bij kan. Als je dan een bocht neemt en het peil wordt nog lager dan is dat extra slokje alleen maar goed.
 
Dat hoeft geen probleem te zijn. Het buisje moet op ongeveer het laagste niveau waar de pomp nog bij kan. Als je dan een bocht neemt en het peil wordt nog lager dan is dat extra slokje alleen maar goed.

Het laagste niveau waar de pomp bij kan is te laag voor de GS500. Het bekende bigend lager ligt er voor die tijd al uit. Daarom is een niet-brandend lampje van de olie ook geen zekerheid voor genoeg olie.
 
Mooie ideeën allemaal haha, zou je wel een hoop peilen schelen.

Iemand nog een goed adresje voor twee nieuwe banden (incl montern) in omgeving Utrecht/Nieuwegein? Ik heb nu één prijsopgave en dit is 235,- voor 2 keer de BT45 incl monteren en balanceren en oude banden eraf halen. Ik heb afgesproken om dan de losse velgen te brengen (kan ik gelijk lagers controleren, remblokjes vervangen etc.). Is dit een beetje realistische prijs? Voor mijn gevoel wel namelijk maar is de eerste keer dat ik nieuwe bandjes heb ;).

Wel redelijk standaard prijs idd,
Zelf zou je een setje online kunnen kopen voor 150,- en bij een beunhaas laten monteren voor 30.
scheelt een paar tientjes maar ik zou het er niet voor over hebben
 
Het laagste niveau waar de pomp bij kan is te laag voor de GS500. Het bekende bigend lager ligt er voor die tijd al uit. Daarom is een niet-brandend lampje van de olie ook geen zekerheid voor genoeg olie.

Ik bedoel het laagste niveau dat nog wel in orde is. Verhaal blijft hetzelfde want alles onder dat laagste niveau = fout ook als je een bocht door moet. Olie loopt uit het reservoir wanneer het nodig is.
 
En dan gewoon een gat in het carter maken waar een slang vanuit een luchtdichte tank naar toe loopt?
 
Ik zeg doen. Ik wil best mee doen, maar heb geen gs500 meer. Iemand een GS500 die hij / zij wil doneren aan mij en kapiteinkoek?
 
Zo'n riskant experiment is het nou ook weer niet dat je er een blok voor nodig hebt. Pijpje in de vuldop knutselen en dan een stukje slang naar een reservoir. Regelmatig even het reservoir ondersteboven hangen en dan olie peilen op de normale manier om te kijken of het goed gaat. Zo ja missie geslaagd zo niet diameter of lente van het pijpje niet goed.
 
Zo'n riskant experiment is het nou ook weer niet dat je er een blok voor nodig hebt. Pijpje in de vuldop knutselen en dan een stukje slang naar een reservoir. Regelmatig even het reservoir ondersteboven hangen en dan olie peilen op de normale manier om te kijken of het goed gaat. Zo ja missie geslaagd zo niet diameter of lente van het pijpje niet goed.

Als scheepsmotor zou het wel kunnen werken. Maar ik denk dat de olie in een motor wat te veel klotst om een betrouwbaar resultaat te krijgen.

Vroegah.. .
Gebruikte men de dry sump methode. Als je dan een motor hebt met wat meer olieverbruik neem je een grotere olietank.
 
Als scheepsmotor zou het wel kunnen werken. Maar ik denk dat de olie in een motor wat te veel klotst om een betrouwbaar resultaat te krijgen.

Vroegah.. .
Gebruikte men de dry sump methode. Als je dan een motor hebt met wat meer olieverbruik neem je een grotere olietank.

Zorgen dat de olie toevoer niet meteen als een malle gaat lopen, dan zou het kunnen werken. Dempers zitten in principe ook in de synchronisatiedingen voor carburateurs.

En dry sump gebruikte men niet alleen vroegah. Mijn XT600 heeft ook dry sump smering. Scheelt weer in de hoogte van de motor.
 
Mijn grootste olieverbruik komt uit te hete (dunne) olie (110-ish graden). Ik vul de GS met motul 15w50 tot de punt van de letter F. Dan blijft het blokje mooi op temparatuur met mijn rijstijl en nog belangrijker; drinkt hij naar genoeg niets!

Simpel en effectief :)
 
Als scheepsmotor zou het wel kunnen werken. Maar ik denk dat de olie in een motor wat te veel klotst om een betrouwbaar resultaat te krijgen.

Vroegah.. .
Gebruikte men de dry sump methode. Als je dan een motor hebt met wat meer olieverbruik neem je een grotere olietank.

Ik denk dat het wel werkt zolang de diameter van het pijpje niet te groot is en deze diep genoeg zit. Als het niveau al relatief laag staat (maar in rust nog niet laag genoeg om olie uit het reservoir te laten lopen) en er komt bij klotsen of in bochten al langzaam wat uit dan is dat prima.

Ik heb er niet echt tijd voor maar ik wil dat wel een keer proberen. Gaatje boren in de vuldop en m6 draad tappen. Buitendraad tappen op een buisje en die door de dop heen draaien en op het uitsteeksel een m6 opschroef slangpilaar. Dan een stukje slang naar een reservoir. Handmatig peilen blijft mogelijk en als je transparante slang/reservoir gebruikt kan je het meteen zien werken/falen.
 
Mijn grootste olieverbruik komt uit te hete (dunne) olie (110-ish graden). Ik vul de GS met motul 15w50 tot de punt van de letter F. Dan blijft het blokje mooi op temparatuur met mijn rijstijl en nog belangrijker; drinkt hij naar genoeg niets!

Simpel en effectief :)

Beter 10w50 of 60 dan ? Auto schrijft ook 10w50 voor, maar dat doe ik er niet in ivm de hoge kosten daarvan, 5w50 is dan bijv een goede alternatief.

Kwa olie verbruik met de gs merkte ik weinig verschil tussen 10w40 en 15w50.
 
Ben de laatste tijd bezig geweest om een suzuki te redden van de dood
Total loss gekocht voor de bandjes maar toch maar opgeknapt, misschien straks in de verkoop als er iemand interesse in heeft. 40000km (staat 23000 op nieuwe teller)
Enige puntje is nog dat er binnenkort nieuwe bandjes op moeten haha

Maar ga er eest zelf even op rond rijden zodat ik zeker weet dat hij weer helemaal top is

k5P3gIGg.jpg

jrMnG8w.jpg

8CWVcdi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben de laatste tijd bezig geweest om een suzuki te redden van de dood
Total loss gekocht voor de bandjes maar toch maar opgeknapt, misschien straks in de verkoop als er iemand interesse in heeft. 40000km (staat 23000 op nieuwe teller)
Enige puntje is nog dat er binnenkort nieuwe bandjes op moeten haha

Maar ga er eest zelf even op rond rijden zodat ik zeker weet dat hij weer helemaal top is

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ziet er van achter dit scherm toch wel redelijk uit. Wat wad er mee loos?
 
Wil ik net na het werk naar huis, start de motor niet. :( :( :(
Startmotor ging goed in de rondte.
Dodeman knop stond ook goed , want als ik die omzet doet start motor niets.
Benzine genoeg in de tank.
Zelfs ff de aftap schroeven op de carbs open gezet.
De benzine liep er goed uit.
Geen klap gaf hij. :(
FF een duwtje met een collega en binnen een meter liep hij. :Y *O* *O*
Achteraf zat ik te denken, hij heeft op de jiffy gestaan.
Als dat contact niet lekker werkt, gaat de startmotor dan wel rond ?
Volgende keer maar de koppeling intrekken met het starten.
Nu ff op de acculader gezet, morgen ochtend moet ik er weer mee weg.
kijken of dat weer goed gaat.
Normaal start hij juist super snel. :t
 
Hallo,

Ik ben afgelopen winter eigenaar geworden van een GS500E uit 1991 en nu het zomer wordt vond ik het ook eens tijd om mij maar eens aan te melden bij MF.

Ik heb sinds kort dat de GS olie lekt via haar schakelpendaal, niet veel maar toch genoeg dat ik regelmatig een flesje olie er bij moet gooien. Ook de vele olievlekken op mijn oprit zijn niet heel charmant. Ik heb al geprobeerd uit te zoeken (op internet) hoe dit komt en hoe dit te verhelpen is maar nog steeds niks gevonden. Mocht er iemand een oplossing weten laat het dan graag horen :Y !

Groet,

V.
 
Hallo,

Ik ben afgelopen winter eigenaar geworden van een GS500E uit 1991 en nu het zomer wordt vond ik het ook eens tijd om mij maar eens aan te melden bij MF.

Ik heb sinds kort dat de GS olie lekt via haar schakelpendaal, niet veel maar toch genoeg dat ik regelmatig een flesje olie er bij moet gooien. Ook de vele olievlekken op mijn oprit zijn niet heel charmant. Ik heb al geprobeerd uit te zoeken (op internet) hoe dit komt en hoe dit te verhelpen is maar nog steeds niks gevonden. Mocht er iemand een oplossing weten laat het dan graag horen :Y !

Groet,

V.
Welkom
Aanschouw:http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/26197393#26197393
olie verbruik zal altijd aan de hoge kant blijven met een gs, gewoon bij blijven vullen
 
Terug
Bovenaan Onderaan