[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Waarom niet met een goede brander?

Deze bouten worden wel eens met loctite vastgezet en dan is heet stoken de beste remedie. Maar met een verfstripper is de verwarmde plek veel groter dan met een goede brander.

bedankt voor je antwoord!

het is inmiddels gelukt
 
Wegens mijn gezondheid heb ik helaas mijn bike gebouwd door db-tje te koop gezet. Grijp je kans als je iets zeer speciaals wilt rijden!

Klik
 
Na mijn start perikelen van 2 weken geleden.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28695783#28695783
Deed de GS het weer prima.
Ga ik vanmiddag een ritje doen.
Moet ik 20 km verder ff remmen en poef weer uit.
Startmotor gaat prima in de rondte, maar starten ho maar.
Ik sta even met de bewoners daar te praten.
Probeer het nog eens met een duwtje, en gelukkig hij liep weer.
Rij probleemloos richting huis hij liep weer als een speer.
Vlak bij huis weer ff remmen en poef weer uit.
Daarna met geen mogelijkheid weer aan te krijgen.
Ook niet met een duwtje.
Dus de laatste 300 meter maar naar huis gelopen.
Zondag maar eens meten wat er aan de hand is.
Beide bobines tegelijk defect geloof ik niet.
CDI ?, Contact van jiffy ? kortsluiting of juist een onderbreking ergens in de bedrading ?

Suggesties ?
 
Paul Ritzen heeft je het antwoord al gegeven. Zit er geen deukje in de bucket?

Hij draait een stuk beter zonder shim in de bucket, dus ik hoop nu even dat het gewoon komt doordat die klep heel lang veel te strak gestaan heeft. Ik ga zo shims wisselen en dunnere proberen en dan kijk ik even hoe 't voelt. Als het dan nog steeds rottig gaat, trek ik de nokkenas eruit.
 
Hij draait een stuk beter zonder shim in de bucket, dus ik hoop nu even dat het gewoon komt doordat die klep heel lang veel te strak gestaan heeft. Ik ga zo shims wisselen en dunnere proberen en dan kijk ik even hoe 't voelt. Als het dan nog steeds rottig gaat, trek ik de nokkenas eruit.

Paul is een gewaardeerde prof met jaren ervaring. Met een klepspeling van dik 2 mm zal hij echt wel draaien, maar ....
 
Vandaag weer eens een motordagje! Allereerst de motoren weer voor de deur en vervolgens samen met Grrtjuhh een nieuwe rearset van een GSX-R 750 op de GS gemaakt. Dit met dank aan een mooi adapterplaatje dat ik heb laten maken bij de de watersnijder. Verder nog de achterrem gereviseerd, weer een vers setje blokken erop en de zomersproeiers weer gemonteerd :9 . Dit GSje kan er weer een tijdje tegenaan! :]

Resultaat mag er zijn volgens mij!

cCtxIrH.jpg


NMRtSV6.jpg


Qua zit net even een beetje beter dan het origineel van de GS en qua looks is het natuurlijk vele malen beter! :9~ Alleen die rode boutjes nog vervangen en dan is dit klusje ook weer geklaard 8-)

Dan weer op naar het volgende klusje dat er ongetwijfeld wel weer aan zal komen binnenkort :+
 
Vandaag weer eens een motordagje! Allereerst de motoren weer voor de deur en vervolgens samen met Grrtjuhh een nieuwe rearset van een GSX-R 750 op de GS gemaakt. Dit met dank aan een mooi adapterplaatje dat ik heb laten maken bij de de watersnijder. Verder nog de achterrem gereviseerd, weer een vers setje blokken erop en de zomersproeiers weer gemonteerd :9 . Dit GSje kan er weer een tijdje tegenaan! :]

Resultaat mag er zijn volgens mij!

[afbeelding]

[afbeelding]

Qua zit net even een beetje beter dan het origineel van de GS en qua looks is het natuurlijk vele malen beter! :9~ Alleen die rode boutjes nog vervangen en dan is dit klusje ook weer geklaard 8-)

Dan weer op naar het volgende klusje dat er ongetwijfeld wel weer aan zal komen binnenkort :+


Waarom zomer en wintersproeiers ? Rij zomer of winter gewoon met 110.

Van de week alleen eens Firezone 102 getankt en heb het idee dat het echt net net iets beter doortrekt vanaf 0 naar 100 en daarboven.
 
Laatst bewerkt:
In de zomer is de lucht warmer en loopt je motor iets rijker. Immers koude lucht is compacter dan warme lucht. :Y Waarschijnlijk wordt dat effect wel iets versterkt door een open luchtfilter.

Maar in de winter sproeier 128, in de zomer sproeier 126. Dat gaf de eigenaar van de testbank waar ik de motor heb laten afstellen ook aan. Zomer en winter kan wel eens een sproeiermaat verschil zijn. Blijkt maar weer, echt een merkbaar verschil! *O*

Hoger octaan gehalte heb ik bij de GS nog nooit verschil in gemerkt.(behalve in de portemonnee dan) :+ maar kan zijn dat je motor dan aan de arme kant zou staan.

Met welke temperaturen is je motor afgesteld?
 
Laatst bewerkt:
Paul is een gewaardeerde prof met jaren ervaring. Met een klepspeling van dik 2 mm zal hij echt wel draaien, maar ....

Shim erin gegooid (0.08mm speling) en toen draaide de bucket nog steeds bijna net zo goed als de rest. Klep stond gewoon veel te strak - ik ben van een 265 naar een 235 shim gegaan. Ik maak me geen zorgen meer. :)

Tevens nu ook alle andere issues verholpen! Hij loopt weer gewoon stationair, hij stottert niet meer op constante snelheden, hij trilt echt 50 miljard maal minder en ik heb er opeens een ontegenzeggelijke bak vermogen bij gekregen! *D
 
Vandaag even echt goed getest (100km gereden).

Eendje startte vanmiddag koud, zonder choke, in één keer. Liep aan het einde van 't dorp al perfect stationair en heeft dat de hele rit volgehouden. :D Nieuwe ruitje werkt perfect, scheelt me echt een bak in de onderrug, en op de snelweg pas ik er precies helemaal achter. Hij lekt ook nergens, pakking zit er mooi in, hij trilt amper nog en hij pakt veel mooier op. Keiblij! *O*

LJkPhj4.jpg
 
Vol trots mijn eerste snelheids bekeuring gereden vanochtend dankzij oom agent met lasergun :-),. 130 waar 100 is toegestaan na correctie.

Terugweg netjes niet harder dan 115 gereden op 120-130 stuk, resultaat is dat hij na 234km nog niet op reserve is gesprongen.
 
Shim erin gegooid (0.08mm speling) en toen draaide de bucket nog steeds bijna net zo goed als de rest. Klep stond gewoon veel te strak - ik ben van een 265 naar een 235 shim gegaan. Ik maak me geen zorgen meer. :)

enig idee wanneer de vorige shim voor het laatst is gewisseld? Als je die .3 kwijt raakt in 10.000 km om maar iets te noemen zou ik me juist wel zorgen maken :P
 
enig idee wanneer de vorige shim voor het laatst is gewisseld? Als je die .3 kwijt raakt in 10.000 km om maar iets te noemen zou ik me juist wel zorgen maken :P

Ik bedoelde geen zorgen over de bucket. :P

De vorige keer dat ik kleppen stelde was mijn eerste keer en toen heb ik beide nokkenassen eruit moeten halen omdat alles zo vertyfte strak stond. Vervolgens overal twee shims omlaag gegaan en daarna waren er drie kleppen binnen specs en deze bewuste klep naar mijn idee net aan wel (0.04mm paste er "net" niet tussen). Vervolgens was ik een idioot en heb ik 'm dichtgemaakt zonder die klep nog verder aan te passen. Inmiddels heb ik mogen meemaken dat ik prima het idee kan hebben dat 0.04mm ergens nét tussen past, maar dat de klep dan wel 0.10mm speling heeft. Of andersom, dat ik denk dat 0.13mm nét niet past maar vervolgens 0.05mm ook niet past. Kortom: die klep zal toen ondanks het shimmen nog steeds te strak hebben gestaan. Ik merk nu wel een idioot verschil in performance (en hij start opeens weer goed en ik heb de choke niet meer nodig), dus ik heb geluk dat 'ie niet verbrand of gebroken is, denk ik. :X Binnenkort even Forte moto II in dat ding gooien om eventuele afzetting wat te verwijderen, to be sure. En ik heb de exhaust valves nu ruimer staan (net binnen specs).

Volgende klepstelbeurtje ga ik over 4000-6000km doen, en dan even kijken hoeveel er verlopen is. Als 'ie dan weer vrij strak is gaan staan, ga ik 't eens proberen met 0.08-0.13mm speling, en dan 4000-6000km daarna weer checken. Als 'ie dan nog verloopt als een malle, kom ik hier wel huilen om een nieuwe head. :P
 
Laatst bewerkt:
Ter informatie:

Klep - oorspronkelijke shim - shim na 1e beurtje - shim nu - speling nu

LE - 272 - 262 - 235 - 0.08mm
LI - 262 - 255 - 255 - 0.10mm
RE - 272 - 262 - 267 - 0.05mm
RI - 262 - 255 - 265 - 0.04mm

Right | Left | Exhaust | Intake
En gemeten met caliper, vandaar af en toe afwijking van de 0.05 stapjes.
 
Laatst bewerkt:
Na een weekend flink veel rijden heeft de spanningsregelaar het helaas begeven. Bij thuiskomst een flink stinkende accu aan over gehouden. Is dit een veel voorkomend kwaal? En kan ik er gewoon eentje van de sloop opzetten? (Van de shop van gixxer bassie bijv.) Of is dat niet aan te raden?
 
Defecte sr zie je wel bij meer motoren, zo'n ding heeft ook best wat te lijden. Kan je idd prima bij bassie halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan