[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ook leuk. Als ik m'n gashendel vol open trek, zakt 'ie in toeren en snelheid. Draai ik 'm ietsje dicht, gaat 'ie weer "volgas" en klimt zonder problemen naar de 175km/h. Zo maar even carb cleaner ingooien, kijken of dat wat helpt. Anders maar eens de gaskabel inspecteren. Niet echt een probleem ofzo, want die slag van de gashendel is me toch te groot om helemaal te maken zonder te verpakken, maar wel apart. :P
 
Klinkt mij eerder als sproeier die een maatje te groot is. Dat is dus ook de reden dat ik naar zomersproeiers ben geswitcht ;)
 
Ook leuk. Als ik m'n gashendel vol open trek, zakt 'ie in toeren en snelheid. Draai ik 'm ietsje dicht, gaat 'ie weer "volgas" en klimt zonder problemen naar de 175km/h. Zo maar even carb cleaner ingooien, kijken of dat wat helpt. Anders maar eens de gaskabel inspecteren. Niet echt een probleem ofzo, want die slag van de gashendel is me toch te groot om helemaal te maken zonder te verpakken, maar wel apart. :P

Dat klinkt meer in een membraam die te weinig onderdruk krijgt en dan dicht loopt.
Is er iets met het lucht filter gebeurt ?

Als je een paar vonkjes over hebt.
Stuur ze ff naar mij. _O- _O- _O- _O-
 
Klinkt mij eerder als sproeier die een maatje te groot is. Dat is dus ook de reden dat ik naar zomersproeiers ben geswitcht ;)

Ja ik begrijp geen kut van carbs en mijn standaard klushulp wil er nog niet eens bij in de buurt komen want kut en ingewikkeld en alles. Zijn motor heeft nooit meer stationair gelopen nadat 'ie de carbs open had gehad. Dus ik durf zelf ook niet echt iets met de carbs. :$
 
Dat klinkt meer in een membraam die te weinig onderdruk krijgt en dan dicht loopt.
Is er iets met het lucht filter gebeurt ?

Als je een paar vonkjes over hebt.
Stuur ze ff naar mij. _O- _O- _O- _O-

Er zit een nieuw luchtfilter in. OEM zelfs, moet je nagaan. Maar misschien dat 't extra luchtfiltertje aan de carbs precies in de wind ligt ofzo... Zou dat 't kunnen zijn? Ik heb niet echt op dat ding gelet toen ik de tank er weer oplegde, maar volgens mij heb ik 'm naar voren gelegd.
 
Het "probleem" wat je hebt klinkt echt als een gevalletje staat veel te rijk bij volgas.

Als je het probleem opgelost wilt hebben zul je waarschijnlijk de carburateur open moeten maken, schoonmaken, nieuwe seals erin en op naar de testbank. Dan doet ie het altijd goed. Met een beetje geluk heb je zelfs nog een beetje extra pep ;)

Luchtfilter wat je gekocht hebt. Komt die exact overeen met je oude. Er zijn een paar types luchtfilters in de omloop.
 
Ik ga de mijne trouwens de deur uit doen.
Ik heb al een 'nieuwe" motor gekocht.
Dus wie heeft er interesse in een GS500 van 1989 met 37000 km, nieuwe banden, luchtfilter puig kuipje en een BOS uitlaat ?
Mag weg voor weinig (en Weinig is iets meer als €25 maar minder dan €400)
Je zal wel een andere CDI bij bassie aan moeten schaffen.

Dit is hem geworden. :Y :Y :9 *D *D
S1059197.JPG

Overgenomen van mijn zoon die er in 8 jaar tijd slechts 3000 km mee heeft gereden.

Hier onder Ronk samen met beide zonen.
Ik had toen nog mijn Diversion (links)

S1059216.JPG
 
Het "probleem" wat je hebt klinkt echt als een gevalletje staat veel te rijk bij volgas.

Als je het probleem opgelost wilt hebben zul je waarschijnlijk de carburateur open moeten maken, schoonmaken, nieuwe seals erin en op naar de testbank. Dan doet ie het altijd goed. Met een beetje geluk heb je zelfs nog een beetje extra pep ;)

Luchtfilter wat je gekocht hebt. Komt die exact overeen met je oude. Er zijn een paar types luchtfilters in de omloop.

Hiervoor had ik namaak OEM, nu de echte (vraag maar aan m'n portemonnee :') ). Maar 't zag er vrijwel exact 'tzelfde uit.

Carbs uit elkaar wordt echt iets voor de winter dan, verder rijdt ie nu eindelijk prima en zo erg is 't nou ook weer niet. Maar ik zal 't even opschrijven in m'n onderhoudsboekje als "to-do". Is gewoon schoonmaken en laten afstellen dan voldoende of moet ik ook echt sproeiers/naalden wisselen?
 
Af laten stellen gaat al gauw samen met sproeiers vervangen. Zeker als je dat wat je nu voelt ook terug komt op de testbank.

Met mijn standaard setup zat ik op sproeier 122 en daar had ik gevoelsmatig hetzelfde als wat je beschrijft. Ik heb er toen na een testrun 126 in gezet. Vanaf dat moment was het gewoon perfect!

Nu met open luchtfilter en dynojetkit rij ik dus in de zomer met sproeier 126 en in de winter met sproeier 128. Dat heb je nu eenmaal met een carburateur motor :P

De waardes van mij kun je niks mee trouwens, jouw motor kan voor hetzelfde geld wel veel lager of hoger moeten. :+
 
Af laten stellen gaat al gauw samen met sproeiers vervangen. Zeker als je dat wat je nu voelt ook terug komt op de testbank.

Met mijn standaard setup zat ik op sproeier 122 en daar had ik gevoelsmatig hetzelfde als wat je beschrijft. Ik heb er toen na een testrun 126 in gezet. Vanaf dat moment was het gewoon perfect!

Nu met open luchtfilter en dynojetkit rij ik dus in de zomer met sproeier 126 en in de winter met sproeier 128. Dat heb je nu eenmaal met een carburateur motor :P

De waardes van mij kun je niks mee trouwens, jouw motor kan voor hetzelfde geld wel veel lager of hoger moeten. :+

Waarom zit er verschil in zomer en winter? Ik heb geprobeerd wat op te zoeken maar echt een goede les carbs basics voor dummies kan ik niet vinden. Vannacht (~2:30) voelde ik 't volgas nog wel ietsjes, maar hield 'ie niet meer in.

Nav je vraag over 't luchtfilter toch eens gaan zoeken ook en het blijkt dat er twee luchtfilters voor mijn model zijn? Eén "algemeen" model filter, wat echt op eindeloos veel gs500'jes past, en eentje waar slechts vier of zes modelnummer bij staan (allemaal de "overgangsmodellen" 01/02/etc, wel nieuwe uiterlijk, wel drie jets/needles/hoehetheet in de carbs, nog geen oliekoeler of zwart frame). Ik heb nu die laatste, volgens m'n bonnetje. Hiervoor had ik een Hiflo replacement van de eerste. Misschien toch eens zo'n Hiflo ding kopen weer. Kijken of 'ie 't daarmee nog steeds doet, zo ja, heb ik alvast een nieuw luchtfilter liggen, en zo nee, kan ik met deze OEM nog wel terug naar de dealer. Wel vreemd gedoe dit. :P

Ter info: ik heb er nu een 1378001D51 in zitten. Ik vind voor mijn model ook de 1378001D00, en volgens cmsnl zou ik een 1378001D10 moeten hebben.
 
Laatst bewerkt:
Verschil tussen zomer en winter zit hem in de lucht die de door het luchtfilter stroomt. Koude lucht is compacter, dus dan gaat er meer door het filter heen en komt er dus meer in het mengsel. Dit valt dan op te lossen, in mijn geval, door naar 128ers te gaan. Immers in voeg meer benzine toe zodat mijn mengsel weer goed is. :] :}

'S nachts is het 9 van de 10x ook koeler. Als je motor dus dan minder in houd is de kans dus aannemelijk dat hij overdag nog rijker staat. :Y

Ik zou allereerst eens proberen wat er gebeurt als je je oude filter terug zet. (Als hij echt heel vies is even met remmenreiniger en perslucht erdoor!) :+

Naar aanleiding van hoe het dan voelt kun je dan altijd nog weer een nieuw hiflo filter halen.

Ik heb hier trouwens nog een redelijk vers oem filter liggen voor '95 GS. Als dat de goeie is kun je me altijd even een pbtje sturen!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik 't oude filter al heb weggegooid. Van de week maar even controleren. :)

Dus je sproeierdingen bepalen hoeveel benzine er door 't systeem loopt? Kan ik dan niet gewoon wat aan de mengselschroeven prutsen, om 't geheel armer te laten lopen? Lijkt me een makkelijkere optie dan de carbs uit elkaar trekken. Of werkt die mengselschroef alleen in 't lage gebied?
 
Mengselschroef werkt inderdaad alleen voor het lage gebied. Dus bij vol gas heb je daar helemaal niks aan :+

De sproeiers bepalen inderdaad hoeveel benzine er door het systeem gaat. Even kort door de bocht gezegd. Hoe groter de sproeier hoe rijker je mengsel :Y
 
Ook leuk. Als ik m'n gashendel vol open trek, zakt 'ie in toeren en snelheid. Draai ik 'm ietsje dicht, gaat 'ie weer "volgas" en klimt zonder problemen naar de 175km/h. Zo maar even carb cleaner ingooien, kijken of dat wat helpt. Anders maar eens de gaskabel inspecteren. Niet echt een probleem ofzo, want die slag van de gashendel is me toch te groot om helemaal te maken zonder te verpakken, maar wel apart. :P

In tegenstelling tot wat velen hier roepen denk ik aan een iets te kleine hoofdsproeier. Je kan de kleur van de bougies bekijken, wit is te arm, zwart is te rijk.

Echter, proberen is de beun methode. Een dynojet run is de veel betere methode.

Carburateurs geven een mengsel af wat afhankelijk is van de temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Mede daarom zijn autofabrikanten overgestapt op geregelde injectesystemen, de steeds strengere milieueisen vragen daar om.
Motoren zoals de GS500 moeten voldoen aan minder strenge milieueisen en daarom zijn carburateurs bij motorfietsen langer toegepast.
Dat betekende wel dat deze eisen met carburateurs op de arme grens van het haalbare zitten. Laat je de motor door een vakman afstellen, zal deze vakman de carburateurs iets rijker zetten waardoor je bijna altijd een bruikbaar mengsel hebt. Dat rijker zetten doe je met een vijftal variabelen: vlotterhoogte, main jet, sproeiernaald, stationair sproeier en mengselregelschroef. Iedere variabele heeft zijn eigen werkgebied van de carburateur, de main jet zorgt voor het mengsel bij drie kwart tot vol gas.

Je voelt wel aan dat je met vijf mogelijke variabelen niet zo maar moet gaan prutsen. Daarom geef ik iedere keer het advies van de dynojet vakman, hoewel een technisch goed onderlegd persoon ook zonder dynojetbank aardig in de buurt kan komen.
 
Nieuwe (andere )CDI is onderweg.
Bassie heeft er een in voorraad .
Kreeg al biedingen voor de defecte GS.
Dus even gewacht met bestellen.
Bedrag wat ze boden was zo laag.
Ze dachten dat ze een nieuwe achterband kochten waar dan ook nog een motor bij zat.
Rijdend zal hij heel wat meer op brengen.
Dus CDI besteld en betaald.
Dan is deze week de GS weer rijdend.
 
In tegenstelling tot wat velen hier roepen denk ik aan een iets te kleine hoofdsproeier. Je kan de kleur van de bougies bekijken, wit is te arm, zwart is te rijk.

Echter, proberen is de beun methode. Een dynojet run is de veel betere methode.

Carburateurs geven een mengsel af wat afhankelijk is van de temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Mede daarom zijn autofabrikanten overgestapt op geregelde injectesystemen, de steeds strengere milieueisen vragen daar om.
Motoren zoals de GS500 moeten voldoen aan minder strenge milieueisen en daarom zijn carburateurs bij motorfietsen langer toegepast.
Dat betekende wel dat deze eisen met carburateurs op de arme grens van het haalbare zitten. Laat je de motor door een vakman afstellen, zal deze vakman de carburateurs iets rijker zetten waardoor je bijna altijd een bruikbaar mengsel hebt. Dat rijker zetten doe je met een vijftal variabelen: vlotterhoogte, main jet, sproeiernaald, stationair sproeier en mengselregelschroef. Iedere variabele heeft zijn eigen werkgebied van de carburateur, de main jet zorgt voor het mengsel bij drie kwart tot vol gas.

Je voelt wel aan dat je met vijf mogelijke variabelen niet zo maar moet gaan prutsen. Daarom geef ik iedere keer het advies van de dynojet vakman, hoewel een technisch goed onderlegd persoon ook zonder dynojetbank aardig in de buurt kan komen.

Bougies aflezen van een 4takt, ik zou zeggen succes. Het verschil van 2 sproeier maten ga je niet vinden in je bougies. Zoals je al zegt wel op een testbank.

Het te arme verhaal gaat niet helemaal op, dan zou hij snachts namelijk nog slechter lopen. Trust me, I know the feeling ;)

Maar uiteindelijk is er maar 1 oplossing. Op de testbank en dat ding af laten stellen! :] Voor de rest ben je anders alleen maar aan het aankloten _O- :Y
 
Laatst bewerkt:
Momenteel heb ik een breed stuur op mijn GS gezet, voor lange afstanden is dit toch wat minder comfortabel. Heeft iemand hier toevallig een origineel gs500f stuur liggen, of iets wat daar op lijkt?
 
Hallo,

Ik heb een probleempje. Mijn remblok besloot net om op de grond te vallen(was bezig met het vastmaken van de remklauw aan de vork). Nu krijg ik hem er dus nooit meer in. weet iemand hoe dit moet? Het gaat om het model remklauw waar het buitenste remblok dus niet vast zit aan een pen oid.

Met vriendelijke groet,

Sem
 
Hallo,

Ik heb een probleempje. Mijn remblok besloot net om op de grond te vallen(was bezig met het vastmaken van de remklauw aan de vork). Nu krijg ik hem er dus nooit meer in. weet iemand hoe dit moet? Het gaat om het model remklauw waar het buitenste remblok dus niet vast zit aan een pen oid.

Met vriendelijke groet,

Sem

Ik kan het me niet zo snel voor de geest halen, de bevestiging beugel zo ver mogelijk uit in de klauw duwen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een probleempje. Mijn remblok besloot net om op de grond te vallen(was bezig met het vastmaken van de remklauw aan de vork). Nu krijg ik hem er dus nooit meer in. weet iemand hoe dit moet? Het gaat om het model remklauw waar het buitenste remblok dus niet vast zit aan een pen oid.

Met vriendelijke groet,

Sem

als ik mij niet vergis zit er toch gewoon een pin door de klauw+ beide blokken? Bij juiste montage zou dit dus niet zomaar kunnen gebeuren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan