Snelweg brik gezocht

Volgens mij heeft een NTV wel iets meer, iets van 40kW ipv 31kW en een stuk meer koppel, 56Nm ipv de 36Nm van de GS. Verbruik is ook prima met 1:20. NTV is ook wel iets meer fiets dan een GS500, ook qua wegligging. ;)

Qua comfort is een NTV ook prima, naar mijn mening beter dan een FZS600.
Heb jarenlang met een ntv woonwerk gedaan, is mij erg goed bevallen.
 
NTV..fijn ding wel.
Vervelende eigenschap (heb ik meerdere eigenaren over horen klagen); ding heeft een lastig te vinden vrijstand.
Schijnt echt een NTV dingetje te zijn..


Ik zou voor een Diversion of oudere XJ gaan...bulletproof.
Of de genoemde GS850; rollagerblok ipv glijlagers...ouderwetsche kwaliteit.
:Y Alle Honda's met dat motorblok hebben er last van, na een tijdje went het wel en word je er wel handig in (stukje vooruit rollen en hij gaat er zo in).
 
Volgens mij heeft een NTV wel iets meer, iets van 40kW ipv 31kW en een stuk meer koppel, 56Nm ipv de 36Nm van de GS. Verbruik is ook prima met 1:20. NTV is ook wel iets meer fiets dan een GS500, ook qua wegligging. ;)

Qua comfort is een NTV ook prima, naar mijn mening beter dan een FZS600.

Oeps, je hebt helemaal gelijk. Vind je mijn GS450E beroerd rijden ofzo? :+

Ik zal morgen er eens naar gaan kijken dan :Y
Edit: Het is wel een maffe kruising tussen een GS500E (frame) en een vtwin blok. Kwa houding lijkt het alsof het een sporttoer fiets is. Dus iets voorover zittend. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Oeps, je hebt helemaal gelijk. Vind je mijn GS450E beroerd rijden ofzo? :+

Ik zal morgen er eens naar gaan kijken dan :Y
Edit: Het is wel een maffe kruising tussen een GS500E (frame) en een vtwin blok. Kwa houding lijkt het alsof het een sporttoer fiets is. Dus iets voorover zittend. Klopt dat?
Geen ervaring met de GS450 maar van de budget bikes (CB500, GS500 etc) vond ik de NTV nog het beste, qua motorblok en wegligging.

Qua houding zit je behoorlijk rechtop, misschien wat lichtjes voorover afhankelijk van je postuur. Wat eigenlijk wel fijn is op de snelweg, voelt het iig niet zo onnatuurlijk om wat voorover te hangen met sterke wind, wat ik wel is irritant vond aan mijn TransAlp.
 
Heeft een NTV ook een boordcumputerelectronica ding die gekke storingen kan geven?
Bep slijtagedelen die erg duur zijn?
 
K75, XJ650, XJ750, XJ900, GS850G, ik vind het een mooi rijtje. Nu vroeg ik mij alleen af wat men van de GS650GT vindt? Of uberhaupt de GS650-motorblokjes. Beetje betrouwbaar spul? Ik neem aan dat hier ook weer 1980 en later de voorkeur heeft.

Edit: De GS650L die hier staat maakt niet zoveel kilometers, dus ik zou niet weten hoe dingen zijn met regelmatiger gebruik. Rijdt ook voornamelijk iemand anders op.
 
Laatst bewerkt:
Honda VFR: Bulletproof V4 motorblok, meer dan voldoende vermogen voor snelweg-gebruik en een verslavend geluid. Owja, je zit heerlijk uit wind en regen door de volle kuip, en ze kosten tweedehands geen ene drol. Verbruik: 1:19 is haalbaar als je hem niet elke keer doortrekt tot 11.500 toeren. Nadeel: geen cardan.
En ja, ik ben absoluut bevooroordeeld.

Wubbes
 
Heeft een NTV ook een boordcumputerelectronica ding die gekke storingen kan geven?
Bep slijtagedelen die erg duur zijn?
Nope, gewoon een eerlijke betrouwbare motor. De originele brandstofpomp wil soms wel de geest geven als die nog niet vervangen is.

Verder niet echt dingen die specifiek zo kapot gaan, gewoon standaard onderhoud om de 12k km. :)
 
Heeft een NTV ook een boordcumputerelectronica ding die gekke storingen kan geven?
Bep slijtagedelen die erg duur zijn?
Nee, alleen carburateurs. Roest kan je vijand zijn maar dat is bij elke Japanner.
Honda VFR: Bulletproof V4 motorblok, meer dan voldoende vermogen voor snelweg-gebruik en een verslavend geluid. Owja, je zit heerlijk uit wind en regen door de volle kuip, en ze kosten tweedehands geen ene drol. Verbruik: 1:19 is haalbaar als je hem niet elke keer doortrekt tot 11.500 toeren. Nadeel: geen cardan.
En ja, ik ben absoluut bevooroordeeld.

Wubbes
Mooie fietsen maar complex en inderdaad, een kettingfiets.
 
Laatst bewerkt:
Hierboven stond een paost van iemand die een brik had gekocht zonder specifieke kennis en alsnog d eboot in ging...
Stel, hier heb je een niet-dure xj900
https://www.marktplaats.nl/a/motore...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=2
Ik vind het een mooie motor..
Wat zijn nou de specifieke punten- naast de std, voorvork/achterbrug punten waar je op moet letten of moet je het liefst iemand meenemen die verstand heeft van deze dingen?
 
Hierboven stond een paost van iemand die een brik had gekocht zonder specifieke kennis en alsnog d eboot in ging...
Stel, hier heb je een niet-dure xj900
https://www.marktplaats.nl/a/motore...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=2
Ik vind het een mooie motor..
Wat zijn nou de specifieke punten- naast de std, voorvork/achterbrug punten waar je op moet letten of moet je het liefst iemand meenemen die verstand heeft van deze dingen?

Hij linkt er ook naar in de advertentie, maar de tank wil dus nog wel eens doorroesten op het laagste punt. Even porren dus / naar vragen bij de eigenaar.
 
Wil niemand voor het hoofd stoten ofzo, maar ik vind een NTV nu niet echt een enorme upgrade t.o.v. je huidige GS.
Heeft eigenlijk maar een fractie meer pk's/kW. De Deauville wordt verders niet voor niks "Dullville" genoemd....

Dan zou ik het lekker bij je oude vertrouwde fiets houden waar je de historie van kent.
 
Er zijn er dan ook behoorlijk wat van gebouwd.
Natuurlijk dat is waar..
Waar ik zelf wat huiverig voor ben zijn de 4 carbs- met oude rubbers-(die erg duur zouden zijn?-) waar allemaal wat aan kan mankeren en dan begint je zoektocht terwijl hij je de vlgde dag weer naar je werk moet brengen..
en electrisch? De cardan heeft ook wat onderhoud nodig? versn. bak? nokkenasaansturing etc?

Kijk, een jawa'tje zijn simpele fietsjes waar je niet echt een bult aan kan vallen, maar als iemand zo'n ding op het oog heeft wil ik gerust mee/tips geven want er zijn een paar zwakke plekken.
Nu zijn jawa-onderdelen spotgoedkoop, bij een jap kan dat heel anders zijn..
 
Hij wil een snelwegbrik. Geen Jawa, das leuk tot 80, daarna niet meer.

Een japanse 4 cilinder zal in 99 van de 100 gevallen betrouwbaarder, onderhoudsvriendelijker en beter geschikt zijn voor wat de TS zoekt dan een Jawa.
 
Natuurlijk dat is waar..
Waar ik zelf wat huiverig voor ben zijn de 4 carbs- met oude rubbers-(die erg duur zouden zijn?-) waar allemaal wat aan kan mankeren en dan begint je zoektocht terwijl hij je de vlgde dag weer naar je werk moet brengen..
en electrisch? De cardan heeft ook wat onderhoud nodig? versn. bak? nokkenasaansturing etc?

Kijk, een jawa'tje zijn simpele fietsjes waar je niet echt een bult aan kan vallen, maar als iemand zo'n ding op het oog heeft wil ik gerust mee/tips geven want er zijn een paar zwakke plekken.
Nu zijn jawa-onderdelen spotgoedkoop, bij een jap kan dat heel anders zijn..

Tja wat is duur?
ik heb geen idee wat die rubbers kosten voor een fiets waar er duizenden van gebouwd zijn? Maar als je er daarna weer 100.000 km mee vooruit kan, is het dan echt duur?

Ik zou persoonlijk een Jawa nu niet echt als een snelweg-upgrade willen zien t.o.v. zijn huidige fiets...
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk dat is waar..
Waar ik zelf wat huiverig voor ben zijn de 4 carbs- met oude rubbers-(die erg duur zouden zijn?-) waar allemaal wat aan kan mankeren en dan begint je zoektocht terwijl hij je de vlgde dag weer naar je werk moet brengen..
en electrisch? De cardan heeft ook wat onderhoud nodig? versn. bak? nokkenasaansturing etc?

Kijk, een jawa'tje zijn simpele fietsjes waar je niet echt een bult aan kan vallen, maar als iemand zo'n ding op het oog heeft wil ik gerust mee/tips geven want er zijn een paar zwakke plekken.
Nu zijn jawa-onderdelen spotgoedkoop, bij een jap kan dat heel anders zijn..
Deze Yamaha's hebben twee aandachtspunten. De eerder genoemde tank die gebruikt vrijwel onvindbaar is. En de carburateurs, maar dat gaat op voor elke carburateurfiets. Zolang je hem dagelijks gebruikt gaat het goed, maar laat hem geen half jaar stil staan.
Zoals Hellracer al opmerkte, een revisie is wel kostbaar maar als je het over vijf jaar afschrijft valt het wel mee. De rest van de motor is onverwoestbaar.
Oh, waar je bij aanschaf op moet letten is dat er een RVS vervangingsuitlaat onder zit, de originele rotten weg. Geen RVS, laten staan.
 
Tja wat is duur?
ik heb geen idee wat die rubbers kosten voor een fiets waar er duizenden van gebouwd zijn? Maar als je er daarna weer 100.000 km mee vooruit kan, is het dan echt duur?

Ik zou persoonlijk een Jawa nu niet echt als een snelweg-upgrade willen zien t.o.v. zijn huidige fiets...
Nee, dat laatste bedoel ik ook helemaal niet...
 
Oh sorry, ik begreep een beetje dat je een Jawa aan prees als alternatief voor TS.
Maar dan heb ik dat verkeerd begrepen, excuses moi ! :)
neeneenee, puur vergelijk als er wat is, is vb(..) een jawa goedkoop en eenvoudig te fixen, en een japanner met 4 carbs/rubbers/membramen en een kudde spaghetti electronica en een startmotor(sinds m'n eerste motor met startmotor, die r100rt, heb ik wat argwaan :+ )
 
Deze Yamaha's hebben twee aandachtspunten. De eerder genoemde tank die gebruikt vrijwel onvindbaar is. En de carburateurs, maar dat gaat op voor elke carburateurfiets. Zolang je hem dagelijks gebruikt gaat het goed, maar laat hem geen half jaar stil staan.
Zoals Hellracer al opmerkte, een revisie is wel kostbaar maar als je het over vijf jaar afschrijft valt het wel mee. De rest van de motor is onverwoestbaar.
Oh, waar je bij aanschaf op moet letten is dat er een RVS vervangingsuitlaat onder zit, de originele rotten weg. Geen RVS, laten staan.


Ik heb nog XJ900 onderdelen in overvloed, van tanks tot goede carburateurs, en van wielen tot achterlichten.
Maar verder heb je gelijk, de voorraad goede tanks wordt ook bij mij alleen maar kleiner, net zoals uitlaten.

Maar als die witte 83'er op marktplaats netjes loopt, de tank niet lekt, en de uitlaat niet rot is, kun je er best nog veel en lang plezier van hebben. Check wel even of die km-stand klopt.

maar het is er nog wel, je moet soms alleen even zoeken.

RVS heoft niet persé, als de originele uitlaat maar vervangen is. Een chromen vervanger gaat ook weer jaren mee.
 
Laatst bewerkt:
Zeg, niet m'n topic hijacken hè sammie :+

Carburateurs wil ik lekker ver vandaan blijven. Heb laatst een XJ900 Diversion bekeken in super staat, maar stationair liep het te hakkelen en te doen. Met gas liep het dan weer prima (verstopte stationair sproeiers ofzo werd mij verteld). Dat is mij ook wat te veel risico. Nu kan ik met het betere weer wel gebruik maken van mijn andere motoren, maar t liefst koop ik lekker een goed gebruikte (tot aan de verkoop). Stil staan is funest inderdaad.

Ik zag deze voorbij komen; het is dat ik al een K1100 heb...
Wel iets boven budget, dat wel
http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopic.php?f=20&t=16887

Mooi ding hoor! Ik weet alleen niet of de beste man hem voor 1000 wilt verkopen. Dat neem ik hem ook niet kwalijk, leuke motor.

Wil niemand voor het hoofd stoten ofzo, maar ik vind een NTV nu niet echt een enorme upgrade t.o.v. je huidige GS.
Heeft eigenlijk maar een fractie meer pk's/kW. De Deauville wordt verders niet voor niks "Dullville" genoemd....

Dan zou ik het lekker bij je oude vertrouwde fiets houden waar je de historie van kent.

Dat vind ik helaas ook. Het is in dat geval meer van hetzelfde, ik zoek echt iets anders om te proberen. Wie weet kom ik gillend terug naar de sport-toer motoren... tot die tijd lekker uitproberen.

Oh, waar je bij aanschaf op moet letten is dat er een RVS vervangingsuitlaat onder zit, de originele rotten weg. Geen RVS, laten staan.

Het bekende condens probleem aan de binnenkant bij korte stukjes rijden? Of gewoon slecht materiaal?
 
Laatst bewerkt:
Het bekende condens probleem aan de binnenkant bij korte stukjes rijden? Of gewoon slecht materiaal?

Weet ik zo niet, bij de meeste jappanners is de uitlaat na 20 - 25 jaar wel verrot, niets bijzonders.

Die witte XJ op marktplaats heeft zijn originele tellerset niet meer, dus die km stand van 47k mag je aan je laars lappen. Is bij een XJ van die jaren meestal het dubbele... (minimaal).

De originele tellerset had nl oranje knipperglaasjes, die groene zijn van 93 en 94.

Bovenstaande zegt uiteraard niet dat ie per definitie slecht is, het kan best een goeie fiets zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan