Snelweg brik gezocht

Tijmen22

MF veteraan
28 dec 2013
1.451
58
Na 2 en een half jaar op een GS450E rondgeploft te hebben zoek ik nu iets wat rustiger snelweg rijdt, gezien ik eigenlijk 75% snelweg rij. Zeker op de 120-130 stukken van de A2 vind ik de GS450E net wat vermogen tekortschieten, vooral als het wat waait. Daarnaast wil ik meer rechtop zitten, bij de GS vind het na een tijdje toch irritant worden. Bovendien heb ik mijn A rijbewijs mogen halen, dus de keuze is reuze!

Nu vind ik eind jaren 70, begin jaren 80 motoren eigenlijk wel erg mooi. Leuk voor mij dat ze dan ook vaak goed betaalbaar zijn. Het budget is dan ook niet zo heel groot met 1000 euro (excl. eventuele opbrengsten van de GS450E verkoop). Natuurlijk ben ik zelf al wat gaan rondsnuffelen en ben het e.e.a. tegengekomen.

Yamaha XJ650 Seca - Man man, mooi ding! Cardan, mooie oude stijl, 4 pitter, goede staat. Zit precies op mijn budget maar staat nog op Duits kenteken... Weet niet wat een RDW keuring hier nog bij brengt. Papieren en volledige onderhoudsgeschiedenis is bekend.

Yamaha XJ900 (een hele hoop) - Zithouding is plezierig. Ik vind ze niet mooi of lelijk, maar ze schijnen populaire kilometervreters te zijn. Rijdt wel geinig. Heeft een cardan, groot pluspunt. Heb ze van verschillende bouwjaren geprobeerd (Diversion 900, XJ900 en XJ900F).

Suzuki GS650GT - Beetje fatsige motor maar ik vind ze wel mooi om te zien. Cardan aandrijving, prettige zithouding, rustig karakter.

Heb verder nog wat oudere motoren bekeken zoals de Honda CX500, Virago 535 en Yamaha TDM 850. De twee eerste leken mij niet echt een upgrade wat betreft snelweg rijden en de derde was in mindere staat.

TLDR; snelweg rijden, graag cardan aangedreven, rechtopzittende houding en budget van rond de 1000 euro exclusief de GS450E verkoop opbrengsten. Zijn er nog andere motorfietsen die ik eens uit moet proberen?

Enneh, als er iemand geïnteresseerd is in een mooie witte GS450E laat het weten. Verbruikt gemiddeld 1 op 22 (1 op 25 is ook prima haalbaar met rustig rijden). Ketting is 10K km oud, niet verroest (het invetten ben ik redelijk zat aan het worden). Ligt een nieuw BT45 voorbandje voor klaar (met nieuwe binnenband, jaja). Jaarlijks oliebeurtje en klepstellen, enz. enz. Compleet met kekke gekleurde ventieldopjes die de bandendruk aangeven :Y Heeft ook een stoer geluidje ;)
 
Geen Jawa 650 Dakar? :+ Staan er inderdaad een paar van op (K75'en):

K75 RT 1991 voor 850
K75 RT ABS 1990 voor 1000 euro
BMW K75 RT met wat missend kapwerk, 650 euro

Ken alleen niemand die zo'n motor heeft. Ik ben met 175cm niet heel lang, dus zal ff moeten kijken of dat wel goed zit voor mij. Die kuip op de RT zal wel prettig zijn op de snelweg :Y

CB750, super mooie fiets *O* maar wel een ketting -O-. Zie er maar een paar op speurders staan voor 1000 euro en die staan al een tijdje stil. Weet niet of ik dat wil. De rest zit eigenlijk meer richting de 1500 en daarboven kwa prijs.

Even een paar sfeer impressies van mooie brikjes:
Honda-CB750-LEAD-590x393.jpg


1982SecaStocka.jpg


En dan nog een stel motoren compleet buiten budget:
16EJ800A_40ABLK2DRS2CG_C.png

3.jpg


Al heb ik wel een paar goedkope Suzuki GS850G's voorbij zien komen. Wel een beetje verdacht...
 
Laatst bewerkt:
Yamaha FJ 1200
Had ik 'n tijdje terug op 't oog.. gewoon voor de geinsels proberen.. heb me laten vertellen dat een setje carb-membramen ca 400 euro kostten..
gezien ik de bij mijn bmw-R iedere 3 mnd moest vervangen.. neuh laat maar..
 
Yamaha FJ 1200

Inderdaad een prima brikje, maar wel ketting als secundaire overbrenging. Zou toch wel graag naar cardan willen. Bij die plensbuien in de herfst en winter zit ik toch wel voor iedere rit de boel even aan te stippen met vet. Dat hele dikke plakkerige vet doe ik niet meer vanwege de rommel hier op de dijk. Bleef mij te veel zooi aan plakken (zand, modder, mest, weet ik het allemaal waar ze hier mee strooien).

Staan er in ieder geval een paar rijdend voor rond de 1000 euro. Stel goedkopere inderdaad voor weinig, maar vaak met carburatieproblemen. Dat is nou net waar ik een beetje huiverig van wordt :P
 
Wel jij compleet "naakt" of moet er iets van een klein kuipje of windscherm op zitten ?

Of je mooi vind weet ik niet naar er staan als FZS600 Fazert voor 1000 euro. Zeker een proefrit waard. Maar als het uiterlijk doorslaggevend is, zou het ook wel eens een "niet" kunnen zijn.

Succes met je zoektocht.
 
Had ik 'n tijdje terug op 't oog.. gewoon voor de geinsels proberen.. heb me laten vertellen dat een setje carb-membramen ca 400 euro kostten..
gezien ik de bij mijn bmw-R iedere 3 mnd moest vervangen.. neuh laat maar..


Dan was er iets mis met die BMW-r, normaal zijn dat onderdelen die je zelden of nooit hoeft te vervangen, en al helemaal niet alle 4, daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een motorsloop.
 
Inderdaad een prima brikje, maar wel ketting als secundaire overbrenging. Zou toch wel graag naar cardan willen. Bij die plensbuien in de herfst en winter zit ik toch wel voor iedere rit de boel even aan te stippen met vet. Dat hele dikke plakkerige vet doe ik niet meer vanwege de rommel hier op de dijk. Bleef mij te veel zooi aan plakken (zand, modder, mest, weet ik het allemaal waar ze hier mee strooien).

Staan er in ieder geval een paar rijdend voor rond de 1000 euro. Stel goedkopere inderdaad voor weinig, maar vaak met carburatieproblemen. Dat is nou net waar ik een beetje huiverig van wordt :P


Ja, cardan is wel lekker als je het hele jaar door rijd :Y

Carburatieproblemen, tja, als je ze 1 keer goed reviseert en je laat het ding niet te lang stil staan zal dat weer heel lang goed gaan gok ik.
 
Geen Jawa 650 Dakar? :+ Staan er inderdaad een paar van op (K75'en):

K75 RT 1991 voor 850
K75 RT ABS 1990 voor 1000 euro
BMW K75 RT met wat missend kapwerk, 650 euro

Ken alleen niemand die zo'n motor heeft. Ik ben met 175cm niet heel lang, dus zal ff moeten kijken of dat wel goed zit voor mij. Die kuip op de RT zal wel prettig zijn op de snelweg :Y

CB750, super mooie fiets *O* maar wel een ketting -O-. Zie er maar een paar op speurders staan voor 1000 euro en die staan al een tijdje stil. Weet niet of ik dat wil. De rest zit eigenlijk meer richting de 1500 en daarboven kwa prijs.

Even een paar sfeer impressies van mooie brikjes:
[afbeelding]

[afbeelding]

En dan nog een stel motoren compleet buiten budget:
[afbeelding]
[afbeelding]

Al heb ik wel een paar goedkope Suzuki GS850G's voorbij zien komen. Wel een beetje verdacht...
Ik kan je een K75 van harte aanbevelen. Ik heb een waar ik solo een ton opgezet heb en nu alweer 80k erbij met een zijspan. Oerbetrouwbaar. En geen gezeik met carburateurs. Er is een verlaagd zadel voor die dingen, veel kale K75's hebben dat. Dan kom je met je korte pootjes echt wel aan de grond.
Nadeel is dat ze net zo saai als betrouwbaar zijn. Na een paar jaar ga je verlangen naar een gooi en smijtfiets die je af en toe een schop in de rug geeft.
Maar als je veel en goedkoop wil rijden moet je een K75 hebben.
 
Inderdaad; de BMW K 'bakstenen' in drie- of viercylindervorm zijn goeie opties.
Yamaha XJ ook goed..of de XS 1100 ( voorloper FJ).
Denk ook aan (zie m'n nick) de XS 750/850.
Suzuki GS850 is ook cardan..
Let er wel op dat onderhoud bij een oudere fiets niet altijd netjes is gedaan...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een yamaha xj 700 x staan die niet te veel hoeft te kosten.
85pk en een cardan, bj 1985 dus kan in de overgangsregeling.
Zitten net nieuwe bandjes op.
 
Wel jij compleet "naakt" of moet er iets van een klein kuipje of windscherm op zitten ?

Of je mooi vind weet ik niet naar er staan als FZS600 Fazert voor 1000 euro. Zeker een proefrit waard. Maar als het uiterlijk doorslaggevend is, zou het ook wel eens een "niet" kunnen zijn.

Succes met je zoektocht.

Nee hoor, compleet naakt hoeft niet. Ik vind nakeds wel mooi, maar zo'n kuipje / scherm is super op de snelweg. Er zijn andere motoren die ik heb die mooi zijn, deze moet voornamelijk praktisch zijn. De FZS600 vind ik een prima motor, maar deze is ook weer zonder cardan aandrijving. Als het even kan toch wel liever met cardan 8-) Tenzij het een kettingkast heeft, daar is ook een stuk minder omkijken naar.

Koop een Triumph sprint

Ik zie er niet zo snel een voor <=1000 euro!

Inderdaad; de BMW K 'bakstenen' in drie- of viercylindervorm zijn goeie opties.
Yamaha XJ ook goed..of de XS 1100 ( voorloper FJ).
Denk ook aan (zie m'n nick) de XS 750/850.
Suzuki GS850 is ook cardan..
Let er wel op dat onderhoud bij een oudere fiets niet altijd netjes is gedaan...

Leuk, ja die motoren spreken mij ook wel aan. Het onderhoud ben ik inderdaad voorzichtig mee, het moet wel redelijk wat kilometers moeten maken voordat ik het zou willen splitsen. Afgeronde moertjes, losse kopbouten, enz enz. Heb zelf ervaring als beginneling dus weet heel goed wat er makkelijk kapot / fout gaat :+

Ik heb nog een yamaha xj 700 x staan die niet te veel hoeft te kosten.
85pk en een cardan, bj 1985 dus kan in de overgangsregeling.
Zitten net nieuwe bandjes op.

Johan, ik zal je even een PM sturen. Dat is wel een chopper achtig model. Ik vind de GS650L ook wel prima rijden (zie onderschrift) maar is niet je-van-het. Proberen kan geen kwaad natuurlijk :Y

PS: Overgangsregeling is voor mij niet interessant, want ik rijdt het hele jaar door! Motoren met een beetje werk wil ik mij best aan wagen (als de prijs ernaar is, 1000 euro inclusief sleutelwerk) gezien ik een andere motor heb waar ik tijdelijk op kan rijden. Doe ik liever niet, want de GS650L is een binnenmotor. Mooi ding, niet voor in de regen weg te zetten 8-)
 
Laatst bewerkt:
Honda NTV met eventueel een windschermpje?

Prima voor de snelweg, oerbetrouwbaar en je kan er ook nog behoorlijk mee smijten (vooral met vering upgrade). Niet zo'n snelwegvreter als een BMW K maar wel wat leuker. :)

Jaren 70/80 motoren beginnen nu al wel klassiekers of echte opknapprojecten te worden, heeft weinig zin om dan 1000 euro als budget te stellen want daar ga je dan al snel overheen als dingen kapot of versleten zijn.
 
Honda NTV met eventueel een windschermpje?

Prima voor de snelweg, oerbetrouwbaar en je kan er ook nog behoorlijk mee smijten (vooral met vering upgrade). Niet zo'n snelwegvreter als een BMW K maar wel wat leuker. :)

Jaren 70/80 motoren beginnen nu al wel klassiekers of echte opknapprojecten te worden, heeft weinig zin om dan 1000 euro als budget te stellen want daar ga je dan al snel overheen als dingen kapot of versleten zijn.

Mwòh :+ Dan lever ik een oerbetrouwbare GS450E in voor een extra 4KW en een verbruik van 1 op 19. Vind het juist erg lijken op het GS500-slag motoren. Ja, zijn leuke smijtfietsjes, maar ik merk dat ik weinig smijt met mijn GS450E. Gek doen doe ik met de Royal Enfield (naja, normaal doen met een zijspan is sowieso lastig). Dit is echt voor woon-werk verkeer. Saai snelweg rijden... eindeloos in die wind... wat is een auto dan toch eigenlijk lekker :P Maar dat kost gelijk weer een stuk meer.

Als ik nou rechtop kon zitten op de GS450 zou ik hem best nog een tijdje willen gebruiken. Moet ik wel iets van een windscherm erop zetten want anders zit ik wel heel spartaans als windridder op mijn ros.

Edit: Oh! En als ik er wat langer op kan zitten wil ik ook graag eens op vakantie ermee. Dan wel naar vrienden in Frankrijk en niet rossen in de bossen of de eifel onveilig maken. Dat van de auto is maar een grapje hoor. Zit al het overgrote deel van de dag op m'n kont in een hokje.
 
Laatst bewerkt:
Een K is idd een prima snelwegfiets maar ook weinig inspirerend.
Als je een GS850 mooi vindt, kies dan voor een 80 of later. De versie zonder kickstarter, die heeft vacuum carbs en loopt veel mooier dan de versie ervoor.
Een GS is een erg fijne koppelrijke fiets waar je heel hoge kilometerstanden mee kunt halen zonder problemen. De onderdelen zijn heel goedkoop en als je 1 keer de elektra betrouwbaar maakt (lees: stekkertjes loshalen en inspuiten) heb je er een betrouwbare, dagelijks in te zetten klassiekedie als je hem netjes houdt alleen maar meer waard wordt.
Ze zijn nu niet duur omdat er heel veel van gemaakt zijn en ze gewoon niet stuk gaan.
 
Een K is idd een prima snelwegfiets maar ook weinig inspirerend.
Als je een GS850 mooi vindt, kies dan voor een 80 of later. De versie zonder kickstarter, die heeft vacuum carbs en loopt veel mooier dan de versie ervoor.
Een GS is een erg fijne koppelrijke fiets waar je heel hoge kilometerstanden mee kunt halen zonder problemen. De onderdelen zijn heel goedkoop en als je 1 keer de elektra betrouwbaar maakt (lees: stekkertjes loshalen en inspuiten) heb je er een betrouwbare, dagelijks in te zetten klassiekedie als je hem netjes houdt alleen maar meer waard wordt.
Ze zijn nu niet duur omdat er heel veel van gemaakt zijn en ze gewoon niet stuk gaan.

Wat is je mening over de GS650 varianten? Met name de GT dan (de G / Katana is weer een sport achtig ding).
 
Mwòh :+ Dan lever ik een oerbetrouwbare GS450E in voor een extra 4KW en een verbruik van 1 op 19. Vind het juist erg lijken op het GS500-slag motoren. Ja, zijn leuke smijtfietsjes, maar ik merk dat ik weinig smijt met mijn GS450E. Gek doen doe ik met de Royal Enfield (naja, normaal doen met een zijspan is sowieso lastig). Dit is echt voor woon-werk verkeer. Saai snelweg rijden... eindeloos in die wind... wat is een auto dan toch eigenlijk lekker :P Maar dat kost gelijk weer een stuk meer.

Als ik nou rechtop kon zitten op de GS450 zou ik hem best nog een tijdje willen gebruiken. Moet ik wel iets van een windscherm erop zetten want anders zit ik wel heel spartaans als windridder op mijn ros.

Edit: Oh! En als ik er wat langer op kan zitten wil ik ook graag eens op vakantie ermee. Dan wel naar vrienden in Frankrijk en niet rossen in de bossen of de eifel onveilig maken. Dat van de auto is maar een grapje hoor. Zit al het overgrote deel van de dag op m'n kont in een hokje.
Volgens mij heeft een NTV wel iets meer, iets van 40kW ipv 31kW en een stuk meer koppel, 56Nm ipv de 36Nm van de GS. Verbruik is ook prima met 1:20. NTV is ook wel iets meer fiets dan een GS500, ook qua wegligging. ;)

Qua comfort is een NTV ook prima, naar mijn mening beter dan een FZS600.
 
Nu ben ik nieuwschierig geworden.. eens googlen hoe een honda ntv er uit ziet..
oeh ziet dat er racy uit!
zijn ze er ook met kuipsels?
 
NTV..fijn ding wel.
Vervelende eigenschap (heb ik meerdere eigenaren over horen klagen); ding heeft een lastig te vinden vrijstand.
Schijnt echt een NTV dingetje te zijn..

Ik zou voor een Diversion of oudere XJ gaan...bulletproof.
Of de genoemde GS850; rollagerblok ipv glijlagers...ouderwetsche kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan