Meerdere versnellingen ineens terugschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tricker89

MF'er
5 jan 2017
53
3
Hoi allemaal,

Kon het zo snel niet vinden dus maar even een topic aangemaakt omdat het al paar dagen bij me in het hoofd zit. Ik schakel normaliter meerdere versnellingen ineens terug zonder tussentijds de koppeling op te laten komen. Als ik bijv. in de 4e versnelling zit en richting een rotonde ga, schakel ik ineens terug naar 2 (dus koppeling in, van 4 twee tikjes terug naar de 2, koppeling terug laten komen). Ik vroeg me dus alleen af of dit eigenlijk niet "verkeerd" is of minder kan zijn voor de motor, koppeling oid. Dit omdat ik veel mensen zie rijden die eerst terug gaan naar de 3, koppeling terug laten, dan weer koppeling in en naar de 2.

Wat is jullie idee over dit stukje?
 
zoals al gezegd, kan prima.

per versnelling terugschakelen had ik mezelf aangeleerd op de schakelbrommer, maar mijn rijinstructeur vond dat maar dom en onnodig. Dus afgeleerd, nooit problemen mee gekregen.
 
Het kan wel gevaarlijk wezen, een paar versnellingen lager in 1 keer.
Met mijn vorige motor heb ik al een paar keer een blokkerend achterwiel gehad omdat ik een versnelling te laag zat.
 
Laatst bewerkt:
Het kan wel gevaarlijk wezen, een paar versnellingen lager in 1 keer.
Met mijn vorige motor heb ik al een paar keer een blokkerend achterwiel gehad omdat ik een versnelling te laag zat.

Dus als jij op een stoplicht komt aangereden of file, dan ga je van de 6 elke versnelling apart nog een keer door?

rijd al 40 jaar motor, en ga dan direct naar de 1e versnelling....
 
De motoren die ik ken hebben een sequentiele versnellingsbak, dus dat betekend dat je geen versnellingen over kunt slaan , dus die hebben geen synchromesh ringen...

Deze motoren hebben een constantmesh oftewel dogbox.
Toerental verschillen worden niet in een vloeiende snelheid aangepast door de de synchromesh maar worden nogal abrupt in elkaar geschoven.

Dit type versnellingsbakken wordt ook wel gebruikt bij dragraces, ff een pauze van een paar miliseconden in de ontsteking en meteen opschakelen.
Kan ook bij de motor met een quickshifter, of zoals ik het soms doe: zonder, want ik heb geen QS, beetje kracht op het pookje en gas korststondig terug draaien en weer open, versnellingsbak gaat zo eentje hoger.
 
Wanneer ik meerdere versnellingen terug schakel per keer wat ik bijna nooit doe overigens en de toerentallen liggen heel ver uit elkaar m.b.t. die van de motor en die van de uitgaande as van de bak dan klinkt de overschakelingen vele malen luider en zal de constant mesh dus sneller slijten lijkt mij.
 
Wanneer ik meerdere versnellingen terug schakel per keer wat ik bijna nooit doe overigens en de toerentallen liggen heel ver uit elkaar m.b.t. die van de motor en die van de uitgaande as van de bak dan klinkt de overschakelingen vele malen luider en zal de constant mesh dus sneller slijten lijkt mij.

hoe schakel je dan meerdere versnellingen in 1 keer???
 
hoe je de pook ook bedient, je kunt op een motor niet van 7 naar 1, je moet via 6-5-4-3-en 2 naar een toe, dus elke versnelling MOET JE INSCHAKELEN, dat je hem niet koppelt aan de krukas doet niets ter zake, de versnelling wordt ten alle tijden via een vaste SEQUENCE ( vandaar sequentiele versnellingsbak) doorlopen..

Een autoversnellingsbak kun je wel zonder door de versnellingen te gaan van de 6 naar de 1 schakelen en daarbij alle andere versnellingen overslaan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan