CB400F - Elektra hulp gevraagd

Boskawouter

....euh....?
25 okt 2014
2.016
121
Woudrichem
Het verhaal; vorig jaar een rijdende, wat ‘gepimpte’ :') CB400F (1979) gekocht om deze gedurende de winter weer in optisch oude en technisch goede staat te brengen. Na de winter de CB buiten gezet met volle accu, tank gevuld met verse benzine etc. en proberen te starten… :N
Startmotor draait vlot rond, maar geen pufje te horen, ook niet na inspuiten van wat remmenreiniger in het luchtfilter. Eerste gedachte; vonk controleren. Zo gezegd, zo gedaan; bougie nr1. eruit, tegen het blok en starten maar weer. Tweede gedachte; f*ck, geen vonk, hoe kan dat nou weer?
Dan de CB400F gauw weer naar binnen en de CB350F gepakt voor een rondje :].

FastForward naar een maand later; uurtje tijd over dus maar eens wat meten aan de CB400F;
Contact aan, meten of er spanning op de bobines staat. Dus spanningsverschil gemeten tussen de zwart/witte draad t.p.v. bobines connector en accu –. Resultaat 0V?
Hmm… gedachte nr. zoveel; dodemansknop? Meten zwarte draad => 0V…
Ook bij de connectorbos achter het balhoofd (dus draad naar de dodemansknop) => 0V.
Dan nog eens wat weerstanden gemeten tussen de zelfde locaties en accu - => +/- 3 Ohm?

Zwarte/witte draad is toch de geschakelde +, dus zou toch 12V moeten zijn??? Zit ik (nog) op het juiste spoor en moet ik gewoon nog even verder meten of ben ik al flink van 't padje begonnen/gegaan?

Ondertussen flink de kluts kwijt, dus hoog tijd voor wat slimme opmerkingen van de mede-MF’ers!

Onderstaand nog even een elektrisch schema, dat denkt wat gemakkelijker mee tenslotte;

Wiring%20CB400F.JPG
 
Laatst bewerkt:
Als je puntjes open staan meet je tussen de plus ZW/W en de bobine inderdaad 0V. Maar de vraag is meet je tussen de ZW/W en de min van de accu ook 0V? En dan tussen ZW/W en het blok?
Je kunt ook nog het hele startslot omzeilen door een plus draad van de accu naar de bobine te trekken i.p.v. de ZW/W. Moet je die wel weer los kunnen trekken om de motor uit te kunnen zetten.
 
Als je puntjes open staan meet je tussen de plus ZW/W en de bobine inderdaad 0V.

Maar de vraag is meet je tussen de ZW/W en de min van de accu ook 0V?
Contact aan, meten of er spanning op de bobines staat. Dus spanningsverschil gemeten tussen de zwart/witte draad t.p.v. bobines connector en accu –. Resultaat 0V?
Euh.... ja ;) Of eigenlijk niet helemaal waar; ik mat 0,02V

En dan tussen ZW/W en het blok?
Ook 0,02V
Je kunt ook nog het hele startslot omzeilen door een plus draad van de accu naar de bobine te trekken i.p.v. de ZW/W. Moet je die wel weer los kunnen trekken om de motor uit te kunnen zetten.
Om iets uit te sluiten bedoel je? Zou ik kunnen doen inderdaad, maar ik wilde eerst eens proberen het schema te volgen.

Maar ff voor de helderheid; de zwarte draad is toch de geschakelde plus en zou ik met ingeschakeld contact toch 12V op moeten meten (naar accu -)? Dan zou de volgende controle contactslot zijn?
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt.
Zwart-wit is de voeding, 12V, naar je bobines.

Ik had vorige week ook problemen met mijn cb400F en dat bleek te liggen aan de bougiekabels. Deze zaten wel nog in de bobijn maar waren binnenin gebroken. Dit gaf soms geen vonk maar meestal gewoon een zwakke vonk. Uiteindelijk er pas achter gekomen toen ik de ontsteking met een stroboscoop probeerde afstellen en die volledig flipte.

normaal zou je over je primaire spoel van de bobijn overigens 5 Ohm moeten meten in plaats van 3...

Misschien een dom idee, maar is je zekering niet gesprongen of iets dergelijks?
 
Thanks voor deze bevestiging!

Aangzien ik nu dus geen spanning meet op de zwart/witte draad (tussen dodemansknop en bobines), maar ook geen spanning op de zwarte draad (tussen contactslot en dodemansknop) lijkt mij de volgende check dan het contactslot? Rode draad zal sowieso 12V moeten hebben (eerstvolgende meting). Maar het neutraallampje en oliedruklampje branden wel en die zitten toch ook op de geschakelde plus (zwart)? :?

Zekeringen heb ik (visueel) gecontroleerd en in orde bevonden...
 
Om iets uit te sluiten bedoel je? Zou ik kunnen doen inderdaad, maar ik wilde eerst eens proberen het schema te volgen.

Maar ff voor de helderheid; de zwarte draad is toch de geschakelde plus en zou ik met ingeschakeld contact toch 12V op moeten meten (naar accu -)? Dan zou de volgende controle contactslot zijn?
Ja, inderdaad, om uit te sluiten.
Maar nu het verhaal wat meer vorm aanneemt krijgen je bobines inderdaad geen spanning. Alle tussenstapjes van het schema meten gaat je dan inderdaad naar de slechte verbinding leiden.
Als de startmotor draait (en de controlelampjes branden?) leid ik in ieder geval af dat het contactslot spanning krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Ok halflive, duidelijk.

Net nog ff snel bij het contactslot gemeten en aldaar spanning op de rode draad EN op de zwarte draad gevonden na inschakelen contact (waarbij inderdaad de controlelampjes branden). Tot slot nog even weer de zwarte draad t.p.v. de connectorbos achter het balhoofd gemeten en ook daar toch spanning (ik mat zo'n 10V). Ik dacht toch echt eerder daar geen spanning te hebben gemeten, maar begin nu toch aan mezelf te twijfelen :? I.i.g. nog steeds geen spanning op de Zw/W draad van de bobines, dus dan toch de draden verder volgen richting dodemansknop....

Update volgt wanneer ik even tijd heb gehad er goed voor te zitten. Bedankt zover allen!
 
Ik zie dat de voeding/zekering naar de neutrale lampje het zelfde is als die van de bobine. Ook zit dit lampje op de locatie dicht bij de noodstop. Dus ik heb een vraag, brandt het lampje van de neutraal?

Wanneer het lampje brand zou ik eerst kijken en meten bij de verbindingen die in de koplamp zitten.

Verder is voor oudere verbindingen contactspray altijd handig. Alle contacten inspuiten met contactspray verhelpt vaak de lastigste storingen. Dit is bij de meeste auto onderdelen handel te verkrijgen. Een voorbeeld zou zijn https://www.auto-producten.nl/techn...rce=googleps&gclid=CO6vx-na4tMCFa-37QodZ5oN7w
 
Alle contacten inspuiten met contactspray verhelpt vaak de lastigste storingen. Dit is bij de meeste auto onderdelen handel te verkrijgen. Een voorbeeld zou zijn https://www.auto-producten.nl/techn...rce=googleps&gclid=CO6vx-na4tMCFa-37QodZ5oN7w

+ 1 !

DOEN!! :t

Vaak is bij oudere motoren de massaverbinding op het frame etc slecht door rotterij.
Goed schoonmaken doet wonderen voor electrische ongein..
Alle stekkers inspuiten met een anti-corrosie/ contactspray ook.
Dodemansknop is ook een bekende verdachte in storingen..
 
Ik zie dat de voeding/zekering naar de neutrale lampje het zelfde is als die van de bobine. Ook zit dit lampje op de locatie dicht bij de noodstop. Dus ik heb een vraag, brandt het lampje van de neutraal?
Ja, die brandt, net als het oliedrukcontrolelampje.
Wanneer het lampje brand zou ik eerst kijken en meten bij de verbindingen die in de koplamp zitten.
Achter de koplamp heb ik alle verbindingen losgehad en netjes gemaakt met nieuwe connectors waar nodig (tang en connectors bij Rick Donkers besteld). Trouwens NADAT de motor niet meer wilde starten. Wat uiteraard dan zeker niet uitsluit dat er daar nu toch iets verkeerd zit O-).
Verder is voor oudere verbindingen contactspray altijd handig. Alle contacten inspuiten met contactspray verhelpt vaak de lastigste storingen. Dit is bij de meeste auto onderdelen handel te verkrijgen. Een voorbeeld zou zijn https://www.auto-producten.nl/techn...rce=googleps&gclid=CO6vx-na4tMCFa-37QodZ5oN7w
Ga ff contactspray bestellen. Is de spray uit de link een type die niet door blijft vreten? Heb wel eens wat gelezen over contactsprays die weer geneutraliseerd moeten worden na gebruik? :? Daarna alles invetten met vaseline?
NoSeal-VSL-7p5oz-Original_tcm2858-779293.png
 
Ja, die brandt, net als het oliedrukcontrolelampje.Achter de koplamp heb ik alle verbindingen losgehad en netjes gemaakt met nieuwe connectors waar nodig (tang en connectors bij Rick Donkers besteld). Trouwens NADAT de motor niet meer wilde starten. Wat uiteraard dan zeker niet uitsluit dat er daar nu toch iets verkeerd zit O-).Ga ff contactspray bestellen. Is de spray uit de link een type die niet door blijft vreten? Heb wel eens wat gelezen over contactsprays die weer geneutraliseerd moeten worden na gebruik? :? Daarna alles invetten met vaseline?
[afbeelding]

Vaseline zorgt dat minder vocht en vuil bij de connectors kan komen. Dat kan nooit kwaad.

Heb je ook geprobeerd om alles te omzeilen? Gewoon een tijdelijke draad van de accu naar de bobine. Wanneer dat werkt de draad verplaatsen na de hoofdschakelaar, voor de hoofdschakelaar, enz. Dit is makkelijk en snel testen. Ik heb bijmij in de testdraad wel een losse zekering geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Nee, die suggestie deed halflive ook al, maar nog niet geprobeerd e.e.a. te overbruggen (nog geen tijd verder gehad). Zo'n testdraad maken is sowieso een goed idee.

Maar inmiddels dus tot na het contactslot de voedingsdraad gevolgd en spanning daarop gevonden. Om met Han Pekel te spreken...

"Wordt vervolgd!"
 
Ik ben nog even aan het kleuren geweest.

full


Als je oliedruklampje gaat branden weet je dat je contactslot spanning geeft. Daarna gaat de zwarte draad naar de dodemansknop. Heen via een connector, die is verdacht. Terug weer via een connector, weer verdacht maar die kan je dus ook gebruiken om de werking van de dodemansknop te controleren. Deze twee connectors zitten in de bundel die vanaf de switch unit komt. Daarna splitst de zwarte draad zich in twee voor de bobines, dat is dus ook weer een verdachte.
 
Ik ben nog even aan het kleuren geweest.

[afbeelding]

Als je oliedruklampje gaat branden weet je dat je contactslot spanning geeft. Daarna gaat de zwarte draad naar de dodemansknop. Heen via een connector, die is verdacht. Terug weer via een connector, weer verdacht maar die kan je dus ook gebruiken om de werking van de dodemansknop te controleren. Deze twee connectors zitten in de bundel die vanaf de switch unit komt. Daarna splitst de zwarte draad zich in twee voor de bobines, dat is dus ook weer een verdachte.

:} Wat een hulp, ik zit met dit topic zeker niet in de 'techniek' sectie ;)

Ik heb dus nog geen tijd gehad, maar ik was gebleven bij het meten van spanning t.p.v. connector-zwarte-draad-naar-dodemansknop alwaar ik 10V mat (dus de connector boven het zwart omcirkelde. Daarnaast meet ik dus aan de rood omcirkelde connector 0,02V. Ergens daartussenin lijkt het probleem dus te zitten met als hoofdverdachte de dmk.

Trouwens wel wat sprays besteld; de KONTACT 60/WL/61 serie, dus schoonvreten, schoonspoelen en conserveren. Na enig Googlen leek mij dat, eigenwijs als ik ben met dank aan mijn Friese voorvaderen, toch beter dan een ik-kan-alles-contactspray van WD-40 :P.
 
Laatst bewerkt:
Ach, ik heb al jaren oude troep. Daar verdien je geen paars steeksleuteltje mee maar je krijgt wel ervaring in storing zoeken in oude draadbomen.

Ben je erg gehecht aan de dodemansknop? Je kunt natuurlijk ook bij het zwarte cirkeltje gelijk een doorverbinding maken en de dodemansknop buitenspel zetten, als test of permanent.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik ben er in ieder geval mee geholpen :t

Dodemansknop ben ik op zich niet aan gehecht, maar ik wil het hele systeem gewoon houden zoals het hoort, dus inclusief dmk.

Plan van aanpak;
- Draden van/naar de dmk t.p.v. het zwarte cirkeltje doormeten (de hele dmk lus). Zou na wat al gemeten is oneindige weerstand moeten geven naar verwachting. Zo ja;
- Draden van/naar dmk even apart doormeten op weerstand (breuk). Als daar geen probleem zit blijft de dmk zelf dus over. Dan wachten op aankomst van de sprays en daarmee de dmk te lijf.

Corrigeer maar indien nodig ;)
 
Zo zou ik het ook doen.
Misschien interessant, ik heb hier een stel originele Honda schakelaarblokken liggen. Ooit gekocht voor een project dat er nooit gekomen is.
 
Ik heb hier ook nog kratten vol CB meuk staan, dus als het nodig is ga ik daar eerst eens in kijken. Maar daarnaast staan er nog diverse CB's in varierende staat van ontbinding te wachten op aandacht, dus goed om te weten dat jij dat hebt liggen ;)
 
Gisteren weer verder gegaan;
- draadlus dodemansknop gemeten; weerstand oneindig
- draden onafhankelijk van elkaar gemeten; weerstand laag
- conlusie getrokken; dmk is de boosdoener
- knop uit elkaar getrokken en er wonderwel in geslaagd alle minuscule bogclipjes, veertjes en kogeltjes ervan te weerhouden de werkplaats in te springen :)
- alles gereinigd (Kontakt 60), gespoeld (Kontakt WL) en geconserveerd (Kontakt 61) en er wonderwel in geslaagd de knop (met uiteraard wat vet op de bewegende mechanische delen nano-partjes) met mijn dikke vingers weer in elkaar te krijgen.
- weerstand draadlus weer gemeten; weerstand van een paar Ohm *O*
- knop verder in elkaar en weer aan het stuur
- contact aan en spanning meten bobines; BROEVA HARO! Houston, we've got prik! *O*

Nu gelijk verder alle contacten onder de tank ff reinigen en dan kan de tank er weer op.
Dan de contacten in de koplamp nog ff nalopen en dan maar weer eens proberen te starten :Y

We houden u op de hoogte! :W
 
Update;

Alle contacten onder de tank en in de koplamp schoon gemaakt en connectors vervangen waar nodig. Gisteren de tank gemonteerd en een stukkie gereden :]

Knipperlichten doen het, tenminste rechts wel. Links soms.... of na ff wachten (je hoort het relais dan steeds razendsnel schakelen). Dat circuit dan nog maar eens nakijken, maar het belangrijkste onderdeel, het blok loopt weer *O*

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan