voorvork olie verversen

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
353
72
Heerlen
ik wil eens aan jullie vragen wanneer jullie voorvork olie gaan verversen/ nooit want hij dempt nog goed /na ???? km / 1 x per ???? jaar en wat voor olie jullie daarvoor gebruiken /h t f /speciale voorvork olie/ hydro olie / gewone motor olie , of laten jullie dat doen en weet het niet :] :]
 
ik wil eens aan jullie vragen wanneer jullie voorvork olie gaan verversen/ nooit want hij dempt nog goed /na ???? km / 1 x per ???? jaar en wat voor olie jullie daarvoor gebruiken /h t f /speciale voorvork olie/ hydro olie / gewone motor olie , of laten jullie dat doen en weet het niet :] :]
Voorvork wordt erg vaak overgeslagen vij onderhoud.
Feitelijk gaat men iets doen indien een keerring is gaan lekken.

Per motor is voorgeschreven wat en hoeveel er in moet. Meestal vorkolie van een bepaalde dikte.
 
Om de 3 jaar ofzo vervang ik het meestal, ligt ook een beetje aan hoeveel je rijdt. Gezien het feit dat je gewone motorolie in je rijtje hebt staan zou ik de poten of de motor naar een monteur brengen of goed het werkplaatshandboek er bij houden :)
 
Laatst bewerkt:
Om de 3 jaar ofzo vervang ik het meestal, ligt ook een beetje aan hoeveel je rijdt. Gezien het feit dat je gewone motorolie in je rijtje hebt staan zou ik de poten of de motor naar een monteur brengen of goed het werkplaatshandboek er bij houden :)
En met h t f wordt misschien ATF bedoeld?
Zegt overigens niets over meneer zijn sleutelcapaciteiten. :+
 
heb dit topic opgezet om dat het verversen van de voorvork eigenlijk een vergeten iets is , maar eigenlijk wel van levensbelang , ben bijna 20 jaar monteur geweest en zoiets werd altijd niet opgegeven bij een service beurt,stond ook niet in de lijst voor een servicebeurt ,was extra ,sommige deden het zelf en kwamen met dit soort olie ideeën aandragen
 
heb dit topic opgezet om dat het verversen van de voorvork eigenlijk een vergeten iets is , maar eigenlijk wel van levensbelang , ben bijna 20 jaar monteur geweest en zoiets werd altijd niet opgegeven bij een service beurt,stond ook niet in de lijst voor een servicebeurt ,was extra ,sommige deden het zelf en kwamen met dit soort olie ideeën aandragen
Ik ben ook weer enthousiast geworden om het te gaan doen. :Y
Nu is mijn kluslijst weer groter geworden. |( _O-

Afgelopen weekend een andere schokbreker achter gemonteerd wegens een defect exemplaar. (Na 123.900 km :+ )
En kan nu weer knallen, maar @meer tractie valt het stugge gevoel aan de voorkant op - stuur slaat ook wat.
Dus binnenkort verse olie en de luchtkamer checken..

+ alles aan de motor is achterstallig, dus wat er onderhouden kan worden, zal ook moeten gebeuren.

Goed idee. :t (Verrassende topicstart :P )

Vorkpoten - veren checken en olie vervangen.
Koelvloeistof vervangen.
Banden vervangen.
Remcilinder vervangen.
Remblokken vervangen.
Kleppen stellen.
Schokbreker achter vervangen.
Bougies vervangen.
Elektrische stekkers schoonmaken en inspuiten.
Luchtfilter vervangen.
Spiegels vervangen.
Accu vervangen
2x Olie verversen.
Oliefilter vervangen.
 
Vorkpoten - veren checken en olie vervangen.
Koelvloeistof vervangen.
Banden vervangen.
Remcilinder vervangen.
Remblokken vervangen.
Kleppen stellen.
Schokbreker achter vervangen.
Bougies vervangen.
Elektrische stekkers schoonmaken en inspuiten.
Luchtfilter vervangen.
Spiegels vervangen.
Accu vervangen
2x Olie verversen.
Oliefilter vervangen.

Vergeet niet de assemagat!
 
Ik heb 15 jaar in de automotive gezeten. En heb automaatbakken en differentieelen gekend die filled-for-life waren. Hier lijkt mij toch wel meer mechanische belasting te zijn als ik een motor voorvork. Hoezo zou deze olie dan wel ververst moeten worden? En waarom staat er ook geen interval in het WPH? En waarom staat er dan ook geen houdbaarheid datum op de fles olie? misschien is de olie in de fles wel ouder als de olie die in je voorvork zit.

gewoon uit nieuwsgierigheid
 
Ik heb 15 jaar in de automotive gezeten. En heb automaatbakken en differentieelen gekend die filled-for-life waren. Hier lijkt mij toch wel meer mechanische belasting te zijn als ik een motor voorvork. Hoezo zou deze olie dan wel ververst moeten worden? En waarom staat er ook geen interval in het WPH? En waarom staat er dan ook geen houdbaarheid datum op de fles olie? misschien is de olie in de fles wel ouder als de olie die in je voorvork zit.

gewoon uit nieuwsgierigheid

Omdat er vuil de vork inkomt via de binnenpoten. Daarnaast zit er nogal een verschil in kwaliteit tussen gewone vorkolie van een paar euro de liter en automaatbakolie van soms wel €50 de liter. Daarnaast heeft een automaat een oliefilter. En voor de demping is de vork afhankelijk van de viscositeit van de olie, die bij veroudering verandert.

Een automaat die niet ververst hoeft te worden betekent niet dat het niet nodig is.

Er zullen ongetwijfeld nog meer redenen te bedenken zijn maar dit zijn er een paar.
 
Ik heb 15 jaar in de automotive gezeten. En heb automaatbakken en differentieelen gekend die filled-for-life waren. Hier lijkt mij toch wel meer mechanische belasting te zijn als ik een motor voorvork. Hoezo zou deze olie dan wel ververst moeten worden? En waarom staat er ook geen interval in het WPH? En waarom staat er dan ook geen houdbaarheid datum op de fles olie? misschien is de olie in de fles wel ouder als de olie die in je voorvork zit.

gewoon uit nieuwsgierigheid
Ruik maar een keer aan oude/gebruikte vorkolie en je weet meteen zeker dat deze verouderd.:P
 
Net WPH na gepluisd maar niets te vinden erover. En stof binnendringen lijkt me sterk omdat er een stofkap en een keerring gemonteerd zijn.
Heb vaker keerringen vervangen in mijn motorcross periode, En de olie die eruit kwam zou zo terug in het flesje kunnen.(Heb hem wel vervangen uiteraard)Want dichten dan namelijk niet meer af.
Kan me wel voorstellen dat een premium voorvork olie betere eigenschappen heeft als de standaard. En dat zou een reden van verversen kunnen zijn.
Maar om erna de zelfde type olie er weer in te knikken, lijkt mij lood voor oud ijzer.
 
Die stofkap en keerring hebben ook niet het eeuwige leven en zijn niet 100% dicht, klein krasje in de poot creëert al een opening. Daarnaast heb je intern frictie tussen de verschillende materialen. Dit brengt slijtage met zich mee en kleine deeltjes van deze materialen komen terecht in de olie en de smerende eigenschappen van de olie gaan hiermee achteruit. Laatst de voorvork van m'n gsxr k2 laten opknappen, de olie was grijs die eruit kwam. Of je dit acceptabel vindt mag iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Ik geloof wel in onderhoud aan voorvorken en merk dan ook verschil in het gedrag van de voorvork na het onderhoud.
 
Net WPH na gepluisd maar niets te vinden erover. En stof binnendringen lijkt me sterk omdat er een stofkap en een keerring gemonteerd zijn.
Heb vaker keerringen vervangen in mijn motorcross periode, En de olie die eruit kwam zou zo terug in het flesje kunnen.(Heb hem wel vervangen uiteraard)Want dichten dan namelijk niet meer af.
Kan me wel voorstellen dat een premium voorvork olie betere eigenschappen heeft als de standaard. En dat zou een reden van verversen kunnen zijn.
Maar om erna de zelfde type olie er weer in te knikken, lijkt mij lood voor oud ijzer.
Als je gecrost hebt dan zal je ook wel weten dat je geregeld de vork moet ontluchten omdat daar steeds meer druk op komt. Als er lucht in kan kan er volgens mij ook water in.
 
Ruik maar een keer aan oude/gebruikte vorkolie en je weet meteen zeker dat deze verouderd.:P

:Y :r
Vorkolie.JPG
 
Lucht heeft een een kleinere dichtheid als water. Dus logisch dat lucht er wel inkomt.
En ook logisch dat als er een kras in je poot zit er ook vuil in komt. En je dan niet alleen je olie moet gaan verversen. 😂
Bij de crosser was bijna ieder jaar standaard de kering vervangen wel noodzakelijk. En heb daarom wel altijd heldere olie eruit zien komen. Als er grijze olie in zit dan lijkt het me wel noodzakelijk indd.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet in het WPH vermeld staat. Juist omdat er zoooo veel in staat wat je moet controleren.
Ik ben overtuigd. 👍🏻
 
Lucht heeft een een kleinere dichtheid als water. Dus logisch dat lucht er wel inkomt.
En ook logisch dat als er een kras in je poot zit er ook vuil in komt. En je dan niet alleen je olie moet gaan verversen. 😂
Bij de crosser was bijna ieder jaar standaard de kering vervangen wel noodzakelijk. En heb daarom wel altijd heldere olie eruit zien komen. Als er grijze olie in zit dan lijkt het me wel noodzakelijk indd.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet in het WPH vermeld staat. Juist omdat er zoooo veel in staat wat je moet controleren.
Ik ben overtuigd. 👍🏻

Als je het jaarlijks doet is de olie nog vrij vers inderdaad. Gebeurt het 1x in de 5-10 jaar dan is het echt wel tijd.
 
Dingen zijn ook gemaakt om te slijten , dingen moeten stuk gaan.
De fabrikant moet wat verdienen .
Dus life time fill is hoe lang. 100.000 km 150.000 km
Cardan ole hoefde nooit meer vervangen te worden bij bmw.
En wat ging er stuk jij mag het raden
 
Lucht heeft een een kleinere dichtheid als water. Dus logisch dat lucht er wel inkomt.
En ook logisch dat als er een kras in je poot zit er ook vuil in komt. En je dan niet alleen je olie moet gaan verversen. 😂
Bij de crosser was bijna ieder jaar standaard de kering vervangen wel noodzakelijk. En heb daarom wel altijd heldere olie eruit zien komen. Als er grijze olie in zit dan lijkt het me wel noodzakelijk indd.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet in het WPH vermeld staat. Juist omdat er zoooo veel in staat wat je moet controleren.
Ik ben overtuigd. 👍🏻
Ik zou dat boek nog maar eens goed doorlezen, in alle wphb die ik in de laatste zeg maar 40 jaar in handen had, stond een termijn voor het verversen van de vorkolie, vanaf bijvoorbeeld de 1975 Honda CB400F bij 10.000 km, 12.800km bij m'n '87 CBR tot 16000km voor een '82 Yamaha XV920, de rest had ik geen zin om nu opte zoeken.
full
 
Ik zou dat boek nog maar eens goed doorlezen, in alle wphb die ik in de laatste zeg maar 40 jaar in handen had, stond een termijn voor het verversen van de vorkolie, vanaf bijvoorbeeld de 1975 Honda CB400F bij 10.000 km, 12.800km bij m'n '87 CBR tot 16000km voor een '82 Yamaha XV920, de rest had ik geen zin om nu opte zoeken. [afbeelding]
:^

Staat in nagenoeg elk wphb en onderhoudschema.

Ik merk dat het ivm.kosten overgeslagen wordt. En voor de thuis sleutelaars is het weer net te veel werk, dus wordt t ook niet gedaan.

Nou vind ik de schema's ook soms wat krap hoor, maar eens per x jaar of x km vorkolie vervangen (en dan meteen preventief de keerrinf) lijkt me niet onlogisch.
 
Ben zelf van plan om de olie van de voorvork binnenkort te (laten) vervangen en vroeg me af of er nog verschil is in minerale en synthetische vorkolie (met evt. additieven)?
Geldt hier hetzelfde verhaal als bij motorolie?
En kan bij een oudere motor waar mineraal werd aangeraden in het wphb (omdat syntheet waarschijnlijk nog niet bestond) ook gewoon syntheet gebruikt worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan