Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag voor het eerst m'n fiets op de grond gelegd ;( Toen het ging regenen was ik even gestopt om m'n regenpak aan te trekken. Toen ik weer opstapte verloor ik eigenlijk meteen evenwicht (ik stap rechts op via het stepje, is makkelijker als je klein bent en een koffer op je fiets hebt). Had m'n hoofd bij wat familie dingen, dus was niet aan het opletten dat de ondergrond wat schuin liep.

Gelukkig is schade beperkt gebleven bij wat krassen op m'n valbeugels, een kapotte handkap (enkel het plastic) en een deuk in mijn ego.
Dat laatste is waarschijnlijk het moeilijkst te herstellen ;)
 
Vanochtend reed ik Apeldoorn uit en ik sorteerde met het koekblik rechts voor om de A50 richting Arnhem op te gaan. Voor mij reden een Megane en een Corsa. Het vrouwtje in de Corsa bedacht echt net voor het nemen van de bocht dat ze toch niet richting A50 wou en ging vol op rem en vervolgens stil staan. Megane zat er bijna bovenop en ik moest ook aardig in de ankers. De ABS bemoeide zich er zelfs even mee (nat wegdek). Wat een ontzettende doos zeg!
 
Laatst bewerkt:
Een convooi van limousines (Chrysler, Lincoln en Hummer) gezien en ernaast gereden. Was denk ik gewoon transfer van nieuwe limo's.

En ook een groepje van 10 NZ (new zealand) jeeps/4x4 gezien op weg naar de haven van Zeebrugge.
Schijnt dat ze op rally waren van Vladivostok naar London te zien aan de sticker die ze op hun deur hadden hangen :)
 
Een convooi van limousines (Chrysler, Lincoln en Hummer) gezien en ernaast gereden. Was denk ik gewoon transfer van nieuwe limo's.

En ook een groepje van 10 NZ (new zealand) jeeps/4x4 gezien op weg naar de haven van Zeebrugge.
Schijnt dat ze op rally waren van Vladivostok naar London te zien aan de sticker die ze op hun deur hadden hangen :)
Dan waren ze er bijna! :Y
 
Vanochtend reed ik Apeldoorn uit en ik sorteerde met het koekblik rechts voor om de A50 richting Arnhem op te gaan. Voor mij reden een Megane en een Corsa. Het vrouwtje in de Corsa bedacht echt net voor het nemen van de bocht dat ze toch niet richting A50 wou en ging vol op rem en vervolgens stil staan. Megane zat er bijna bovenop en ik moest ook aardig in de ankers. De ABS bemoeide zich er zelfs even mee (nat wegdek). Wat een ontzettende doos zeg!

Ik zie het zo ontzettend vaak. Levensgevaarlijk. Rij lekker door. Zeker rondom de steden sta je echt binnen 3 kilometer via de volgende af- en oprit weer met de neus de goede kant op!
 
Vanmorgen aangereden door een busje die afsloeg terwijl ik rechtdoor reed ;(
Meneer wilde afslaan om het parkeerterrein van het ziekenhuis op te rijden, maar was zo met zijn op sterven liggende vrouw in zijn hoofd dat hij mij over het hoofd zag.

Ik reed zelf netjes 50 en kon nog in noodrem gaan, maar door het vochtige wegdek blokkeerde het voorwiel en kwam ik alsnog met 20-30 km/u tegen zijn bull bar aan.
Hierdoor is de koplampunit en tellerunit achterover geklapt en compleet versplinterd, waardoor ook het H.I.S.S. niet meer werkte dus kan de motor ook niet meer starten.
Verder is er op een verbogen schakelpedaal een schaafplekje op de dynamodeksel verbazend genoeg geen schade en ben ik er zelf met een minuscuul schaafwondje op mijn knie (Kevlar jeans zonder protectoren) en een zere bovenarm van de klap vanaf gekomen.

Gelukkig was dit 100% zeker niet mijn fout, wat ook bewezen is door mijn action cam beelden, dus zal alle schade uitgekeerd worden. :)
 
We stonden vandaag in een grote bestelbus met aanhanger voor een T-splitsing te wachten om links af te slaan (1 rijstrook per rijrichting). Normaal gesproken als je achter een afslaande auto rijdt, wacht je even. Wat je niet doet is een links afslaande auto links over de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer inhalen...
Er kwam wat tegemoetkomend verkeer dus we stonden even te wachten, kunnen we eindelijk besluit één of andere noord-afrikaan in een zwarte BMW met van die geblindeerde achterramen dat het allemaal te lang duurt en dat een links afslaande bus met hoge snelheid links inhalen een erg goed idee is. Die mocht zijn stuur dus omgooien en naast ons meerijden de zijstraat in (waar gelukkig geen tegemoetkomende auto's stonden/reden). Luid toeterend natuurlijk, snijdt ons vervolgens keihard af en gaat boven op zijn rem staan vlak voor ons. We vervoerden een graafmachine van een ton in de bus dus een wat langere remweg. Ging maar net goed. Op dat soort momenten is onze scherpe wapenwet waardoor we geen shotgun in de bus hebben liggen toch wel handig...Gelukkig reedt hij hard weg voordat één en ander had kunnen escaleren.


Vanmorgen aangereden door een busje die afsloeg terwijl ik rechtdoor reed ;(

Ay, zuur hoor :N
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen aangereden door een busje die afsloeg terwijl ik rechtdoor reed ;(
Meneer wilde afslaan om het parkeerterrein van het ziekenhuis op te rijden, maar was zo met zijn op sterven liggende vrouw in zijn hoofd dat hij mij over het hoofd zag.

Ik reed zelf netjes 50 en kon nog in noodrem gaan, maar door het vochtige wegdek blokkeerde het voorwiel en kwam ik alsnog met 20-30 km/u tegen zijn bull bar aan.
Hierdoor is de koplampunit en tellerunit achterover geklapt en compleet versplinterd, waardoor ook het H.I.S.S. niet meer werkte dus kan de motor ook niet meer starten.
Verder is er op een verbogen schakelpedaal een schaafplekje op de dynamodeksel verbazend genoeg geen schade en ben ik er zelf met een minuscuul schaafwondje op mijn knie (Kevlar jeans zonder protectoren) en een zere bovenarm van de klap vanaf gekomen.

Gelukkig was dit 100% zeker niet mijn fout, wat ook bewezen is door mijn action cam beelden, dus zal alle schade uitgekeerd worden. :)
Toch balen ... Succes met de afwikkeling!
 
Gisteravond Nijmegen in en uit gereden. Moest beide keren blazen. Gelukkig deze keer geschikte lui. De eerste vroeg meteen: "Systeemhelm?" en was enthousiast toen dat het geval bleek. In beide gevallen wensten ze me een goede reis.
Wel twee verschillende blaasapparaten: een met het traditionele pijpje, waarin je moet blazen tot de agent "Stop" zegt, en een met een kapje waarin je gewoon een beetje lucht blaast zonder het in je mond te hoeven nemen. De ontwikkeling van de techniek schrijdt voort ...

Nu drie keer in één week alcoholcontrole meegemaakt, dat is net zo veel als in de vijftien jaar daaraan voorafgaand ...
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend op de A50, dit keer met de 2 wieler, wel 3 keer een 308 ingehaald waarvan de bestuurder de hele tijd met z'n telefoon voor z'n snufferd zat. De reden dat ik 'm 3 keer inhaalde kwam doordat hij zo zat te jojoën met z'n snelheid op de middelste baan :N
 
Vanochtend op de A50, dit keer met de 2 wieler, wel 3 keer een 308 ingehaald waarvan de bestuurder de hele tijd met z'n telefoon voor z'n snufferd zat. De reden dat ik 'm 3 keer inhaalde kwam doordat hij zo zat te jojoën met z'n snelheid op de middelste baan :N

Dat gekut met die telefoon daar zou een rijontzegging aan verbonden moeten worden. Eerste keer pasje een maand kwijt. Tweede keer een half jaar. Daarna opnieuw moeten halen oid. Als de pakkans laag is moet je gewoon de straf verhogen dat gaat ook wel werken :Y
 
Dat gekut met die telefoon daar zou een rijontzegging aan verbonden moeten worden. Eerste keer pasje een maand kwijt. Tweede keer een half jaar. Daarna opnieuw moeten halen oid. Als de pakkans laag is moet je gewoon de straf verhogen dat gaat ook wel werken :Y
Daar zou ik idd érg voor zijn! Maar graag ook de pakkans verhogen.
 
het boete bedrag voor niet handsfree is 230 euro volgens boetebase

Blijkbaar is de pakkans zo nihil dat iedereen toch de gok neemt... maar flitsen langs de weg heeft meer prioriteit blijkbaar...
 
Het moet met de techniek van vandaag toch mogelijk zijn om een systeem in de auto te bouwen, dat de ontsteking uitschakelt op het moment, dat er een handy wordt aangezet.
En inderdaad: ook de passagiers moeten dan maar iets verzinnen om zichzelf bezig te houden..... :+


Ik denk dat dat heel wat aanrijdingen zou schelen. :Y
 
Geen rijontzegging, Boete en één week afgesloten met de telefoon. Bij tweede keer een maand afsluiting.
Derde keer een jaar. Dan kunnen ze niet kijken.

Bij bedrijfstelefoons alle mobiele telefoons van het bedrijf uitschakelen!

Boete of rijontzegging heeft minder resultaat.
 
Geen rijontzegging, Boete en één week afgesloten met de telefoon. Bij tweede keer een maand afsluiting.
Derde keer een jaar. Dan kunnen ze niet kijken.

Bij bedrijfstelefoons alle mobiele telefoons van het bedrijf uitschakelen!

Boete of rijontzegging heeft minder resultaat.


Dus als mijn k#t collega in de fout gaat moet ik daarvoor boeten? Lijkt me niet de goede gang van zaken. Gewoon de pakkans verhogen en rijverbod en opleggen.
 
Geen rijontzegging, Boete en één week afgesloten met de telefoon. Bij tweede keer een maand afsluiting.
Derde keer een jaar. Dan kunnen ze niet kijken.

Bij bedrijfstelefoons alle mobiele telefoons van het bedrijf uitschakelen!

Boete of rijontzegging heeft minder resultaat.

Grappig idee, een mobiele telefoon verbod. Moeilijk te handhaven echter.

Ik ben zelf meer voorstander van korte tijd opsluiten, een weekje ofzo. Even lekker onthaasten :Y. En je staat mooi voor lul als je dat aan familie, werk en vrienden uit moet leggen.

edit: lijkt me ook een gepaste straf voor alcomobilisten. Wordt die vrijdagmiddagborrel ineens met een week verlengd.
 
Laatst bewerkt:
Mobiele telefoon inleveren vind ik wel een heel strak plan. Een verbod is lastig te handhaven maar de telefoon afpakken is makkelijk.
Nog even de mogelijkheid geven om naar het bureau komen om je privacygevoelige bestanden er af te halen en dan telefoon doneren aan 'n arm persoon zonder smartphone/computer/internettoegang thuis.
Tuurlijk kan je weer een nieuwe kopen, maar dat is dan meteen je boete.

Bij straffen moet je wel altijd bedenken dat je het probleem niet erger maakt. Iemand die na 'n feestje bezopen naar huis rijdt is buitengewoon dom bezig en kan je stevig beboeten.
Maar stel iemand heeft verslavingsproblemen - als je die superzwaar gaat straffen maak je het probleem alleen maar erger. Stel die verliest z'n baan? Geldproblemen? Dat stimuleert alcoholmisbruik, wat voor de persoon én voor de samenleving slecht is. Verplicht deelnemen aan een afkickprogramma, dat niet al teveel invloed heeft op je werk of financiën is misschien een betere oplossing.
 
Mobiele telefoon inleveren vind ik wel een heel strak plan. Een verbod is lastig te handhaven maar de telefoon afpakken is makkelijk.
Nog even de mogelijkheid geven om naar het bureau komen om je privacygevoelige bestanden er af te halen en dan telefoon doneren aan 'n arm persoon zonder smartphone/computer/internettoegang thuis.
Tuurlijk kan je weer een nieuwe kopen, maar dat is dan meteen je boete.

Bij straffen moet je wel altijd bedenken dat je het probleem niet erger maakt. Iemand die na 'n feestje bezopen naar huis rijdt is buitengewoon dom bezig en kan je stevig beboeten.
Maar stel iemand heeft verslavingsproblemen - als je die superzwaar gaat straffen maak je het probleem alleen maar erger. Stel die verliest z'n baan? Geldproblemen? Dat stimuleert alcoholmisbruik, wat voor de persoon én voor de samenleving slecht is. Verplicht deelnemen aan een afkickprogramma, dat niet al teveel invloed heeft op je werk of financiën is misschien een betere oplossing.

Verplicht afkicken is niet erg effectief....






Zwaardere straffen zullen ook slechts minimaal effect hebben.
Niemand pleegt een overtreding terwijl hij eraan denkt gepakt te worden, iedereen gaat er van uit dat het wel weer goed gaat dit keer.

Bovendien zijn de boete's in NL in een aantal gevallen al dusdanig hoog dat er heel wat politiemensen zijn die zich bezwaard voelen om bedragen van 300 euro op te pennen.


De pakkans vergroten is de enige manier om te voorkomen dat men de GSM achter het stuur gebruikt !
Zelfs de prijs halveren tegenover een inspanningsverplichting ( pakkans x 4 ) zou veel meer effect hebben.
Alleen als je zelf de kans hoog inschat dat je gepakt word laat je iets achterwege.
 
het boete bedrag voor niet handsfree is 230 euro volgens boetebase

Blijkbaar is de pakkans zo nihil dat iedereen toch de gok neemt... maar flitsen langs de weg heeft meer prioriteit blijkbaar...

En wie rijdt er nog fors te snel op de snelweg ? Dat zie je nog maar zelden, dus dat flitsen langs de weg ( pakkans is gevoelsmatig hoog ) werkt dus !!

En ondanks dat veel mensen het niet willen horen of geloven, heeft het een gunstig effect op de verkeersveiligheid, iig op het aantal en zwaarte van gewonden !


Pakkans, veel belangrijker dan de hoogte van de straf.
 
Kunnen er niet meer BOA's worden opgeleid om al die ongein in het verkeer te handhaven? Dus die dingen waar iedereen zich aan ergert, met stip telefoongebruik. Moet toch makkelijk te doen zijn want is meestal goed zichtbaar. Zet zo'n figuur op een rotonde en maar noteren.
Alcoholcontroles zijn veel arbeidsintensiever maar daar wordt toch ook flink op ingezet (terecht) terwijl telefoongebruik net zo gevaarlijk is.
Geen richting aangeven, rood kruis negeren, slechte verlichting, kabaalscooters, ontzettend lomp rijgedrag etc. kan toch ook zonder veel moeite op gehandhaafd worden door speciaal daarvoor op te leiden mensen. Verdient zichzelf terug dus win-win. Rijkswaterstaatmensen mogen nu ook meer. Voor dit soort taken zijn in principe geen schaarse agenten nodig. Kunnen die zich meer bezig houden met echte misdrijven.
 
Kunnen er niet meer BOA's worden opgeleid om al die ongein in het verkeer te handhaven? Dus die dingen waar iedereen zich aan ergert, met stip telefoongebruik. Moet toch makkelijk te doen zijn want is meestal goed zichtbaar. Zet zo'n figuur op een rotonde en maar noteren.
Alcoholcontroles zijn veel arbeidsintensiever maar daar wordt toch ook flink op ingezet (terecht) terwijl telefoongebruik net zo gevaarlijk is.
Geen richting aangeven, rood kruis negeren, slechte verlichting, kabaalscooters, ontzettend lomp rijgedrag etc. kan toch ook zonder veel moeite op gehandhaafd worden door speciaal daarvoor op te leiden mensen.
Asjeblieft niet zeg.. beste bedoelingen van de goede ten spijt, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de gemiddelde BOA gewoon niet goed genoeg is om agent te worden. Die moet je dus ook geen enkele vorm van "macht" geven, want dat gaat fout. Krijg je dit soort figuren: http://www.dumpert.nl/mediabase/7193641/57ea99a1/handhaving_kan_niet_lachen_om_goocheltruc.html
Verdient zichzelf terug dus win-win.
... en hier een verdienmodel aan hangen, gaat helemaal mis! Dan krijg je dus dit: Chef boos op handhavers in uitgelekte mail: 'Meer boetes uitdelen!'
Rijkswaterstaatmensen mogen nu ook meer. Voor dit soort taken zijn in principe geen schaarse agenten nodig. Kunnen die zich meer bezig houden met echte misdrijven.
Agenten zijn schaars omdat daarvoor gekozen is. De enige juiste oplossing daarvoor is om er gewoon meer op te leiden.
 
Kunnen er niet meer BOA's worden opgeleid om al die ongein in het verkeer te handhaven? Dus die dingen waar iedereen zich aan ergert, met stip telefoongebruik. Moet toch makkelijk te doen zijn want is meestal goed zichtbaar. Zet zo'n figuur op een rotonde en maar noteren.
Alcoholcontroles zijn veel arbeidsintensiever maar daar wordt toch ook flink op ingezet (terecht) terwijl telefoongebruik net zo gevaarlijk is.
Geen richting aangeven, rood kruis negeren, slechte verlichting, kabaalscooters, ontzettend lomp rijgedrag etc. kan toch ook zonder veel moeite op gehandhaafd worden door speciaal daarvoor op te leiden mensen. Verdient zichzelf terug dus win-win. Rijkswaterstaatmensen mogen nu ook meer. Voor dit soort taken zijn in principe geen schaarse agenten nodig. Kunnen die zich meer bezig houden met echte misdrijven.

Gaat niet werken.

Handsheld telefoneren is een overtredingen waarvoor NIET op kenteken bekeurd kan worden. Er MOET dus een staandehouding volgen na een geconstateerde overtreding. Dat maakt het al arbeidsintensiever als iemand laten blazen.
BOA's werken veelal binnen de bebouwde kom, waar hulp snel aanwezig kan zijn. Juist omdat ze beperkt opgeleid zijn ( ook in conflictbeheersing ) en ongewapend. Terwijl bekeuringssituaties nog wel eens uit de hand lopen.
Dat is de BOA niet te verwijten, de aanstellingseisen zijn ook nogal lager.
Er zijn bij diverse verkeersafdelingen trouwens best BOA's werkzaam die wel zelfstandig werken, maar dan vrijwel altijd onder begeleiding van een politieagent.
En bij alle zaken waarbij er nog iets meer te vinden blijkt te zijn... dan zal men ook weer bijstand moeten vragen van een politieagent. Over het algemeen zijn politieagenten er niet zo dol op iedere keer hun eigen werk te moeten laten vallen om een BOA met een conflict bij te moeten gaan staan.
Ja, er zijn bijzonder slimme en goede BOA's, maar er zijn er ook best wat die ik nauwelijks alleen de straat op zou durven sturen.

Je redenering is nogal kort door de bocht, ik veronderstel dat je niet zo heel veel inzicht hebt in wat er allemaal achter vandaan komt als je zegt dat BOA's voor dit soort dingen makkelijk te gebruiken zouden zijn.





Agenten zijn schaars omdat daarvoor gekozen is. De enige juiste oplossing daarvoor is om er gewoon meer op te leiden.

:^

Er zijn regio's in NL waar max 25% van de politieagenten tegelijk op vakantie mag.... in heel NL is de vakantieperiode roostertechnisch een ramp. Zelf ga ik buiten het hoogseizoen op vakantie, dat betekend wel dat ik tijdens het hoogseizoen een roosterdruk voor m'n kiezen krijg waar je bepaald niet vrolijk van word '(
Het tekort aan straatmensen is best aanzienlijk en dat gaat nog heel lang duren voor dat aantal weer op peil is. Terwijl er ook de komende 10/15 jaar erg veel collega's op een leeftijd komen waarbij ze niet meer echt fanatiek op straat rond kunnen rennen.

Dit alles is te danken aan de politieK maar 'de burger' zal er de politie op aanspreken, helaas.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan