Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit jij wel eens op de (trap)fiets ?

Ja ik fiets meestal 5 dagen per week naar mijn werk. Mijn grootste ergernis zijn mensen met mobieltjes in hun handen maar verder vind ik het wel meevallen.
Om nou een max snelheid van 25 in te stellen op de fietspaden vind ik niet nodig en trajectcontroles binnen de bebouwde kom al helemaal niet.
 
Ik vermoed dat trajectcontroles juist oorzaak zijn van mensen die appen... en ook de oorzaak van ongelukken doordat mensen rare fratsen uithalen met inhalen, afslagen pakken etc. Omdat ze niet te snel ,aar wel maximaal willem rijden
 
Na heel veel jaren in het buitenland te hebben gewerkt (Engeland en Zwitserland) valt mij altijd het volgende op in Nederland:
1. goede beheersing van het voertuig (motor, auto, fiets)
2. agressief rijgedrag - kort erop, plek op de weg afdwingen
3. weinig rekening houden met anderen
4. kort lontje
een en ander zal wel te maken hebben met de drukke wegen hier in Nederland maar iedere keer verbaas ik me over het verschil in rijgedrag, en dan zeg ik niet dat ze in andere landen het allemaal beter doen Maar in de landen waar ik vaak kom zie ik dat men meer rekening houd met de andere weggebruiker.
Daarentegen moet je in Engeland als fietser ogen overal in je hoofd hebben en als automobilist er op bedacht zijn dat er opeens een wandelaar of fietser op de hoofdweg loopt/rijdt.
Als men meer rekening houd met de ander zullen deze acties allemaal niet nodig zijn maar zolang het adagio: "eerst ik en dan jullie" blijft zullen dit soort maatregelen nodig blijven.
En dit alles volgens mij!
 
Van de week nog bijna een bejaarde in de zijkant van de auto zitten op een rotonde. Opa reed in zijn brommobiel (als ik zo'n ding zie ga ik al extra opletten) en keek serieus bijna 25 meter alleen naar rechts om te zien of er geen fietsers naast hem zaten. Dat is heel fijn voor de fietsers maar dat hij vervolgens nog steeds naar rechts kijkend zo de rotonde opreed en nooit gekeken heeft of daar ook maar iets reed kon ik minder waarderen. Het is er verder ook niet druk met een supermarkt en een station vlakbij dus wat kan er misgaan...... Oh ja en vervolgens duurde het ook nog 2 zijstraten voor het knipperlicht uitging....
 
Ja ik fiets meestal 5 dagen per week naar mijn werk. Mijn grootste ergernis zijn mensen met mobieltjes in hun handen maar verder vind ik het wel meevallen.
Om nou een max snelheid van 25 in te stellen op de fietspaden vind ik niet nodig en trajectcontroles binnen de bebouwde kom al helemaal niet.

Who cares, toch niemand die het controleert
 
Ja ik fiets meestal 5 dagen per week naar mijn werk. Mijn grootste ergernis zijn mensen met mobieltjes in hun handen maar verder vind ik het wel meevallen.
Om nou een max snelheid van 25 in te stellen op de fietspaden vind ik niet nodig en trajectcontroles binnen de bebouwde kom al helemaal niet.

die traject controles doen ze voor onze veiligheid hoor...
Je weet wel die toegangswegen naar steden waar iedereen 60 rijdt omdat 70 of 80 daar vroeger gewoon was, maar nu plotseling 50 worden ....
voor jouw en mijn veiligheid
 
Vorige week reed ik, sukkelend, in een rij van 15 tot 20 auto's als 2e, achter een gele Ford Ka, zeg maar, een Ford Kanarie. Daar mijn ervaring met Ford Kaas niet echt geweldig is (meestal bestuurd door dames met een iets minder verkeersinzicht dan gemiddeld), hield ik op voorhand al wat afstand.

Op een gegeven moment viel mij een fietser langs de kant van de weg op, die rustig wachtte op het moment dat hij over kon steken. En zoals verwacht, maakte de bestuurder in de Kamikaze een noodstop om hem voor te laten, terwijl wij zojuist het bord "voorrangsweg" waren gepasseerd en hij (duidelijk zichtbaar) het bord "voorrang verlenen" had.

Toevallig moest de Ka naar dezelfde winkel als waar ik naartoe onderweg was, dus besloot ik de bestuurder eens te vragen naar zijn/haar actie.

Mevrouw (ik wist het!): "Ik ben alleen maar vriendelijk naar de fietsers."
Ik: "Misschien is hij wel nooit vriendelijk op de weg en móet hij nu wel met de fiets, omdat zijn rijbewijs is ingenomen wegens asociaal rijgedrag."
Mevrouw: "....."
Ik: "Daarbij, meneer moest voorrang verlenen en stond netjes te wachten, wij reden op een voorrangsweg. Door Uw noodstop zat de auto achter mij bijna in mijn kofferbak."
Mevrouw: "Dan had hij maar beter op moeten letten."
Ik: "Gezien het verwachtingspatroon gaat er niemand van uit dat U ineens een noodstop gaat maken, hoe goed men ook oplet."
Mevrouw: "Wil je eens iemand die milieubewust bezig is een plezier doen, is het ook weer niet goed!"
Ik: "Milieubewust? Zei U "milieubewust"? Doordat U ging stoppen om de fietser voor te laten gaan, moesten al de auto's achter U, inclusief ik, onnodig stil staan, hebben al die auto's nutteloos stationair staan te draaien en moesten wij allemaal weer optrekken en overschakelen, wat allemaal extra vervuiling met zich mee bracht. Als U gewoon was doorgereden, zoals de voorrangsregels aangaven, hadden ook al de auto's achter U gewoon door kunnen rijden en waren we met z'n allen minder milieuvervuilend bezig geweest dan nu."
Mevrouw: "Maar ehhh....."
Ik: "Prettige dag verder."

Gezien haar houding denk ik niet dat ze er iets mee doet.
 
Jezus wat een zeiksnor ben je dan.

Die vrouw die even een fietser voorlaat kost jou helemaal geen tijd ( hooguit 30 seconde ) en die fietser stond er waarschijnlijk al 3 eeuwen te wachten. Die vrouw denkt gewoon aardig te zijn en dan ga jij lopen zeuren.. Had je zeker ook al je grootlicht aan gezet en getoeterd?
 
Vorige week een cabrio gekocht, lekker voor als t smorgens bagger weer is, maar op de weg terug met dakkie open.

En vervolgens gisteren iemand met zn bestel auto vol in de zijkant omdat ie me niet had gezien, op een lege provinciale weg, op klaarlichte dag.
Toen mn vader die voor me reed terug kwam rijden, vroeg de beste jongen nog of en hoe hij het ongeluk dan gezien kan hebben, want die hij hij blijkbaar OOK niet gezien.
Vraag me serieus af of hij niet gewoon naar de oogarts moet als je 2 auto's die voorbij rijden gewoon compleet niet ziet...

En vervolgens vragen: kunnen we dit niet onderling regelen, dat ik je een paar 100 geef en dan hoeven we niet met de verzekering te werken.
Maar even fijntjes uitgelegd dat je een heel achterpaneel, deur en ophanging niet ff vervangt, erin last en spuit voor een paar 100 euro en dat het gewoon verzekeringswerk gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
die fietser was van haar eigen milieu natuurlijk.
Was een batik-muts. Zou dus zomaar kunnen.
Jezus wat een zeiksnor ben je dan.
Helemaal niet. Ik was alleen nieuwsgierig naar haar beweegredenen.

Die vrouw die even een fietser voorlaat kost jou helemaal geen tijd ( hooguit 30 seconde ) en die fietser stond er waarschijnlijk al 3 eeuwen te wachten.
Nee hoor. De fietser was net aan komen rijden en voordat hij aan ons voorrang moest verlenen, had hij voorrang verleend aan (voor ons) tegemoetkomend verkeer. Als wij met zijn allen waren doorgereden had het hem misschien 30 seconden gekost.
Die vrouw denkt gewoon aardig te zijn en dan ga jij lopen zeuren..
Zoals gezegd, ik was alleen benieuwd naar haar beweegredenen, maar kon me alleen niet vinden in haar argumenten.
Had je zeker ook al je grootlicht aan gezet en getoeterd?
Doe ik nooit als het niet noodzakelijk is, dus heb ik ook nu niet gedaan.


Jij ook een prettige dag verder.
 
Jezus wat een zeiksnor ben je dan.

Die vrouw die even een fietser voorlaat kost jou helemaal geen tijd ( hooguit 30 seconde ) en die fietser stond er waarschijnlijk al 3 eeuwen te wachten. Die vrouw denkt gewoon aardig te zijn en dan ga jij lopen zeuren.. Had je zeker ook al je grootlicht aan gezet en getoeterd?


ik ben er sowieso geen voorstander van, houd je gewoon aan de verkeersregels!
Probeer je je jonge kinderen (al samen fietsend) de verkeersregels bij te brengen, gaat er weer zo'n muts in een koekblik je voor lopen laten waar je geen voorrang hebt....
Probeer dat maar eens uit te leggen, dat je geen voorrang hebt, maar dat je het dan soms wel krijgt maar dat het ook treuzelen kan zijn van die automobilist en dat als je dan (blijkbaar) voorrang krijgt dat die automobilist ook ineens een prop gas kan gaan geven als je zelf te lang treuzelt op de fiets, omdat je (als kind) moeite hebt om te bepalen of je nu voorrang krijgt of omdat de automobilist treuzelt....

Houd je gewoon aan de regels.....


Edit; eerst iemand een zeiksnor noemen en dan op het eind van de post gevolgd door die regel.... :') :')
 
Laatst bewerkt:
< uit beleefdheid onnodig voorrang verlenen>
Jezus wat een zeiksnor ben je dan.

Die vrouw die even een fietser voorlaat kost jou helemaal geen tijd ( hooguit 30 seconde ) en die fietser stond er waarschijnlijk al 3 eeuwen te wachten. Die vrouw denkt gewoon aardig te zijn en dan ga jij lopen zeuren.. Had je zeker ook al je grootlicht aan gezet en getoeterd?
Ik snap jouw reactie wel, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het principe dat mensen op eigen houtje hun eigen verkeersregels verzinnen. Want dat is feitelijk wat er gebeurd.
Ik zie het ook veel bij rotondes waar fietsers niet in de voorrang zitten. Automobilisten stoppen dan vrij abrupt om zo'n fietser - ondanks de verkeersregels - voor te laten. Degenen die daar achter rijden verwachten dat niet en een klassiek kop-staart ongeval komt al makkelijk om de hoek kijken. Oók voor de fietser veranderd er iets: als dit een paar keer gebeurd ga je er op een gegeven moment op rekenen dat je voorrang krijgt. Dat heb ik zelf ook ondervonden. :$ Het is heel vriendelijk bedoeld maar echt niet handig.
 
Laatst bewerkt:
ik ben er sowieso geen voorstander van, houd je gewoon aan de verkeersregels!
Probeer je je jonge kinderen (al samen fietsend) de verkeersregels bij te brengen, gaat er weer zo'n muts in een koekblik je voor lopen laten waar je geen voorrang hebt....
Probeer dat maar eens uit te leggen, dat je geen voorrang hebt, maar dat je het dan soms wel krijgt maar dat het ook treuzelen kan zijn van die automobilist en dat als je dan (blijkbaar) voorrang krijgt dat die automobilist ook ineens een prop gas kan gaan geven als je zelf te lang treuzelt op de fiets, omdat je (als kind) moeite hebt om te bepalen of je nu voorrang krijgt of omdat de automobilist treuzelt....

Houd je gewoon aan de regels.....

...
Dank je. Daar doe ik het ook voor.
 
Jezus wat een zeiksnor ben je dan.

Die vrouw die even een fietser voorlaat kost jou helemaal geen tijd ( hooguit 30 seconde ) en die fietser stond er waarschijnlijk al 3 eeuwen te wachten. Die vrouw denkt gewoon aardig te zijn en dan ga jij lopen zeuren.. Had je zeker ook al je grootlicht aan gezet en getoeterd?
Volgens mij begrijp je de strekking van het verhaal niet helemaal. Als dat soort sufgerukten telkens van dat soort akties uit gaan voeren terwijl ze gewoon door moeten rijden omdat de verkeersborden aangeven dat je dat moet doen, krijg je eerder ongelukken. Niemand verwacht dat iemand even nobel voorrang gaat verlenen waar dat niet moet, gewoon simpel de verkeersregels aanhouden en dan is er niets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij begrijp je de strekking van het verhaal niet helemaal. Als dat soort sufgerukten telkens van dat soort akties uit gaan voeren terwijl ze gewoon door moeten rijden omdat de verkeersborden aangeven dat je dat moet doen, krijg je eerder ongelukken. Niemand verwacht dat iemand even nobel voorrang gaat verlenen waar dat niet moet, gewoon simpel de verkeersregels aanhouden en dan is er niets aan de hand.
:^

Dat dus.

< uit beleefdheid onnodig voorrang verlenen>Ik snap jouw reactie wel, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het principe dat mensen op eigen houtje hun eigen verkeersregels verzinnen. Want dat is feitelijk wat er gebeurd.
Ik zie het ook veel bij rotondes waar fietsers niet in de voorrang zitten. Automobilisten stoppen dan vrij abrupt om zo'n fietser - ondanks de verkeersregels - voor te laten. Degenen die daar achter rijden verwachten dat niet en een klassiek kop-staart ongeval komt al makkelijk om de hoek kijken. Oók voor de fietser veranderd er iets: als dit een paar keer gebeurd ga je er op een gegeven moment op rekenen dat je voorrang krijgt. Dat heb ik zelf ook ondervonden. :$ Het is heel vriendelijk bedoeld maar echt niet handig.
En dit is precies waar het verwachtingspatroon om de hoek komt kijken. Jij verwacht niet dat er gestopt wordt en de fietsers verwachten de volgende keer dat er wél gestopt wordt.
 
Laatst bewerkt:
:^

Dat dus.En dit is precies waar het verwachtingspatroon om de hoek komt kijken. Jij verwacht niet dat er gestopt wordt en de fietsers verwachten de volgende keer dat er wél gestopt wordt.

Inderdaad, en daar krijg je de ongelukken van. Ik heb ook wel eens hard in de remmen gemoeten omdat iemand voorrang ging geven waar ze het niet hadden. Ook wel eens voorrang gekregen waar ik het niet had, maar dan blijf ik gewoon staan. Zo klote als je op de fiets je snelheid zo aanpast zodat je mooi achter de auto die voorrang heeft kunt oversteken. Gaan ze op de rem staan om je voor te laten en sta je beide stil. :(
 
Laatst bewerkt:
Ook wel eens voorrang gekregen waar ik het niet had, maar dan blijf ik gewoon staan. Zo klote als je op de fiets je snelheid zo aanpast zodat je mooi achter de auto die voorrang heeft kunt oversteken. Gaan ze op de rem staan om je voor te laten en sta je beide stil. :(

Precies, zo'n jurk ben ik ook, ik stop dan ook. Hopelijk valt het kwartje bij betreffende verkeersdeelnemers een keer.
Aan de andere kant, als ik voorrang heb, dan ben ik ook niet te beroerd om een beetje door te drukken om die voorrang ook te krijgen (maar dat doe ik alleen met de auto eigenlijk)
Net als op het dorp waar mijn schoonouders wonen. Loopt een (bij vlagen drukke) weg door heen waar hele volksstammen op de 1 of andere manier altijd denken dat het een voorrangsweg is, wat het dus uitdrukkelijk niet is.


verkeersregels zijn er in basis om het verkeer in dit toch al drukke landje te reguleren en zo goed als mogelijk door te laten stromen.
Houd je gewoon aan de voorrangsregels, ook al kan dit soms betekenen da je even moet wachten.
 
Laatst bewerkt:
Dit soort voorrangs perikelen zou eenvoudig op te lossen zijn, als er eens wat rustiger gereden wordt met wat meer aandacht en interesse, in- en voor andere medeweggebruikers. Maar nee, we eisen maar al te graag onze eigen voorrang op en zijn te veel 'nemend' ingesteld ipv 'gevend' en zien wel de fouten die andere maken, maar vergeten al snel de fouten die we zelf maken.
 
Wat mij betreft niets mis met een beetje hoffelijkheid, maar het maakt voor mij wel uit of iemand bij 50 of hoger even lekker een fietser voorlaat of dat je bij langzaam (spits)verkeer in de stad even een voetganger of fietser voor laat gaan.
 
Heeft niets te maken met voorrang nemen of niet rustig rijden te maken. je kunt het dagelijks zien dat er bij rotondes op 80KM wegen en fietsers geen voorrang hebben dat de fietser netjes stop en de auto voor je boven op zijn rem gaat om de fietser voorrang te geven. Dit is duidelijk een gevalletje art 5 want daarmee breng je het overige verkeer onnodig in gevaar.

Als de fietser daar al een hele tijd staat omdat er een hele file van auto´s aan komt dan kan ik de actie nog billijken maar als er achter de auto maar één of twee auto´s zitten dan ben je gewoon een idioot.

Dat ik niet meer verrast ben door dit idiote gedrag komt omdat het eerder regel geworden is dan uitzondering.
 
Naast dat het art. 5 waardig is, vind ik het juist ook goed dat je er wat van zegt. Het moet juist meer mogelijk zijn om kritiek te uiten op iemands manier van rijden. Als ik een fout maak en iemand zegt dat tegen mij is dat kut om te horen, maar daar leer ik dan wel van.

We zijn uiteindelijk allemaal verantwoordelijk voor de veiligheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan