Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren een auto op de snelweg die continu met remverlichting aan reed, even erop gewezen en hij stak gelijk zijn duim op dat hij het wist.

Vanmorgen een motor die heel lang in mijn dodehoek bleef rijden. Ik kijk altijd veel in mijn spiegels en om mij heen zodat ik weet wat er om mij heen rijdt maar toen wilde ik een baan opschuiven (en ging ook al, want zag niemand) en toen zat daar opeens een motor...
Dus volgende keer meneer op de Ducati of Buell, niet meer zo lang in iemands dodehoek rijden, bij een koekblik had je in de problemen gekomen

Ik had hem wel al gehoord, maar dacht dat het mijn motor was die opeens ietsje zwaarder klonk door de betonnen muren aan de zijkant maar hij was dat dus blijkbaar
 
Ha! Dat moet je met fietsers eens proberen :D Ik merk heel duidelijk in Amsterdam dat steeds meer automobilisten stoppen voor zebrapaden, maar juist steeds minder fietsers.
Hoe zit dat eigenlijk met fietsers die (fietsend) oversteken op een zebrapad? Moeten we die ook voorrang verlenen?
 
Eergister ook met de auto, een landbouwtrekker met aanhanger van rechts komend ziet een gat en schuift erin; dat ik flink in de ankers moet om een botsing te voorkomen interesseert hem kennelijk niet. En vervolgens zit ik kilometers lang achter hem omdat ik er niet veilig voorbij kan/mag '(
 
Gisteren een auto op de snelweg die continu met remverlichting aan reed, even erop gewezen en hij stak gelijk zijn duim op dat hij het wist.

Vanmorgen een motor die heel lang in mijn dodehoek bleef rijden. Ik kijk altijd veel in mijn spiegels en om mij heen zodat ik weet wat er om mij heen rijdt maar toen wilde ik een baan opschuiven (en ging ook al, want zag niemand) en toen zat daar opeens een motor...
Dus volgende keer meneer op de Ducati of Buell, niet meer zo lang in iemands dodehoek rijden, bij een koekblik had je in de problemen gekomen

Ik had hem wel al gehoord, maar dacht dat het mijn motor was die opeens ietsje zwaarder klonk door de betonnen muren aan de zijkant maar hij was dat dus blijkbaar
Voor jouw dode hoek ben jij verantwoordelijk. Dan maar over je schouder kijken of een extra spiegel monteren.
 
Hoe zit dat eigenlijk met fietsers die (fietsend) oversteken op een zebrapad? Moeten we die ook voorrang verlenen?

Artikel 49. RVV

1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met een of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

2. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.

3. Het tweede lid geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne.

4. Het tweede lid geldt evenmin, indien voor de voetgangers en de bestuurders van een gehandicaptenvoertuig een rood voetgangerslicht of een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 74, tweede lid, van toepassing is.

Een fietser op zebrapad heeft dus geen voorrang.

Wat ik vaak nog wel zie is dat een fietser vlakbij een zebrapad fietst, snel eraf springt en dan oversteekt. B| Zeker als je dat niet verwacht moet je hard remmen.
 
Voor jouw dode hoek ben jij verantwoordelijk. Dan maar over je schouder kijken of een extra spiegel monteren.

Klopt, maar als motorrijder leer je om niet in iemands dode hoek te gaan rijden.
Ik zag hem uiteindelijk wel optijd (over schouder kijken), maar is gewoon irritant als iemand daar blijft rijden (en als motorrijder niet zo slim, vind ik)
 
Dit dus :t werkt altijd (op die enkele keer na maar dan heb je de ruimte om uit te wijken als het goed is)

En met de fiets en lopend "dwing" ik mijn voorrang ook altijd af. kom ik van rechts of een zebrapad dan laat ik echt merken dat ik voor wil. Veel automobilisten moeten dan opeens best hard remmen (als ik zelf iemand van rechts voor moet laten(of zebrapad) merk ik dat die personen je vaak voor laten gaan terwijl zij gewoon voorrang hebben, die mensen verkloten het voor de rest)


Dus niet twijfelen maar laten zien dat je voor gaat werkt


Klopt, je hebt enkel zo verrekte weinig aan het recht op voorrang/vrije doorgang als je de ambulance(of nog erger)ingeschoven wordt.
 
Klopt, maar als motorrijder leer je om niet in iemands dode hoek te gaan rijden.
Ik zag hem uiteindelijk wel optijd (over schouder kijken), maar is gewoon irritant als iemand daar blijft rijden (en als motorrijder niet zo slim, vind ik)
Wat dat laatste betreft heb je wel gelijk en ik let daar ook altijd op :Y
 
Klopt, je hebt enkel zo verrekte weinig aan het recht op voorrang/vrije doorgang als je de ambulance(of nog erger)ingeschoven wordt.

Afdwingen is nog niet doorzetten ;)
Ik zorg altijd dat ik nog genoeg veilige ruimte heb voor het geval de persoon niet stopt natuurlijk. Ga mezelf niet in gevaar brengen omdat ik voorrang moet en zou hebben.
 
Afdwingen is nog niet doorzetten ;)
Ik zorg altijd dat ik nog genoeg veilige ruimte heb voor het geval de persoon niet stopt natuurlijk. Ga mezelf niet in gevaar brengen omdat ik voorrang moet en zou hebben.
Braaf zo m'n jongen :+

Edit: O nee, 't is nog wat vroeg voor de vrijdagmiddagmeligheid :$ Eerst koffie dan maar :9
 
Laatst bewerkt:
Hij geeft wel netjes richting aan....
:^ En ruim op tijd ook. Ik vind dit totaal niet onder "ertussen duwen" vallen.
't Is volkomen zinloos en zelfs file-verergerend, dat stomme baan wisselen, maar voor jou als motorrijder vind ik hier echt helemaal niks aan de hand.
 
Een fietser op zebrapad heeft dus geen voorrang.

Wat ik vaak nog wel zie is dat een fietser vlakbij een zebrapad fietst, snel eraf springt en dan oversteekt. B| Zeker als je dat niet verwacht moet je hard remmen.

Gezien de bescherming van fietsers lijkt het me toch verstandig ze wel voor te laten ;)

Ik wilde overigens tijdens de autorijles eens geen voorrang geven aan een fietser op een zebrapad. Dit leverde een noodstop van de instructeur op, die het toch wel zo verstandig vond te stoppen.
 
Gezien de bescherming van fietsers lijkt het me toch verstandig ze wel voor te laten ;)

Ik wilde overigens tijdens de autorijles eens geen voorrang geven aan een fietser op een zebrapad. Dit leverde een noodstop van de instructeur op, die het toch wel zo verstandig vond te stoppen.
Ik bedoelde ook niet dat je ze dan maar plat moet rijden ... Maar je kunt dus wel met enig recht je claxon gebruiken om ze aan de kant te laten gaan.
 
Als iemand zich voor je voertuig werpt moet je uiteraard altijd stoppen, om een ongeluk te voorkomen. Voorrang speelt dan geen rol.
 
Grafschrift: "Hier liggen boer Jan en zijn knechts, ze hadden gelijk want ze kwamen van rechts". :+
 
Zouden ze daar iets van merken met de oordopjes in en de smartphone in de hand :?
:P
Nee da's waar. In plaats van de claxon zal er iets moeten komen dat rechtstreeks op de oordopjes werkt. Technisch kan (bijna) alles, of zoals mijn oude garageman placht te zeggen: "Alles is te maken." En idd, monteurs van zijn generatie (hij is nu in de zeventig) konden dat ... en ook nog zonder de hoofdprijs ervoor te berekenen!
 
Gezien de bescherming van fietsers lijkt het me toch verstandig ze wel voor te laten ;)

Ik wilde overigens tijdens de autorijles eens geen voorrang geven aan een fietser op een zebrapad. Dit leverde een noodstop van de instructeur op, die het toch wel zo verstandig vond te stoppen.

Vroeger had je bij de uitrit van het CBR in Gouda een fietspad waar de auto's die bij het CBR vandaan kwamen voorrang op hadden. 99% van de fietser waren daar echter een andere mening toegedaan en namen daar voorrang.

Menigeen is daar bij het wegrijden al gezakt want als je stopt voor een fietser die geen voorrang heeft, dan ken je blijkbaar de regels niet en als je niet stopt voordat de examinator ingrijpt dan ben je ook gezakt omdat je een ingreep hebt.
Je moest daar precies op het moment dat de examinator goed vindt stoppen. Niet te vroeg niet te laat en dit punt ligt bij iedere examinator anders en ook waarschijnlijk afhankelijk van de periode van de maand.

Het was daar dan ook altijd bidden dat er geen fietsers aankwamen als je moest afrijden.
 
Vroeger had je bij de uitrit van het CBR in Gouda een fietspad waar de auto's die bij het CBR vandaan kwamen voorrang op hadden. 99% van de fietser waren daar echter een andere mening toegedaan en namen daar voorrang.

Menigeen is daar bij het wegrijden al gezakt want als je stopt voor een fietser die geen voorrang heeft, dan ken je blijkbaar de regels niet en als je niet stopt voordat de examinator ingrijpt dan ben je ook gezakt omdat je een ingreep hebt.
Je moest daar precies op het moment dat de examinator goed vindt stoppen. Niet te vroeg niet te laat en dit punt ligt bij iedere examinator anders en ook waarschijnlijk afhankelijk van de periode van de maand.

Het was daar dan ook altijd bidden dat er geen fietsers aankwamen als je moest afrijden.

Was je altijd aan het afrijden?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan