Knal uitlaat, Zucht Motorblok, Niet starten

7unkrat

Rookie
4 jul 2016
10
0
Haarlem
Goedemorgen mede-Motorrijders.
Vraag je. Gisteren reed ik van Haarlem naar Diemenen weer terug zonder problemen. Motor stond aan de acculader.

Gisterenavond heb ik hem niet aan de acculader gehangen en de uitlaat gaf een knal, leek een soort van zucht in de buurt van het motorblok te komen en na 2 pogingen nokte de accu ermee.

Wellicht tijd voor een nieuwe accu, maar de knal en de "zucht" is voor het eerst dat ik dit hoorde. Motor heeft wel eens langer stil gestaan en toen startte hij ook slecht tot niet, maar dat is logisch.

Technische mensen met een idee? Ik ben meer stuurman dan techneut. :]
 
Je zou bijna denken dat de accu niet opgeladen wordt en de motor het moet hebben van de lading die je steeds met de druppellader in de accu stopt. Of de accu is inderdaad zo rot als een mispel, dat ie nog net een half uurtje genoeg lading vast houdt om te starten maar daarna niet meer.

how to - accu en laadsysteem controleren.

Voor de rest is het wel héél weinig info, dus moeilijk verder iets van te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
52551370.jpg
 
Alles wijst op een motor waarvan het laadsysteem nagekeken moet worden (niet zomaar een nieuwe accu er tegenaan gooien, want je hoort helemaal geen acculader nodig te hebben tenzij hij steeds vele maanden stil staat).

Een samenhangende omschrijving en meer info (wat voor motor heb je, om te beginnen) helpt.
How to accu en laadsysteem

Edit: Was een beetje traag, zie posts hier boven..
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een Honda NTV 650 Revere uit 1988. Acculader (Optimate 4) geeft geen signalen af dat het aan de accu zou liggen, die geeft netjes groen licht af na een half uur testen. Sprak ook dit op mijn werk met een collega, die dachten aan te veel benzine erin. Motor heeft gezien de leeftijd een heerlijke ouderwets choke.
 
De Optimate is een goed ding, maar geen wonderding. Als de capaciteit van de accu sterk is teruggelopen of er staan cellen bijna droog of hij houdt de lading niet vast ziet de Optimate ook niet alles.

Was de rit naar Diemen een rondje of heb je gestopt in Diemen? Zo ja, hoe lang? Waarom verdenken je collega's de brandstofvoorziening?

Motor heeft wel eens langer stil gestaan en toen startte hij ook slecht tot niet, maar dat is logisch.
Nee, het is sodeju een Honda, die moet starten, lopen
whip.gif

En dan nog, hoe lang is langer? Een week, twee maanden, drie jaar?
 
Laatst bewerkt:
Waarom moet die accu continue aan de lader staan? Als dat nodig is om 'm uberhaupt te laten starten is er volgens mij al een tijdje iets mis mee... Daarnaast heeft een NTV (stock) geen verbruikers als het contact uitstaat dus zou het prima 1-2 maanden (of langer) redden om stil te staan als de accu goed zou zijn.

Ik heb met mijn NTV eens startproblemen gehad wat uiteindelijk door de bougies kwam, die hadden al vervangen moeten worden eigenlijk maar door ervaring met de auto dat nog niet gedaan. Na het vervangen van de bougies was het probleem opgelost.

Aangezien je een knal uit je uitlaat krijgt met starten komt er wel brandstof in de cilinders maar is er blijkbaar geen goede vonk om het op het juiste moment te laten ontbranden.

- Begin eerst met (goed) meten van je accu en zonodig vervangen
- Als je accu oké is check dan je bougies en kabels -> heb je een vonk?
- Geen vonk bougies vervangen, dan nog geen vonk check je bobines
- Als het nu nog niet gelukt is is er vast iets heel erg kapot (deze motoren zijn zo goed als onverwoestbaar) of er is iets heel lulligs aan de hand (filtertje verstopt, zekering kapot, killswitch, etc.)

Succes!
 
- Begin eerst met (goed) meten van je accu en zonodig vervangen
- Als je accu oké is check dan je bougies en kabels -> heb je een vonk?
- Geen vonk bougies vervangen, dan nog geen vonk check je bobines
- Als het nu nog niet gelukt is is er vast iets heel erg kapot (deze motoren zijn zo goed als onverwoestbaar) of er is iets heel lulligs aan de hand (filtertje verstopt, zekering kapot, killswitch, etc.)

Succes!

Wow! Thnx man. Ik ga de checklijst even na. Super bedankt alvast. :}
 
Accu aan de lader en zodra deze vol is:
- aangesloten, zonder belasting, moet de accu zo'n 12V geven op de volt meter.
- starten, spanning dient boven de 10V te blijven, anders accu stuk.
- als brommer loopt, met belasting (licht etc.), dient de spanning rond de 14V te zitten, anders dynamo of gelijkrichter stuk.

Bij mijn cbr894rr is door een kapotte/oude accu een keer 1 van de 3 fasen op de gelijkrichter uitgebrand, waardoor de boel niet meer bijgeladen werd. Dit had tot gevolg dat naarmate de accu leger raakte, de ontsteking niet optimaal functioneerde en de uitlaat zich dus als een romeinse kaars ging gedragen.
 
- als brommer loopt, met belasting (licht etc.), dient de spanning rond de 14V te zitten, anders dynamo of gelijkrichter stuk.

Spanningsregelaar is inderdaad het enige dat niet zo heel erg onverwoestbaar is... maar daar moet je snel genoeg achter komen als je de accu en laadsysteem controleert

als je 'ie uiteindelijk wel start maar je bijvoorbeeld geen multimeter hebt kan je ook ff hier langs rijden, je woont in de buurt zie ik
 
De Motor-Forum OMA zegt: Dit is een oud onderwerp,
de laatste reactie was meer dan 14 dagen geleden!


Ik ga toch weer een beetje dezelfde toer op, sorry motor OMA.

Eerdere probleem was een kwestie van semi-verzuipen. Maar een soort van zelfde probleem doet zich voor. [Ik denk zelf accu, maar ik ben geen monteur].

- Vanmorgen starten en draaien na de nachtelijke optimate 4 druppellader
- 10 minuten draaien niets aan de hand
- ik rij naar het tankstation 500 meter verderop, gooi de tank vol
- wil ik hem starten, 1 tik, helemaal niets meer
- loopt ik de kilos terug naar huis, ondertussen nog een paar keer geprobeerd, niets
- hang ik hem aan de optimate 4 om te kijken wat die aangeeft, niets speciaals
- draai ik de sleutel om met de optimate 4 er nog aan, starten en lopen
- optimate 4 los gehaald, bleef nog lopen

Als of de accu die eerste kick niet wil geven zeg maar. Maar ik ben gewend hem nog stroom te horen geven met tikken geluid als hij niet wil starten. Is dit een kwestie van accu vervangen of zegt de kenner hier dat er meer gaande is.
 
De Motor-Forum OMA zegt: Dit is een oud onderwerp,
de laatste reactie was meer dan 14 dagen geleden!


Ik ga toch weer een beetje dezelfde toer op, sorry motor OMA.

Eerdere probleem was een kwestie van semi-verzuipen. Maar een soort van zelfde probleem doet zich voor. [Ik denk zelf accu, maar ik ben geen monteur].

- Vanmorgen starten en draaien na de nachtelijke optimate 4 druppellader
- 10 minuten draaien niets aan de hand
- ik rij naar het tankstation 500 meter verderop, gooi de tank vol
- wil ik hem starten, 1 tik, helemaal niets meer
- loopt ik de kilos terug naar huis, ondertussen nog een paar keer geprobeerd, niets
- hang ik hem aan de optimate 4 om te kijken wat die aangeeft, niets speciaals
- draai ik de sleutel om met de optimate 4 er nog aan, starten en lopen
- optimate 4 los gehaald, bleef nog lopen

Als of de accu die eerste kick niet wil geven zeg maar. Maar ik ben gewend hem nog stroom te horen geven met tikken geluid als hij niet wil starten. Is dit een kwestie van accu vervangen of zegt de kenner hier dat er meer gaande is.

Laat ik even iets uit de wereld helpen.

Een druppellader is geen accutester. Een druppellader 'test' de accu ook niet. Een druppellader geeft een groen lampje als de klemspanning 13.8V is bij <0,1A laadstroom. Dat zegt echter niets over de staat van een accu.

Een fatsoenlijke accutester die de interne weerstand van de accu meet kost ook geen €50, maar bijna €1000.

Laadspanning meten op een rotte accu is ook niet betrouwbaar.

Dit zijn de eerstvolgende twee dingen die je moet doen, de rest zegt je helemaal niets:

- Zet er een nieuwe accu in.
- Meet de laadspanning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan