Toeren schieten omhoog bij intrekken koppeling

CaroRrrr

Rookie
11 mei 2017
8
0
Hoi!

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Suzuki GSF 600 N Bandit uit 1998. Het was een opknappertje en ik kan zeggen dat hij nu bijna perfect is!

Op een ding na dan... Wanneer de koppeling ingetrokken wordt schiet het toerental naar 4000. Ook pakt de koppeling redelijk laat. Verder rijd hij wel als een zonnetje, ik ervaar (nog?) geen slippende koppeling tijdens het rijden.

Het vermoeden was eerst dat de vorige eigenaar er goedkope auto olie in had gedaan, dus alles is schoongemaakt en er is goede olie in gedaan. Dit had helaas niet het gewenste effect. Moet ik dan toch gaan denken aan de koppelingsplaten vervangen of heeft iemand anders wellicht de gouden tip?
 
Bedoel je dat in stationair, zonder gas te geven? Spanning op de koppeling kun je afstellen zodat het voor jou prettiger is, hoef je niet meteen geld tegenaan te smijten.

Nee stationair (in neutraal) loopt ie goed. Ik bedoel dat als hij in de versnelling staat en ik trek de koppeling in (bijvoorbeeld bij wachten voor het stoplicht) dan schiet hij naar de 4000 toeren. Wil ik optrekken dan zie je dat naarmate het koppelingsmoment nadert de toeren naar beneden gaan en ik normaal op kan trekken. Dit is zo tussen elke versnelling.
 
Nee stationair (in neutraal) loopt ie goed. Ik bedoel dat als hij in de versnelling staat en ik trek de koppeling in (bijvoorbeeld bij wachten voor het stoplicht) dan schiet hij naar de 4000 toeren. Wil ik optrekken dan zie je dat naarmate het koppelingsmoment nadert de toeren naar beneden gaan en ik normaal op kan trekken. Dit is zo tussen elke versnelling.


Dat heeft niks met de koppeling te maken,eerder met wat Raymond typt :)
 
Maar in neutraal loopt hij wel goed? Met valse lucht zou hij dan toch ook op moeten open?
Als je in zijn neutraal een dotje gas geeft, zakt hij dan direct weer in toeren of wil hij blijven lopen?

In zijn neutraal loopt hij inderdaad wel goed. Een dotje gas geven in neutraal resulteert in braaf teruglopen in toeren. Ik heb de valse lucht test gedaan: geen effect met deo/remmenreiniger en als ik mijn hand op de uitlaat houd slaat hij redelijk snel af, zoals het hoort.

Als de koppelingskabel aan de gaskabel trekt, zou dit effect ook in neutraal te reproduceren moeten zijn, wat niet zo is. Heb desondanks de kabels nog een keer nagelopen en niets kunnen vinden.

Ik begin toch steeds meer te neigen naar de koppelingsplaten, ook omdat hij het alleen doet als hij in de versnelling staat.
 
Ik bedoel dat als hij in de versnelling staat en ik trek de koppeling in (bijvoorbeeld bij wachten voor het stoplicht) dan schiet hij naar de 4000 toeren.


als de motor in neutraal wel op normale vrijloop draait, kan het toerental bij :
gashendel dicht
in versnelling
ingetrokken koppeling
de motorfiets zelf stil staat

maar op 1 manier meer toeren maken , en dat is dat er iets de gaskleppen licht opent. koppelingsplaten kunnen dat niet.
 
Laatst bewerkt:
:^
Ik denk eerder aan een koppelingskabel die aan de gaskabel trekt.

Is dit sarcastisch bedoelt of wat?

Zoals ik zei, als het valse lucht had geweest dan had hij het in zijn neutraal ook gedaan.
Zou het niet kunnen dat hij in zijn versnelling met geknepen koppeling toch ergens teveel weerstand krijgt en de motor dit wil corrigeren? Mits computer gestuurd natuurlijk.
Hier kom ik op omdat bij een auto die ik had de toeren opliepen als je koppeling in zijn 1 tot een bepaald punt op liet komen maar geen gas gaf.
 
Laatst bewerkt:
Het fenomeen wordt steeds interessanter. Hij doet het nu wisselend wel/niet. Laatst een flink stuk gereden, waarbij hij het eerst normaal deed (dus geen oplopende toeren bij koppeling intrekken) totdat ik ging tanken. Rijd ik weg: doet ie het weer!

Bij een bevriende monteur navraag gedaan. Deze gaf aan dat het gebruik van auto-olie een truc is die vaak wordt gebruikt om te verhullen dat er iets met de koppeling aan de hand is. Komend weekend gaan we hem toch weer uit elkaar halen om te achterhalen wat het is. Heb een nieuw setje koppelingsplaten liggen, mochten deze vervangen moeten worden doen we dat gelijk.
 
Maar als opknapper die bijna perfect is heb je de olie toch al gewisseld? Heb je er zelf auto olie in gegooid?

Overigens heb ik al heel wat ge-experimenteerd met auto olie en olie toevoegingen, ik heb nog nooit een slippende koppeling gehad. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan of juist goed is, maar tenzij je koppelingsplaten al versleten zijn ga je het niet zo snel merken. Dit heb ik eerder gedaan op een diversion 900 en de dl1000. In mijn opknapper zit nu juist auto olie, alleen maar om te flushen: zodra hij weer loopt laat ik hem warm draaien en vervang ik hem met motorfiets olie. Geen reden om dit nu toe te passen, ik doe het op eigen risico.

Verder heeft je koppeling nog steeds niks te maken met het aantal toeren wat de motor maakt, ik gok ook zo dat er geen ecu op zit die de boel electronisch regelt en dus compenseert: Zou dat wel zijn dan moet hij het altijd doen. Om het uit te sluiten zou je de koppelingsschakelaar los kunnen halen en de draden even tijdelijk door kunnen verbinden.

Verder gok ik ook op een verkeerd gerouteerde kabel, of die ergens klemt, een knik heeft of zelf al stroef loopt.
 
Laatst bewerkt:
Maar als opknapper die bijna perfect is heb je de olie toch al gewisseld? Heb je er zelf auto olie in gegooid?

Uiteraard is de olie al vervangen. Dit weekend de bekabeling nog maar eens nalopen als ik hem toch uit elkaar haal. Of de koppelingsplaten vervangen gaan worden hangt af van de mate van slijten. Zo niet, dan heb ik ze maar alvast op voorraad.
 
Zoals jij de symptomen beschrijft, zou ik zeker niet als eerste naar de olie of koppelingsplaten gaan kijken. Het lijkt me meer in de aansturing qua kabels of beinvloeding van de gaskabel/chokekabel te zitten. Misschien ook iets in je tankdop omdat het na het tanken veranderde.
 
Een motor die zelf gas geeft als je de koppeling intrekt.
Blijft er dan niet iets bij de carburateur zelf hangen. :?


Overigens heb ik al heel wat ge-experimenteerd met auto olie en olie toevoegingen, ik heb nog nooit een slippende koppeling gehad. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan of juist goed is, maar tenzij je koppelingsplaten al versleten zijn ga je het niet zo snel merken. Dit heb ik eerder gedaan op een diversion 900 en de dl1000. In mijn opknapper zit nu juist auto olie, alleen maar om te flushen: zodra hij weer loopt laat ik hem warm draaien en vervang ik hem met motorfiets olie. Geen reden om dit nu toe te passen, ik doe het op eigen risico.
:^ Ik doe niet anders .. GSX750F en mijn Raptor 1000 draaien perfect met die olie. Eigen risico - mee eens. :t

Mijn Suzuki heeft wel pas nieuwe veren, die koppeling slipte al direct door bij aankoop vorig jaar.
Die worden in de loop der jaren slapper, terwijl de platen zelf nog dik genoeg zijn.

Een goed besteed tientje. :P



 
Een motor die zelf gas geeft als je de koppeling intrekt.
Blijft er dan niet iets bij de carburateur zelf hangen. :?:^ Ik doe niet anders .. GSX750F en mijn Raptor 1000 draaien perfect met die olie. Eigen risico - mee eens. :t

Mijn Suzuki heeft wel pas nieuwe veren, die koppeling slipte al direct door bij aankoop vorig jaar.
Die worden in de loop der jaren slapper, terwijl de platen zelf nog dik genoeg zijn.

Een goed besteed tientje. :P

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/GSX750F/DSC_0325f.jpg"]afbeelding~][/URL]

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/GSX750F/DSC_0324f.jpg"]afbeelding~][/URL]

Goede optie inderdaad, heb ook een nieuw setje veren en een pakking besteld. Ga alles gewoon nog eens nalopen, een voor een testen tot het werkt. De oorzaak zal gevonden worden! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan