Foam luchtfilters schoonmaken

ImperiumDX

Die hard MF'er
10 aug 2009
400
1
Delft
Ik heb dus MWR foam luchtfilters en wil deze schoonmaken.
Heb een beetje gezocht en schijnt dat men benzine en diesel aanraadt.

Mijn vraag is kun je ook wasbenzine of spiritus gebruiken?
Dit zonder foam aan te tasten natuurlijk.

Heb ook gelezen dat kerosine wordt aanbevolen, minder goed verkrijgbaar,
maar paraffine (lampolie) is in principe een wat fijner gedistilleerde versie.

Alle hier genoemde middelen zijn voor 1,30 - 1,99 te krijgen
 
Is vast zo. Ik gebruik het alleen voor mijn enduro motor en vond de prijs van zo'n pakketje wel mee vallen. Dat was 4 liter reinigingsmiddel, drie liter filter olie twee emmers waar je het spul in kan doen en met zo'n rekje er in zodat het vuil naar beneden zakt en je dus het reinigingsmiddel veel vaker kan gebruiken. Dat was uit mijn hoofd toen in de aanbieding voor 30 euro. Hier heb ik al iets van 20 filters in gewassen en geolied en heb nog steeds over.
Hoe ik het altijd doe is:
- eerst wassen met luchtfilter reinigingsspul.
- wassen met een sopje dreft
- uitspoelen met water
- laten drogen
- dan filter onderdompelen in de luchtfilter olie en vervolgens filter uitknijpen.

Als je het filter helemaal onderdompelt heeft hij mooi overal de olie zitten.
 
Wassen in een emmertje afwasmiddel, Spoelen, dan het water er uit drogen. Met een scheutje olie in een zakje en doorkneden.
En je kan daarnaast nog een olietopic starten om de verschillende geloven te splitsen.
 
Ik ga nu een "wetenschappelijk" experiment doen.
Ga een stukje foam van mijn gereedschapskistje afsnijden en in een glas wasbenzine en glas
spiritus doen. Laat het 24 uur erin en vergelijk ze daarna met een stukje foam dat er niet in
is geweest.

Dit is natuurlijk puur indicatief aangezien ik natuurlijk niet weet of foam materiaal van filters
hetzelfde is als foam van gereedschapssetje. En natuurlijk zal ik mijn filters ook geen dag lang
in een oplosmiddel dompelen.....
 
Ik ga nu een "wetenschappelijk" experiment doen.
Ga een stukje foam van mijn gereedschapskistje afsnijden en in een glas wasbenzine en glas
spiritus doen. Laat het 24 uur erin en vergelijk ze daarna met een stukje foam dat er niet in
is geweest.

Dit is natuurlijk puur indicatief aangezien ik natuurlijk niet weet of foam materiaal van filters
hetzelfde is als foam van gereedschapssetje. En natuurlijk zal ik mijn filters ook geen dag lang
in een oplosmiddel dompelen.....

en dat zijn dezelfde materialen
 
IK waste de filters van mijn KTM altijd in diesel of petroleum en spoelde die daarna uit in een emmer sop. Ik zou dat niet doen met benzine omdat dat de filter kan aantasten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan