Hoe snel buigt een wiel?

Top Du Grond

MF veteraan
12 okt 2015
1.356
22
Hallo allemaal. Ik vraag mij af hoe snel een motorwiel buigt of op een andere manier beschadigd wordt door stoepranden etc.. En hoe verhoudt dit zich in relatie tot de verschillende typen wielen?

Ik hoor wel eens dat het niet verstandig is om rijdend stoepranden op en af te rijden ivm het mogelijke veroorzaken van schade (deukjes, buigen) aan je wielen. Aan de andere kant zie ik het best vaak dat motorrijders stoepranden op en af rijden met een redelijke vaart, zoals ~15km pu.

Ik rij een lichte allroad (f650), met spaken dus, en neem stoepranden en dergelijke meestal stapvoets of ik zet eerst mijn voorwiel tegen de rand om vervolgens eroverheen te gaan met een dot gas, hetzelfde doe ik dan voor het achterwiel. Graag zou ik het met meer vaart doen maar ik ben een beetje huiverig hiervoor, aangezien ik geen zin heb in het vervangen van een wiel.

Hoe voorzichtig moet je nou zijn met je wielen?

Sorry als dit de verkeerde plek is voor deze vraag, aangezien het geen technisch mankement betreft.
 
Hoe snel...

Tov andere wielen...

Weinig concreet.

Als je met goed fatsoen normale hoogte verschillen neemt, is er weinig kans op schade.
Kans is er wel.
 
af rijden zal je niet snel een velg mee beschadigen zelfs niet met volle snelheid. oprijden is een ander verhaal bij oprijden deuk je de band in en hoe harder je rijdt en hoe zachter je band hoe groter de kans op schade aan de velgrand. maar met je banden op normale wegdruk zal je best een beetje gek moeten doen on de velg werkelijk te raken en te beschadigen. met een km of 15 per uur rij ik rustig een stoeprand op. met en beetje snelheid is de kans dat je op je plaat gaat namelijk een stuk kleiner. te langzaam geeft nog wel eens de kans dat een van je wielen de stoeprand gaat volgen als je er niet helemaal haaks oprijdt. en aangezien de meeste stoepen niet echt breed zijn is haaks er op niet altijd een optie.
 
Vergeet ook je balhoofdlager niet.

Naast de velg en spaken heb je ook een grotere omtrek van je velg (19 inch?) en zachtere vering dan bijvoorbeeld een sportmotor. Dat werkt weer in je voordeel.

Het is een beetje lastig aan te geven waar de grens ligt. Je kunt de motor ook een beetje helpen door wat minder gewicht op je voorwiel te zetten. En vervolgens luisteren en voelen hoe de motor reageert.

Bij venijnige drempels ga ik wel eens op de stepjes staan. Voor de drempel gas dicht en net voor je de drempel raakt een klein dotje gas bij geven en niet teveel op je stuur leunen.
 
Hoe voorzichtig moet je nou zijn met je wielen?

Sorry als dit de verkeerde plek is voor deze vraag, aangezien het geen technisch mankement betreft.


Heel voorzichtig, iedere stoeprand is er een te veel. je kan er ook naast gaan lopen en dan zo de motor, de stoep op en af rijden, scheelt weer in gewicht, voor de motor. :Y
 
Hoezo is een spaakwiel sterker? Ik heb die weleens krom gereden namelijk en nooit een gietwiel.
Mijn maat heeft jaren meegedaan met supermotard wedstrijden waarvan de meeste in belgie.
Ik was zijn monteur. Als er hoge sprongen werden gemaakt of er zaten scherpe gaten in het wegdek (zoals b.v. een rand van de weg waarvoor een gat was ontstaan in de berm) dan reed iedereen met gegoten wielen zijn velgen kapot. De gespaakte wielen bleven veel beter heel. Dit viel zo erg op dat ik mijn gegoten wielen vlug heb verkocht.
 
In geval van een spaakwiel met een binnenband is de enige zorg dat je geen "snake bite" aan de stoeprand overhoudt.
Voor de rest zal je behoorlijk hard tegen een stoeprand aan moeten knallen wil je schade aan je wiel oplopen.
 
Hoezo is een spaakwiel sterker? Ik heb die weleens krom gereden namelijk en nooit een gietwiel.
alles kan je krom rijden als je maar lomp genoeg doet. het voordeel van spaakwielen is dat ze een beetje kunnen flexen dit in tegen stelling tot gietwielen. bij een lichte vervorming komt hij dus terug in zijn originele vorm terwijl gietwielen als die vervormen heb je permanente schade. dat wil niet zeggen dat alle spaakwielen sterker zijn als alle gietwielen dat heeft ook met materiaal soort en dikte te maken en of al je spaken nog de zelfde spanning hebben. maar een spaakvelg die ontworpen is voor de zelfde motor als een gietwiel zal over het algemeen een groter grensgebied hebben waardoor je bij hobbels en kuilen dus minder kans op permanente vervorming hebt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie tips en antwoorden. Ik heb dit nooit gehad tijdens het lessen, dus wist niet zo goed hoe of wat. Wel goed om te weten dat het afrijden niet of nauwelijks een probleem zal zijn en dat het meer oppassen geblazen is bij het oprijden voor de banden, wielen en balhoofdlagers. Waarschijnlijk ga ik er voortaan wel meer vaart achter zetten, desnoods staand, aangezien de 18 inch spaakwielen, binnenband en zachte vering meer zekerheid bieden.
 
Met mijn motor (Africa Twin) ben ik ook trappen opgereden. Spaakwielen zijn inderdaad bijzonder sterk. Tevens zijn ze veel beter te repareren dan gietwielen. Mocht het noodlot toeslaan dan kun je ze immers laten herspaken.
 
Vergeet ook niet dat een spaakwiel op heel veel punten ondersteund wordt en een gietwiel vaak maar op drie punten. Daartussenin zijn gietwielen echt wel wat kwetsbaarder.

Een spaakwiel wordt niet ondersteund maar werkt met het principe dat de tegenoverstaande spaak op trek belast wordt, of dacht jij dat het spaakje dat bij de grond zat de drukkracht aan zou kunnen?
 
Zet een telefoon/camera langs de stoeprand gericht. Begin met een snelheid waarvan je weet dat het geen schade veroorzaakt en bekijk hoe dicht de stoeprand bij de velg komt als de band vervormd.
 
Veel hangt ook af van het type boord zelf.
De hoogte. Maar ook de vorm.
Meestal hebben boordstenen een afgeschuinde kant. Dat geeft dat je band een groter draagvlak creëert ten opzichte van de boord steen. Dat maakt ook dat je band minder diep ingedrukt wordt.

Op mijn werk, op een van de motorparkings, moet je een borduur op die helemaal geen afgeschuinde kant heeft. Dus gewoon een scherpe hoek van 90°. Dat drukt de band dan ook veel dieper in. Die moet ik toch echt niet te snel nemen. Want zoals eerder al aangehaald hier, de meeste gegoten wielen hebben slechts drie steun punten, je zal de velg maar raken met zo een scherpe boord net in het midden tussen twee steun punten. Relatief veel kans op schade wel.

Zal er later als ik die parking nog eens nodig heb (ik sta op heel veel verschillende plaatsen op de luchthaven) eens een foto van nemen.

En die tip van je mobieltje neer te zetten om te filmen doe ik daar misschien ook wel eens.
Ik heb echt het wel het gevoel dat mijn banden daar vrij diep ingedrukt worden door die scherpe rand.
 
En ook belangrijk om op te letten. Een stoeprand oprijden doe je met enige snelheid, met beide voeten op de stepjes en je snelheid doserend met je achterrem.

Ik heb genoeg mensen voorzichting een stoeprand op zien schuifelen, zich met beide voeten in balans houdend. En dan staat opeens het voorwiel op die stoeprand, het achterwiel nog niet, kunnen beide voeten niet meer aan de grond en omdat de motor geen snelheid heeft valt hij heel langzaam om.
 
Ik denk dat een spaakwiel wat meer vering heeft, omdat hij 'hangt'in de kruislings gezette spaken, dan een star gietwiel, en daarom beter tegen schokbelastingen kan.
maar als je normaal stoepje op/afrijd zou een velg daardoor niet mogen vervormen.
Gebeurd dit wel met een spaakwiel, is de spaakspanning misschien niet in orde geweest...
 
Terug
Bovenaan Onderaan