Yamaha GTS1000R1 Sport Production

ThunderChief

a.k.a King Okkie
Donateur
18 nov 2003
8.504
276
N.O.P.
540.jpg

Na jaren blijft het toch kriebelen, ik moet wat te sleutelen hebben.

Ik heb al div projecten gedaan waarvan een aantal op MF staan
Ombouw van Mille naar Tuono
ombouw van crf450 naar cr500af supermoto
Nu wil ik graag een motor met naafbesturing.
Na heeeel lang nagedacht te hebben over een tesi/vyrus/aprilia met buizenframe is dat allemaal technisch en/of financieel niet haalbaar.
Een GTS is(lijkt) dan een prima alternatief.
Eenvoudig verkrijgbaar, toch exclusief, kenteken zit er al op en de enkelzijdige ophanging is best stoer.
Wat ik er precies mee ga doen staat nog niet vast maar de standaard dingen wil ik wel proberen
Dus enkelzijdige ophanging achter en 100kg lichter maken.
Dit is een meerjaren project en ik heb geen idee of ik deze hoop schroot ooit rijdend ga krijgen maar gelukkig woon ik bij JerryT in de buurt :+

540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voeg de foto's anders gewoon toe als bijlage aan je bericht. Of via je documenten (rechtsboven > Meer> documentenlijst). Dan gaan ze ook niet verloren als google ofzo wat raars doet.
full
 
Laatst bewerkt:
Dat topic ken ik uit mijn hoofd😄
Is natuurlijk top gedaan en ik kijk er regelmatig op :9~
 
We zijn benieuwd en de deur staat hier bijna altijd open👍
Succes ermee :W
 
thx falcuno

thx voor het aanbod chis
Ik heb er een gts1000 blok bij maar die is te koop voor een paar tientjes
Het liefst wil ik er een R1 blok in alleen die koppeling zit zo verdomd hoog.
Maar als iemand nog een R1 blok heeft liggen hou ik me aanbevolen
 
Laatst bewerkt:
R1 past niet zonder je frame te verbouwen....heb ik al geprobeerd.

Succes met je project!
 
En ook gelukt?
Heb je wat meer info/ fotoos?
Ik zag dat je een VF en fjr blok geprobeerd had en probeer in te schatten hoe lastig het word voor ik een blok koop en het niet blijkt te passen.

Dat ik nieuwe ophangbeugels moet maken is duidelijk en ook dat er een stuk uit het frame moet, de vraag is alleen hoeveel en past het daarna?

volgens deze zeer nauwkeurige photoshop ;) zou het mogelijk zijn
1k0.jpg

Dit is het blok van de 1e gen en deze is al duidelijk korter als de FJR
Het blok vanaf 2004 is 6 cm smaller
Het blok vanaf 2009 is de crossplane :9~ :9~
Eerst de boel maar eens schoonmaken en sorteren.

superhandige steun trouwens :t
 
Laatst bewerkt:
Bijna alles is met het goede gereedschap en kunde te pas te maken😄

Daar noem je nu precies twee punten die ik niet bezit ;)
Maar je hebt wel gelijk, het gaat er alleen om of ik nog wat frame over hou nadat het blok ertussen zit.
 
Het liefst wil ik er een R1 blok in alleen die koppeling zit zo verdomd hoog.

Als ik het goed heb komt dit omdat Yamaha voor het eerst een "stacked" configuratie toepastte met de R1.

Normaal gesproken liggen de krukas, primaire en secundaire as in 1 plat vlak waarover de deling van het blok ligt, maar bij de R1 liggen deze drie assen in een driehoek met de primaire as met koppeling boven de andere twee.

Hierdoor ontstaat een zeer kort blok. Een R1 heeft ook een verhoudingsgewijs veel langere achterbrug dan andere motoren. Daarom zien heel veel streetfighterprojecten met R1 achterbruggen er ook niet uit omdat deze eigenlijk veel te lang is.

Wel gaaf project waar je mee bezig bent.
 
Aha een GTS project...

full


Voor mij was het het lastigste project tot opheden maar het is me gelukt er wat moois van te maken.

full


Succes met jou project ik ga hem volgen.
 
Laatst bewerkt:
Als de mijne half zo mooi word ben ik dik tevreden. ;)

Van het weekend ga ik ermee aan de slag.
Schoonmaken en een steun maken.
Hopelijk lukt het om een carter te lenen van een R1 2004 blok en kan ik een deal maken voor een compleet subframe/zadel/kont


Duidelijk verhaal FZRene, het had alleen fijn geweest als Yamaha wat meer rekening had gehouden met mensen die een R1 blok passend willen maken in een GTS :+
 
Laatst bewerkt:
de R1 2004 - 2006 blokken zijn nogal moeilijk te vinden omdat deze vaak bigend lagerschade hebben.
zo'n blok met lager schade heb ik nog wel liggen wat voor weinig weg mag.

zou je niet voor een mooi 2002 - 2003 blok gaan? deze hebben ook injectie en zijn doorontwikkeld van de oerR1 blokken. en voor minder geld aan te komen dan de 2004 - 2006 blokken
 
Hey Richard, dit wordt natuurlijk van dichtbij gevolgd!!!!! *O*
Kom gewoon eens langs om het te plekke te bewonderen. *D
Het zijn echt prachtige bakken vol met 20 jaar oude onderdelen.
knopen we er gelijk een mooi ritje aan vast. :]
 
Laatst bewerkt:
de R1 2004 - 2006 blokken zijn nogal moeilijk te vinden omdat deze vaak bigend lagerschade hebben.
zo'n blok met lager schade heb ik nog wel liggen wat voor weinig weg mag.

zou je niet voor een mooi 2002 - 2003 blok gaan? deze hebben ook injectie en zijn doorontwikkeld van de oerR1 blokken. en voor minder geld aan te komen dan de 2004 - 2006 blokken

goede tip! ik ben nog niet zo thuis in de yamaha blokken.
een betrouwbaarder blok voor minder geld klinkt natuurlijk wel goed.
de reden dat een 2004 blok mij wel wat leek is dat ze zwart zijn, smaller en minder hoog maar ik lees wel veel over 2e versnelling, gebroken kleppen en losse magneten in de alternator.
misschien nog even rustig bezinnen.
 
Het vfr750 Motorblok past het makkelijkst. Een motorpunt kan gebruikt worden met een originele ophangpunt in het frame. Hier houdt het dan ook op....
De uitdaging is om mooie beugels te maken die de rest van het blok verbinden met het frame. Je aandrijdtandwiel komt redelijk mooi uit tov van het pivot punt van de achterbrug, en de uitlaat voor en achter kun je goed vormen .
Ik liep met diverse R1 carters vast op de koppeling tov het frame. De lengte en hoogte is prima, maar ik kreeg het niet voor elkaar zonder (teveel) aanpassingen aan het frame.
De xjr is gewoon veel te breed en te dik bij de carters....helaas!

Doordat ik ook nog een turbo wil, heb ik uiteindelijk voor de fzr gekozen. Makkelijk aan te passen en plug en play.

Misschien kan je het tegendeel bewijzen, twee weten er meer dan een.... succes met de bouw.
 
GTS .... nog gereden toen ie net uit was. Man wat lag dat ding stabiel op de weg vergeleken met mijn toenmalige VF 750 Swabberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan