Renovatie '74 Enfield Bullet 350

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Welkom in mijn '74 Enfield Bullet 350 renovatie topic!

Royal_Enfield_Bullet_350_01.jpg


Na even zoeken naar een nieuw projectje, kwam ik toevallig op een Enfield Bullet 350 uit (zie Enfield Bullet 350 ). Ik heb deze schoonheid voor een prijsje kunnen kopen en sinds 10 mei '17 in mijn bezit. Een volledige renovatie dringt zich op, en hoe dat allemaal verlopen zal kunnen jullie hier volgen. De vorderingen zal ik in dit topic beschrijven. Er worden ook regelmatig updates gepost op onze website:


Deze week begin ik er aan: eerst en vooral een volledige demontage van het motorblok. Wat we daar zullen aantreffen is vooralsnog een raadsel. Het blok zit los, schakelt en ik hoor op het eerste zicht geen verdachte geluiden. Volgens de vorige eigenaar is hij er echter meer dan 5 jaar geleden mee tot stilstand gekomen na een vastloper. Die zou veroorzaakt zijn door het gebruik van te dunne motorolie.

Royal_Enfield_Bullet_350_03.jpg


Eens het motorblok op de operatietafel ligt ga ik eerst op zoek naar hoe groot de schade is. Daarna wordt de rest van de motorfiets volledig gedemonteerd zodat ik alles opnieuw vanaf scratch kan opbouwen. Het is niet de bedoeling om hem in nieuwstaat te krijgen, maar om hem netjes technisch in orde te stellen en er gewoon heel veel mee te gaan rijden.

Ondertussen heb ik een werkplaatsje en mobiel platform geknutseld. We kunnen er dus aan beginnen! Hopelijk is er hier wat Enfield expertise aanwezig die me kunnen verderhelpen met tips and tricks op momenten dat ik vastzit. 8-)
Ik ben alvast opzoek naar goede adresjes waar ik aan onderdelen kan geraken: rubbers, pakkingen, eventueel donorblok, ...
Royal_Enfield_Bullet_350_13.jpg


1494680621

1494685148
 
Laatst bewerkt:
Hoi, voor enfield onderdelen heb je mr.wooli.de(goedkoop) en voor kennis en onderdelen kun je ook RPM enfield te Hilversum raadplegen(wel een bijzonder figuur)

Op de 500 bullet zit een dubbel-oplopende ankerplaat. Deze heb je ook in diverse smaken (sommer motorrad enfield nogwat, heeft aftermarket onderdelen)

Verder heeft Hitchcocks (UK) veel, alles en meer maar.. is aan de prijs.. op hun site staan ook techn. tips en ze hebben een forum.

Van hen heb ik de 5-plaats kopp. kit(de std is 4 plaats en heeft wat problemen mogelijk met goed vrij komen/haken) en de 2 tandwielen om het hiaat tussen de 3 en 4 op te vullen.. toen ik deze gemonteerd had, had ik spijt dat ik't niet veel eerder had gedaan...

Er is ook een enfield foren.de (geen tikfout)

Maarre, ik heb ook een jaren '70 bullet gehad..
mag ik een suggestie doen?
 
Ik sleutel al jaren aan enfield`s wat je hebt is en vroege indier en als je geluk hebt met een engels blok onderdelen zijn er genoeg dubbel oplopende remplaat voor de voorrem kan bij deze uitvoering niet (nok van de voorvork komt niet overeen en kan afbreken) 5 plaats koppeling`s kit past niet ivm drie plaats koppelingkorf en als het goed is deze 6 volt
voor onderdelen gewoon naar Hilversum RPM wel eerst bellen doet ook blok revisie`s en krukas uitlijnen
 
..vorkpoten kun je uitwisselen.. ;)
Enne, klemmer omdat er 'te dunne'olie is gebruikt lijkt me stug.. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de mijne ook van 0 afaan opgebouwd , gekocht en met de luxe auto opgehaald lag helemaal uit elkaar.
Het zijn leuke motors om aan te sleutelen .
full
 
Hmm twee keer een klemmer gehad beide keren lag dat aan te schraal mengsel en te hard willen rijden lees mee komen op de snelweg zijn ze niet voor gemaakt
 
Ja inderdaad was dat niet goed 3000 km wel beide keren op de Afsluitdijk niet wel weer zonder hulp verder grotere sproeiers colortune alles geprobeerd niet goed te krijgen
Nu rij ik al weer enige tijd 90 a 100 en het blijft heel dus vandaar mijn conclusie ik wou te hard
 
Ja inderdaad was dat niet goed 3000 km wel beide keren op de Afsluitdijk niet wel weer zonder hulp verder grotere sproeiers colortune alles geprobeerd niet goed te krijgen
Nu rij ik al weer enige tijd 90 a 100 en het blijft heel dus vandaar mijn conclusie ik wou te hard
Ook niet met een andere carb? Dat lijkt me toch stug..
Er staat me wel bij dat arm lopen een probleem was met die micarbs en je de schuif kon vervangen en nog wat en zou't beter zijn..
 
Ben wat met sproeiers en naalden aan het stoeien geweest ook met amal`s op een gegeven moment ben je het zat ik wil rijden dus dan maar standaard en niet op de snelweg.
Vor de snelweg had ik al een div 600 en nu sinds verleden jaar een Triumph sprint maar ja in de prijsklasse waar ik ze voor koop mankeerde daar ook nog wel wat aan maar zo langzamerhand komt dat ook wel goed.
 
Bij een luchtgekoelde idd beter te rijk als te arm. Ik heb dan wel geen enfield maar een AJS 500 ééncilinder uit 1955. Maar met een groot voortandwiel kan ik rustig lange tijd 110 kmh cruisen( top licht veel hoger) en prima meekomen met het verkeer.
 
Vandaag de hele zooi gedemonteerd. Het blok is er uit, dat bleek nog niet zo makkelijk aangezien het blok deel uitmaakt van het frame. Morgen til ik het op de werkbank.

De gevolgen van de vastloper zijn helaas wel dramatischer dan ik dacht. Achter de bevestiging van het blok vooraan gaapt een gat in het carter. De enige plek van het blok dat niet zichtbaar was. Benieuwd dus welke schade ik zal aantreffen en wat er nog te redden valt. Volgend weekend gooi ik het blok open.

Zeker is het dus al dat ik op zoek moet naar een donorblok. Onderdelen zijn op het eerste zicht nog wel te vinden.

10freqp.jpg
 
Het scheelt vast dat die jaren '70 cylinders vrij slecht gehard zijn en opboren makkelijk zal gaan.. :+
 
Minimale schade is een ander carter, andere krukas met drijfstang en iig een overmaat zuiger. Als je het daar mee redt
 

Denk niet dat het simpel is om dat er ingelepeld te krijgen ;)

Ojee word een ander blokje alhoewel is nog te lassen afhankelijk wat de verdere schade is krukas cilinder hoofdlagers

Ik vrees er voor. Een ander deftig blok vinden is wel niet zo makkelijk. Ik hoop dat de kop nog goed is.

Controleer ook even of je stoterstangen niet 'eieren'..

Wat bedoel je met 'eieren'?

Vandaag het blok op de werktafel gehoffen en de motorfiets verder gedemonteerd. Ook het kleppendeksel al eens opgehoffen. Daar merk ik al direct heel wat krassen.

Royal_Enfield_Bullet_350_16.jpg

Royal_Enfield_Bullet_350_15.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eieren bedoel ik dat ze niet recht zijn en de uiteinden bij draaiing vriaties in de klepspeling geven.
aan je foto te zien hebben de geleiders ook wel speling, maar is te verwachten..
 
Die krassen op de foto zijn ontstaan doordat iemand met een schroevendraaier vuil heeft (geprobeerd) weg te schrapen zo te zien.
 
Probeer een jaren '90 350 blokje te vinden...
Ben je al wezen buurten bij de/een field club en het duitse forum bekeken? Daar worden ook spullen aangeboden..
 
Hoi LinKing,

Zoals het er nu uitziet heb ik binnenkort nog een '95 RE 500 Bullet blok (of eigenlijk een complete Bullet) in de aanbieding. Start met één trap en loopt en rijd netjes. Heeft alleen jaren buiten gebivakkeerd (verroest en verweerd) en is wel helemaal compleet, maar zonder enige papieren/kenteken. Bij interesse moet je maar PB'tje sturen
 
Terug
Bovenaan Onderaan